Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy fan vilken besvikelse! Jag kan säga att jag mådde lite illa när jag fick hem mina nya DeNiro innan jag provat dem. Det är ju så himla mycket pengar och om de då inte skulle passa perfekt.:(
Går det inte att justera dem på något sätt? Att en duktig skomakare kanske kan sy in dem?
Ja det kanske funkar?
Men tänk om det inte blir bra...huva!:nailbiting:

Men du måste ju fått fel stövlar?! :confused:O_o Galet ju!
Man kan nästan undra...

@Hedwig prövade f.ö ett par DeNiro nyligen (efter att jag beställt mina) vill också ha ett par bruna :love:.
Då kunde jag ha standard strl. 37, hög och L (vid) inga konstiga glapp upptill, så det borde väl inte vara jag som är vanställd :D.

Panik! Nu har jag äntligen fått mina måttbeställda grandgester, dom är förstora...:cry::banghead: Foten är ett nr stor, det kan jag leva med, men dom är ca 1 cm förstora i vaden :(. Nu var det ju länge sedan jag hade nya stövlar, men vill minnas att dom ska vara riktigt tajta från början??? Värst är det upptill vid knät, där kan man stoppa in hela handen...vet inte om man kan få dom tättsittande även upptill nuförtiden, jag tänker då på att stövlarna nuförtiden är såpass höga att dom slutar strax under knät och där är iaf jag mkt smalare än resten av vaden? Jag blir så oerhört ledsen, nya stövlar för 8500kr och så sitter dom inte perfekt:cry:.

Foten kommer dessutom töja sig. Det är läge att ringa till ÅF och påtala fotstorleken och att det INTE är vad du velat ha. Konsumentköplagen skyddar dig ganska bra här då deras produkt inte motsvarande produktinformation/marknadsföringen. Det skadar inte att ringa och påtala detta, jag har ett par König hemma som jag inte använder för att de töjde sig så i fötterna, är typ 42 nu, och så stora fötter har inte jag, och ingen annan med lika smala ben heller verkar det som för de är omöjliga att sälja..

@NilaD Men alltså om du mäter stövlarna efter de måtten du skickade in, stämmer det verkligen då? Låter helt galet och självklart måste du kunna reklamera på någotvis?

@NilaD Men alltså om du mäter stövlarna efter de måtten du skickade in, stämmer det verkligen då? Låter helt galet och självklart måste du kunna reklamera på någotvis?

Nu har jag iaf. kollat foten (skaftet är lite svårare). Jag började med att jämföra med en gummistövel i strl 38, när jag jämförde sulorna mot varandra, så var fortfarande mina königs, 36 större:crazy:.

Nu jämförde jag även kompisens königs 4 1/2 och dom var lika stora, förvisso hoppmodell, men det ska ju inte påverka fotstorleken. Nu ska jag fota och skicka in en skriftlig reklamation imorgon.

Nu har jag iaf. kollat foten (skaftet är lite svårare). Jag började med att jämföra med en gummistövel i strl 38, när jag jämförde sulorna mot varandra, så var fortfarande mina königs, 36 större:crazy:.

Nu jämförde jag även kompisens königs 4 1/2 och dom var lika stora, förvisso hoppmodell, men det ska ju inte påverka fotstorleken. Nu ska jag fota och skicka in en skriftlig reklamation imorgon.

Det är inte kul om de är stora både i vad och fot, de kasar ju ner då när man rider.
Utöver att man liksom får svårt att lägga stigbygeln rätt under foten när foten är så in i helsikes långt innanför där stöveln slutar.
Det vore väl ok om man med flit köpt så för att man inte vill betala för helt måttade..
Men betalar man så mkt ska de bara passa.

Jag svävar som på moln efter gårdagens ridpass! :love: Eller jag har svävat på moln ganska länge nu, pålle känns helt fantastisk å jag tror att jag äntligen lärt mig att slappna av å inte klämma mig fast! Då börjar det hända grejer :d Longerade först lite, tycker det är så himla nyttigt att se hur han rör sig för dagen å att han får en chans att bli lite uppvärmd utan att jag stör honom. :angel: La ut en bom på öppna delen, han gick förbi första gången å såg lite busig ut hihi men sen gick han snällt över varje gång! Det är så roligt att se att han har börjat använda bakbenen mer å rör sig mer genom kroppen, har jobbat lääänge med detta. Pålle har en tendes att gå mer uppåt än framåt, speciellt galoppen - nu börjar det hända grejer där med! :D Sen satt jag upp (red barbacka med longergjord), trevlig framåtbjudning från första stund. Red volter å serpentiner - fokus avslappnad å lyhörd pålle. Superfin å stadig i traven, men jag kommer på mig själv att jag glömmer bort halvhalterna. Han har nu så himla fin framåtbjudning så jag sitter ju bara å njuter, men jag måste ta tillbaka oxå. Körde lite samlad trav - arbetstrav å d gick riktigt bra! Massor med beröm. Avslutade med galopparbete: vända halvt igenom - sluta ut till spåret - förvänd genom kortsidan - skritt - fatta ny galopp. Det gick så himla bra! Slutorna va inte helt korrekta men vi jobbade på den nivån vi är, däremot va d nog den bästa förvända vi gjort tsm! Vänster är väldigt balanserad, men höger har jag haft problem med att han blir studsig å slår om - detta passet vart det lite stelt men inget omslag eller avbrott! Wiiihoo! :bump: Det har tagit många år men ÄNTLIGEN känns det som att jag börjar få ordning på mig själv å min sits! Har forfarande lite spänningar kvar i axlar å armar, men hey man kan ju inte få allt på en gång ;)

Har fått fraktsedlar idag, så nu skickas dom tillbaka till generalagenten. Lovar att hålla er uppdaterade med hur det går :).

När vi fick info om hur man skulle måtta skulle vi utöver mäta med måttband även rita av foten a la sätta den på ett papper och måla runt.
Det kanske kan vara ett tips?
Borde ju gå att scanna in och maila?

När vi fick info om hur man skulle måtta skulle vi utöver mäta med måttband även rita av foten a la sätta den på ett papper och måla runt.
Det kanske kan vara ett tips?
Borde ju gå att scanna in och maila?
Det var ju en smart idé! Fick väl inte så mkt instruktioner ang. mätningen. I mitt fall är jag dock övertygad om att åtminstone fotstorleken inte är den jag beställde...

Idag övade jag på hemläxan jag fick på senaste dressyrträningen, varierat tempo i galoppen. Pålle blir lätt "gunghästig" :p 20 m volt i "ökad" galopp, 15 m volt i arbetsgalopp och 10 m volt i "samlad" galopp. Rulla på. Mycket bra övning! Betydligt lättare i höger varv som vanligt, jobbar med att få honom att ta stöd på ytter i vänster varv. Korta stunder går det och lyckan är fullkomlig, steget därefter tappar jag det igen ;)

Fick också till en superbra övergång från galopp till trav idag! Jag har ganska dålig timing, men övar på att känna in takten så att övergången sker i rätt ögonblick. Härlig känsla att gå smidigt från tretakt till tvåtakt! Men inte är det lätt, i vanliga fall så ger jag inte hjälpen vid rätt tillfälle, resultatet blir en abrupt övergång där pålle "dyker" ner på bettet och faller isär. Men övning ger färdighet! :)

Hur går det för er andra nu när hösten är ett faktum och vintern tränger sig på? Är ni igång för fullt eller planerar ni semester för både er och hästarna? Jag är hysterisk när det kommer till träning, dels trivs inte min häst med vila och dessutom är det nu vi får möjlighet att verkligen ta itu med svårigheter och ta oss vidare till nästa nivå. Men visst jag är inte supersugen när jag byter om på jobbet och ska bege mig till stallet när det ösregnar och det redan är mörkt ute men oftast ändras det när jag väl är i stallet.

Hur som så hade vi träningshelg förra veckan och oj vad det inspirerar, dels att rida själv förstås men också att titta och bara prata häst och planer med andra lika nördiga som man själv. I vinter står passage som högst på prioritetslistan, hon piaffar som om hon inte gjort något annat men att hitta häng i traven och nosa på passage ligger desto längre bort. Det är svårt och prestationsångesten når sin topp allt som oftast. Nu har vi nog trots allt hittat ett sätt som fungerar och jag hoppas att på samma sätt som trampet kunna leka fram det -för har bara poletten trillat ned och hon förstår vad man vill så vill hon mer än gärna. Men det är så jädra svårt med en så känslig häst och min ridskicklighet ställs verkligen på prov. Men oj vad roligt det är att kunna träna så svåra krumelurer med en häst som man själv red in för några år sedan, hon är verkligen fantastisk på alla sätt och dessutom är vårt andra svarta sto minst lika bra, åh vad jag är ödmjuk till våra fyrbenta vänner. :love:

Jag kommer tyvärr få ha lite lågsäsong en period då jag kommer ha praktik på annan ort och åka massa mellan, så då blir det nog lite ofrivilliga vilodagar här och där som gör att totala ridningen blir mindre under en månad. Det blir under november, så jag kanske inte gråter jättemycket över det.. Men annars är det tänkt att jag ska försöka hålla igång med träningar regelbundet under vintern så vi kan ut och vifta på benen i vår igen ;)

Här vet jag inte alls hur mycket ridning det blir. Ska testa att sitta upp igen om 2v och då hoppas jag på såpass förbättring att vi kan börja jobba lite uppsuttet igen -och då kommer vintern ägnas åt lugnt, lösgörande och stärkande arbete. Är han inte bättre om 2v så blir det samma tänk -fast längre fram.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
32 33 34
Svar
678
· Visningar
45 627
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
38 39 40
Svar
787
· Visningar
44 510
Senast: Fille
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 203
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
28 596
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV