Äta rätt saker, vad då?

Ja svenskt typ vildsvin som vi har överflöd av.
Kyckling och gris kommer inte på fråga även om det är svenskt, det är dom djurslag som far absolut mest illa i djurindustrin :(
Wolf of Wilderness tycker annars min hund om, från Tyskland visserligen, men där är vilt osv. Men har inte tänkt på att det inte finns några svenska sådana foder.

Wolf of Wilderness tycker annars min hund om, från Tyskland visserligen, men där är vilt osv. Men har inte tänkt på att det inte finns några svenska sådana foder.
Ja det är ju ett alternativ och titta på :)
Ja tyvärr har ingen i Sverige nappat på den idén men tror det skulle sälja bra.

Ja det är ju ett alternativ och titta på :)
Ja tyvärr har ingen i Sverige nappat på den idén men tror det skulle sälja bra.
Nu vet jag inte direkt hur etiskt och bra det är ur andra aspekter, men jag gillade att det var olika djursorter och även potatis och bär osv. Provat en del olika för att han är dels kräsen och dels svår med vikten så det var så jag snubblade över det.

Är mycket skeptisk. Men ja, allt är inte svart och vitt. Men känns inte bra i magen.
Okej. Vad är du skeptisk till?

För jag tänker att idag görs ju djurfoder av slaktresterna, det som vi inte äter - men blir vi alla vegetarianer så kommer vi ju behöva slakta djur för att göra hund/kattfoder specifikt alternativt ge våra husdjur kost som inte är artanpassad?

Jag har full förståelse för att man inte vill stötta industrin bakom mycket köttproduktion men att djur äter varandra är ju naturligt? Så just den aspekten har jag svårt för att se är ett etiskt problem? Om du förstår min tankegång?

Här är förresten ett förslag, som alla vi på buke skulle kunna göra varje torsdag (även veganer). En tradition som borde återuppväckas i varje svenskt hem ärligt talat. Bra för kroppen, bra för miljön, bra för svensk ekonomi.

På torsdagar äter vi ärtsoppa gjord på svenska ärtor!

Seså, gå och lägg ärtorna i blöt nu 😁.

Okej. Vad är du skeptisk till?

För jag tänker att idag görs ju djurfoder av slaktresterna, det som vi inte äter - men blir vi alla vegetarianer så kommer vi ju behöva slakta djur för att göra hund/kattfoder specifikt alternativt ge våra husdjur kost som inte är artanpassad?

Jag har full förståelse för att man inte vill stötta industrin bakom mycket köttproduktion men att djur äter varandra är ju naturligt? Så just den aspekten har jag svårt för att se är ett etiskt problem? Om du förstår min tankegång?
Alltså, jag tycker också det är svårt.

Pratar du globalt eller i Sverige?

De få mjölkbönder jag känner odlar högkvalitativt silage till sina djur.

Samma med fiskmjöl och ägg. Det stora hönseri som jag har i bygden odlar sin hönsmat (spannmål) själva. Ingen soja, inget fiskmjöl.

Så "i princip allt" är ingen absolut sanning.
Jag har extremt svårt att tro att det finns några mjölkbönder som enbart ger silage till sina djur, korna behöver helt enkelt mer energi och näring än vad det innehåller.
Det olika siffror på hur mycket av Sveriges importerade soja som går till djurproduktion, men i snitt ligger det på 90%.

Alltså, jag tycker också det är svårt.
Vad tror du om kött som framställs i laboratorium? Jag undrar om det kommer bli så pass bra att det tar över och om det är så pass köttlikt att även köttätande djur kan leva på det i framtiden.

Människor verkar inte känna någon större skillnad och vi människor klarar ju ett liv utan kött.

Vad tror du om kött som framställs i laboratorium? Jag undrar om det kommer bli så pass bra att det tar över och om det är så pass köttlikt att även köttätande djur kan leva på det i framtiden.

Människor verkar inte känna någon större skillnad och vi människor klarar ju ett liv utan kött.
Fast vi är ju inte enbart köttätare så det är inte konstigt om vi klarar oss utan kött?

Är det etiskt att utsätta våra djur får sådan producerad mat, med allt vad det innebär för tillsatser- antagligen gissar jag då allt verkar få tillsatser så fort det blir större mängder av det, när det är helt naturligt för vissa djur att äta kött? Det är inte deras val att bli vegetarianer.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag gillar rena dadlar. Chokladboll tycker jag också om, även kakao. Men dessa, de blir en diss. 😞

Screenshot_20250101_162536_Samsung Internet.webp

Fast vi är ju inte enbart köttätare så det är inte konstigt om vi klarar oss utan kött?

Är det etiskt att utsätta våra djur får sådan producerad mat, med allt vad det innebär för tillsatser- antagligen gissar jag då allt verkar få tillsatser så fort det blir större mängder av det, när det är helt naturligt för vissa djur att äta kött? Det är inte deras val att bli vegetarianer.
Var det jag skrev, vi människor klarar oss utan riktigt kött men jag undrar om tex hund eller ännu mer katt skulle klara sig på fejkkött? Om det blir tillräckligt bra i framtiden?
Redan nu finns ju vegansk biff som är identisk med kött till utseende och smak men innehåll? Är det fullvärdigt för en katt eller hund i framtiden?

Det jag funderar på är om allt är bra bara för att det är vegetariskt?
Det vore ju oerhört enkelt i sådana fall.
Men jag tvivlar på att det är så enkelt.

Quorn t.ex. är det så bra.
Gott är det ju definitivt.
https://www.quorn.se/

Nej, det är det inte. Men jag upplever att de vegetarianer jag känner är duktiga på att använda råvaror, quorn är processat deluxe vad jag vet, jag använder hellre svamp, bönor, rotfrukter mm. På 90-talet var jag vegetarian och åt sjuka mängder morotsbiffar, numer skulle jag laga annan mat. Jag äter mest vegetariskt, kött är mer en krydda än huvudingrediens.

Var det jag skrev vi människor klarar oss utan riktigt kött men jag undrar om tex hund eller ännu mer katt skulle klara sig på fejkkött? Om det blir tillräckligt bra i framtiden?
Redan nu finns ju biffar som är identisk med kött.
Det skulle säkert fungera för vissa, kanske alla om man såg till att det innehöll allt djuren behöver. Å andra sidan, är det inte ännu en sak vi beslutar över huvudet över djuret? Hur rätt är det? Om man som vegetarian/vegan inte vill äta djur, inte vill se dem plågas och hållas på det sätt som görs i dag tex grisar, kor och kyckling, är det inte ännu ett övergrepp och besluta att "na ni får inte äta er naturliga föda". Tycker det går stick i stäv med att vara vegan/vegetarian och inte vilja äta kött pga djurens väl och ve.

Det skulle säkert fungera för vissa, kanske alla om man såg till att det innehöll allt djuren behöver. Å andra sidan, är det inte ännu en sak vi beslutar över huvudet över djuret? Hur rätt är det? Om man som vegetarian/vegan inte vill äta djur, inte vill se dem plågas och hållas på det sätt som görs i dag tex grisar, kor och kyckling, är det inte ännu ett övergrepp och besluta att "na ni får inte äta er naturliga föda". Tycker det går stick i stäv med att vara vegan/vegetarian och inte vilja äta kött pga djurens väl och ve.
Djuren vet ju knappast skillnaden på kött och fejkött om det smakar likadant 🙈
Frågan är ju mer om fejkköttet skulle bli så pass bra att det ger hunden all den näring den behöver.
I övrigt älskar mina hundar vegbullar precis lika mycket som köttbullar 😅

Djuren vet ju knappast skillnaden på kött och fejkött om det smakar likadant 🙈
Frågan är ju mer om fejkköttet skulle bli så pass bra att det ger hunden all den näring den behöver.
I övrigt älskar mina hundar vegbullar precis lika mycket som köttbullar 😅
Visst äter mina hundar också vegetariskt mat när de får sådan, men det är ju inte det som är min frågeställning.

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 190
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 371
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol