Var är gratis papperspåsar? Tror jag betalar 3,50 eller något per papperspåse. På apotek tex ligger dem på 4-6 kr beroende storlek, också pappers.Vissa saker med "tvingande politik" är dock bra, tycker jag. Som t.ex. när plastskatten gjorde plastpåsar mycket dyrare. Då införde mataffärerna gratis papperspåsar (som man väl får hoppas är miljövänligare!) istället som alternativ. Nu är väl plastskatten borta igen (?), men jag tror att många människor (inklusive mig själv) har kommit såpass in i vanan att ta med sig kassar/påsar och/eller använda papper istället för plast att det har blivit automatiskt. Jag minns inte ens när jag köpte en plastpåse sist...
Jag har köpt mat online och fått i påsar av papper och de hamnar i återvinningen oanvända av mig. Sådant enormt slöseri! Jag har ingen som helst användning av papperspåsar. Av plast, absolut, de går till sopor. Av flergångspåsar, absolut de används om och om igen. Men papper? Nej, fullständigt slöseri med papperspåsar. Jag köper fortfarande plastpåsar och har gjort under hela tiden. Mindre mängd så klart, men fortfarande. Sedan har de ju blivit bättre gjorda så att de kan återvinnas, mindre plast, gjort av majsstärkelse eller något med socker (?) osv och det hade kanske inte blivit den utvecklingen utan kravet från regeringen.
Jag minns när jag köpte en påse senast. Den 26 december på ekohallen. Dock använder jag väska och återanvändbar kasse också men den kassen låg i en annan väska så hade bara väskan med mig. Det är säkert annorlunda om man har bil och kan förvara dem där.