Knäckemacka

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Enya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 1 675
Alltså, en lång tråd utan att någon ens har nämnt att knäckebröd bara är de där stora runda. Resten är faktiskt hårdbröd. Så det så. 😅
Jag avskyr ordet hårdbröd. Det får mig alltid att himla med ögonen inom mig. Det och ordet "hälsocentral" som främst norrut används istället för vårdcentral. Inget illa mot de som använder dem, bara att jag ogillar orden. Dit i samma grupp av ord jag ogillar hör ord som "bägge" istället för "båda" och "gett" istället för "givit" med flera ord.

:D

Jag äter Wasa 100 sedan den sorten kom ut :) smör på den sidan med störst hålor, ost och ibland skinka på.
Brukar bli två knäckemackor med smör och ost på till frukost.
Ja man ska bre på rätt sida, den med hålorna på :D Flora extrasaltat när det smakade bättre än i dag (mer smör) och när det verkligen smakade EXTRAsalt så var det otroligt gott på just hålsidan!

Jag avskyr ordet hårdbröd. Det får mig alltid att himla med ögonen inom mig. Det och ordet "hälsocentral" som främst norrut används istället för vårdcentral. Inget illa mot de som använder dem, bara att jag ogillar orden. Dit i samma grupp av ord jag ogillar hör ord som "bägge" istället för "båda" och "gett" istället för "givit" med flera ord.

Jag älskar ordet hårdbröd lika mycket som orden tjocksockor och tjocktröja. Mycket tydliga ord. 😅😊

Jag älskar ordet hårdbröd lika mycket som orden tjocksockor och tjocktröja. Mycket tydliga ord. 😅😊
Tjocksockor har jag aldrig hört, raggsockar? Tjocktröja säger jag inte längre, jag använder mer typ av tröja eller "tjockare tröja" om det ska användas i en mening på något vis. Tror det fasades ut i hop med att barnen växte upp och började använda hoodie, ett ord jag vägrar använda dock munkjacka eller luvtröja är nog det vanliga, antagligen för att tjocktröja inte finns hos oss (mig och barnen) på samma vis som det fanns när jag var barn.

Men hårdbröd kan jag verkligen inte med.

Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med knäckemacka och mjölig potatis med salt. Och knäckemacka med ägg och salt. Favorit är Wasa tunn havre, men de är ju rätt dyra, så drygar ut med Falu rågrut som också är goda och lättätna. Drygade ut med Wasa Husmansknäcke nu senast, men de är lite väl hårda, men äter man massor får man dryga ut lite känner jag...
Pratade med min syster som också äter mycket knäckemacka, samma sorter som jag, och insåg att vi är likadana, skivor som knäckts är vi aviga mot. Hon slänger (:O !) sådana bitar eftersom de blir oätbara (psykologiskt ju), medan jag muttrar och tjurar och tar hela bitar tills det inte finns mer än de som är sönder, och så äter jag de också. Vill inte slänga mat, men söndriga knäckebrödsskivor är... inte lika goda? Vi är överens om att sådana där helrunda flak är goda, men man måste ju dela dem och då blir de ojämna=vi kan inte äta dem. Så vi köper aldrig sådana, även om många är goda när vi råkat testa. Det stör våra hjärnor att äta felaktiga skivor liksom. :D Ja, jag är störd, jag har aldrig påstått något annat, som tur är! :)

Äter ni knäckemacka?
Vilken sort?
Vilken sida brer ni på?
Går det att äta knäckemacka som har knäckts i paketet?
Vad har ni på?

Jag äter runda flak knäckemacka och älskar ojämna kanter. Att ta småbitar och dra i smöret var härligt som liten men en last jag slutat med. Jag brer på ovansidan och vill inte ha bös i smörpaketet.

Jag tycker inte så mycket om färdiga skivor som är trekantiga och inte så mycket om fyrkantiga skivor, de känns inte som "riktigt knäckebröd" utan som "sämre variant för skolan" men jag äter dem ändå med glädje, jag köper dem bara helst inte.

Jag har helst smör på, bara. Men fisk, leverpastej, ost, skinka osv går också bra. Och skivad potatis.

Äter hårt mackor på jobbet men är för lat på morgonen och ingen frukost människa så blir bara smör så tidigt på morgonen.

Standarden är falu rågrut. Nån gång ibland den där jul varianten med frön på.

Äter mina hård mackor hemma med antingen mjukost av något slag, används inte mjukost grundas det alltid med smör sen blir det ost, skinka, ägg med kaviar eller till folks förskräckelse falukorv och leverpastej.

Trasiga knäckebrödsbitar smulas på fil. Eller i värsta fall läggs på gröten. Slänga mat gör man inte.

För tillfället dille med tunna råa lökringar ovanpå riktiga smöret.

Wasa 100 är favoriten just nu. Tidigare har havreknäcke toppat listan. Typiskt att de dyraste är favoriter..

Gillar inte trasiga knäckebröd och inte de små trekantiga av rent estetiska skäl. Har också svårt för runda som man ska bryta, de är ju absolut fel om man bryter och får för liten bit.. Nästan oätligt 😜..
De mindre runda varianterna är mer acceptabla då det går att äta en hel skiva utan att bryta av.

Numera äter jag oftast med ägg eller tonfisk på men det mer rätt med ost eller leverpastej som pålägg som tyvärr till stor det tagits bort från mitt födointag numera.. Naturligtvis brer man på den släta sidan, nåt annat är ju oacceptabelt 😆 🤣.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 920
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.