Äta rätt saker, vad då?

Tycker förövrigt att det inte bara finns ett rätt sätt utan beror mycket på ens egna förutsättningar och möjligheter även om det även finns absoluta no no men dom tycker jag är få.

Något man lätt kan avstå från är frukt och blommor. Särskilt de som transporteras utanför Europa. Sedan, mtp villkoren som de som arbetar med att plocka frukt osv, i länder som Spanien så känns inte det heller rätt.

Och, ja, det är ett privilegium att kunna köpa närproducerat, något den stora merparten av befolkningen inte kan göra. Att implicit klappa sig själv på axeln att man bara äter ekologiskt när det är lätt och billigt att göra det, är inte något att stoltsera över. Snarare att vara ödmjuk och tacksam för.

Om man är vegetarian ska man tänka på att frukt och grönsaker även det har en negativ inverkan på klimatet, där tex sojabönor är en av grödorna som inverkar mest. Jag tycker faktiskt att odlad fisk är bättre än viltfångad eftersom trålarna som fiskar slänger mycket av sin fångst och utarmar fiskbeståndet.

Edit: Det är den välbärgade medelklassen i storstäderna som har råd att köpa närproducerat, samtidigt som de gärna flyger utomlands. Och äger sommarstugor och båtar och två bilar.

Jag tycker det ar sa mycket svart kring kottatande, sa jag loste det genom att bli vegetarian :D
Tyckte tvärtom. Har ju coop/ica/mm dalarna i peru och säkert på fler ställen där boende har restriktioner på vatten för vattnet ska gå till odlingar. Tomater där skörden av fröna till plantorna dras med stora problem med barnarbetare och kvinnor med jättedålig lön (män anställs inte då det skulle bli mångdubbelt så dyrt i lön).
Detta är bara några av problemen.

Det intressanta är att den potatisen som det säljs mest av i Sverige är King Edward, den potatisen som besprutas mest för att kunna odlas är tada King Edward.
Skulle gissa på att stor del inte bryr sig och/ eller inte har kunskap.
Det visste inte jag. Å andra sidan vet jag inte ens vad för potatis jag köper. Potatis liksom. Är nog inte den enda som är okunnig om just potatis. Jag vet dock att King Edward är fast potatis och jag föredrar mjölig egentligen.

Tyckte tvärtom. Har ju coop/ica/mm dalarna i peru och säkert på fler ställen där boende har restriktioner på vatten för vattnet ska gå till odlingar. Tomater där skörden av fröna till plantorna dras med stora problem med barnarbetare och kvinnor med jättedålig lön (män anställs inte då det skulle bli mångdubbelt så dyrt i lön).
Detta är bara några av problemen.
Den viktigaste aspekten for mig klimatpaverkan, och dar ar datan valdigt tydlig att storst paverkan har man genom att undvika rott kott, sa det kanns som ratt avvagning for mig.

The Good Place gor, liksom nagon tidigare i traden, en god poang om hur svart det ar att vara en etisk kosument under radande kapitalistiska system

Höns som lägger ekologiska ägg får fiskmjöl i fodret till skillnad från "vanliga" ägg. Det kan finnas utan fisk i fodret till ekologiska ägg. Något ämne i fiskmjöl som hönsen behöver och alternativa källor är inte tillåtna. Det jobbas på fiskfritt foder men vet inte hur långt man kommit. Försöker äta säsongens frukt o grönt. Köper allt kött på extrapris där datumet väg ut. Lagar mycket själv, slänger inte mat. Sen det här med process och ultra processad mat lägger jag inte så mycket synpunkter på. Har jobbat i livsmedels industrin och tycker det hela går till överdrift kombinerat med okunskap..

Den viktigaste aspekten for mig klimatpaverkan, och dar ar datan valdigt tydlig att storst paverkan har man genom att undvika rott kott, sa det kanns som ratt avvagning for mig.

The Good Place gor, liksom nagon tidigare i traden, en god poang om hur svart det ar att vara en etisk kosument under radande kapitalistiska system
Har man bara en aspekt så kan jag tänka mig att det blir lättare. För mig kommer även miljö och människor med i bilden.

Har man bara en aspekt så kan jag tänka mig att det blir lättare. För mig kommer även miljö och människor med i bilden.

"Viktigaste" betyder inte "enda" :)
Jag skulle ju saklart inte vara emot lagstiftning som skyddar arbetare och miljo t.ex. men for mig ar det ocksa en avvagning kring hur mycket tid och energi det tar att forska kring matvaror, och hitta ratt matbutiker dar dessa saljs. I min konsumption forsoker jag tanka "80/20" - alltsa vilka ar de beslut jag gor som har storst paverkan pa det som ar viktigast for mig, an att forsoka vara 100% korrekt i vartenda kopbeslut jag tar

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 180
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 713
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 617
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 351
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar