Textilåtervinning

Själv tycker jag det är tråkigt att fler och fler återvinningsstationer plockas bort i kommunen pga nedskräpning men läste nu att ingen återvinningsstationen ska finnas kvar efter 2026 utan bara hushållsnära sortering och återvinningscentralerna.
Hej liksom till mer dumpning i skogen.

Verkligen tråkigt! Jag förutsätter att om vi sorterar så kan det påvisas en möjlighet att återvinna så att det kan ändras på sikt.

Bor i Skåne och har hur länge som helst haft möjlighet att slänga både kläder för återbruk och återvinning i sådan "boxar" som står lite varstans (typ Icas parkering) och vid allmänna återvinningskärl. Har två påsar I garderoben med respektive och lämnar när de är fulla.

Tycker det är dåligt om kollektivtrafiken inte går till ÅVC men känner också att som konsument får man ta sitt ansvar för saker man trots allt tagit hem. Hoppas det blir enklare och bättre framöver även för icke bilburna invånare att sortera. På mitt nya kommunala boende är det jättebra sorteringsmöjligheter, verkligen toppen! Batterier, lysrör, småelektronik, farligt avfall osv. Vissa saker får man ställa i hörnet under det låsta skåpet för farligt avfall. Det enda som inte får lämnas är möbler men de har haft någon dag där grovsopor mm kunde hämtas, jag läste dock inte så noga pga bortrest och inget behov.
Är folk intresserade av att köpa kläder av återvunnet tyg?

Det konstiga är inte att ha en containern nära att slänga i, det konstiga för mig är att det är okej att slänga vad som helst i en och samma containern.

Om en möble ska ut brukar en ny komma in och då behövs något att transportera den nya med som kan användas till att transportera bort den gamla med och väljs hemleverans så brukar det finnas möjlighet att lägga till att dom som lämnar ta med gammalt.
Jag tolkar det mer som att den som ställer containern tar ansvar för att det sorteras på ÅVC sedan, tror det är en tjänst som ingår två gånger om året. Inte helt ovanligt. Det slängs troligen inte på ÅVC i samma container allt alltså.

Vad skulle det vara för burk med kemiskt innehåll? Jag kan inte tänka mig vad det skulle vara.

Proppar har vi inte längre. Glödlampor och batterier har insamling i vårt sophus.
Rätt många som bor i lägenheter använder t.ex. någon burk målarfärg ibland. Det spelar väl inte så stor roll vad det är...

Jag har inte lust att snöa ner i detaljer. Det jag kommenterade var att den här lagstiftningen skulle ha infört en situation där folk utan bil hamnade i en situation där de behövde ta sig till ÅVC för att kunna göra rätt.
Det är ingen nyhet, utan redan ett faktum. Om det råkat vara det precis för ditt hushåll, i ditt bostadsområde, i din kommun - eller för den delen i mitt är inte relevant för principfrågan.

Jag är. Men föremål av återvunnet material brukar ju tyvärr vara dyrare.
Och för naturfiber är det väl samma som för papper, att kvalitet och hållbarhet sjunker om du inte hela tiden blandar ut med nyfiber.

Sedan är ju mycket idag tillverkat av materialblandningar som är gjorda redan i fibern. Det som är ren plast går väl bättre att smälta ner och göra om till ny fiber.

Rätt många som bor i lägenheter använder t.ex. någon burk målarfärg ibland. Det spelar väl inte så stor roll vad det är...

Jag har inte lust att snöa ner i detaljer. Det jag kommenterade var att den här lagstiftningen skulle ha infört en situation där folk utan bil hamnade i en situation där de behövde ta sig till ÅVC för att kunna göra rätt.
Det är ingen nyhet, utan redan ett faktum. Om det råkat vara det precis för ditt hushåll, i ditt bostadsområde, i din kommun - eller för den delen i mitt är inte relevant för principfrågan.

Inga målarburkar.

Jag tycker att det är dåligt att den enda platsen i kommunen där man lagligt får slänga textil är långt ute i drygt industriområde utan kollektivtrafik.

Japp inte faen gör de lättare för folk ska göra rätt för sig!
Och folk gör inte rätt ändå för hade folk gjort rätt så hade stationer inte börjat plockas bort redan 2018 pga nedskräpning.
Förra året vid denna tiden på året då fanns väktare på återvinningsstationen på parkeringen i kållered för att hindra folk från att skräpa ner mer.
Efter midsommar iår så var det samma visa på annan återvinningsstationen.

Och folk gör inte rätt ändå för hade folk gjort rätt så hade stationer inte börjat plockas bort redan 2018 pga nedskräpning.
Förra året vid denna tiden på året då fanns väktare på återvinningsstationen på parkeringen i kållered för att hindra folk från att skräpa ner mer.
Efter midsommar iår så var det samma visa på annan återvinningsstationen.

Men suck. Varför är vissa så efterblivna för 😡

Inga målarburkar.

Jag tycker att det är dåligt att den enda platsen i kommunen där man lagligt får slänga textil är långt ute i drygt industriområde utan kollektivtrafik.
Hur ser det ut i grannkommunerna? Här är det även okej att lämna på grannkommunernas åvc ett visst antal gånger om året.

Men suck. Varför är vissa så efterblivna för 😡
Det undrar jag med, kan ju undra om dom inte fått någon uppfostran alls om hur man beter sig.
Bild från strax efter midsommar.
20240625_003416.webp

Själv hoppas jag på att det då dyker upp någon slags container eller liknande för just textilåtervinning. Något i stil med det som redan finns för plast, tidningar, kartonger m.m. Jag har relativt nära till återvinningscentralen, men det är åt helt fel håll mot vart jag vanligtvis åker, och att ta sig dit för att bara slänga några trasiga strumpor... Nej.

Det är ytterst sällan jag har trasiga kläder som behöver slängas, så det blir i så fall till att förvara trasiga strumpor någonstans hemma i kanske ett år tills jag av annan anledning behöver ut till återvinningscentralen. Det känns inte direkt rimligt. För många andra som bor i lägenhet kan det nog också snabbt bli en fråga om huruvida de alls har möjlighet att förvara trasiga kläder hemma.

Jag är absolut positiv till textilåtervinning, alla former av återvinning, men det måste ju vara någorlunda genomförbart också. Tidigare gick det att lämna kläder till textilåtervinning i flertalet klädaffärer, supersmidigt. Vet inte riktigt varför den möjligheten försvann.

Det är längre bort... Man ska inte behöva åka till grannkommunen för att slänga en gammal tröja.
Kan ju ha bättre förbindelse än nuvarande kommun trots längre.
Jag har närmare till mycket som ligger i grannlänet än vad jag har till saker i min kommunen. Och åvc i kommunen jag jobbat i ligger som nästa adress till företaget jag jobbar på.

Å andra sidan så kastar jag kläder så sällan så skulle inte behövas åka till åvc om det bara var kläder oftare än vartannat varttredje år om ens det.

Själv hoppas jag på att det då dyker upp någon slags container eller liknande för just textilåtervinning. Något i stil med det som redan finns för plast, tidningar, kartonger m.m. Jag har relativt nära till återvinningscentralen, men det är åt helt fel håll mot vart jag vanligtvis åker, och att ta sig dit för att bara slänga några trasiga strumpor... Nej.
Är just dessa som ska bort och ersättas med fastighetsnära (på fastigheten) här.
Tror den lagen om att det ska bort finns i alla kommuner men där är jag osäker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka