Äta rätt saker, vad då?

Varför vill man ha just King Edward?
Jag tror inte direkt att det är det man vill. Eller, jag tror i alla fall inte att det är därför den blivit så vanlig från början. Bönder har hittat sätt att få den lönsam. Utan omsorg om miljön. Och väldigt många köper ju potatis, de flesta hade högst troligt köpt en annan sort utan bekymmer om King Edward fasades ut och ersattes av mindre miljöskadliga sorter. (Fast många skulle såklart inte gilla att det blev dyrare.)

Personligen tycker jag att King Edward är den potatis som smakar sämst.

Något som har börjat pratas om mer nu är även självförsörjningsgraden (som land, inte som individ). Att det börjat pratas om det nu är väl för oroligheterna som är nu och att vår självförsörjningsgrad är låg.

Pratar du globalt eller i Sverige?

De få mjölkbönder jag känner odlar högkvalitativt silage till sina djur.

Samma med fiskmjöl och ägg. Det stora hönseri som jag har i bygden odlar sin hönsmat (spannmål) själva. Ingen soja, inget fiskmjöl.

Så "i princip allt" är ingen absolut sanning.
Det där beror nog lite på vilka bönder man talar om skulle jag gissa. Det här finns att läsa på slu: https://www.slu.se/institutioner/in...p-och-valfard/specialsidor/soja-till-husdjur/

Däremot ser jag själv, bland hästfoder, en uppgång av andra proteinkällor. Potatisprotein bland annat. Kanske når det produktionsbönderna också?

Grejen här, skulle jag vilja påstå, är att det kostar extremt mycket energi att tillverka kött. Egentligen hade du ju inte behövt äta upp så många av djuren för att kunna hålla öppna marker. Jag kan se flera andra möjliga lösningar på det. T.ex inte hålla fler djur än vi behöver för de öppna markerna.

Gör en sökning på näringspyramiden. Den förklarar dilemmat med att föda upp djur för mat. Tänk då på att vi använder den miljöovänliga sojan för att ge våra djur mat så vi kan äta djuren. Det är mycket som går till spillo där.
Ja det är ju så.
Men att inte äta upp det kött som blir ser jag som slöseri med resurser.
Att förvandla bete till kött är ju att ta tillvara något som vi människor inte själva kan äta.

Sojan äter vi ju lämpligast direkt själva.

Som vanliga bullar.
Med kanel t.ex.

Så att bara skriva att man äter veganskt och vegetarisk säger inte så mycket.
Men vad menar du? Varför drar du upp just bullar?
Klart jag äter ”sämre” alternativ också?
Men min grunddiet är mycket närodlad mat.
Jag personligen tycker inte om fikabröd så jag äter inga bullar.

Problemet med nötdjur är att när de växt klart och hålls vidare så blir de till slut sjukligt feta, om de inte betäcks då.
Dessutom så är det slöseri med resurser att inte äta upp dem.
Då går all den maten till spillo
Och slöseri är ju det absolut sämsta för miljön.

Jag har slaktat häst på slakteri och det fanns ingen stress överhuvudtaget för hästen där.
Så det är helt rimligt att kräva det.
Men häst slaktar man som regel enskilt eller få individer- på slakterier är det större grupper som föses och de skrämmer säkert upp varandra, väntan och andra rädda djur- skulle man slakta häst på samma sätt skulle de inte vara särskilt lugna eller ostressade.

Men vad menar du? Varför drar du upp just bullar?
Klart jag äter ”sämre” alternativ också?
Men min grunddiet är mycket närodlad mat.
Jag personligen tycker inte om fikabröd så jag äter inga bullar.
Därför att jag vill ha fler exempel på vad man kan äta.

Man kan äta veganska bullar hela tiden som vegansk mat.
Så att säga att man äter veganskt ger ingen information.

Vad är det som gör att man inte kan hålla nötkreatur i rätt hull när det går med hästar, hundar, katter, människor osv?
Nöt på bete äter fritt och gör inte av med något om de bara betar och har växt färdigt- och hästar får väl inte fritt ? och inte hundar och katter heller.

Ja det är ju så.
Men att inte äta upp det kött som blir ser jag som slöseri med resurser.
Att förvandla bete till kött är ju att ta tillvara något som vi människor inte själva kan äta.

Sojan äter vi ju lämpligast direkt själva.
Du kan inte se något mer resurseffektivt sätt att genomföra det? Jag tänker alltså på att man kanske inte behöver ha den mängden djur som vi har idag.

Förr i världen betade djur i marker vi inte kunde odla. Tänk skog och liknande. Idag betar djur på marker vi skulle kunna använda som odlingsmark. Det skulle jag vilja påstå är ett väldigt ineffektivt sätt att producera mat (och intresse, när det gäller t.ex hästar).

Som betar på olika sätt, spelar ingen större roll vilka.
Jo det spelar roll, får o getter passar enbart om det är lövverk som ska bort ( då ätligt) annars är de finsmakare och betar bort både blommor o örter som man vill ha kvar. Hästar trampar backen för hårt och betar för kort på vissa områden med skador på grässvålen och bajsar på samma ställe med övergödning och ogräsinväxt som resultat där. Nöt är bäst. Och ibland är det bäst att inte beta alls utan röja för hand, kanske bara släppa in nån dag sent på året för att få lite tramp i backen.

Nöt på bete äter fritt och gör inte av med något om de bara betar och har växt färdigt- och hästar får väl inte fritt ? och inte hundar och katter heller.
Jo men jag tycker mig nog se en hel del enorma betesmarker med relativt få djur (dvs konstant tillgång) med hästar under sommaren. I vissa fall blir de runda och tappar vikt under hösten/vintern, i andra fall verkar maten bara försvinna i dem. I något fall öppnas en del av betet i taget så det inte blir en chock för djuren.

Men häst slaktar man som regel enskilt eller få individer- på slakterier är det större grupper som föses och de skrämmer säkert upp varandra, väntan och andra rädda djur- skulle man slakta häst på samma sätt skulle de inte vara särskilt lugna eller ostressade.
Ja och då får man försöka att lösa det.
Eftersom att det är möjligt.

Kor förtjänar samma respekt som hästar.

Problemet med nötdjur är att när de växt klart och hålls vidare så blir de till slut sjukligt feta, om de inte betäcks då.
Va?
Det beror väl helt på vilka marker de betar?
Fel sort och mängd foder gör alla feta, oss inräknade.

De djur som behövs för atthålla våra ängsmarker levande står inte på kraftigt foder
De räknar väl att vi behöver nåt hundratusental betande kreatur ytterligare för att hålla markerna öppna och bevara mångfalden?

En anledning är att den innehåller mkt stärkelse, blir krämigt i gratäng för att inte tala om Janssons. Sen är det väl smaken, den är mjölig och passar bra till mos.
Jag undrar om det är den jag tycker är så god? Jag gillar potatis, alltså själva rena potatissmaken utan något på. Minns hemma, var nog mjölig potatis, nästan lite vitaktig i färgen som skalad, mamma beklagade sig över att hon fått fatt i fel potatis till middagen, hon ville ha fast. Men jag var utmärkt nöjd för smaken var SÅ god i sin egna rena form. Saknar den numera, skalar inte potatis som mamma alltid fick oss till att göra så det känns inte som om smaken kommer ut på samma vis eller så har jag inte hittat rätt potatis. Det var en vanlig potatis när jag växte upp, den jag älskade. När jag är sugen på potatis är det den jag egentligen är sugen på.

Jo det spelar roll, får o getter passar enbart om det är lövverk som ska bort ( då ätligt) annars är de finsmakare och betar bort både blommor o örter som man vill ha kvar. Hästar trampar backen för hårt och betar för kort på vissa områden med skador på grässvålen och bajsar på samma ställe med övergödning och ogräsinväxt som resultat där. Nöt är bäst. Och ibland är det bäst att inte beta alls utan röja för hand, kanske bara släppa in nån dag sent på året för att få lite tramp i backen.
Klart det beror på mark men det finns inga dess passar alltid överallt.

Därför att jag vill ha fler exempel på vad man kan äta.

Man kan äta veganska bullar hela tiden som vegansk mat.
Så att säga att man äter veganskt ger ingen information.
Det finns ju hur mycket som helst. Kolla torrvaror/konserv-hyllan på Ica t.ex. Där finns bönor, linser, ärtor osv. Grönsaksdisken ger dig grönsaker av olika slag, potatis och allt vad det finns där. Frysdisken har också en hel del grönt. Det är ju inte sådär jättesvårt om du har någon form av kunskap gällande vad du behöver i din mat. Recept finns massor. Jag tror att jag såg en tråd om det här för ett tag sedan men den kanske @parellikusken har koll på? 🙈 Annars kan man kolla in jävligt gott (googla). Där finns en del kul.

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 190
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 371
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar