Måste och måste. Man kan också äta efter säsong.
Men nej, jag säger inte att vi ska leva så och inte importera någonting. Men vi har t.ex. fortfarande svenska äpplen i butik (är jag ganska säker på, åtminstone kring årsskiftet var det så), svenska morötter och svensk potatis. Och vi producerar mycket mer honung än vad som säljs i Sverige (av den svenska honungen alltså) och det är något jag tycker är så himla fel, personligen. Varför ska vi importera honung bara för att den är flytande, och exportera vår egen honung? Folk har verkligen fått för sig att honung på klämflaska är livets mening (och det finns sådan svensk honung också men då är den blandad med fruktos eftersom vi inte kan producera flytande honung, det beror på växterna bina har besökt och de växer inte i Sverige).
Jag som odlar ganska mycket själv har blivit mycket mer selektiv i mitt grönsakshandlande. Jag blir alltid lite nedslagen över affärernas grönsaksdisk som ser likadan ut, år in och år ut... Lite mer av vissa saker när de är i säsong, men allt finns ALLTID. Det är tråkigt, det känns fel och onödigt och jag blir noll inspirerad att laga mat i en vanlig svensk mataffär.