Textilåtervinning

Hos oss står det att: "Kraftigt förorenad, möglig eller blöt textil hänvisas till Energiåtervinning (tidigare Rest efter sortering)..."

Så i den vanliga soppåsen som benämns som brännbart? Om man inte vill köra till åvc så kan man bara blöta ner textilen för att lagligt få slänga den i brännbart? Låter väldigt märkligt! Jag är helt för återvinning men det här känns inte genomtänkt.

Var slänger man trasiga kläder? Den vita blusen man spillt på och inte fått bort fläcken? Barnets byxor med trasiga knän?

Hela och rena kläder har man ju alltid kunnat lägga i insamlingar. Såna har vi väldigt nära. Det är ju det trasiga och smutsiga som inte går att rengöra som man behöver ett bättre ställe att slänga på än i brännbart!

Läste precis en artikel i dagens Sydsvenskan, där det står att den nya fina textilsorteringsmaskinen Siptex i Malmö knappt används eftersom klädbranschens intresse för återvunnen textil är för litet. Ingen vill ha de sorterade textilierna. Den enda återvinning som kan göras just nu är lågvärdig återvinning, dvs det blir trasor till industrin eller stoppning i bilinredning. Jättestrist att textiljättarna inte tar sitt ansvar och satsar på att använda den återvunna textilen i sin tillverkning.

Läste precis en artikel i dagens Sydsvenskan, där det står att den nya fina textilsorteringsmaskinen Siptex i Malmö knappt används eftersom klädbranschens intresse för återvunnen textil är för litet. Ingen vill ha de sorterade textilierna. Den enda återvinning som kan göras just nu är lågvärdig återvinning, dvs det blir trasor till industrin eller stoppning i bilinredning. Jättestrist att textiljättarna inte tar sitt ansvar och satsar på att använda den återvunna textilen i sin tillverkning.

Så det ska bli jobbigare för konsumenterna utan att det egentligen kommer till nån större nytta? Toppen...

Jag kollade precis och ser att åvc här ligger ca 1,5 km från närmsta busshållplats.

Jag har aldrig något ärende till åvc. Vi har ett sophus på området. Två gånger om året kommer det containers hit så vi kan slänga övrigt. Senast var den enda begränsningen farligt avfall och sånt har jag aldrig. Ska jag då behöva böka med åvc bara för textilierna? Jag hoppas verkligen att det kommunala bostadsbolaget jag bor hos lägger till en tunna i sophuset för textiler! Ska bli intressant att se till våren när containern kommer igen om det står nåt om textilier på infolappen då! Jag kommer spara all textil till dess och sikta på att slänga det där.

Hur ska de göra som inte har bil? Här i kommunen är det åvc som man måste åka till. Den ligger långt bort i ett industriområde dit kollektivtrafiken inte går. Jag förstår inte hur de tänker när det stället är enda platsen i kommunen där man lagligt får slänga textil.
så har det ju alltid* varit att vissa sorteringar måste man till ÅVC med? Deponirest, lampor, miljöfarligt...

*nu menar jag inte bokstavligen alltid, men från man alls började sortera och bränna, 30+ år(?)

Så i den vanliga soppåsen som benämns som brännbart? Om man inte vill köra till åvc så kan man bara blöta ner textilen för att lagligt få slänga den i brännbart? Låter väldigt märkligt! Jag är helt för återvinning men det här känns inte genomtänkt.

Var slänger man trasiga kläder? Den vita blusen man spillt på och inte fått bort fläcken? Barnets byxor med trasiga knän?

Hela och rena kläder har man ju alltid kunnat lägga i insamlingar. Såna har vi väldigt nära. Det är ju det trasiga och smutsiga som inte går att rengöra som man behöver ett bättre ställe att slänga på än i brännbart!
Fast trasig är väl helt okej att slänga i textilåtervinning, enligt vår definition? Det står ju ingenting om att textilen måste vara hel. Men blött, mögligt och smutsigt får det inte vara.

Ja, det som inte går att återvinna ska slängas i brännbart, tolkar jag det som.

så har det ju alltid* varit att vissa sorteringar måste man till ÅVC med? Deponirest, lampor, miljöfarligt...

*nu menar jag inte bokstavligen alltid, men från man alls började sortera och bränna, 30+ år(?)

Lampor har vi kunnat slänga i containern. Vi har verkligen aldrig behov av åvc. Allt utom farligt avfall har vi fått slänga i containern som kommer 2 ggr per år. Soffor, lampor, datorer m.m. m.m..

Vi bor i hyreslägenhet och har aldrig deponirester och farligt avfall har vi inte heller. Förutom mediciner som vi lämnar till apoteket på andra sidan gatan.

Lampor har vi kunnat slänga i containern. Vi har verkligen aldrig behov av åvc. Allt utom farligt avfall har vi fått slänga i containern som kommer 2 ggr per år. Soffor, lampor, datorer m.m. m.m..

Vi bor i hyreslägenhet och har aldrig deponirester och farligt avfall har vi inte heller. Förutom mediciner som vi lämnar till apoteket på andra sidan gatan.
Sån container blev olaglig i min kommun för en massa år (minst 20) sedan. Det mesta går att sortera på hushållsnära sortering som är ett krav senast 2027.
Det jag måste åka in med är större elektronik, miljöfarligt och matfett typ och nu kläder.

Oj, det låter konstigt! Du menar alltså att lampor, möbler, datorer, osv slängs i en och samma container :confused: ??

Sån container blev olaglig i min kommun för en massa år (minst 20) sedan. Det mesta går att sortera på hushållsnära sortering som är ett krav senast 2027.
Det jag måste åka in med är större elektronik, miljöfarligt och matfett typ och nu kläder.

Den där containern är guld värd! Så skönt att slippa hyra lastbil för att slänga en gammal soffa!

Jag funderar på några saker: ska man slänga all textil på samma ställe? Både spnt som kan användas igen och sånt är sönder/fläckigt/på annat sätt förstört?

Hur ska de göra som inte har bil? Här i kommunen är det åvc som man måste åka till. Den ligger långt bort i ett industriområde dit kollektivtrafiken inte går. Jag förstår inte hur de tänker när det stället är enda platsen i kommunen där man lagligt får slänga textil.

Sen står det så här på åvc:s hemsida:

"Viktigt att tänka på:
  • Lägg textilen i en plastpåse och knyt med dubbelknut innan du placerar den i containern.
  • Textilen måste vara ren och inte vara förstörd av smuts, skadedjur eller mögel.
  • Den måste också vara torr."
Hur gör man då med bitar av t.ex. gamla lakan som man använt för att putsa skorna eller torka av olja på? De går oftast inte att få rena. De är ju förstörda av "smuts" med vilje så att säga. Var ska man slänga sånt? Eller ska man gå över till papper istället för att slippa böka med det?
Jag började tänka på tex hästtäcken. Det blir för mig lite konstigt att behöva tvätta ett använt men trasigt utetäcke. Känns som stor risk att fylla maskinen full med täckesludd bara. (Jag har inget emot att laga mina täcken så mycket det går, men ibland är det mer hål än täcke efter för mycket lek i hagen...)

Tycker det är bra med mer återvinning, men då hoppas jag det blir tydliga instruktioner för hur det ska göras.

Den där containern är guld värd! Så skönt att slippa hyra lastbil för att slänga en gammal soffa!
Det konstiga är inte att ha en containern nära att slänga i, det konstiga för mig är att det är okej att slänga vad som helst i en och samma containern.

Om en möble ska ut brukar en ny komma in och då behövs något att transportera den nya med som kan användas till att transportera bort den gamla med och väljs hemleverans så brukar det finnas möjlighet att lägga till att dom som lämnar ta med gammalt.

Jag har aldrig varit på ÅVC. Här kan jag sortera batterier, lampor, elektronik och i princip allt annat. Större möbler har vi en container till en gång i månaden. Det finns även "mobil upphämtning" av farligt avfall.

Jag har aldrig varit på ÅVC. Här kan jag sortera batterier, lampor, elektronik och i princip allt annat. Större möbler har vi en container till en gång i månaden. Det finns även "mobil upphämtning" av farligt avfall.
Då låter det väl inte långsökt att tro att även textilie kommer få uppsamling på samma ställe?

För oss är det typ bara miljöfarligt (och nu då textil) som vi behöver åka till åvc för. Allt annat kan vi lämna i vår förening (grovsopor, elektronik, kylskåp osv). Vi har dock tur och kan lämna farligt avfall på en mobil åvc ett par gånger om året. Tidigare hade vi ett miljöhus ett par kvarter bort där man kunde lämna det hela tiden. I villa häromkring har man en röd låda där man kan lämna småelektronik och farligt avfall, större typ färgburkar med färgrester och grovsopor hämtade någon gång om året.

Det konstiga är inte att ha en containern nära att slänga i, det konstiga för mig är att det är okej att slänga vad som helst i en och samma containern.

Om en möble ska ut brukar en ny komma in och då behövs något att transportera den nya med som kan användas till att transportera bort den gamla med och väljs hemleverans så brukar det finnas möjlighet att lägga till att dom som lämnar ta med gammalt.

Möbelaffären som levererar den nya möbeln vill inte ta med sig den gamla. Inte ens för en avgift. Jag har kollat varje gång och hittills är det bara en sängaffär som gick med på vid ett enda tillfälle för ca 15 år sen. Den gamla möbeln ställs i förrådet och slängs nästa gång containern kommer.

Eftersom jag inte äger ett fordon som kan transportera sånt så bokar jag alltid hemkörning.

Det måste vara någon speciellt bra service ni har? Långt i från alla tar väl grovsopor fastighetsnära längre. Och dessutom en massa andra fraktioner som inte är vanlig i grovsophämtning.

Någon trasig tallrik och tom burk med 'kemiskt' innehåll brukar även de som bor i lägenhet ha. Jag slängde också mina proppar och glödlampor (otillåtet) i brännbart när jag bodde i lägenhet, så det är inte det jag menar.
Men situationen att en viss andel av befolkningen i praktiken mindre bar förutsättningar att till 100% hantera sina sopor rätt i alla lägen är inget nytt, och har inte med just denna textilinsamling att göra.

Verkligen tråkigt! Jag förutsätter att om vi sorterar så kan det påvisas en möjlighet att återvinna så att det kan ändras på sikt.

Bor i Skåne och har hur länge som helst haft möjlighet att slänga både kläder för återbruk och återvinning i sådan "boxar" som står lite varstans (typ Icas parkering) och vid allmänna återvinningskärl. Har två påsar I garderoben med respektive och lämnar när de är fulla.

Tycker det är dåligt om kollektivtrafiken inte går till ÅVC men känner också att som konsument får man ta sitt ansvar för saker man trots allt tagit hem. Hoppas det blir enklare och bättre framöver även för icke bilburna invånare att sortera. På mitt nya kommunala boende är det jättebra sorteringsmöjligheter, verkligen toppen! Batterier, lysrör, småelektronik, farligt avfall osv. Vissa saker får man ställa i hörnet under det låsta skåpet för farligt avfall. Det enda som inte får lämnas är möbler men de har haft någon dag där grovsopor mm kunde hämtas, jag läste dock inte så noga pga bortrest och inget behov.

Det måste vara någon speciellt bra service ni har? Långt i från alla tar väl grovsopor fastighetsnära längre. Och dessutom en massa andra fraktioner som inte är vanlig i grovsophämtning.

Någon trasig tallrik och tom burk med 'kemiskt' innehåll brukar även de som bor i lägenhet ha. Jag slängde också mina proppar och glödlampor (otillåtet) i brännbart när jag bodde i lägenhet, så det är inte det jag menar.
Men situationen att en viss andel av befolkningen i praktiken mindre bar förutsättningar att till 100% hantera sina sopor rätt i alla lägen är inget nytt, och har inte med just denna textilinsamling att göra.

Vad skulle det vara för burk med kemiskt innehåll? Jag kan inte tänka mig vad det skulle vara.

Proppar har vi inte längre. Glödlampor och batterier har insamling i vårt sophus.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka