Textilåtervinning

Masqueradee

Trådstartare
Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera medborgare och tillhandahålla möjlighet till återvinning.
Min kommun har hitintills inte gjort någon större informationskampanj, utan efter någon stunds Googlande hittade jag att det endast kommer vara möjligt med textil återvinning på kommunens 8 stationer. För mig innebär det att jag har fem respektive sju kilometer till närmsta central, varav till den som ligger sju kilometer bort kan man inte åka kollektivt. Inte den smidigaste lösningen om man säger så... Den som ligger närmre är i ett område som jag aldrig besöker, så det tar emot att behöva åka till en sida av stan och betala 40 kr i bussavgift bara för att slänga textilier. Drömmen hade varit om jag hade kunnat gå till husen här i området, men med tanke på att jag bara haft plaståtervinning i ungefär 1.5 år så ska det bli spännande om de kan göra utrymme för någon textil insamling någonstans.

Hur ser det ut för er andra? Har informationen sett bra ut från kommunens håll, och kommer det vara någon mer eller mindre smidig lösning för insamling?

Tillägg: Jag är generellt positivt inställd till återvinning och jag delar upp allt här hemma (utom kompost, för det har jag så lite) utifrån vad jag har möjlighet att återvinna här hemma. Men jag är av inställningen till att ju lägre trösklar desto bättre när det gäller återvinning :)

Senast ändrad:
Länk: https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/avfall/avfallslag/textilavfall/

Inser att jag dock tolkade "Kommunerna ansvarar också för att informera medborgarna om var insamlingsplatserna finns och om vikten av att hushålla med råvaror och energi, lång livslängd, genom till exempel återanvändning och andra förebyggande åtgärder som minskar mängden avfall." som att kommunerna behöver informera om lagen, men det står ju att de bara behöver informera om vart man kan återvinna någonstans vilket min kommun gör genom att på ett av deras bolags hemsida informera om vart man kan åka någonstans.

Jag har inte tittat efter om de ändrat något än, men gissar att det tillkommer ytterligare en container för textil i de byar som har återvinningsområden samt i stadens större återvinningscentral.

Jag har pratat med en som jobbar på åvc här. Enligt honom ska hjälporganisationerna ta textilierna (Humana och nån mer här), men de vill bara ha hela och rena användbara grejer.

Jag som syr mycket får mycket spill när jag klipper ut plagg osv. Enligt åvc-mannen ska det gå i brännbart. Jag är tveksam.

Var ska jag slänga min trasiga strumpa? Är det rimligt att åka till en åvc för det? Miljövinsten osv.

Jag gillar idén men har svårt att se ett bra genomförande.

Dessutom, hur många ställen i landet har möjlighet att återvinna textilt avfall?

Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera medborgare och tillhandahålla möjlighet till återvinning.
Min kommun har hitintills inte gjort någon större informationskampanj, utan efter någon stunds Googlande hittade jag att det endast kommer vara möjligt med textil återvinning på kommunens 8 stationer. För mig innebär det att jag har fem respektive sju kilometer till närmsta central, varav till den som ligger sju kilometer bort kan man inte åka kollektivt. Inte den smidigaste lösningen om man säger så... Den som ligger närmre är i ett område som jag aldrig besöker, så det tar emot att behöva åka till en sida av stan och betala 40 kr i bussavgift bara för att slänga textilier. Drömmen hade varit om jag hade kunnat gå till husen här i området, men med tanke på att jag bara haft plaståtervinning i ungefär 1.5 år så ska det bli spännande om de kan göra utrymme för någon textil insamling någonstans.

Hur ser det ut för er andra? Har informationen sett bra ut från kommunens håll, och kommer det vara någon mer eller mindre smidig lösning för insamling?

Tillägg: Jag är generellt positivt inställd till återvinning och jag delar upp allt här hemma (utom kompost, för det har jag så lite) utifrån vad jag har möjlighet att återvinna här hemma. Men jag är av inställningen till att ju lägre trösklar desto bättre när det gäller återvinning :)
Jag har hört talas om det, och tror att det har stått i nyhetsbrevet som skickas ut från företaget som sköter sophämtning, återvinningscentraler, osv. Och tittar jag på deras hemsida står det där. Jag ser verkligen inte det som någon stor grej. Så himla mycket textiler kastar jag inte, utan om jag har något så får det hänga med till återvinningscentralen när vi åker dit med sådant som inte får/kan slängas i sopkärlen.

Det där är ju en intressant fundering. Vart skickar kommunerna tygerna sedan? Och vart tar det vägen därefter?
Hittade att det finns en anläggning i Malmö som kan ta emot, men det verkar mest handla om att sortera kläder? Med reservation för att jag kan ha missförstått.

Jag missförstod texten. Den anläggningen sorterar på fiber.
Men sen verkar ingen riktigt veta vad som ska göras..

Här blir det på kommunens två åvc, två olika beroende på helt eller inte
Screenshot_20241226_133430_Chrome.webp

Hur återvinner man textil?? Om man inte sorterar allt efter vilken typ av textil det är - ull, syntet, bomull, linne..... Kan man blanda hejvilt och vad får man då, som är någolunda likartad resultatprodukt?

Återvinningen i Gävle tar textilier till återvinning i samma kärl(påse till och med) som kläder som ska till loppis/välgörenhet. Det sorteras och helt och rent går till loppis och trasigt går till återbruk i form av tex stoppning av bilsäten. Tycker det är toppen, jag lägger mina trasiga kläder i samma kasse som tygspillet som blir när jag syr. Tas med till åvc när jag fått ihop tillräckligt många udda grejer för att låna en bil :D

Hur återvinner man textil?? Om man inte sorterar allt efter vilken typ av textil det är - ull, syntet, bomull, linne..... Kan man blanda hejvilt och vad får man då, som är någolunda likartad resultatprodukt?

Jag lyssnade på ett P3 Dystopia-avsnitt för ett tag sen, om just fast fashion. Enligt källorna där (minns inte namn, men de brukar ha med sakkunniga personer på respektive område), så är det långt ifrån enkelt. Polyester går såvitt jag förstår knappt att återvinna, och diverse blandtextilier (som består av olika material) är svåra att återvinna. Det är svårt att få en hållbar produkt. Tydligen så innehåller plagg av "återvunnet material" oftast bara en viss andel av just det, resten nytt material, för att få ett plagg som faktiskt håller ihop också.

På "min" återvinningscentral fanns iaf inget kärl för textilier när jag var där härom veckan. Men det kanske kommer..

Som det är idag så finns bara kärlen från Humana m.fl, för insamling av leksaker/skor/kläder etc i "min" kommun. Några affärer i närliggande liten stad (inte i samma kommun, inte ens samma region..) har insamling av kläder.
Jag har tidigare lämnat textilier till såna insamlingar, men drog öronen åt mig lite efter de granskningar som varit. En stor del verkar hamna i högar utomlands (Afrika t ex), vilket känns..skit. Så numera har jag slängt trasiga saker i brännbart (ja, hittills då). Dessutom känns det sådär att slänga en massa trasigt i deras kärl..jag lämnar ju liksom inte trasiga, utslitna kläder till second hand heller...

På "min" återvinningscentral fanns iaf inget kärl för textilier när jag var där härom veckan. Men det kanske kommer..

Som det är idag så finns bara kärlen från Humana m.fl, för insamling av leksaker/skor/kläder etc i "min" kommun. Några affärer i närliggande liten stad (inte i samma kommun, inte ens samma region..) har insamling av kläder.
Jag har tidigare lämnat textilier till såna insamlingar, men drog öronen åt mig lite efter de granskningar som varit. En stor del verkar hamna i högar utomlands (Afrika t ex), vilket känns..skit. Så numera har jag slängt trasiga saker i brännbart (ja, hittills då). Dessutom känns det sådär att slänga en massa trasigt i deras kärl..jag lämnar ju liksom inte trasiga, utslitna kläder till second hand heller...
Jag har också en sån där grön låda lite längre upp på gatan, men lämnar aldrig någonting där. Då ser jag hellre att det går direkt till reningsverket här och blir fjärrvärme! Generellt använder jag mina grejer så länge att det inte är någon idé att lämna in det på second hand eller till organisationer som skänker till hemlösa, så när det är dags att göra sig av med grejer så ska det återvinnas/slängas.

Återvinningen i Gävle tar textilier till återvinning i samma kärl(påse till och med) som kläder som ska till loppis/välgörenhet. Det sorteras och helt och rent går till loppis och trasigt går till återbruk i form av tex stoppning av bilsäten. Tycker det är toppen, jag lägger mina trasiga kläder i samma kasse som tygspillet som blir när jag syr. Tas med till åvc när jag fått ihop tillräckligt många udda grejer för att låna en bil :D
Så har jag tolkat det här också.

Jag tycker det är bra. Om jag slänger ett påslakan som fått ett litet hål eller är utslitet - då känns det fel att slänga i brännbart.
Bomull tex. är ju en fullt återvinningsbar textil. Om så bara till stoppning.

Jag tycker det är bra. Om jag slänger ett påslakan som fått ett litet hål eller är utslitet - då känns det fel att slänga i brännbart.
Bomull tex. är ju en fullt återvinningsbar textil. Om så bara till stoppning.
Knapplån.

Jag kollade på vår renhållning/återvinning och enligt deras sida så ska
textilavfall som ska materialåtervinnas sorteras på fibernivå. I dagsläget finns bara en anläggning i Sverige för denna typ av sortering, Siptex i Malmö.
Det finns få anläggningar för återvinning av den sorterade textilen, men flera utvecklingsprojekt pågår.
De utreder idag tillsammans med andra kommuner vilka alternativ som finns för att materialåtervinna textilier på ett hållbart sätt för oss i norra delen av Sverige. I det arbetet ses både insamling, sortering och transporter över. För närvarande är energiåtervinning det enda alternativet.
Fram tills dess att de har hittat ett miljömässigt hållbart alternativ så kommer de att samla in textilier separat då målet är att skapa en beteendeförändring hos medborgarna så att de står redo så fort det finns en bra lösning på plats. Den separata insamlingen kommer även ge en tydlig bild av vilka volymer som uppstår.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka