Äta rätt saker, vad då?

Det här är ett mycket intressant projekt där forskare på SLU undersökte hur året runt betande gotlandsruss bidrog till att hålla markerna öppna och bidra till den biologiska mångfalden.

Istället för att enbart fokusera på rid (och trav/galopp) hästar som kräver mer omsorg och foder för att hålla markerna öppna skulle kanske delvis en sån här lösning vara gångbar utan att hästar av andra raser behövs för att hålla markerna öppna. Med stöd av staten skulle det kunna utvidgas till andra delar av landet.

https://www.slu.se/fakulteter/vh/fo...-som-naturvardare/russet-hemsida-uppdatering/
Ja varför inte. Hästkött är det ju inget fel på.

Ja varför inte. Hästkött är det ju inget fel på.

Nu tänker jag inte på russen som köttdjur utan som verktyg för att hålla betesmarkerna fria och öka mångfalden. Kontrollerad avel utan att det behövs att hästarna utsätts för onormala beteende som tagits upp här ofta.

Edit: Likt mustanger i USA.

Tyvärr tas ju beteskravet bort, så vi får väl se hur det ser ut framöver.
Är det klart att det blir så nu:(. Känns som det framförallt är mjölkdjuren som inte kommer komma ut och dom går ju inte nu heller på mark som gör så mycket för ekosystemet på betesmarker då mjölkdjur oftast går på åkermark med dålig variation.

Nu tänker jag inte på russen som köttdjur utan som verktyg för att hålla betesmarkerna fria och öka mångfalden. Kontrollerad avel utan att det behövs att hästarna utsätts för onormala beteende som tagits upp här ofta.

Edit: Likt mustanger i USA.
Tycker det låter som slöseri. Som mustangera kommer det aldrig bli då dom går fria. Låter mer som Utanför Augsburg i Tyskland.

Ja vad skall man äta för att göra rätt?
Det är miljöpåverkan, utfiskning, djurhälsa och allt möjligt att ta hänsyn till.

Och jordnötter är inte lokalodlat.
Ärtor verkar vara okej och potatis.
Vildsvin finns också i överflöd.

Så vad skall man äta för att vara så politiskt korrekt som möjligt?
Jag känner mig faktiskt redigt förvirrad.
Hej, gott nytt år, jag tänker så här. Vi är helt inne i k-drama på Netflix. Där finns även mattävlingsprogram. Iallafall nog om det, jag är inte matexpert. Jag tänker att asiatiskt/koreanskt sätt att göra mat verkar rimligare. Japaner kan ha extremt dyra produkter men de är otroligt rädda om råvaran. Koreaner äter som jag tänker baserat på ett antal olika skålar och för över till egen skål. Mycket grönsaker och nudlar. Ramen-olika soppor tror jag har japansk grund men äts ofta. I Sverige är ju poke-bowl väldigt populärt. Om någon är mer insatt än jag så berätta gärna mer. Gott är det med nudlar bara också. Så jag försöker köpa lokalt och inspireras mer av koreanska köket. Vi åt nässelsoppa idag till lunch.

De vill mest troligt leva långa glada liv.
Ah, så alla ska vara vegetarianer då?
Jag ser inte det lösningen för jorden och dess problem. Snarare att vi fortfarande äter djur men i betydligt mindre skala än i dag och inte fokuserat så pass på de djur som traditionellt ses som våra "köttdjur".
Ska vi ändå ha russ för att ha öppna betesmarken kan ju en del gå till föda också.

Hej, gott nytt år, jag tänker så här. Vi är helt inne i k-drama på Netflix. Där finns även mattävlingsprogram. Iallafall nog om det, jag är inte matexpert. Jag tänker att asiatiskt/koreanskt sätt att göra mat verkar rimligare. Japaner kan ha extremt dyra produkter men de är otroligt rädda om råvaran. Koreaner äter som jag tänker baserat på ett antal olika skålar och för över till egen skål. Mycket grönsaker och nudlar. Ramen-olika soppor tror jag har japansk grund men äts ofta. I Sverige är ju poke-bowl väldigt populärt. Om någon är mer insatt än jag så berätta gärna mer. Gott är det med nudlar bara också. Så jag försöker köpa lokalt och inspireras mer av koreanska köket. Vi åt nässelsoppa idag till lunch.
Japaner äter 34kg kött per år och personen och 36kg fisk. Det intressanta är att kött var förbjudet i många år i Japan innan.

Men håller med om att kvalitén på frukt, grönt, svamp och kött är otroligt bra.

Dock när det gäller soja så går i princip allt till mat för köttdjur. Kor äter enorma mängder soja (inte krav-kossor har jag för mig, men "vanliga").

Och även den odlade fisken måste äta. Det är därför de har sönder Östersjön tex, för att fiska upp mat till fisken som odlas.
Pratar du globalt eller i Sverige?

De få mjölkbönder jag känner odlar högkvalitativt silage till sina djur.

Samma med fiskmjöl och ägg. Det stora hönseri som jag har i bygden odlar sin hönsmat (spannmål) själva. Ingen soja, inget fiskmjöl.

Så "i princip allt" är ingen absolut sanning.

Helst. Vore konstigt om jag inte tyckte det..
Lika konstigt vore det att jag inte har samma åsikt. Jag ser inte att alla äter kött som en lösning lika lite som jag ser att alla är vegetarianer/veganer som en lösning. Som det är i dag är det snett och behöver balanseras upp, men att gå över till att det blir snett åt andra hållet kan inte vara en lösning. Djur behövs för vår planet, att äta djur ska inte vara fel, men att ha det så storskaligt och i de mängder som görs i dag bör man absolut förändra.

Ett sätt är att börja släppa ut grisar och kor i hagar och ha lagar som förbjuder att ha dem inne.
Kanske borde man ha ett maxtak på antal djur man får ha för att föda upp så att det inte blir sådär "industriaktigt" där djuren mest lider och knappt är vid liv under sitt liv? Småskaligt istället och arbeta för sådana möjligheter? Bara en tanke som jag inte vet hur det skulle fungera, funderade högt.
Och äta hästar, kaniner, mer vilt så att det inte blir så mycket av det andra heller utan mer balanserat osv.

Lika konstigt vore det att jag inte har samma åsikt. Jag ser inte att alla äter kött som en lösning lika lite som jag ser att alla är vegetarianer/veganer som en lösning. Som det är i dag är det snett och behöver balanseras upp, men att gå över till att det blir snett åt andra hållet kan inte vara en lösning. Djur behövs för vår planet, att äta djur ska inte vara fel, men att ha det så storskaligt och i de mängder som görs i dag bör man absolut förändra.

Ett sätt är att börja släppa ut grisar och kor i hagar och ha lagar som förbjuder att ha dem inne.
Kanske borde man ha ett maxtak på antal djur man får ha för att föda upp så att det inte blir sådär "industriaktigt" där djuren mest lider och knappt är vid liv under sitt liv? Småskaligt istället och arbeta för sådana möjligheter? Bara en tanke som jag inte vet hur det skulle fungera, funderade högt.
Och äta hästar, kaniner, mer vilt så att det inte blir så mycket av det andra heller utan mer balanserat osv.
Själv tycker jag det är oetiskt att föda upp och döda andra individer för att äta upp dom. Helt absurt. Så det vore märkligt utifrån dom tankarna jag har att jag skulle tycka att det är helt fine att att andra äter djur.
Däremot är jag inte en av dom som står ute med plakat och demonstrerar. Men jag tycker fortfarande inte att det är okej.

Själv tycker jag det är oetiskt att föda upp och döda andra individer för att äta upp dom. Helt absurt. Så det vore märkligt utifrån dom tankarna jag har att jag skulle tycka att det är helt fine att att andra äter djur.
Däremot är jag inte en av dom som står ute med plakat och demonstrerar. Men jag tycker fortfarande inte att det är okej.
Jag ser mer det absurda i där vi är i dag och föder upp för mat på det viset vi gör i dag med den matsvinn vi har i dag. Det finns många djur som äter djur, att en del människor gör det är inte något konstigt för mig, men jag tycker det har gått till överdrift faktiskt. Det borde gå att göra något åt det och samtidigt värna om både miljön och våra svenska bönder samt djuren och deras liv så att de har det bra medan de lever. Jag tycker inte vi behöver äta så mycket djur som vi faktiskt gör. Jag tror generellt inte ett djur bryr sig om att deras kropp blir vår mat när de dör om de bara fått ett vettigt liv, men jag tycker mycket av vår djurhållning är på bekostnad av djuren, antar att det är för att det ska vara så storskaligt och så mycket pengar inblandat.

Själv tycker jag det är oetiskt att föda upp och döda andra individer för att äta upp dom
Det hjälper ju inte planeten.
Öppna landskap som betas av djur är faktiskt bra.
Och att djur som kan äta gräs blir mat till andra.

Om vi skall dra in den etiska aspekten, så är det oerhört oetiskt att hålla djur i fångenskap för sitt eget höga nöjes skull.
Det är inte ens något som vi måste ha för vår överlevnad, i motsats till mat.

Va? :confused: Jag förstår nog inte din mening riktigt.

Jag tycker det är osmakligt att inta tänka på djur som djur, man tillverkar inte kött på samma vis som man tillverkar ett par byxor. Det är djur som föds upp och som får sätta livet till. Levande djur med själ, hjärta, tankar och känslor. Grisar tex som är lika smarta som hundar, om jag inte minns fel (vilket jag förstås kan göra), och som viftar på svansen när de blir glada. När man börjar prata om tillverka kött, tycker jag man tappar respekten för djuren. Något jag kan tycka är viktig att behålla.

Att skämta med varandra om att man tillverkar ett barn är inte lika "allvarligt", för där är det ju uppenbart att det är skämt och inte en normal syn på vad man gör, och barnet i fråga blir ju inte någons julskinka, falukorv eller köttfärs. Tycker det är däri skillnaden ligger.

Det är dock helt ok för andra att ha en sådan syn på kött, hoppas det är ok att jag tycker att det är ett osmakligt uttalande?
Jag förstår inte det upprörande i att skämtsamt säga att någon ”tillverkar” kött när denne är en djurproducent. Att producera någonting är synonymt med att tillverka.

Det hjälper ju inte planeten.
Öppna landskap som betas av djur är faktiskt bra.
Och att djur som kan äta gräs blir mat till andra.

Om vi skall dra in den etiska aspekten, så är det oerhört oetiskt att hålla djur i fångenskap för sitt eget höga nöjes skull.
Det är inte ens något som vi måste ha för vår överlevnad, i motsats till mat.
Sorry, vi står helt olika i frågan.

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 180
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 713
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 617
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 351
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10