Äta rätt saker, vad då?

Samma logik som hos de som handlar hos Shein, Temu osv.

Inget eget ansvar alls.
Det swishade förbi en studie i mina flöden (har inte kollat närmre, så kan inte uttala mig om sanningshalten), men de påstod att folk som shoppade därifrån faktiskt tyckte de var miljövänliga och öppna för att kunna köpa bättre kvalitet även om det kostade mer till större grad än folk som inte handlade därifrån O_o så sjukt verklighetsfrånvänt. Liksom - sluta vara en pantad idiot som köper därifrån så gör du ju ett bättre och mer miljövänligt val... Samma video visade också äckliga grafer om att visst, det finns andra som kan tillverka saker på samma dåliga sätt men inte på den helt hysteriskt stora omfattning som de gör.

Det swishade förbi en studie i mina flöden (har inte kollat närmre, så kan inte uttala mig om sanningshalten), men de påstod att folk som shoppade därifrån faktiskt tyckte de var miljövänliga och öppna för att kunna köpa bättre kvalitet även om det kostade mer till större grad än folk som inte handlade därifrån O_o så sjukt verklighetsfrånvänt. Liksom - sluta vara en pantad idiot som köper därifrån så gör du ju ett bättre och mer miljövänligt val... Samma video visade också äckliga grafer om att visst, det finns andra som kan tillverka saker på samma dåliga sätt men inte på den helt hysteriskt stora omfattning som de gör.
Shein shoppers say they're more environmentally conscious than the average consumer, according to a report by The New Consumer and Coefficient Capital, which surveyed more than 3,000 US consumers.

https://www.businessinsider.com/shein-shoppers-say-they-are-environmentally-conscious-2023-12

Men neeeeej, det ska va så "fiiiiint" att äta dyrt å närproducerat, för då biiiidraaaar man verkligen ...

Jag fattar 0 av detta. Menar du att du tror att det är dyrare för att folk ska tycka att det är finare och mer exklusivt?

Det är ju ett jätteproblem att ohållbara produkter och livsmedel ofta är så mycket billigare. Men det är ju inte kostnaden i sig som gör att hållbart, bättre kvalitet och eko är bättre val? Om det är det du menar måste det vara tidernas tankevurpa.

Okej

Tillbaka till vad man bör äta... OM man ska gå enligt de som vill göra minst "åverkan" (som JAG tolkar det) så ska vi äta veganskt och enbart närproducerat. Detta gör då att vi INTE ska äta ris, dricka chamapgne mfl, men kan dricka närproducerat vin och öl. Vi ska tydligen INTE äta kött vilket då minskar anledningen till att hålla djur än till annat som sällskap och i vissa fall för ull ? (Är det fortfarande ok med att ta ull ?) Då borde ju ägg vara ok förståss. Och mjölk ??? Läderprodukter får göras på döda får ? och de döda kor ? Fast vad gör vi med alla kalvar som föds för att få mjölken ? Så då faller alltså mjölken, och alla restprodukter som ost mm.
Hönsen får va kvar då de inte producerar levande avkommor, så det blir ju inte ett överflöd av höns.
Har så otroligt svårt att förstå varför det blir så svartvitt. Det här är samma typ av grej som alltid händer i t.ex. hästvälfärdsdiskussioner. "Jaha men ska vi bara släppa alla hästar fria då, se hur de klarar sig?!"

Det finns enorma mellanlägen mellan t.ex. veganism och att enbart köpa det allra billigaste köttet som är producerat med sämst villkor. Varför i hela friden skulle man ens låtsas som att detta är alternativen?

Visst är det så. Sedan behöver man ju nödvändigtvis inte döda djur och stötta djurindustrin för att få i sig B12. Jag köper - så ofta det går - ägg från en person som håller några höns på ett väldigt trevligt vis. De hönorna lider förmodligen inte mer än en häst lider av att bli riden, till exempel.

Farmen jag far mina agg fran ligger vid kusten, en timma harifran. Safeway och Albertson's saljer deras agg som kostar halften mellan frigaende och organiska agg ... De har jattelika "burar" (500m2, eller storre. Jag har svart att uppskatta matt) som forflyttas varje dag sa honorna pickar pa nya frasha ytor varje dag. De har jatte mycket plats i sina burar och ar en flock i varje bur. Det finns ocksa stora hallar for dem att vara innomhus nar det ar besvarligt vader. For mig ar det tillrackligt bra djurhallning ... helt frigaende hons som inte trangs och gar ute i naturen (jag har en kompis som har en flock och saljer aggen organiska och frigaende) En kartong med 12 agg kostar runt 100 kr. De agg jag koper ligger mellan 40-50 kr, de allra billigaste aggen runt 20 kr finns sallan i butikerna numera.

Min del i debatten var helt enkelt just det. JAG äter det som är billigast, JAG är inte för att vi ska ENBART köpa vad som är rätt... (om det nu inte framgick !) Jag äter gladeligen saker från andra länder OAVSETT min miljöpåverkan när jag gör det, Jag nöjesflyger, jag kan åka bil en hel dag enbart för nöjet att åka till ett ställe och sen åka hem igen.

Blir det dyrare så tar jag fortfarande det billigare alternativet. SÅ min åsikt är att vill man göra det BILLIGARE att äta inhemsk och närproducerad mat så är jag på. Men neeeeej, det ska va så "fiiiiint" att äta dyrt å närproducerat, för då biiiidraaaar man verkligen ... Så länge politiken ser ut som den gör så går jag den enklaste och billigaste vägen...

Har har mycket av "det billigaste" forsvunnit. Butikerna har skyltar som sager att gronsakerna kommer fran "Schmidt Farm", tillexempel och nar sasongen for local majs ("oskalad" och i stora lador) ar slut sa finns det ibland jatte dyra forpackningar med 4 val rengjorda majskolvar i hyllorna. Ett mejeri pa andra sidan Portland gor min lactosfria mjolk nagra cent billigare an mjolken som transporteras fran andra stater.
Har kanner manga stolthet over sina locala produkter (jag handlar tillexempel all olivolja fran en gard som ligger 20 minuter fran vart hus) och politikerna stodjer naturligtvis att lokala varor far foretrade och forenklar processer for innom Oregon.
Sedan ar det STOR skillnad pa smaken pa det lokaltillverkade/lokal vaxta mot det som har transporterats langa strackor, man forlorar mycket i smak pa att kopa det billigaste.

Förvånar mig inte. Pratade med en för ett tag sedan som påstod att kläder där ifrån inte alls har mer gifter i sig än kläder på HM. Orkade inte ta en diskussion just då då jag vet att samma person tror att det är illuminati som styr allt😮‍💨

Helt rätt,.. Om det såldes billigt vildsvinskött i butikerna skulle jag hellre äta dem, de "kostade" inget i "mat" då de lever av vad naturen (och åtlande jägare) göder dem med. (Jag är emot åtlar då jag anser att man göder grisen mer än vad den gör nytta i skjutningar) . Så i sak borde ju Vildsvinskött va snorbilligt i butik... Inte en endaste dos antibiotika eller instängda..
Det är för att för att svenska löner är högre än underbetalda utlandsanställda (priset för jakten, hängning, förvaring, livsmedelskontroll, styckning och transport). Någon annan betalar priset för dina billiga inköp. Det är djuren, miljön (som vi ju alla är beroende av) och de anställda som jobbar i brasilien. Det är också till viss del konsumentsäkerhet som brister.

Det är din åsikt och du får ha den. Och vill du ändra på det du tycker är fel så lobba för det. Men så ser min verklighet ut.

Och ni som är naiva att tro att jag är ensam om att tycka så här, jösses...
Ingen tror att du är ensam om att tycka så här, däremot så är det nog få som basunerar ut det i en tråd som handlar om hållbart ätande. Lite som att många kanske petar sig i näsan men få gör det stående på en scen omringad av publik.

Varför ? Varför ska jag betala mer än jag behöver ?

Jag betalar den skatt som behövs, jag betalar det som "jag ska" varför ska jag då gå "utöver" ? Det är en fri marknad.
Och ja jag köper från Shein och TEMU med... Billigt ju !

Ni som gnäller. Om tullarna och moms var högre på importvaror skulle man kunna sänka inhemska priser.
Som ni säger, det är ju så dyrt att göra "rätt" varför ska jag då göra rätt om det är billigare att göra "fel" ?

Ni som VILL ändra detta får väl ge er in i politiken och försöka ändra på det. Jag menar är det billigare att äta rätt så gör jag det ju ! För är det den billigaste och enklaste vägen den rätta så tar jag den då !
Du gör dig inte omaket och kliver upp ur sängen om du blir kissnödig på natten också antar jag? För du KAN ju kissa i sängen, det är ju ändå bekvämare att ligga kvar där än att behöva vakna och lämna det varma och sköna täcket en stund.
Att så många argumenterar emot ger mig hopp om framtiden och en liten tröst att empatiska och tänkande människor nog faktiskt är i någon form av majoritet ändå, trots att du hävdar motsatsen. Jag vill tro att de bara inte är lika högljudda som din typ. Att människor har olika förutsättningar i livet är självklart, men så länge man tänker till och lyssnar på sin empatiska sida har man kommit en bra bit på väg. Din moraliska kompass framstår bara som...tragisk

Jag tänker att man får utgå från sina egna förutsättningar - sin ekonomi, sin kunskap, sin energi och sitt eget samvete och göra de bästa val man kan därifrån. Ibland mer och ibland mindre.

Personligen har jag gränser jag drar men jag ORKAR verkligen inte hänga med i varje diskussion runt vilken ny produkt eller biprodukt nu blivit värre än någon annan, eller varje gång jag handlar stå och lusläsa ingredienserna på allt som inte är en färsk grönsak.
Däremot har jag till exempel gjort ett mycket medvetet val när det kommer till djurens kost (vilket är en omfattande utgift i hushållet), köper i princip aldrig kött om det inte reas ut på kort datum, försöker handla rotsaker och lite andra stapelvaror säsongsbaserat och gärna från den lokala matmarknaden. Det är inte bara bra för lokalproducenterna utan mysigt också. :)

Varför ? Varför ska jag betala mer än jag behöver ?

Jag betalar den skatt som behövs, jag betalar det som "jag ska" varför ska jag då gå "utöver" ? Det är en fri marknad.
Och ja jag köper från Shein och TEMU med... Billigt ju !

Ni som gnäller. Om tullarna och moms var högre på importvaror skulle man kunna sänka inhemska priser.
Som ni säger, det är ju så dyrt att göra "rätt" varför ska jag då göra rätt om det är billigare att göra "fel" ?

Ni som VILL ändra detta får väl ge er in i politiken och försöka ändra på det. Jag menar är det billigare att äta rätt så gör jag det ju ! För är det den billigaste och enklaste vägen den rätta så tar jag den då !
Nyfikna frågor. Förstår du hur politiken funkar i Sverige?
Röstar du på partier som vill gynna svensk produktion av mat? Högt djurskydd? Minskad klimatpåverkan?
Eller tillhör du skaran som behöver bli ”tvingad”? ”Tvingad” av politik andra väljare röstar fram?

Det är ju otroligt nonchalant resonemang eftersom vi har ansvar både som röstberättigade och som medmänniskor.

Dessutom skulle jag inte säga att det värsta är att du inte förstår eller tar ansvar för djuren du påverkar. Utan människorna du påverkar. Att människor dör på grund av ditt sätt att leva. Och du kan inte bry dig mindre.

Nyfikna frågor. Förstår du hur politiken funkar i Sverige?
Röstar du på partier som vill gynna svensk produktion av mat? Högt djurskydd? Minskad klimatpåverkan?
Eller tillhör du skaran som behöver bli ”tvingad”? ”Tvingad” av politik andra väljare röstar fram?

Det är ju otroligt nonchalant resonemang eftersom vi har ansvar både som röstberättigade och som medmänniskor.

Dessutom skulle jag inte säga att det värsta är att du inte förstår eller tar ansvar för djuren du påverkar. Utan människorna du påverkar. Att människor dör på grund av ditt sätt att leva. Och du kan inte bry dig mindre.
Du menar som i "tänk på baaaarnen" och deras framtid? Frivilligt barnlös här. Så varför skulle jag bry mej om "baaaarnen" ?

Vad gäller politiken så är det just det. Hade det funnits en majoritet som ville leva "rätt" hade politiken sett så ut. Nu gör det inte det.. Återigen, jag är inte ensam om min åsikt. Vilket ni ju själva är fullt medvetna om. "Tvingande" politik kommer inte ske under min livstid. Senare kanske. Vad vet jag ? Då är jag död sen länge...

Du menar som i "tänk på baaaarnen" och deras framtid? Frivilligt barnlös här. Så varför skulle jag bry mej om "baaaarnen" ?

Vad gäller politiken så är det just det. Hade det funnits en majoritet som ville leva "rätt" hade politiken sett så ut. Nu gör det inte det.. Återigen, jag är inte ensam om min åsikt. Vilket ni ju själva är fullt medvetna om. "Tvingande" politik kommer inte ske under min livstid. Senare kanske. Vad vet jag ? Då är jag död sen länge...
Det påverkar ju människor idag, de som producerar de billiga varor du köper och även de som får leva bland de föroreningar som släpps ut av företagen som producerar de varor du köper. Att kontrollera utländska företags nätförsäljning till Sverige är ju också väldigt svårt med gällande lagstiftning så för att göra det behöver lagen ändras vilket flera partier nu tittar på.

Sverige har ingen kontroll över andra länders produktion framförallt inte länder utanför EU där vi ändå har viss möjlighet till kontroll. Sverige som stat har ju mycket liten möjlighet att påverka Kina och Kinas företag.

Nej, jag menar inte baaaarnen och deras framtid. Jag menar dom som dör nu. Av vattenbrist, bränder och översvämningar. Det är inget som sker i framtiden, det sker nu. Sen tycker jag att vi har ett moraliskt ansvar för kommande generationer också, men det var inte det jag menade här.

Jag frågade dig om du tar ditt ansvar. Men du fortsätter skylla på andra. Du kan skylla på andra först när du hör det du kan. Och vad jag kan utläsa av ditt svar så gör du inte det.

Jag förstår att du inte tagit till dig detta, så läs noga: Att fortsätta leva som du gör nu är inte ett alternativ om människan ska fortsätta leva på jorden.

Bara så du förstår vad du bidrar till. Om du är helt fine med att bidra till mänskligethetens eget utrotande så får det stå för dig, som för många andra. Men kom inte och säg att du inte visste.

Jag vet ju inte hur gammal du är, men antingen förändrar vi drastiskt vårt sätt att leva u västvärlden de kommande tio-tjugo åren. Med eller utan tvingande åtgärder. Sen är det oåterkalleligt.

Jag vill inte att andra ska leva med vattenrestriktioner som går till odlingen istället för till befolkningen bara för jag vill ha billig mat även om jag är barnlös. Vad det har med om jag har barn eller inte vet jag inte.

Jag fattar inte riktigt varför man bara ska tänka på barn om man har egna? Andras barn, och resten av världen, är väl också viktiga? Du verkar nästan tycka att det är lite coolt att inte bry sig?

Tråkig inställning hur som helst att BARA se till sig själv. Finns det inga VETTIGA saker du kan spara in på, istället för att välja alla miljöovänliga alternativ? Om man vill spara till att resa får man kanske dra in på onödiga klädinköp, alkohol och annat som man klarar sig utan!

Eller alla människor oavsett ålder som dör pga Temu och Shein? På grund av gifterna. Eller alla de som plågas ihjäl pga slaktmetoder, de som dör pga antibiotika i floderna osv osv.
Du verkar ha missat helt att varje människa ingår i samhället och alla har ett ansvar. Och det där snacket ”jag är inte ensam” är ju bara om en omskrivning att man inte vågar stå för det man gör utan man måste blanda in andra också.
Det är tragiskt att se hur mycket lite du ens bryr dig om något annat levande än dig själv.

Människor är egoistiska varelser, så att majoriteten inte vill leva rätt kan mycket väl verka vara sant i sak, det krävs att man offrar av något som ska gå till en själv, för att göra något för en annan så att säga. Att inte nöjesflyga tex. Det är bara att se hur många som flyger. Att inte köpa lyxmat som är krävande av jordens resurser. Det fortsätter folk att göra. Att köra stora, dyra, bilar som inte är det minsta miljövänliga är fortfarande rätt coolt, speciellt hos en del män. Att inte skjuta raketer, bara det, bara den lilla detaljen är så in i bombens svår att få folk att sluta med. Så ja, människor gör det som ger dem något, på bekostnad av andra, djur och människor.

Men många, och här tror jag det rent faktiskt är en majoritet, gör i alla fall något för andra trots att man på andra punkter sätter sig själv först. Min förhoppning är att det blir mer och mer vanligt att göra rätt val, enklare och enklare också för all del, för ibland är det inte riktigt lätt, men det krävs ju också en vilja.

Att tro på en tvingande politik är naivt, jag förstår inte varför vi människor inte kan göra saker utan tvång? Det som ändå är det bästa för oss, djuren och varandra, utan att någon över våra huvuden säger åt oss, som om de vore våra föräldrar eller förmyndare. Jag har aldrig förstått människor som resonerar så , "om inte regeringen bestämmer detta kommer jag aldrig...". Tror sådana personer behöver förmyndare egentligen...

Människor är egoistiska varelser, så att majoriteten inte vill leva rätt kan mycket väl verka vara sant i sak, det krävs att man offrar av något som ska gå till en själv, för att göra något för en annan så att säga. Att inte nöjesflyga tex. Det är bara att se hur många som flyger. Att inte köpa lyxmat som är krävande av jordens resurser. Det fortsätter folk att göra. Att köra stora, dyra, bilar som inte är det minsta miljövänliga är fortfarande rätt coolt, speciellt hos en del män. Att inte skjuta raketer, bara det, bara den lilla detaljen är så in i bombens svår att få folk att sluta med. Så ja, människor gör det som ger dem något, på bekostnad av andra, djur och människor.

Men många, och här tror jag det rent faktiskt är en majoritet, gör i alla fall något för andra trots att man på andra punkter sätter sig själv först. Min förhoppning är att det blir mer och mer vanligt att göra rätt val, enklare och enklare också för all del, för ibland är det inte riktigt lätt, men det krävs ju också en vilja.

Att tro på en tvingande politik är naivt, jag förstår inte varför vi människor inte kan göra saker utan tvång? Det som ändå är det bästa för oss, djuren och varandra, utan att någon över våra huvuden säger åt oss, som om de vore våra föräldrar eller förmyndare. Jag har aldrig förstått människor som resonerar så , "om inte regeringen bestämmer detta kommer jag aldrig...". Tror sådana personer behöver förmyndare egentligen...
Vissa saker med "tvingande politik" är dock bra, tycker jag. Som t.ex. när plastskatten gjorde plastpåsar mycket dyrare. Då införde mataffärerna gratis papperspåsar (som man väl får hoppas är miljövänligare!) istället som alternativ. Nu är väl plastskatten borta igen (?), men jag tror att många människor (inklusive mig själv) har kommit såpass in i vanan att ta med sig kassar/påsar och/eller använda papper istället för plast att det har blivit automatiskt. Jag minns inte ens när jag köpte en plastpåse sist...

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 199
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 732
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 373
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar