Äta rätt saker, vad då?

Jag vill annars helst ha Bintje eller Melody för att koka.
Bintje känner jag igen namnet på nu när jag ser det. Det kan vara den fasta sorten mamma köpte.

Nu är jag sugen på potatis!! På påsen jag har hemma står Taisya tyckte jag, potatis, sådär obetydlig, som ett tillbehör som knappt räknas. Inte alls smaken jag minns.

Fast mustangerna i USA fångas ju in i mängd och slaktas eller säljs vidare. Det är fruktansvärda metoder vid infångandet, jag klarar inte ens av att se alla filmerna som organisationerna lägger ut för att medvetandegöra vad som pågår. Där anses mustangerna snarare vara ett otyg som äter upp gräset för boskapen.
Olika mustanger hanteras av olika myndigheter, trots det är ursprungsbefolkningens mustanger som oftast går till slakt. Mest kritik får statliga BLM men där har det hänt jättemycket på senare år, många av filmerna är tack och lov gamla och hästslakt har varit förbjudet i landet i rätt många år nu. Dödligheten vid infångandet är numera jättelågt (ofta under 1%) och de flesta dödsfall är pga befintliga skador såsom dåligt läkta brutna ben, blindhet osv. Det går åt en hel del skattepengar till att hyra in "oadopterbara" mustanger hos privatpersoner, där hästarna kan fortsätta leva vilda om några hundra stycken, fast på ett stort inhägnat område, kolla t.ex. upp "Deerwood Ranch Wild Horses" på Facebook. Vildhästar är skyddade från slakt enligt lag, tills de adopterats ut, varit i privat ägo minst ett år. Då kan en privatperson skicka till slakt utomlands, men det är alltså inte så lätt.
Det främsta problemet är inte att hästarna äter upp gräset (det finns inte ens boskap på alla ställen det finns vildhästar och vise versa) utan att den ständigt växande hästpopulationen trampar sönder de få vattenkällor som finns i det sköra ökenlandskapet. I Sverige är ju förutsättningarna helt annorlunda och jag tror vildhästar hade gynnat vårt ekosystem jättebra, det har ju länge funnits vildhästar i Sverige tidigare i historien, men de behövdes väl i militären och övriga ansågs väl göra för stor skada på åkermark

De djur som behövs för atthålla våra ängsmarker levande står inte på kraftigt foder
De räknar väl att vi behöver nåt hundratusental betande kreatur ytterligare för att hålla markerna öppna och bevara mångfalden?
Men har de växt klart så räcker det med betet, det är självklart betet jag menade.

För att fortsätta på hästtemat hade jag kunnat se vildhästar i Sverige för ekosystemtjänsterna det hade gett + med lite baktanke skulle man kunna föda upp ridhästar samtidigt, eller med statliga medel bevara våra svenska raser osv. Och äta de med t.ex. fysiska besvär som man varken vill ha i avel eller som rid-/körhäst.

Tillbaka till trådens ämne, jag försöker äta mycket lokalproducerat, plocka nässlor i säsong, förvälla och frysa in t.ex. Köper mycket lite importerad frukt och grönt, äter svenskt. Köper t.ex. många kg frukt och grönt på hösten och fryser/torkar så jag får i mig nyttigheter utan att behöva köpa importerat när det inte är säsong. Har tänkt att jag borde ta jaktlicens eller hyra lite mark nånstans och föda upp t.ex. kaniner, men det är inte riktigt prioriterat i livet just nu + att jag är lite blödig, så köper svenskt kött på rekoring eller I affären i nuläget. Ska försöka odla lite kokbönor, gillar inte att de oftast är importerade i affären men får se hur de går att odla i mitt klimat. Jag tror på flexibilitet, och att hitta lokala råvaror man gillar och hitta olika sätt man gillar att använda dem på. Äter nog mindre kött per portion än de flesta (försöker spä ut köttet mtp att det sägs vara sämre än t.ex. potatis), samtidigt vill jag verkligen stötta de ekosystemtjänster kornas betande gör i landet

• Gilla
Reactions: Sel
Då får jag inte ihop det.med det du skrev.
Varför skulle de automatisk bli feta?

Det är ju det som magrare naturbete skulle passa. Djuren bevarar den mångfald som kallas sveriges regskogar.
Jag hänger inte med....
Nötkreatur som växt klart och inget gör blir feta även av naturbetesgräs- det var därför jag svarade på ett inlägg om att ha kvar djur längre tills de blir äldre, de blir feta och till slut sjuka- fång ex

Ja vad skall man äta för att göra rätt?
Det är miljöpåverkan, utfiskning, djurhälsa och allt möjligt att ta hänsyn till.

Och jordnötter är inte lokalodlat.
Ärtor verkar vara okej och potatis.
Vildsvin finns också i överflöd.

Så vad skall man äta för att vara så politiskt korrekt som möjligt?
Jag känner mig faktiskt redigt förvirrad.
Efter säsong, lokalproducerat (så nära som bara går), hela djuret, gärna ekologiskt/miljömärkt om man inte själv har koll på produktionen. Så handlar jag.

Här där jag bor finns det många som säljer eget kött, där har man ju 100% koll på produktionen. Jag äter dock inte kött själv men har många kollegor som handlar av andra kollegor som driver ett litet lantbruk på sidan av. Kan man så är ju att handla från källan det bästa man kan göra för då har man ju verkligen koll på hur produktionen går till. Kan man inte det så får man förlita sig till myndigheter och märkning.

Det finns ju hur mycket som helst. Kolla torrvaror/konserv-hyllan på Ica t.ex. Där finns bönor, linser, ärtor osv. Grönsaksdisken ger dig grönsaker av olika slag, potatis och allt vad det finns där. Frysdisken har också en hel del grönt. Det är ju inte sådär jättesvårt om du har någon form av kunskap gällande vad du behöver i din mat. Recept finns massor. Jag tror att jag såg en tråd om det här för ett tag sedan men den kanske @parellikusken har koll på? 🙈 Annars kan man kolla in jävligt gott (googla). Där finns en del kul.
Det jag funderar på är om allt är bra bara för att det är vegetariskt?
Det vore ju oerhört enkelt i sådana fall.
Men jag tvivlar på att det är så enkelt.

Quorn t.ex. är det så bra.
Gott är det ju definitivt.
https://www.quorn.se/

Olika mustanger hanteras av olika myndigheter, trots det är ursprungsbefolkningens mustanger som oftast går till slakt. Mest kritik får statliga BLM men där har det hänt jättemycket på senare år, många av filmerna är tack och lov gamla och hästslakt har varit förbjudet i landet i rätt många år nu. Dödligheten vid infångandet är numera jättelågt (ofta under 1%) och de flesta dödsfall är pga befintliga skador såsom dåligt läkta brutna ben, blindhet osv. Det går åt en hel del skattepengar till att hyra in "oadopterbara" mustanger hos privatpersoner, där hästarna kan fortsätta leva vilda om några hundra stycken, fast på ett stort inhägnat område, kolla t.ex. upp "Deerwood Ranch Wild Horses" på Facebook. Vildhästar är skyddade från slakt enligt lag, tills de adopterats ut, varit i privat ägo minst ett år. Då kan en privatperson skicka till slakt utomlands, men det är alltså inte så lätt.
Det främsta problemet är inte att hästarna äter upp gräset (det finns inte ens boskap på alla ställen det finns vildhästar och vise versa) utan att den ständigt växande hästpopulationen trampar sönder de få vattenkällor som finns i det sköra ökenlandskapet. I Sverige är ju förutsättningarna helt annorlunda och jag tror vildhästar hade gynnat vårt ekosystem jättebra, det har ju länge funnits vildhästar i Sverige tidigare i historien, men de behövdes väl i militären och övriga ansågs väl göra för stor skada på åkermark
Jag, som följer och ibland donerar pengar till Allseatedinabarn (se instagram) förstår också att mängder av hästar skickas till slakt i Kanada och ffa Mexiko - där de dessutom avlivas väldigt brutalt och smärtsamt. Så att inte slakta/äta hästkött i USA leder till andra problem, som i det här fallet är helt fasansfulla. (Och då handlar det om hästar i största allmänhet, inte minst de uttjänade arbetshästarna som Amish gör sig av med.)

Men, det är ett sidospår :) och jag tror också att hästar i "det vilda" kunde vara ett projekt. Frågan är väl då hur de ska hanteras? Vem har ansvaret för dem? Då tänker jag inte på Lojsta hed utan övriga Sverige. Skulle folk acceptera ens att vilda hästar, föl inte minst, blev vargmat? Osv.

Efter säsong, lokalproducerat (så nära som bara går), hela djuret, gärna ekologiskt/miljömärkt om man inte själv har koll på produktionen. Så handlar jag.

Här där jag bor finns det många som säljer eget kött, där har man ju 100% koll på produktionen. Jag äter dock inte kött själv men har många kollegor som handlar av andra kollegor som driver ett litet lantbruk på sidan av. Kan man så är ju att handla från källan det bästa man kan göra för då har man ju verkligen koll på hur produktionen går till. Kan man inte det så får man förlita sig till myndigheter och märkning.
Om jag skulle äta griskött, skulle jag enbart köpa från t.ex. Ängavallen här i Skåne, där grisarna avlivas på plats och aldrig skickas till slakthus för gasning.

Det är ett stort problem med vad man ska äta på "bästa" sätt, som noteras i tråden, alldeles för många olika faktorer som spelar in. Både kring vilka variabler man ska försöka optimera mot, bäst för klimatet, bäst för miljön, bäst för arbetarna, bäst för ens egen hälsa, etc, etc, etc.

I grunden är det väl dock så att matproduktion i den skala som är ekonomiskt "lönsam" sällan är särskilt bra på någon av dessa punkter, annat än möjligtvis att det kanske förbrukar aningen mindre arealer än annan typ av produktion. Men som det är nu utarmar vi alla jordar vi odlar på, genom att ta bort alla näringsämnen, och använda konstgödsel för att få grödor att växa, vi har tagit fram varianter av grödor och djur som växer snabbt, på bekostnad av näringsinnehåll, smak och sånt.

Bäst för planeten vore nog att vi gick tillbaka till att vara samlare/jägare, som vissa helt isolerade stammar fortfarande är.

Kortfattat är hur vi äter, eller lever överhuvudtaget, oförenligt med en planet som kan hålla den mänskliga arten vid liv under längre tid, och det oavsett om vi äter "rätt", enligt konstens alla regler eller inte.

Jag, som följer och ibland donerar pengar till Allseatedinabarn (se instagram) förstår också att mängder av hästar skickas till slakt i Kanada och ffa Mexiko - där de dessutom avlivas väldigt brutalt och smärtsamt. Så att inte slakta/äta hästkött i USA leder till andra problem, som i det här fallet är helt fasansfulla. (Och då handlar det om hästar i största allmänhet, inte minst de uttjänade arbetshästarna som Amish gör sig av med.)

Men, det är ett sidospår :) och jag tror också att hästar i "det vilda" kunde vara ett projekt. Frågan är väl då hur de ska hanteras? Vem har ansvaret för dem? Då tänker jag inte på Lojsta hed utan övriga Sverige. Skulle folk acceptera ens att vilda hästar, föl inte minst, blev vargmat? Osv.

Så länge vargarna tog russ och inte den heliga gralen älgar så skulle jägarna vara glada och stödja projektet. Att uttjänta hästar säljs som hästkött är inte direkt något som bara finns i USA.

Så länge vargarna tog russ och inte den heliga gralen älgar så skulle jägarna vara glada och stödja projektet. Att uttjänta hästar säljs som hästkött är inte direkt något som bara finns i USA.
Men problemet var ju inte att uttjänta hästar säljs som hästkött utan att de avlivas under fasansfulla metoder istället för på ett bra sätt för att man i USA inte äter köttet själv.

Det jag funderar på är om allt är bra bara för att det är vegetariskt?
Det vore ju oerhört enkelt i sådana fall.
Men jag tvivlar på att det är så enkelt.

Quorn t.ex. är det så bra.
Gott är det ju definitivt.
https://www.quorn.se/
Allt beror ju på vad du jämför med. Säg att du enbart äter djur som jagats i reservat pga de förstör andra arter viktiga för biologisk mångfald, då kanske du gör naturen en tjänst för att köttet inte går till spillo. Bor du i ett område där vildsvin bökar sönder alla odlingsmarker? Då kanske du gör naturen en tjänst om du äter dem av samma anledning. Väljer du istället djur/mejeri som föds upp på sådant vi hade kunnat äta direkt, utan att 90% av näringsämnen osv gått till spillo genom att passera ett djur alternativt att djuren äter gräs från ytor vi kunnat odla spannmål eller vad vi nu kunnat tänka oss att äta kan man ju ta sig en funderare på om det inte finns bättre sätt att producera mat.

Notera nu att jag är för att vi föder upp djur för både intresse, hålla marker öppna osv. Däremot föder vi upp extremt mycket mer djur än vad vi behöver för den biologiska mångfalden, gödning osv. Jag är också helt okej med att vi äter djur istället för att låta dem ruttna bort. Att försvara sin köttkonsumtion med att vi "behöver" föda upp djur för marker och gödning är däremot helt vansinnigt. Kött bör vara en lyx, inte vardagskäk.

Själv tycker jag det är oetiskt att föda upp och döda andra individer för att äta upp dom. Helt absurt. Så det vore märkligt utifrån dom tankarna jag har att jag skulle tycka att det är helt fine att att andra äter djur.
Däremot är jag inte en av dom som står ute med plakat och demonstrerar. Men jag tycker fortfarande inte att det är okej.
Hur tänker du då med foder till andra djur? Våra katter och hundar tex?

Menar du ett svenskt företag? För det finns andra som gör. Går ju att fundera på vilket som är värt mest? Tyskt foder på vilt eller svenskt på nöt/lamm/kyckling?
Ja svenskt typ vildsvin som vi har överflöd av.
Kyckling och gris kommer inte på fråga även om det är svenskt, det är dom djurslag som far absolut mest illa i djurindustrin :(

Liknande trådar

L
Mat Hej! Dethär kanske är en konstig fråga men det är ju många här som är bra på mat och sånt så kan iallafall prova att fråga om nån har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 190
Senast: Trasten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 724
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 371
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30