Textilåtervinning

Hur återvinner man textil?? Om man inte sorterar allt efter vilken typ av textil det är - ull, syntet, bomull, linne..... Kan man blanda hejvilt och vad får man då, som är någolunda likartad resultatprodukt?

Det pågår en hel del forskning för att få till bättre återvinningskedjor för textil. Givetvis kommer det krävas att man åtgärdar väldigt mycket redan på producentsidan (precis i linje med ekodesigndirektivet för andra produkter, men det är ju svårare att få till en tillämpning för kläder eftersom folk beställer så mycket direkt från Asien) men också att vi lär oss sortera rätt. :)

Med tanke på att ca 80% av den plast som vi så snyggt sopsorterar idag ändå går till förbränning så har jag svårt att se att det skulle ske någon enorm miljövinst i att vi (some enskilda privatpersoner) sorterar ut textilier.

Jag misstänker att de faktiska möjligheterna att ta hand om och återvinna de faktiskt finns och att (förutom hela kläder tex) kommer det mesta bara gå rakt till energiåtervinning (dvs brännas upp i alla fall).

Med tanke på att ca 80% av den plast som vi så snyggt sopsorterar idag ändå går till förbränning så har jag svårt att se att det skulle ske någon enorm miljövinst i att vi (some enskilda privatpersoner) sorterar ut textilier.

Jag misstänker att de faktiska möjligheterna att ta hand om och återvinna de faktiskt finns och att (förutom hela kläder tex) kommer det mesta bara gå rakt till energiåtervinning (dvs brännas upp i alla fall).
Nja det är 20 % av den totala mängden plastförpackningar som återvinns. Av sorterad plast alltså den som vi lägger plaståtervinningen är det "mindre än hälften" som återvinns."Från hushållen samlas 48 750 ton förpackningar in och skickas till återvinning. Av dem blir 21 940 ton till ny plast. Det innebär att 45 procent av förpackningarna som hushållen samlar in blir återvunna." https://sverigesradio.se/artikel/7313146
Lite rörigt med alla siffror men men den där siffran på 20 % är av alla tillverkade plastförpackningar inte av de som hamnat i plastsorteringen, så en del av den siffran handlar om att vi konsumenter är dåliga på att sortera.

Hur återvinner man textil?? Om man inte sorterar allt efter vilken typ av textil det är - ull, syntet, bomull, linne..... Kan man blanda hejvilt och vad får man då, som är någolunda likartad resultatprodukt?
Enligt länken längre upp i tråden:
Med hjälp av optisk sortering kan uttjänt textilavfall lämpligt för materialåtervinning sorteras upp utifrån fibersort som exempelvis bomull, polyester eller akryl. Sortering av textilavfall på fibernivå kan inte genomföras manuellt eftersom det förutsätter hjälp av teknik för att identifiera vilka fibrer textilavfallet innehåller. I Sverige har vi en av världens första sorteringsanläggningar för sortering på fibernivå för återvinning, SIPTex i Malmö. Optisk sortering skalas just nu upp till mer storskalig industri på andra ställen inom flera olika forsknings- och pilotprojekt.

Här kan man lämna in textilåtervinning på återvinningscentralerna. Finns inget kärl men man kan lämna in textilåtervinning på återbruksstället. Det finns också sådana gröns insamlingslådor vid typ ica maxi som tar både insamling begagnat + textilåtervinning. Så har det varit länge😊

Nja det är 20 % av den totala mängden plastförpackningar som återvinns. Av sorterad plast alltså den som vi lägger plaståtervinningen är det "mindre än hälften" som återvinns."Från hushållen samlas 48 750 ton förpackningar in och skickas till återvinning. Av dem blir 21 940 ton till ny plast. Det innebär att 45 procent av förpackningarna som hushållen samlar in blir återvunna." https://sverigesradio.se/artikel/7313146
Lite rörigt med alla siffror men men den där siffran på 20 % är av alla tillverkade plastförpackningar inte av de som hamnat i plastsorteringen, så en del av den siffran handlar om att vi konsumenter är dåliga på att sortera.
Läste en artikel för nån månad sen om en plaståtervinningsanläggning som kan sortera 12(?) sorters plast, mot tidigare 3(?). Den hade varit igång ungefär ett år, man återvann ungefär 95% av alla plastförpackningar man fick in. Man var dessutom inte färdiga med anläggningen utan det skulle göras ytterligare utveckling det närmsta året som skulle göra det ännu bättre. Tror den låg i Motala.

Läste en artikel för nån månad sen om en plaståtervinningsanläggning som kan sortera 12(?) sorters plast, mot tidigare 3(?). Den hade varit igång ungefär ett år, man återvann ungefär 95% av alla plastförpackningar man fick in. Man var dessutom inte färdiga med anläggningen utan det skulle göras ytterligare utveckling det närmsta året som skulle göra det ännu bättre. Tror den låg i Motala.
Det stämmer de har en anläggning i Motala.

Jag har också hört om den. Tydligen kan den sortera svart plast vilket varit svårt tidigare :bow:

Jag har inte hört något om detta alls. Textil kan man hos oss redan lämna in i samma som går till second hand, men efter alla granskningar där detta inte hamnar i någon återvinning utan i sopberg i Afrika gör mina väldigt få textila avfall bättre nytta att bli fjärrvärme känner jag. Jag kan absolut sortera och lämna in, men då måste ju kedjan sen funka. Hittar ingen information om vad som faktiskt händer med avfallet efter sorteringen utan bara om vilka som ska sortera och vad som ska sorteras. Med tanke på alla tidigare skriverier om detta så vore det ju intressant att veta om det fortfarande skickas till Afrika…

Jag har inte hört något om detta alls. Textil kan man hos oss redan lämna in i samma som går till second hand, men efter alla granskningar där detta inte hamnar i någon återvinning utan i sopberg i Afrika gör mina väldigt få textila avfall bättre nytta att bli fjärrvärme känner jag. Jag kan absolut sortera och lämna in, men då måste ju kedjan sen funka. Hittar ingen information om vad som faktiskt händer med avfallet efter sorteringen utan bara om vilka som ska sortera och vad som ska sorteras. Med tanke på alla tidigare skriverier om detta så vore det ju intressant att veta om det fortfarande skickas till Afrika…
Håller med! Jag själv önskade att jag kunde handla mer kläder på second hand, men har ofta svårt att hitta storlekar. Kanske ökar chansen att jag hittar något nu.. annars undrar jag lite hur mycket av det som faktiskt samlas in till second hand säljs i dagsläget!

---

Usch, jag låter verkligen negativ när jag faktiskt i grunden är positivt inställd till återvinning.. håller dock nästan mer tummarna för något som kan påverka företag som Shein och Temu mer negativt, eller fast fashion generellt. Men tror det även är tillagt att producenter behöver ta mer ansvar?

Jag bor i Malmö, så har sedan ett par år haft möjligheten att lämna in textil till återvinning. Jag har en kasse i klädkammaren som jag samlar tex trasiga strumpor eller små stuvbitar i och sen får den åka med när jag kör dit på vanliga turen. I den kassen hamnar också de textila saker som jag inte lyckas sälja eller är i för dåligt skick för att säljas.

Den enda textilinsamlingen jag sett vid vanliga stationer, är funktionella saker. Inte mina trasiga kläder, gamla ofräscha kattbäddar osv. Men min kommun har en ganska nyöppnad ÅVC (eller returpark som det heter här) där man kan slänga sånt.

Den enda textilinsamlingen jag sett vid vanliga stationer, är funktionella saker. Inte mina trasiga kläder, gamla ofräscha kattbäddar osv. Men min kommun har en ganska nyöppnad ÅVC (eller returpark som det heter här) där man kan slänga sånt.
Har inte ni SÖRAB? De har textilåtervinning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Aktiveringsleksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka