10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

*kl Min -10 är i dags läget 145 cm. Min fina fina Razzia är så liten. Har hon inte växt till sig ordentligt till års skiftet så måste jag troligen inse att en försäljning är det som blir aktuellt. Köpte henne som blivande större häst efter alla år med araberna. Ska hon bli liten kan hon dock få stanna snart & bli maxad D istället men sån tur i oturen har jag säkert inte. Men tiden får utvisa, än har jag inte gett upp helt.

Åh hoppas hon kommer igång o växer, hon är ju så fin !!

Min har börjat växa lite nu faktiskt. Det är ju så olika hur de växer så jag tycker inte du ska ha för bråttom med att sälja. Jag köpte en treåring en gång som då mitt i sommaren var 158 och såg ganska färdig ut, som femåring var han 164 :)

Å, hoppas bara hon är sen i växten!

Min försökte jag mäta lite igår - runt 164 så hon är stoor. Större än det andra halvblodet i sommarhagen..

Och så hade hon rymt igen!! Hennes nya bästis - shettis ebba skulle ut på en liten ridtur. Räkan upptäckte att det var lite dåligt med ström i staketet så hon följde efter och stannade sen fint bredvid sin kompis. - Jag har tur som står hos en gullig tjej med tålamod =)

och måste bara tillägga/skryta:klarade BE-teorin idag!!!

KL

Mitt hjärta har det bra på betet :) Han är inte helnöjd med att gå med mask kväll-förmiddag, men det är tyvärr nödvändigt. Han har lite mage, men man känner fortfarande revbenen så jag tycker det är helt okej! Han har nästan tappat vinterpälsen nu också ;)

292130_10150837586822343_541737342_10099579_2087361868_n.jpg

380297_10150837555737343_541737342_10099453_1436733423_n.jpg

:love:

Min 2åring är fortfarande lite liten men söt som socker. Hästarna skulle flyttas till bete nummer 2, kanske 3 km från första. Skulle bli en promenad på grusvägar osv. Men på promenaden accepterade inte Annie att gå efter någon, så hon fick gå först och det gick super :D Fast ledarhästar fick gå efter Annie.
Så nu har hon lärt sig att gå på promenad med andra hästar också. Innan har ju hon och jag alltid gått ensamma på promenad.

Och bakskygg är hon inte. Hittade en stor gren från något barrträd där det massa barr kvar och grenverket var brett. Så jag tog det för att testa om hon var bakskygg. Jag visade henne det, då skulle hon äta. Sen viftade jag med det på sidorna och rakt bakom henne, hon rörde inte en fena.

Arabis: Varför är hon så liten? Vad är det för föräldrar? Låter jättekonstigt tycker jag. O trist. Himla himla fin är hon ju!

Kl.

Min flicka har semester sen mer än en månad tillbaka, ända som görs med henne är att kolla igenom henne, borstat och sprayat på flugspray samt promenaderna mellan hagarna då jag inte lämnar henne själv i beteshagen ännu (lägre och dåligare staket där - Plaststolp).

Så det jag hade tänkt nu på vårkanten har inte hänt direkt, men det är för att jag knappt orkat med mig själv. Är så slutkörd igen men hoppas piggna till. Ridningen av min 08a har också hakat efter lite just för detta. Men jag försöker!

Några småbilder :)

33097060.jpg

33097061.jpg

33097059.jpg

33100256.jpg

33100257.jpg

33100258.jpg

33100259.jpg

33100260.jpg

Sötnosen! Vilken härlig hage de verkar ha, massor med mat!

Glimfeather: Mys med fjording! Underbart fin!

Hippocampus: Vad skönt att flytten gick bra! Det är så kul när man har självständiga hästar! Skönt också att hon inte verkar vara bakskygg, har du funderat på att köra in henne? :)

Ottilia: GRATTIS till BE-kortet! :banana: Det skulle jag också vilja ta! Vad himla stor din var! Tur inte min är lika bamse. :D

Arabis: Synd att hon är så liten... :( Hoppas hon skjuter i höjden nu under betet!

KL
Här går grabbarna på bete och har det bra. Kaptenen är busig som jag vet inte vad och har sina galna racerundor där han far omkring som om han trodde han hade vingar.
Idag försökte vi få över hästarna till tredje delen av sommarhagen, genom att helt enkelt bara öppna grinden mellan, men det var bara Kaptenen som fattade vinken och när det plötsligt var en häst på andra sidan tråden blev det ju hur lattjo som helst så då flög de omkring alla tre som galna kossor! Himla synd att jag inte hade kameran i beredskap, det skulle blivit så häftiga bilder!
Vi gav hur som helst upp försöket att få de andra två att fatta att de skulle gå genom grinden, så jag tog helt enkelt tillbaka Kaptenen igen. :grin: Det är ändå mycket gräs kvar så det är ingen panik på det viset.

Efteråt var jag ju tvungen att ta igen mitt misstag och tog med kameran ut en sväng, men efter det där hålligånget förstår jag att det var lugnt i hagen sen!

025.jpg

Tröööööööött!
042-2.jpg

En bild från igår morse, det är så skönt att bara kunna fota hästarna genom köksfönstret! :D
001-2.jpg

Tack så mycket!
Ja beteshagen är den hage som är bäst helt klart, även om den är blöt och lerig på sina ställen. Men hela "byn" där är så trist nog. Antar att det är för berget ovanför med all skog osv.

Dina kusar är så otroligt fina!
Dom växer och grodas också. Alltid lika kul och läsa om dom.

Äntligen lärt mig hur man lägger in bilder...:D:idea:

Min fröken fyller 2 år nästa vecka och hon är ca 1,59 cm nu.. hoppas hon landar på minst 1,65 cm iaf.. Mamman o pappan närmre 1,70 cm.

e: Broere Obelisk (Matador-Clavecimbel) - Highlight (Nimmerdor-Lucky Boy xx) - Weinbrand

(För er som inte är så bekanta med Obelisk så är det han som är far till Asterix som vann unghäst VM med Emmelie Scholtens i sadeln. Han har tävlat internationellt i svår klass i dressyr).

Jag har haft träns, kapson och gjord på henne och hon är väldigt cool med det. Dock har hon fått lite fasor när man ska ta på grimman i hagen den busen.. Men förhoppningsvis är det en övergångsfas:devil:

Hon ska åka till ett bete med en annan jämnårig kompis på lördag, lite nervös inför transport och ihopsläpp men förhoppningsvis ska det gå bra! Hoppas på lite härliga action-bilder på lördag!:bump::banana:

För en månad sen:

obi.jpg
[/IMG]

obelle.jpg
[/IMG]

Undrar vilken färg som är korrekt på henne... Hon står som fux i passet och har sett väldigt, väldgt mörkfuxig ut vissa perioder men vintras kolsvart... Nu när hon fält pälsen är hon mörkt med ljusare brunt på sina ställen... och den ljusa svansen har hon fortfarande kvar! :confused::D

Nytillkommen 10:a.
Hoppar in (lite sent) i tråden med min lilla röding och för att presentera mig/honom så kör vi såklart en liten bildserie!

Som föl, dag2:
IMG_8225.JPG

3 veckor:
IMG_8542.JPG

8 månader:
IMG_9280.2.jpg

1,5 år:
P1010606.JPG

1 år 9 månader:
IMG_1974.JPG

Liten bildbomb kanske, men kul att se över tid hur han har gått från söt --> ohyggligt ful --> ganska okej.
Håller en tumme för att den senaste utvecklingen håller i sig framöver också...
:D

Min lilleskrutt är född i mitten på juli, så aningens senare än de flesta andra.
e. Hellrik (ee.Turban Rose) - fullblodssto (Taufan** - Vitiges**)
Går fortfarande som hingst på en stor lösdrift tillsammans med 20-25 andra unghingstar och lever livets glada dagar. Är otroligt snäll att handskas med, sådär så man nästan funderar på om det är något fel på Rödingen.
;)

Siktar så småningom på att få en duglig fälttävlanshäst av honom.

Maja; tanken har slagit mig men jag har inte kunskap till inkörning. Jag satsar i höst på att rida in så får vi se sen :D Skönt ja med självständiga hästar och icke bakskygga. Hon har aldrig varit bakskygg, har testat innan, dock inte med sånt här :D Har ridit in en häst som var extremt bakskygg, det var oerhört jobbigt.

Bilobus: Superfin!! Tror hon behåller sin fuxfärg!

Xenon: Gud så fin!! Hur stor är rödingen?

KL

Annie var trött när jag hälsade på henne i helgen och har fått gräsmage! (grimman är för liten men den var tillfällig bara då).
33097006.jpg

Gud så hon färgat ut :) Så fin!!

Delvis kl.

Jag igen med ett gäng bilder :o
Det är väl i stort sätt det ända jag kan erbjuda nu så jag hoppas det är OK!
För övrigt blev hon superglad när jag kom med flugsprayen idag :eek: Alltid något, men då är det sjukt mycket flugfärn nere i beteshagen speciellt massa mygg.

Bilder från idag!
33108390.jpg

33108392.jpg

33108393.jpg

33108394.jpg

33108386.jpg

33108388.jpg

33108389.jpg

Tack för oss!

obelle.jpg

Undrar vilken färg som är korrekt på henne... Hon står som fux i passet och har sett väldigt, väldgt mörkfuxig ut vissa perioder men vintras kolsvart... Nu när hon fält pälsen är hon mörkt med ljusare brunt på sina ställen... och den ljusa svansen har hon fortfarande kvar! :confused::D

Jag tror också att hon behåller sin fuxfärg, vad otroligt läckert med en så mörk fux! :love: Hon ser superfin ut! Kul att få följa er sen!

Nytillkommen 10:a.
Hoppar in (lite sent) i tråden med min lilla röding och för att presentera mig/honom så kör vi såklart en liten bildserie!

1 år 9 månader:
IMG_1974.JPG

Liten bildbomb kanske, men kul att se över tid hur han har gått från söt --> ohyggligt ful --> ganska okej.
Håller en tumme för att den senaste utvecklingen håller i sig framöver också...
:D

Håller med om att det är kul att se den där förvandlingen! :D Men ooh sikken finis du har! :love: Vad himla roligt att det rullar in nya hästar i tråden! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 007
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar