Äta rätt saker, vad då?

Det intressanta är att den potatisen som det säljs mest av i Sverige är King Edward, den potatisen som besprutas mest för att kunna odlas är tada King Edward.
Skulle gissa på att stor del inte bryr sig och/ eller inte har kunskap.
Du menar att de som odlar King Edward inte har kunskap eller inte bryr sig?

På vilket sätt är det mer osakligt än att prata om ”tillverkas” i samband med djur än exempelvis en grisproducent?
Va? :confused: Jag förstår nog inte din mening riktigt.

Jag tycker det är osmakligt att inta tänka på djur som djur, man tillverkar inte kött på samma vis som man tillverkar ett par byxor. Det är djur som föds upp och som får sätta livet till. Levande djur med själ, hjärta, tankar och känslor. Grisar tex som är lika smarta som hundar, om jag inte minns fel (vilket jag förstås kan göra), och som viftar på svansen när de blir glada. När man börjar prata om tillverka kött, tycker jag man tappar respekten för djuren. Något jag kan tycka är viktig att behålla.

Att skämta med varandra om att man tillverkar ett barn är inte lika "allvarligt", för där är det ju uppenbart att det är skämt och inte en normal syn på vad man gör, och barnet i fråga blir ju inte någons julskinka, falukorv eller köttfärs. Tycker det är däri skillnaden ligger.

Det är dock helt ok för andra att ha en sådan syn på kött, hoppas det är ok att jag tycker att det är ett osmakligt uttalande?

Om man är vegetarian ska man tänka på att frukt och grönsaker även det har en negativ inverkan på klimatet, där tex sojabönor är en av grödorna som inverkar mest. Jag tycker faktiskt att odlad fisk är bättre än viltfångad eftersom trålarna som fiskar slänger mycket av sin fångst och utarmar fiskbeståndet.
Dock när det gäller soja så går i princip allt till mat för köttdjur. Kor äter enorma mängder soja (inte krav-kossor har jag för mig, men "vanliga").

Och även den odlade fisken måste äta. Det är därför de har sönder Östersjön tex, för att fiska upp mat till fisken som odlas.

Dock när det gäller soja så går i princip allt till mat för köttdjur. Kor äter enorma mängder soja (inte krav-kossor har jag för mig, men "vanliga").

Och även den odlade fisken måste äta. Det är därför de har sönder Östersjön tex, för att fiska upp mat till fisken som odlas.
Jag har för mig att det håller på att utvecklas fiskfoder av typ alger/sjögräs i bla Simrishamn men vet inte hur långt de har kommit.

Cultured kött och vertikala grödor är andra sätt att minska utsläppen. De är båda i uppstarts fasen men kan bli riktigt intressant i framtiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cultured_meat
Jo, än så länge är det dock väldigt ineffektivt jämfört med konventionell produktion av kött när det gäller utsläpp.

Uppfödning av djur är väldigt bra för ekosystemet på vissa platser, så kan vi bara minska efterfrågan med sådär 80-90 procent så finns inga problem med hållbarhet och positiva effekter.

Labbkött gör inget för ekosystemet som blir i beteshagar tack vare djuren.
Istället för att ha stora hagar för kor kanske man kan ha stora hagar för hästar, som idag ofta går i små grusrutor pga "platsbrist", kanske kan ha större andel djur ute istället för att ha det som nu, att några djur går ute mycket men största delen djur sällan får komma ut ordentligt... osv.

(Nej, jag påstår inte att hästar och kor äter samma saker, mer att det känns väldigt avlägset att minskad konsumtion av kött/mejeri ska resultera i att det inte finns tillräckligt med betesdjur)

Istället för att ha stora hagar för kor kanske man kan ha stora hagar för hästar, som idag ofta går i små grusrutor pga "platsbrist", kanske kan ha större andel djur ute istället för att ha det som nu, att några djur går ute mycket men största delen djur sällan får komma ut ordentligt... osv.

(Nej, jag påstår inte att hästar och kor äter samma saker, mer att det känns väldigt avlägset att minskad konsumtion av kött/mejeri ska resultera i att det inte finns tillräckligt med betesdjur)
Synd bara att det inte finns tillräckligt med hästar där den mesta marken finns. Annars så är väl det ultimata 3 olika djurarter på samma mark.
Många hästägare vill inte ha hästarna på sådan mark.

Det här är ett mycket intressant projekt där forskare på SLU undersökte hur året runt betande gotlandsruss bidrog till att hålla markerna öppna och bidra till den biologiska mångfalden.

Istället för att enbart fokusera på rid (och trav/galopp) hästar som kräver mer omsorg och foder för att hålla markerna öppna skulle kanske delvis en sån här lösning vara gångbar utan att hästar av andra raser behövs för att hålla markerna öppna. Med stöd av staten skulle det kunna utvidgas till andra delar av landet.

https://www.slu.se/fakulteter/vh/fo...-som-naturvardare/russet-hemsida-uppdatering/

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 180
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 713
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 617
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 351
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • 10 middagar
  • Skaffa nya vänner som vuxen