Då fanns ju iofs också oerhörda mängder sill, så det sprattlade på ytan mellan Sverige och Danmark tror jag det var. De exporterade också. Nu tror jag inte längre vi ser den mängden. Det är som det tidigare fanns torsk utanför Kanada så man "kunde gå på deras ryggar" till land tydligen underskattar vi totalt hur mycket fisk det en gång fanns i haven. Det är väl därför det är så svårt att se att det minskat så oerhört. (Små hajar och tumlare i Sverige)Exakt, den så ökända surströmmingen var ett sätt att konservera animaliska livsmedel under vintern liksom inlagd sill (jag har alltid misstänkt att svenska kökets användning av dill som är ovanligt som krydda i andra kök är ett resultat av just att det krävdes lite extra zing och peppar fortfarande var relativt dyrt).
Sill och potatis har varit 'fattigmanskost' under flera hundra år och var mat för en majoritet av befolkningen och var miljömässigt helt ok. Inte för att jag förespråkar att vi går tillbaka till sill och potäter och välling men kanske att vi minskar importen av frukt och grönt som behöver fraktas långt och dessutom är miljöförstörande som en storskalig cash crop.
Sedan är ju tyvärr i alla fall strömming numera så giftigt att man ska äta det bara ett par gånger om året om man är barn eller någon gång vill bli gravid om jag förstått rätt (enligt Sverige vet alla svenskar detta så det behövs inte vara ett förbud mot att sälja det i Sverige, bara exportförbud). Övriga (det låter ju nästan som om det vore en majoritet kvar, men det är väl män och kvinnor över 45 då?) kan äta det en gång i veckan.
Kan man äta fet fisk från Östersjön, Vänern och Vättern? Barn, ungdomar, ammande, gravida och de som vill bli gravida i framtiden bör inte äta denna fisk oftare än två till tre gånger om året. Övriga rekommenderas att inte äta den mer än en gång i veckan. Här får du veta mer om miljögifterna dioxiner och PCB, och hur de kan påverka människan.
Vi trampar ju på brödet onekligen och förstör de möjligheter att hitta mat vi hade.
EU fick inte all information om gift i svensk fisk - Nyheter (Ekot) | Sveriges RadioStrömming och lax som innehåller högre halter av miljögiftet dioxin än EU tillåter säljs dagligen helt lagligt i svenska butiker. När Sverige beviljades ett undantag från EU:s regler struntade regeringen att informera kommissionen om att tusentals barn och kvinnor riskerar att skadas om försäljningen fortsätter.
(Kanske inte bara är utfiskes fel, har för mig tex att valar var motorer i kretsloppet och vräkte upp stora mängder näring genom att plöja botten och sprida gödsel och annat. Vi utrotade hela Atlantens bestånd av gråval för 300 år sedan. (några börjar kika över från Stilla havet nu när det är mindre is).
Senast ändrad: