Helt med på detta. Den absolut största skulden ligger hos politiker och lobby/industri. Kan ju säga att jag verkligen försöker med mina grannar, verkligen, men blir totalt utskrattad bara jag nämner sånt som vinterbete eller skogsbete, eller (hör och häpna!) bondbönor. Det är nog lätt att fastna i en bubbla om en själv är väldigt medveten producent/konsument. Jag vet att jag skakades om rätt rejält när jag flyttade ut hit.Jag är helt med på hur du menar, mycket vettigt.
Möjligen är jag själv färgad av min egen bubbla av småskaliga producenter som blivit det av mer etiska och miljöträngande anledningar (både kött och grönsak), men jag ser ju också, precis som du påpekar vissa som också tjänar på industrin. Absolut. Samtidigt är vi också många som vill verka för att småskaligt ska vara möjligt att hålla på med, utan industrins inblandning.
(Den lelle röde kommunisten i mig skriker nått om begränsande äganderätt... )
Absolut. Helt med på detta. Sån enormt liten del av produktionen som har miljönytta och ändå skriks det ordet till höger och vänster.Inflikar: Och när det gäller den absolut största djurindustrin i landet, grisarna, (drygt 2,5 MILJONER grisar slaktas i Sverige varje år...) finns väl ingen som helst miljönytta? Vari skulle den ligga, isåfall? Och 98,5 miljoner höns, såg jag nu, dvs ännu fler. Var finns den miljönyttan?