Äta rätt saker, vad då?

Visst är det så. Sedan behöver man ju nödvändigtvis inte döda djur och stötta djurindustrin för att få i sig B12. Jag köper - så ofta det går - ägg från en person som håller några höns på ett väldigt trevligt vis. De hönorna lider förmodligen inte mer än en häst lider av att bli riden, till exempel.
Hoppas det kommer till Sverige snart med att sortera ut ägg med tuppkycklingar redan dag 9 i kläckaren.

Visst är det så. Sedan behöver man ju nödvändigtvis inte döda djur och stötta djurindustrin för att få i sig B12. Jag köper - så ofta det går - ägg från en person som håller några höns på ett väldigt trevligt vis. De hönorna lider förmodligen inte mer än en häst lider av att bli riden, till exempel.
Djurindustrin, som jag menar, består av mer än ren köttindustri. Och veganer, som du specifikt ställde dig frågande till, använder ju som bekant inga djurprodukter alls. Eftersom de, av olika skäl, tagit ställning mot det. Och då är ju ägg inget alternativ. Inte heller från höns som hålls på väldigt trevligt vis.

Jag äter ägg uteslutande från höns min moster har. Jag ser inga problem alls med det. Men jag är inte heller vegan.

Det är billigast för just dig där och då, den dagen. Men tror du också att det är billigast i längden för oss att bara ha en enda prioritet, priset i butik, och skita i allt annat som kan vara viktigt? I mina inköp påför jag också helt andra egoistiska krav utöver pris när det gäller kvalitet, som gör att mycket av det frysta skitköttet som kommer från utlandet går bort (och det är inte för att alla andra länder är kassa på att producera kött, men det kött de skickar på billig export är verkligen inte det välproducerade).

Veganism är inte samma sak som äta rätt och klimatsmartast, även om det finns en viss korrelation i vissa delar av ideologin med det. Jag ser ingen anledning att sätta en strävan om veganism för att komma åt klimatbelastningen. Istället tror jag det är direkt kontraproduktivt att sätta ideologi framför effektivitet.

Smör görs inte av raps.

Min del i debatten var helt enkelt just det. JAG äter det som är billigast, JAG är inte för att vi ska ENBART köpa vad som är rätt... (om det nu inte framgick !) Jag äter gladeligen saker från andra länder OAVSETT min miljöpåverkan när jag gör det, Jag nöjesflyger, jag kan åka bil en hel dag enbart för nöjet att åka till ett ställe och sen åka hem igen.

Blir det dyrare så tar jag fortfarande det billigare alternativet. SÅ min åsikt är att vill man göra det BILLIGARE att äta inhemsk och närproducerad mat så är jag på. Men neeeeej, det ska va så "fiiiiint" att äta dyrt å närproducerat, för då biiiidraaaar man verkligen ... Så länge politiken ser ut som den gör så går jag den enklaste och billigaste vägen...

Min del i debatten var helt enkelt just det. JAG äter det som är billigast, JAG är inte för att vi ska ENBART köpa vad som är rätt... (om det nu inte framgick !) Jag äter gladeligen saker från andra länder OAVSETT min miljöpåverkan när jag gör det, Jag nöjesflyger, jag kan åka bil en hel dag enbart för nöjet att åka till ett ställe och sen åka hem igen.

Blir det dyrare så tar jag fortfarande det billigare alternativet. SÅ min åsikt är att vill man göra det BILLIGARE att äta inhemsk och närproducerad mat så är jag på. Men neeeeej, det ska va så "fiiiiint" att äta dyrt å närproducerat, för då biiiidraaaar man verkligen ... Så länge politiken ser ut som den gör så går jag den enklaste och billigaste vägen...

Och jag försökte sätta i perspektiv ditt naiva sätt att beskriva att välja enbart på lägsta pris i butik verkligen betyder enklast och billigast. Eftersom jag är övertygad om motsatsen i många fall. Som att det nog är enklare om det finns mat att köpa när krisen kommer än om det inte finns mat att köpa.

Hur ska politiken se ut för att du skulle välja något annat än den "enklaste och billigaste" vägen? Eller menar du att politiken ska se till att styra så hårt att den "enklaste och billigaste" vägen är så bra som möjligt?

Jag tycker ditt inlägg andas mycket av en av vår tids stora växande problem - någon annan ska ta ansvar för att det ska fungera. Bara JAG slipper ens fundera på det och kan bete mig som jag har lust oavsett hur det påverkar min omvärld. Någon annan, något annat land, någon politiker, någon myndighet - men inte JAG. Men det är en större fråga än hur man kan äta på ett sätt som är enklast och billigast för oss alla i längden.

Huuuur ser politiiiiiken ut? Och nyfiken, är det enklare att som du uttrycker dig att nöjesflyga än låta bli?

Förstår inte vad du menar med dina inlägg.

Du frågade om självförsörjande grad. Äter man inte odlad mat från Sverige så kan man heller inte förvänta sig att självförsörjande graden ökar. O då kan man inte förvänta sig mat i kris eller krig.

Min fundering av dina inlägg är, väljer du de billiga alternativen, som då är dåliga, trots att du kan välja bättre och dyrare alternativ? Av ren princip, menar jag. Eller har du inte råd? Jag tänker, köra bil en hel dag eller nöjesflyga, har inte alla råd med så ibland an jag förstå att man väljer det billigaste, men inte samtidigt som nöjesflygning och köra bil en hel dag. Väljer du aldrig något bättre alternativ som är dyrare utan bara billigare i varje val?

Huuuur ser politiiiiiken ut? Och nyfiken, är det enklare att som du uttrycker dig att nöjesflyga än låta bli?

Förstår inte vad du menar med dina inlägg.

Varför ska jag låta bli att åka till London om jag vill ? Åka till USA om jag vill ? Förstår inte din fråga.
Skulle flyga mer om jag bara hade mer pengar. Men med jobb och 5 veckor semester är man ju "inte lika flexibel".
Med mer pengar skulle jag definitivt se mej mer om i världen. Bila genom europa är en del av min "bucket list".

Min fundering av dina inlägg är, väljer du de billiga alternativen, som då är dåliga, trots att du kan välja bättre och dyrare alternativ? Av ren princip, menar jag. Eller har du inte råd? Jag tänker, köra bil en hel dag eller nöjesflyga, har inte alla råd med så ibland an jag förstå att man väljer det billigaste, men inte samtidigt som nöjesflygning och köra bil en hel dag. Väljer du aldrig något bättre alternativ som är dyrare utan bara billigare i varje val?

Av princip väljer jag de billigare. Så jag kan använda mina pengar på mina resor och vad jag i stället vill lägga mina pengar på.

Varför ska jag låta bli att åka till London om jag vill ? Åka till USA om jag vill ? Förstår inte din fråga.
Skulle flyga mer om jag bara hade mer pengar. Men med jobb och 5 veckor semester är man ju "inte lika flexibel".
Med mer pengar skulle jag definitivt se mej mer om i världen. Bila genom europa är en del av min "bucket list".
Du ska åka om du vill. Det var din formulering i ditt inlägg som gjorde mig frågande .

Fortfarande nyfiken på hur politiken ser ut ....

Edit: Du tillhör gänget som kör på utan eget ansvar och behöver regler/lagar för att minska ditt klimatavtryck?

Jag tillhör också den stora skara som lever på stor fot. Som de flesta i västvärlden.

Du frågade om självförsörjande grad. Äter man inte odlad mat från Sverige så kan man heller inte förvänta sig att självförsörjande graden ökar. O då kan man inte förvänta sig mat i kris eller krig.

Absolut det är ju MITT fel att Sverige inte är självförsöjande ? Vi har ju som sagt redan konstaterat att Finland är 80 % självförsörjande. Pga Politiken hette det då. Inte pga en (eller flera) enskilda personer.

Sen är jag sommartid i olika stadier självförsörjande då jag har odlingar hemma i trädgården. För det är ju självklart billigast ! Men inte så jag skulle klara att försörja oss vintertid. Bor ju bara på en liten villatomt ingen gård.

Jag tycker det allra värsta med ditt synsätt @corzette , är den totala respektlösheten mot djuren du äter. Åk bil, flyg eller gör vad du vill. Men att inte bry sig ett dyft om hur - de faktiskt levande varelser du äter - har haft det är enligt mig sjukt osmakligt. Enligt mig borde alla som tänker som du gör tvingas att tillbringa nån vecka eller två i olika djurfabriker och slakterier där din mat kommer ifrån. Hoppas du tycker det är värt det.

Du ska åka om du vill. Det var din formulering i ditt inlägg som gjorde mig frågande .

Fortfarande nyfiken på hur politiken ser ut ....

Vilken politik ? Jag är inte det minsta insatt i hur politiken ser ut, och är inte det minsta intresserad av att engagera mej i den. Men visst de tjänar ju bra de som är politiker. Men nope, inte intresserad av poltik. Jag röstar, men mer än så, nope.

Absolut det är ju MITT fel att Sverige inte är självförsöjande ? Vi har ju som sagt redan konstaterat att Finland är 80 % självförsörjande. Pga Politiken hette det då. Inte pga en (eller flera) enskilda personer.

Beredskapspolitiken i Finland finns där för att väldigt många enskilda personer i Finland under väldigt lång tid har tyckt att det varit en viktig fråga. Politiken är inte något som existerar i en parallell värld jämfört med landets medborgare.

Jag tycker det allra värsta med ditt synsätt @corzette , är den totala respektlösheten mot djuren du äter. Åk bil, flyg eller gör vad du vill. Men att inte bry sig ett dyft om hur - de faktiskt levande varelser du äter - har haft det är enligt mig sjukt osmakligt. Enligt mig borde alla som tänker som du gör tvingas att tillbringa nån vecka eller två i olika djurfabriker och slakterier där din mat kommer ifrån. Hoppas du tycker det är värt det.
Verkligen!
Mycket obehagligt att inte ens bry sig om djurens väl och ve när de lever.

Det är din åsikt och du får ha den. Och vill du ändra på det du tycker är fel så lobba för det. Men så ser min verklighet ut.

Och ni som är naiva att tro att jag är ensam om att tycka så här, jösses...

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 199
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 732
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 373
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar