Äta rätt saker, vad då?

Allt kött vi köper tillverkas några mil bort som max.
Fast djurhållningen blir ju inte automatiskt bättre av att man råkar ha nära till gården. Jag har tex nära både till en fantastisk grisproduktion och till en riktigt trist. En sån där där grisarna öht aldrig ser riktigt dagsljus ens. (Dock har ju de riktigt trista sällan gårdsförsäljning, eftersom alltihop är så industraliserat.)

Jag köper det fläskkött jag äter uteslutande från den fantastiska gården. Men jag skulle hellre vilja att alla grisar fick ha det så, även om produktionen skulle bli totalt sett mindre. Det löser ju egentligen inga problem att just jag köper det köttet.

Det löser ju egentligen inga problem att just jag köper det köttet.
Jag tänker att du bidrar till en efterfrågan som är helt nödvändig för att verksamheten ska finnas och kunna vara en förebild. Så nåt litet problem är du med och löser.

Sen är konsumentmakten ganska begränsad, när det gäller djurhållning och produktionsmetoder måste lagstiftning och politiken (som jag anser har större makt än det splittrade konsumentkollektivet i den typen av frågor) göra sina större delar. Just nu känns det som att det går långsamt.

Att överlämna ansvaret att köpa ett dyrare kött till de många delar av konsumentkollektivet som kämpar med ekonomi för att få hyfsad mat på bordet alls är inte rätt tänkt.

Fast djurhållningen blir ju inte automatiskt bättre av att man råkar ha nära till gården. Jag har tex nära både till en fantastisk grisproduktion och till en riktigt trist. En sån där där grisarna öht aldrig ser riktigt dagsljus ens. (Dock har ju de riktigt trista sällan gårdsförsäljning, eftersom alltihop är så industraliserat.)

Jag köper det fläskkött jag äter uteslutande från den fantastiska gården. Men jag skulle hellre vilja att alla grisar fick ha det så, även om produktionen skulle bli totalt sett mindre. Det löser ju egentligen inga problem att just jag köper det köttet.
Grisen går ute. Kalvarna med som jag skrev kycklingar när de får.

@Inte_Ung Jag tycker det låter som om du har en bra inställning. Sen tänker jag att det är så mycket mer än bara kosten som är viktig (även om den ju är viktig ur flera aspekter, som du är inne på att man ska må bra själv t.ex). En vegan som shoppar flera gånger i månaden från Shein eller Temu, t.ex. - hur blir dens klimatavtryck? (Jag hoppas att den veganen är rätt så fiktiv.)

För mitt eget mående vill jag i möjligaste mån skippa ultraprocessad mat, och sån mat har väl dessutom ofta ett tveksamt klimatavtryck med mycket onödiga förpackningar etc. Jag läste nån mat-tyckare som väl iofs var amerikan, som hade som princip att hon åt precis allt gott hon kände för att äta - om hon hade lagat till det själv. Det funkar kanske mindre bra i Sverige som nog har en lite annan bakningstradition, men jag tyckte att det kändes som en bra riktlinje 🙂 Glass på egna ägg, ekogrädde och svenskt socker känns inte som det sämsta man kan äta ur klimatsynpunkt, och det är inte det minsta svårätet.

Men som sagt, det beror ju på ens egna förutsättningar. Mat ska inte vara komplicerat (det betyder inte att man inte kan anstränga sig för att fixa med den, om man tycker det är kul).

För jag vill inte äta lax som är odlad i burar, som får foder som utarmar haven och även ibland även får antibiotika och annat. Jag vill ha viltfångad helt enkelt.
Det finns annan odlad fisk (på land) som har andra förutsättningar. Just vildfångad lax är lite svår, inte hållbart alls för vissa regioner och de som har hållbara bestånd att plocka fisk ur ligger på andra sidan av vårt klot.

Så där är ett praktexempel på problemen TS anförde som trådstart. Dimensionerna av problematiken flödar över.

Jag tänker att du bidrar till en efterfrågan som är helt nödvändig för att verksamheten ska finnas och kunna vara en förebild. Så nåt litet problem är du med och löser.

Sen är konsumentmakten ganska begränsad, när det gäller djurhållning och produktionsmetoder måste lagstiftning och politiken (som jag anser har större makt än det splittrade konsumentkollektivet i den typen av frågor) göra sina större delar. Just nu känns det som att det går långsamt.

Att överlämna ansvaret att köpa ett dyrare kött till de många delar av konsumentkollektivet som kämpar med ekonomi för att få hyfsad mat på bordet alls är inte rätt tänkt.
Ja, min minimala del av efterfrågan. Men den är ju minimal. (Förebildsgrejen är värre, på vissa vis. Jag som förebild är väl enbart en stressfaktor flr personer med lägre inkomst och större försörjningsbörda.)

Men vi är ense. Politik krävs här. (Sen fick för min del gärna grisbönderna gå före, tex för att de tycker om sina djur. Eller för den delen, lägga ner om det är omöjligt att hålla djur på ett bra vis. Men det råder jag ju ännu mindre över än över politiken.)

Det finns annan odlad fisk (på land) som har andra förutsättningar. Just vildfångad lax är lite svår, inte hållbart alls för vissa regioner och de som har hållbara bestånd att plocka fisk ur ligger på andra sidan av vårt klot.

Så där är ett praktexempel på problemen TS anförde som trådstart. Dimensionerna av problematiken flödar över.
Såklart. Det är viktigt att läsa på och vart den är infångad och hur etc.

Ja, min minimala del av efterfrågan. Men den är ju minimal. (Förebildsgrejen är värre, på vissa vis. Jag som förebild är väl enbart en stressfaktor flr personer med lägre inkomst och större försörjningsbörda.)

Men vi är ense. Politik krävs här. (Sen fick för min del gärna grisbönderna gå före, tex för att de tycker om sina djur. Eller för den delen, lägga ner om det är omöjligt att hålla djur på ett bra vis. Men det råder jag ju ännu mindre över än över politiken.)
Jag tänkte mer gården med sin produktion som förebild åt andra producenter. För du har rätt i att det är rätt tvek att se sig som förebild för att man har privilegiet i ekonomin, kunskapen och förutsättningar att välja det man tycker är bäst. Även om man ser det emellanåt i media, där ofta kändisar ser det som ”självklart” att välja ekologiskt och närodlat på Ekerö eller Vaxholm.

Det här med att äta ”rätt” är väldigt snårigt och man behöver bestämma sig för vad rätt är för en själv eftersom vad som är bra motsäger varandra. I klimatavtryckssynpunkt är konventionellt odlad mat bättre - går åt mindre areal och bränsle per kilo mat. För biologisk mångfald är det döden däremot. Odlad fisk går inte att dra över ett bräde, odlingarna har olika förutsättningar och vildfångad fisk beroende på plats och metod kan vara förödande eller helt okej. Så man behöver göra sin egen karta över vad man tycker är viktigt.

Vi äter så mycket ekologiskt som vi kan och har råd med. Svenskt kött så långt det går (vi kollar dock inte på restaurang, men äter ute sällan). Köper aldrig vindruvor eller bananer som inte är ekologiska och av hälsoskäl om man använder skalet så köps ekologisk citrus. Äter mycket vegetariskt och försöker slänga så lite som möjligt. Värnar om svenskodlat och svenskproducerat av självförsörjningsskäl.

Alltså kostnaden är egentligen inte ett problem.
Man kommer oerhört långt på havregrynsgröt och några kokta ägg.
Det är billig mat.
Och så litet grönsaker på det.
En spenatsoppa kanske?

Jag tänkte mer gården med sin produktion som förebild åt andra producenter. För du har rätt i att det är rätt tvek att se sig som förebild för att man har privilegiet i ekonomin, kunskapen och förutsättningar att välja det man tycker är bäst. Även om man ser det emellanåt i media, där ofta kändisar ser det som ”självklart” att välja ekologiskt och närodlat på Ekerö eller Vaxholm.
Ja, de där överprivilegierade personerna som sätter Hälsa och Kvalitet i främsta rummet!

Det är såklart lättare att välja "rätt" om man har råd. Samtidigt ligger det väl i sakens natur att det som rika och privilegierade håller på med ses som lyxigt, statusfyllt och allmänt eftersträvansvärt. Och då är det oerhört mycket bättre att de promotar sin ekologiska linssoppa och lokala ekokött, än att de framhåller t.ex. utländsk chark som höjden av lyx och flärd.

Har ju ändrat min diet en del sen i somras så ganska nytt för mig. Är det mat som tillagas av mig så är det till över 90% från min kommun eller angränsande kommuner med undantag på mejeriprodukter framförallt och även någon köttbit länge ifrån.

Äter ju köttbaserat och det vanligaste är kött från trafikskadat vilt jag konsumerar.

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 197
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 732
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 371
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar