Den gång det händer något så den enda som kan 'rycka ut och assistera' är jourhavande vet.
Sen, ja det är sällan det behöver bytas täcken, är bara om vädret kraftigt slår om, eller om täckena har ispansar, alt är väldigt blöta. Däremot kan täcken hamna på sned, maggjordar kan gå upp etc.
Blöta benlindor och isiga benskydd är varken bekvämt eller hälsosamt att ha på sig nattetid.
Dock, så de allra allra flesta gånger får det utmärkt att mamma helt enkelt bara öppnar och stänger dörren om aktuell häst. För MIG är det dock inte ett alternativ att OM det händer/blir något där det behövs någon form av insats, så 'går det inte'
Som jag sagt, mamma vägrar höra talas om att jag ska göra mig av med hästen. Ordagrant så skulle hon känna att det var 'hennes fel' om jag gjorde det, samt 'bli jättebesviken'. Det, i kombination med att JAG tycker väldigt mycket om hästen gör att jag hellre försöker hitta en lösning där det både är funktionellt och säkert. Skulle det misslyckas, och problemet fortsätta eller eskalera, ja då kommer jag att köra över mamma i frågan. Men inte i nuläget, utan nu försöker jag hitta lösningar.