Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad äter du för att få ihop protein och B-vitaminer?Äter mestadels veganskt, äter ost ibland, och känner mig trygg med det. Försöker äta så mycket ekologiska grönsaker jag känner att jag har råd med.
Fast djurhållningen blir ju inte automatiskt bättre av att man råkar ha nära till gården. Jag har tex nära både till en fantastisk grisproduktion och till en riktigt trist. En sån där där grisarna öht aldrig ser riktigt dagsljus ens. (Dock har ju de riktigt trista sällan gårdsförsäljning, eftersom alltihop är så industraliserat.)Allt kött vi köper tillverkas några mil bort som max.
Protein är inga problem, b12 tar jag tillskott för.Vad äter du för att få ihop protein och B-vitaminer?
Särskilt B 12 då.
Jag tänker att du bidrar till en efterfrågan som är helt nödvändig för att verksamheten ska finnas och kunna vara en förebild. Så nåt litet problem är du med och löser.Det löser ju egentligen inga problem att just jag köper det köttet.
Grisen går ute. Kalvarna med som jag skrev kycklingar när de får.Fast djurhållningen blir ju inte automatiskt bättre av att man råkar ha nära till gården. Jag har tex nära både till en fantastisk grisproduktion och till en riktigt trist. En sån där där grisarna öht aldrig ser riktigt dagsljus ens. (Dock har ju de riktigt trista sällan gårdsförsäljning, eftersom alltihop är så industraliserat.)
Jag köper det fläskkött jag äter uteslutande från den fantastiska gården. Men jag skulle hellre vilja att alla grisar fick ha det så, även om produktionen skulle bli totalt sett mindre. Det löser ju egentligen inga problem att just jag köper det köttet.
Jag syndar fortfarande i att köpa produkter (som innehåller kött) från både Spanien, Italien och Frankrike som inte görs här än. Men för färskt kött som egen råvara så köps sällan annat än svenskt. Lamm är tyvärr ett undantag pga tillgång, men jag har hittat en butik som ofta har svenskt även för det.Jo, köper sällan icke-svenskt kött öht.
För jag vill inte äta lax som är odlad i burar, som får foder som utarmar haven och även ibland även får antibiotika och annat. Jag vill ha viltfångad helt enkelt.Varför inte?
Den anses okej på många sätt.
Det finns annan odlad fisk (på land) som har andra förutsättningar. Just vildfångad lax är lite svår, inte hållbart alls för vissa regioner och de som har hållbara bestånd att plocka fisk ur ligger på andra sidan av vårt klot.För jag vill inte äta lax som är odlad i burar, som får foder som utarmar haven och även ibland även får antibiotika och annat. Jag vill ha viltfångad helt enkelt.
Ja, min minimala del av efterfrågan. Men den är ju minimal. (Förebildsgrejen är värre, på vissa vis. Jag som förebild är väl enbart en stressfaktor flr personer med lägre inkomst och större försörjningsbörda.)Jag tänker att du bidrar till en efterfrågan som är helt nödvändig för att verksamheten ska finnas och kunna vara en förebild. Så nåt litet problem är du med och löser.
Sen är konsumentmakten ganska begränsad, när det gäller djurhållning och produktionsmetoder måste lagstiftning och politiken (som jag anser har större makt än det splittrade konsumentkollektivet i den typen av frågor) göra sina större delar. Just nu känns det som att det går långsamt.
Att överlämna ansvaret att köpa ett dyrare kött till de många delar av konsumentkollektivet som kämpar med ekonomi för att få hyfsad mat på bordet alls är inte rätt tänkt.
Såklart. Det är viktigt att läsa på och vart den är infångad och hur etc.Det finns annan odlad fisk (på land) som har andra förutsättningar. Just vildfångad lax är lite svår, inte hållbart alls för vissa regioner och de som har hållbara bestånd att plocka fisk ur ligger på andra sidan av vårt klot.
Så där är ett praktexempel på problemen TS anförde som trådstart. Dimensionerna av problematiken flödar över.
Jag tänkte mer gården med sin produktion som förebild åt andra producenter. För du har rätt i att det är rätt tvek att se sig som förebild för att man har privilegiet i ekonomin, kunskapen och förutsättningar att välja det man tycker är bäst. Även om man ser det emellanåt i media, där ofta kändisar ser det som ”självklart” att välja ekologiskt och närodlat på Ekerö eller Vaxholm.Ja, min minimala del av efterfrågan. Men den är ju minimal. (Förebildsgrejen är värre, på vissa vis. Jag som förebild är väl enbart en stressfaktor flr personer med lägre inkomst och större försörjningsbörda.)
Men vi är ense. Politik krävs här. (Sen fick för min del gärna grisbönderna gå före, tex för att de tycker om sina djur. Eller för den delen, lägga ner om det är omöjligt att hålla djur på ett bra vis. Men det råder jag ju ännu mindre över än över politiken.)
Ja, de där överprivilegierade personerna som sätter Hälsa och Kvalitet i främsta rummet!Jag tänkte mer gården med sin produktion som förebild åt andra producenter. För du har rätt i att det är rätt tvek att se sig som förebild för att man har privilegiet i ekonomin, kunskapen och förutsättningar att välja det man tycker är bäst. Även om man ser det emellanåt i media, där ofta kändisar ser det som ”självklart” att välja ekologiskt och närodlat på Ekerö eller Vaxholm.
På vilket sätt privilegierade?Ja, de där överprivilegierade personerna som sätter Hälsa och Kvalitet i främsta rummet!