Fyrverkerier begränsas i 66 procent av Sveriges kommuner – ett steg mot ett tryggare nyår för djur

Allt fler kommuner inför skärpta regler för fyrverkerier och skippar egna fyrverkerishower. En ny kartläggning från Djurens Rätt visar att djurvänliga nyårsfiranden nu är på frammarsch över hela landet.

Allt fler kommuner inför skärpta regler för fyrverkerier och skippar egna fyrverkerishower. En ny kartläggning från Djurens Rätt visar att djurvänliga nyårsfiranden nu är på frammarsch över hela landet.
Lol min kommun är med på listan å jag hörde ett konstant smällande hela dagen igår.

Jag hade hellre sett att man förbjöd fyrverkerier för allmänheten helt och kommunerna istället satsade på riktigt fina professionella shower. Markant ökad säkerhet, minimerad nedskräpning och smällandet begränsas till specifika platser.

... om man nu ska ha fyrverkerier överhuvudtaget. För min del kunde man gärna förbjuda dem helt men jag förstår ju att andra uppskattar dem.

Jag hade hellre sett att man förbjöd fyrverkerier för allmänheten helt och kommunerna istället satsade på riktigt fina professionella shower. Markant ökad säkerhet, minimerad nedskräpning och smällandet begränsas till specifika platser.

... om man nu ska ha fyrverkerier överhuvudtaget. För min del kunde man gärna förbjuda dem helt men jag förstår ju att andra uppskattar dem.
Jag bodde i ett samhälle förut där det fanns ett stort företag som varje år ordnade med fyrverkerishow. Det var riktigt maffiga grejer och massor av folk kom och tittade.

Ur hästägarsynkpunkt var det superbra. Eftersom deras show var så rejäl, var det inga privatpersoner som köpte eget och därför begränsades smällandet till de tio-femton minuter showen höll på.

Min kommun är med på listan. Det jag vet om att man gjorde var att för typ 5 år (?) sedan så förbjöd man fyrverkerier i ett bostadsområde mer eller mindre mitt i samhället. Det rör sig om en yta på ungefär 8 ha, med andra ord motsvarande en kvadrat med knappt 300m sida (området är inte helt kvadratiskt). Nyttan ur smällsynpunkt måste anses begränsad med tanke på hur långt ljudet transporteras. Om förbudet efterlevs har jag inte en aning om då jag bor i en annan del av samhället.

Inte bara blåljus, för ett par år sedan förstördes en blindhund i Sthlm och det slängs smällare i tunnelbana och på gator efter både hundar och människor. Flertalet bränder när det skjutits raketer mot bostadshus mm. :rage:
Nä, även mot varandra och troligen satt eld på ett klubbhus i kommunen och ett annat hus i grannkommunen där det handlat om att inte sprida elden men inte rädda byggnaderna.

Själv tycker jag att det är värst mot blåljuspersonal som inte kan komma fram för att hjälpa dom som behöver.

Inte bara blåljus, för ett par år sedan förstördes en blindhund i Sthlm och det slängs smällare i tunnelbana och på gator efter både hundar och människor. Flertalet bränder när det skjutits raketer mot bostadshus mm. :rage:
Samma med blindhund i Malmö för ett par år sedan. Vad i hela helsefyr känner man när man slänger något sådant på ett djur, som dessutom utför ett viktigt arbete? Jag kan förstå (på någon nivå) att man har svårt att tycka om människor, men att utsätta djur för direkt skador och död, då funderar jag på hur det är i huvudet på dessa människor, då måste det vara riktigt illa ställt där inne.

Gävle är med på listan, vi är många som konstaterat att det smällde ovanligt mycket igår och inatt. :meh: förr hade Ejje Berglund stort fyrverkeri på em. Folk vallfärdade för att kika.

Upplevde då att de va lugnare resten av kvällen än nu.

Och ännu hellre ljusshower! 😊

Herrljunga är åxå med på listan men det efterlevs inte. Inne i byn har dom skjutit sen julafton och igår brakade det tydligen loss rätt bra med. Kom några rediga smällar i eftermiddags åxå. Tack och lov så var det lugnt där jag bor, ca 5km utanför. Men en del år har det varit så rutorna har skallrat. Önskar dom kunde förbjuda skiten helt.

Jag tycker ju då inte riktigt att det gör någon skillnad med begränsning för privatpersoner när det ändå inte följs. Och att kommunerna plockar bort fyrverkerishowerna tror jag bara bidrar till att folk själv köper och fyrar av snarare än tvärtom.

Så varför inte att varje kommun har en show vid midnatt i en stad och inget i byarna omkring staden, och så förbjudet att alls sälja fyrverkerier till privatpersoner?

Malmö står med på listan och jag såg ett videoklipp av hur det såg ut på Möllevångstorget, har sett sådant klipp många år i rad och det ser...inte "begränsat" ut, snarare rent jävligt. Så vad fasen spelar begränsning för roll när folk gör vad fasen de vill ändå?
Nyköping står på listan och det smällde rätt bra igår, hela eftermiddagen, har smällt lite dagarna innan och något i dag trots snö. Vari ligger begränsningen?

Ser att min kommun står med på listan, och jag ligger i skrivande stund och lyssnar på fyrverkerier. Det är inte nyårsafton nu. Och den mesta nedskräpningen från fyrverkerier brukar vara i området där det enligt någon karta ska vara förbjudet att skjuta.

Med andra ord, den där listan känns fullständigt onödig.

Min kommun finns oxå med på listan men ändå har det skjutits dagligen i ca en månad.. Det är dagligen bedjande från folk med djur i dom lokala fb grupperna men det skiter folk som gillar raketer uppenbarligen i. En och annan idiot föreslår att hundägare ska träna sina djur bättre.. Så nä här märks det inte någon större skillnad faktiskt. Jag flyttade ut på landet för 7 år sedan och det har jag aldrig ångrat, så skönt att slippa idioterna faktiskt!! Tycker oxå att ett helförbud för privatpersoner vore det bästa eftersom folk uppenbarligen inte klarar av att behärska sig!

Ett stor problem är ju att folk beställer på nätet och då tas heller ingen hänsyn till att många minderåriga köper smällare som skjuter bort både fingrar och förstånd. Kommer ihåg när jag bodde vid Rådhuset i Sthlm, det var Lützendimma ute både veckan före och efter nyår pga all krutrök och en jag känner vars hund var väldigt skotträdd fick ha den i badrummet med ljuset tänt, en madrass för fönstret och radion på hög volym. Jag vet inte hur många krossade flaskor det blev efter att de ställt raketer i flaskorna utanför, men det var vidrigt att ha hund i innerstan runt nyår.

Jag skulle utan tvekan anmäla grannen om de bröt mot ett förbud, precis som jag inte skulle tveka ens om en släkting tjuvjagade eller plågade vilt eller tamdjur. :rage:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I en kartläggning har Djurens Rätt tagit reda på hur Sveriges kommuner ställer sig till användandet av fyrverkerier - både att anordna i...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka