Jag har funderat lite på det där. Problemet är ju dock att när dessa människor som tidigare sagt liknande saker kan ha ändrat sig när de väl är där eller så minns de inte att de tyckt så (av förklarliga skäl). Då blir ju medhjälp i dessa fall farligt nära mord, just pga man inte kan garantera att de skulle vilja eller vill fortfarande det.Det är inte konstigt. Min farmor ville dö innan hon blev så glömsk /dement att hon inte var förmögen att forma tanken. Många nära och kära hade gått bort ( bland annat syskon och make mest av ålder) och hon kände att hon levt sitt liv och det var dags. Jag tror inte att det är helt ovanligt bland äldre.
När minnet svek hade jag gärna assisterat henne att dö. Inte för hon led direkt då, men vilket liv kan man leva med absolut noll närminne. Jag kunde fråga samma fråga med sekunders mellanrum och gå olika svar, i och för sig praktiskt för att få i henne mat, men mycket tragiskt.
Jag tänker på folk som drabbats av skador/sjukdomar som kanske skulle ha fått dem att säga att de skulle hellre dö än leva så tidigare, men som sedan ändå kunnat leva med skadorna/sjukdomarna. De har helt enkelt ändrat sig. Det har ju alla rätt till, även äldre som förlorar minnet.