(börjar ungefär 3 minuter in)
Jag såg denna för några dagar sedan. De nämner i videon att det ser till stor del likadant ut i hela världen, även Skandinavien. Tyvärr ledde de tekniska problemen till att de inte kom så långt i videon, men jag har läst på lite sen dess och ja, så ser det ju i mycket ut även här.
Jag vet att inte alla håller djur på detta viset. Samtidigt tycker jag det blir väldigt vanskligt att försvara animalieindustrin med argument om att djurhållning behövs för biologisk mångfald, är en del av bevarandearbete, behövs för att utesluta plastprodukter och så vidare. Jag håller med om alla de argumenten (trots att jag själv försöker äta veganskt), men det är samtidigt inte en antingen-eller situation. Den 'goda' djurhållningen kan inte försvara den dåliga, som ändå är den som dominerar marknaden och vår konsumtion (nej, kanske inte just
din men om vi ser till det stora hela).
För mig, personligen, känns det helt oförsvarbart att på något sätt bidra till den industrin. Dels på grund av det oerhörda lidandet, hycklerin, och det etiska som i mina ögon inte går att försvara eller komma undan på något sätt, dels på grund av klimatkrisen. Det är ju ändå så till syvende och sist att om vi anser att vi behöver hålla t.ex. betesdjur för att bevara biologisk mångfald så kan vi göra det helt utan att döda och äta dem, om vi vill. Vi kan hålla dem med kärlek och medkänsla.
Vad vi inte kan göra, är att låta den försvinnande lilla delen som sysslar med god och etisk djurhållning bli någon slags emblem för animalieindustrin i stort. Kollar vi på mjölk- och köttindustrins reklamer och marknadsföring så syns det att de väldigt gärna vill ta den bilden till sin egen, visa på att deras industri visst är grön och miljövänlig och fin och beundrandsvärd. En enda stor lögn. Människor äter animalieprodukter för att det är billigt, enkelt, norm, och för att det är lätt att blunda för verkligheten. Väldigt få som äter animalieprodukter gör det endast från lokala småbönder eller liknande. Det är en verklighet vi
måste brottas med.
Jag förstår att det är mycket känsligt för er som håller på med småskalig, etisk produktion. Samtidigt tror jag helt ärligt att ni har mycket mer att vinna på gå emot animalieindustrin än att försvara den.
Observera, detta inlägg är inte skrivit till någon specifik i tråden, och jag har inte gjort mer än ögnat igenom några sidor av tråden i början och slutet. Är bara trött på att diskussionen kring detta alltid hamnar i samma fallgropar, och ville bidra med lite andra perspektiv.