Äta rätt saker, vad då?

Vilken politik ? Jag är inte det minsta insatt i hur politiken ser ut, och är inte det minsta intresserad av att engagera mej i den. Men visst de tjänar ju bra de som är politiker. Men nope, inte intresserad av poltik. Jag röstar, men mer än så, nope.

Min del i debatten var helt enkelt just det. JAG äter det som är billigast, JAG är inte för att vi ska ENBART köpa vad som är rätt... (om det nu inte framgick !) Jag äter gladeligen saker från andra länder OAVSETT min miljöpåverkan när jag gör det, Jag nöjesflyger, jag kan åka bil en hel dag enbart för nöjet att åka till ett ställe och sen åka hem igen.

Blir det dyrare så tar jag fortfarande det billigare alternativet. SÅ min åsikt är att vill man göra det BILLIGARE att äta inhemsk och närproducerad mat så är jag på. Men neeeeej, det ska va så "fiiiiint" att äta dyrt å närproducerat, för då biiiidraaaar man verkligen ... Så länge politiken ser ut som den gör så går jag den enklaste och billigaste vägen...

Jag tror @Enya har rätt i sin analys ovan, blir som ett matematiskt bevis av de två citaten. Men hur ska du ha det? Är det alltså den politik, som du inte är det minsta insatt i hur den ser ut, som gör att du går den enklaste och billigaste vägen?

Min del i debatten var helt enkelt just det. JAG äter det som är billigast, JAG är inte för att vi ska ENBART köpa vad som är rätt... (om det nu inte framgick !) Jag äter gladeligen saker från andra länder OAVSETT min miljöpåverkan när jag gör det, Jag nöjesflyger, jag kan åka bil en hel dag enbart för nöjet att åka till ett ställe och sen åka hem igen.

Blir det dyrare så tar jag fortfarande det billigare alternativet. SÅ min åsikt är att vill man göra det BILLIGARE att äta inhemsk och närproducerad mat så är jag på. Men neeeeej, det ska va så "fiiiiint" att äta dyrt å närproducerat, för då biiiidraaaar man verkligen ... Så länge politiken ser ut som den gör så går jag den enklaste och billigaste vägen...
Det är inte dyrt för att det är "fint", utan för att det är dyrt att producera svensk mat och mycket lagstiftning att förhålla sig till, som finns till för vår hälsa och djurens välfärd (där djur är involverade). Lägg därtill ett rätt stort stöd för ökade bränslepriser (åtminstone i städerna) vilket gör det ännu dyrare att producera maten och transportera den till affärerna - kunderna drabbas. Så ja, politiken påverkar. Och det finns säkert saker att spara in på där - men ju mer man släpper kontrollen desto onyttigare och sämre kommer det bli. Hur mycket är värt att ge upp för att det ska bli billigt? Hur gör du vid eventuell kris? När importen stryps och vi inte ens kan importera utsäde? (Har hört att de morötter Sverige stoltserar med att vara självförsörjande på nästan uteslutande utgår från importerat utsäde eftersom vi inte har någon storskalig inhemsk fröproduktion - hittar ingen källa nu och hinner inte leta mer rn, någon annan kanske vet mer?)

Jag tycker det allra värsta med ditt synsätt @corzette , är den totala respektlösheten mot djuren du äter. Åk bil, flyg eller gör vad du vill. Men att inte bry sig ett dyft om hur - de faktiskt levande varelser du äter - har haft det är enligt mig sjukt osmakligt. Enligt mig borde alla som tänker som du gör tvingas att tillbringa nån vecka eller två i olika djurfabriker och slakterier där din mat kommer ifrån. Hoppas du tycker det är värt det.
Håller helt med och vill lägga till att det även borde gälla vegetabiliska livsmedel som produceras tvivelaktigt.

Absolut det är ju MITT fel att Sverige inte är självförsöjande ? Vi har ju som sagt redan konstaterat att Finland är 80 % självförsörjande. Pga Politiken hette det då. Inte pga en (eller flera) enskilda personer.

Sen är jag sommartid i olika stadier självförsörjande då jag har odlingar hemma i trädgården. För det är ju självklart billigast ! Men inte så jag skulle klara att försörja oss vintertid. Bor ju bara på en liten villatomt ingen gård.
Har du läst länkarna du fått av oss om varför Finland är självförsörjande till 80%? Där står mycket mer än ”politik”. Tex att invånare köper Finlandsproducerat så de kan upprätthålla det.

Jag tror @Enya har rätt i sin analys ovan, blir som ett matematiskt bevis av de två citaten. Men hur ska du ha det? Är det alltså den politik, som du inte är det minsta insatt i hur den ser ut, som gör att du går den enklaste och billigaste vägen?

Nej politiken har inget att göra med hur jag lever. För den dikterar saker över mitt huvud, som moms och tullar på mat.
Och vill jag ändra på hur det ser ut ? Nej för jag har ingen åsikt i hur det skulle vara annars. Så de som sysslar med politik och tycker de är kul och intressant får fortsätta med det. Att jag tog upp politiken var för att POLITIKEN i Finland gjort att de är 80 % självförsörjande. Är det att eftersträva ? Absolut, tänker JAG då göra karriär inom politiken NEJ. Som sagt, de som vill lobba för den politiken får helt enkelt göra det. Jag lever efter hur mina förutsättningar ser ut.

Jag väljer den billigaste och enklaste vägen FÖR ATT JAG KAN ! Och det gör att jag kan använda mina pengar till DET JAG VILL. Vill jag resa till USA gör jag det om jag kan, vill och har råd.

Hur kan det vara så svårt att förstå ?

Det är din åsikt och du får ha den. Och vill du ändra på det du tycker är fel så lobba för det. Men så ser min verklighet ut.

Och ni som är naiva att tro att jag är ensam om att tycka så här, jösses...
Jag ser ingen som har uttryckt att du på något sätt skulle vara ensam, så jag tänker att det är fel att kalla andra för naiva. Jag tror och vet, att många resonerar som du, jag har dem i min närhet. Däremot tycker jag att det är synd. Vi kan alla göra något för att någon ska få det bättre och inte bara tänka på oss själva i varje given situation, även om var och en kanske kan göra väldigt lite av ekonomiska skäl, om man har liten ekonomisk möjlighet. Men lite är bättre än inget, och jag tänker att en vilja och önskan om att kunna göra mer när man kan är bättre än att skita i allt och bara vilja använda upp pengarna på sig själv utan någon form av tanke på miljö och djur som får sätta livet till för en själv.

Nej politiken har inget att göra med hur jag lever. För den dikterar saker över mitt huvud, som moms och tullar på mat.
Och vill jag ändra på hur det ser ut ? Nej för jag har ingen åsikt i hur det skulle vara annars. Så de som sysslar med politik och tycker de är kul och intressant får fortsätta med det. Att jag tog upp politiken var för att POLITIKEN i Finland gjort att de är 80 % självförsörjande. Är det att eftersträva ? Absolut, tänker JAG då göra karriär inom politiken NEJ. Som sagt, de som vill lobba för den politiken får helt enkelt göra det. Jag lever efter hur mina förutsättningar ser ut.

Jag väljer den billigaste och enklaste vägen FÖR ATT JAG KAN ! Och det gör att jag kan använda mina pengar till DET JAG VILL. Vill jag resa till USA gör jag det om jag kan, vill och har råd.

Det är inte alls svårt att förstå i sak. Bara den totala avsaknaden av empati, och fullständiga grejen med "JAG" hela tiden.

Det var ju trots allt du själv som nämnde att du gjorde de matval du gjorde pga att politikerna gjorde det dyrt att välja rätt? Om politikerna då gör det lättare att välja rätt kommer du ändå inte bry dig för du är inte ett dugg politiskt intresserad- och sätter dig själv i första rummet, inte den danska suggan som bor inne i för trång box med avklippt svans du just åt till middag, fullproppad med antibiotika.

Jag ser ingen som har uttryckt att du på något sätt skulle vara ensam, så jag tänker att det är fel att kalla andra för naiva. Jag tror och vet, att många resonerar som du, jag har dem i min närhet. Däremot tycker jag att det är synd. Vi kan alla göra något för att någon ska få det bättre och inte bara tänka på oss själva i varje given situation, även om var och en kanske kan göra väldigt lite av ekonomiska skäl, om man har liten ekonomisk möjlighet. Men lite är bättre än inget, och jag tänker att en vilja och önskan om att kunna göra mer när man kan är bättre än att skita i allt och bara vilja använda upp pengarna på sig själv utan någon form av tanke på miljö och djur som får sätta livet till för en själv.

Varför ? Varför ska jag betala mer än jag behöver ?

Jag betalar den skatt som behövs, jag betalar det som "jag ska" varför ska jag då gå "utöver" ? Det är en fri marknad.
Och ja jag köper från Shein och TEMU med... Billigt ju !

Ni som gnäller. Om tullarna och moms var högre på importvaror skulle man kunna sänka inhemska priser.
Som ni säger, det är ju så dyrt att göra "rätt" varför ska jag då göra rätt om det är billigare att göra "fel" ?

Ni som VILL ändra detta får väl ge er in i politiken och försöka ändra på det. Jag menar är det billigare att äta rätt så gör jag det ju ! För är det den billigaste och enklaste vägen den rätta så tar jag den då !

Det är inte alls svårt att förstå i sak. Bara den totala avsaknaden av empati, och fullständiga grejen med "JAG" hela tiden.

Det var ju trots allt du själv som nämnde att du gjorde de matval du gjorde pga att politikerna gjorde det dyrt att välja rätt? Om politikerna då gör det lättare att välja rätt kommer du ändå inte bry dig för du är inte ett dugg politiskt intresserad- och sätter dig själv i första rummet, inte den danska suggan som bor inne i för trång box med avklippt svans du just åt till middag, fullproppad med antibiotika.

Helt rätt,.. Om det såldes billigt vildsvinskött i butikerna skulle jag hellre äta dem, de "kostade" inget i "mat" då de lever av vad naturen (och åtlande jägare) göder dem med. (Jag är emot åtlar då jag anser att man göder grisen mer än vad den gör nytta i skjutningar) . Så i sak borde ju Vildsvinskött va snorbilligt i butik... Inte en endaste dos antibiotika eller instängda..

Jag betalar den skatt som behövs, jag betalar det som "jag ska" varför ska jag då gå "utöver" ? Det är en fri marknad.

Ni som gnäller. Om tullarna och moms var högre på importvaror skulle man kunna sänka inhemska priser.
Som ni säger, det är ju så dyrt att göra "rätt" varför ska jag då göra rätt om det är billigare att göra "fel" ?

Ni som VILL ändra detta får väl ge er in i politiken och försöka ändra på det. Jag menar är det billigare att äta rätt så gör jag det ju ! För är det den billigaste och enklaste vägen den rätta så tar jag den då !
Det är klart att det är billigare att äta fel när det kostar mer att ta väl hand om sina djur? Billigt kött är djur som inte bara lider när de dör utan som definitivt lider hela sina liv. Det är därför det är billigt. Det bir svårt att få bättre djurhållning att konkurrera med dålig djurhållning om man inte för konsumenterna med sig som vill förändra sin egen konsumtion. Nu kan jag tycka att det ibland borde kunna vara billigare- men det ligger i flera led, billigare för bönderna, enklare, inte så krångligt osv, så tror jag det hade varit några kronor billigare även som färdig produkt i affärerna. Men inte som i billigast, som i det du köper, där landar det aldrig vad som än görs.

Helt rätt,.. Om det såldes billigt vildsvinskött i butikerna skulle jag hellre äta dem, de "kostade" inget i "mat" då de lever av vad naturen (och åtlande jägare) göder dem med. (Jag är emot åtlar då jag anser att man göder grisen mer än vad den gör nytta i skjutningar) . Så i sak borde ju Vildsvinskött va snorbilligt i butik... Inte en endaste dos antibiotika eller instängda..
Jag kan ibland tycka att vilt är onödigt dyrt ja, men jag har inte koll på varför det är så. Tillgång och efterfrågan kanske.

Ok, då är du inne på det andra spåret. Politiker ska förbjuda allt som inte ger oss den billigaste och enklaste vägen, så att även de mest egoistiska, ointresserade och okunniga gör bra val. Men sån typ av auktoritär detaljstyrning brukar inte vara så populärt - och det är väl ändå inte en fårskock (ursäkta djurslaget får) av individer som bara tänker på sig själva som utgör en rimlig modell för en svensk medborgare? Återigen det är "någon annan"TM som ska ta ansvaret för att det blir bra. Sjuk tidsanda, men som tur är så är vi också många som ser hur sjukt det är och väljer andra vägar.

Det är lätt att förstå men svårt att acceptera att någon kan vara så enkelspårig och egoistisk.
Du lever som att omvärlden inte är ditt bekymmer alls.

Jag är din raka motsats i mångt och mycket.
Även om jag egentligen kan leva precis hur jag vill, så försöker jag att hålla en viss minimalistisk livsstil.
Det finns en smärtgräns för hur mycket jag är beredd att avstå ifrån, men jag tänker alltid på samtliga konsekvenser av mitt handlande.
Därav denna tråden.

Det är lätt att förstå men svårt att acceptera att någon kan vara så enkelspårig och egoistisk.
Du lever som att omvärlden inte är ditt bekymmer alls.

Jag är din raka motsats i mångt och mycket.
Även om jag egentligen kan leva precis hur jag vill, så försöker jag att hålla en viss minimalistisk livsstil.
Det finns en smärtgräns för hur mycket jag är beredd att avstå ifrån, men jag tänker alltid på samtliga konsekvenser av mitt handlande.
Därav denna tråden.
Samma här, vet att jag började intressera mig när jag för ganska många år sedan tittade på en dokumentär om där barn kidnappades för att skörda cacao så vi i västvärlden skulle få choklad. Nestlé hamnade i blåsväder då.

Vilken politik ? Jag är inte det minsta insatt i hur politiken ser ut, och är inte det minsta intresserad av att engagera mej i den. Men visst de tjänar ju bra de som är politiker. Men nope, inte intresserad av poltik. Jag röstar, men mer än så, nope.
Det är bara det absoluta toppskiktet av politiker som tjänar bra.
Ungefär som chefer på företaget så är de inte någon större del av av alla politiker.
De flesta politiker jobbar ideellt för din och andras skull så att samhället och omvärlden skall fungera.

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 199
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 732
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 373
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar