Äta rätt saker, vad då?

Jag förstår inte det upprörande i att skämtsamt säga att någon ”tillverkar” kött när denne är en djurproducent. Att producera någonting är synonymt med att tillverka.
Jag har förklarat min syn på det. Vi får väl vara oense då, det är väl ok att vara det, tycker jag.

Sorry, vi står helt olika i frågan.
Det är visserligen så.
Döda djur lider dock inte.
De går inte heller och oroar sig för att de skall dö för att bli mat.
Den tanken är bara något som människor tänker om djuren.
Men det är också en helt annan fråga än vad man bör äta.
Du duckar hela tiden frågan om vad du äter och berättar i stället vad du inte äter.

Nå, vad äter du som du tycker är både etiskt och lämpligt för planeten?

De är liksom vad den här tråden handlar om.

Jag tror att det egentligen mer handlar om flexibilitet än om att vara privilegierad när det gäller att äta miljövänligt.
Och att smaken på maten till största del får avgöra våra val mer än näringsinnehåll och skonsamhet mot planeten.

Det är visserligen så.
Döda djur lider dock inte.
De går inte heller och oroar sig för att de skall dö för att bli mat.
Den tanken är bara något som människor tänker om djuren.
Det är sant som så- men däremot kan de få och de flesta får antagligen dödsångest till slakt eller på slakteriet. Jag har haft välhanterade och tama kor som fått dödsångest i verkstolen.

De vill mest troligt leva långa glada liv.
Men de kan slaktas på ålderns höst, om alla individer som föds sparas till äldre dar så tar det siså 2 decennier, sen fylls det ju hela tiden med äldre hästar under förutsättning då regelbunden betäckning så den inte avtar bara för att djur sparas till äldre dagar.

Det är sant som så- men däremot kan de få och de flesta får antagligen dödsångest till slakt eller på slakteriet. Jag har haft välhanterade och tama kor som fått dödsångest i verkstolen.
Det är en helt annan sak.
Då så lider djuret på alldeles riktigt.
Vilket innebär att vi måste ha slaktmetoder som inte stressar djuren.

Jag har slaktat häst på slakteri och det fanns ingen stress överhuvudtaget för hästen där.
Så det är helt rimligt att kräva det.

Jag äter vegetarisk kost ibland helt vegansk och tror jag äter rätt miljövänligt mycket svenska rödbetor potatis och andra rotsaker till vardags :)
Köper ekologiskt i så stor utsträckning det går.

Olivolja köper jag Änglamarks då jag såg i ett test att det var den enda som beskrevs sanningsenligt.

En anledning är att den innehåller mkt stärkelse, blir krämigt i gratäng för att inte tala om Janssons. Sen är det väl smaken, den är mjölig och passar bra till mos.
Det finns oändligt med potatissorter. Alla med aningen olika smak och egenskaper.

King E är lättodlad och folk känner till den, så den är lättsåld.

• Gilla
Reactions: Sel
Och vad består den av?

Det går ju att äta bara veganska bullar, men det blir ju inte så bra i längden.
Jadu allt möjligt :)
Olika sorters biffar tex rödbetsbiff.
Rotsaker i soppa och grytor.
Rotsaker i ugnen.
Pastagratäng med rotsaker.

Veganska bullar vet jag inte vad det är? :)
Jag äter vegetariskt ibland veganskt men främst då i soppor och grytor annars vill jag gärna ha tillgång till grädde och ost.

Det hjälper ju inte planeten.
Öppna landskap som betas av djur är faktiskt bra.
Och att djur som kan äta gräs blir mat till andra.

Om vi skall dra in den etiska aspekten, så är det oerhört oetiskt att hålla djur i fångenskap för sitt eget höga nöjes skull.
Det är inte ens något som vi måste ha för vår överlevnad, i motsats till mat.
Grejen här, skulle jag vilja påstå, är att det kostar extremt mycket energi att tillverka kött. Egentligen hade du ju inte behövt äta upp så många av djuren för att kunna hålla öppna marker. Jag kan se flera andra möjliga lösningar på det. T.ex inte hålla fler djur än vi behöver för de öppna markerna.

Gör en sökning på näringspyramiden. Den förklarar dilemmat med att föda upp djur för mat. Tänk då på att vi använder den miljöovänliga sojan för att ge våra djur mat så vi kan äta djuren. Det är mycket som går till spillo där.

Nu tänker jag inte på russen som köttdjur utan som verktyg för att hålla betesmarkerna fria och öka mångfalden. Kontrollerad avel utan att det behövs att hästarna utsätts för onormala beteende som tagits upp här ofta.

Edit: Likt mustanger i USA.
Fast mustangerna i USA fångas ju in i mängd och slaktas eller säljs vidare. Det är fruktansvärda metoder vid infångandet, jag klarar inte ens av att se alla filmerna som organisationerna lägger ut för att medvetandegöra vad som pågår. Där anses mustangerna snarare vara ett otyg som äter upp gräset för boskapen.

Grejen här, skulle jag vilja påstå, är att det kostar extremt mycket energi att tillverka kött. Egentligen hade du ju inte behövt äta upp så många av djuren för att kunna hålla öppna marker.
Problemet med nötdjur är att när de växt klart och hålls vidare så blir de till slut sjukligt feta, om de inte betäcks då.

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 190
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 371
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar