10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Ojdå hoppas att det läker fint. Typiskt nu till sommaren med flugor o så.

Maja, ja din Saigon unge har ju jättefin hals verkligen, har koll på den i andra tråden :p

Jag har fått göra en mindre hage i den stora hagen till mina pållar då de ser ut som sprängfärdiga heliumballonger allihop och jag tror inte de mår bra av så mycket övervikt. Har aldrig varit med om en så lättfödd tvååring men det är väl iof bra, då är alla lika lättfödda och kan gå på samma bete. Ponnyn har ju betesreducerare...

så lite mindre hage för mina nu någon vecka, planen sen är att när den lilla hagen är nerbetad får de gå där nattetid och i den stora hagen på dagen. Och sen efter midsommar räknar jag med att betet inte är så kraftigt längre.

*kl*

Nu vill jag också vara med och visa fölis-nu bilder :)

Neville, en dag gammal:
Neville2.jpg

När han kom till mig, 6 mån:
IMGP735g1.jpg

Och nu ser han ut såhär:
IMG_2642.jpg

IMG_2514.jpg

Känns helt overkligt att han varit så liten :D

Jag har två stycken f-10, halvblod, varav den ena är ca 156cm denna är jag klart orolig för att den inte går över 160... Medans den andra redan är ca 162cm så den blir nog lite över 170, denna växer dessutom så det knakar just nu. Den lilla ser så himla färdig ut, fast liten...

Men man kan aldrig veta, den jag har som är f-07 va som 3-åring 159cm, men vid kvaliten som 4-åring mättes han till 165,5cm! Och lite till har han nog vuxit nu.[/QUOTE]

Ja tiden får utvisa hur stor hon blir ;) Egentligen spelar det ingen roll hur stor hon blir då jag ska behålla henne =) och jag är inte så lång och jag tävlar bara lätta klasser :) Lillasyster får dock gärna bli 165-170cm då hon ska säljas :)

Din är ju lika stor som min, och han får gäääärna stanna där han är nu! :D Haha! Om man ska räkna in treårstest och poäng där så kan han väl få krypa upp på 158 åtminstone, men för min egen del skulle han gärna fått vara ponny! :D

Hans bror var lika stor som Kaptenen vid samma tid och han var 159 våren som treåring och är i dagsläget fyra år gammal och 165 i manken, de verkar ju följa samma mönster alla bröderna! :)

Sassiball: Ja lillen är klart snyggast i brödraskaran! Hoppas han får hålla sig fräsch nu bara så vi slipper mer hovproblem!

Oanki: vad har din för stam?
Min 10:a är också så liten runt 150 och hon ser ut som en åring :( typiskt. Mammans första avkomma och den kom ut en månad för tidigt.

Oanki: vad har din för stam?
Min 10:a är också så liten runt 150 och hon ser ut som en åring :( typiskt. Mammans första avkomma och den kom ut en månad för tidigt.

Min är e. Nintender ue Mio de Baugy
Mamman har fått 5 st föl första blev ganska liten ca 155 dom andra har legat mellan 165-170 =)

Kl.

Idag blev mina småttingar avmaskade, äntligen!
Så nu hoppas jag dom skiter ur sig äckeldjuren och håller sig rena ;)

Ska ta träckprov i höst igen innan "installningen". Så får vi se hur läget ser ut då.

Idag blev det lite bilder, men fick slänga hälften kändes det som. Fattar inte varför dom blir så suddiga, jag kanske skakar :angel: Nä jag vet inte. Men några bjuder jag på!

Min lilltjej har blivit så duktig iaf, spraya på henne i hagen idag med flugmedel MEN jag höll såklart i grimskaft. Jag blir så himla glad, duktiga tjejen!

Bilder på bebisen
33083707.jpg

33083708.jpg

33083709.jpg

33083703.jpg

33083711.jpg

33083712.jpg

Forts....

KL

Stackars Korven! Men det ska nog gå bra, det ser ju ut att vara ett "bra" sår! Ser nog ut som en stickskada eller sparkskada. Strunt samma, bara han blir frisk!
Du menar väl på hans högra sida va på bilden? :D

Jag har supermycket att göra på jobbet och igår, när det var som mest kaos i min hjärna kom ett MMS från uppfödaren (Annies) med en bild på Annie där det typ stod "Hej Matte-jag mår bra, gräset är gott och solen skiner". Åhh! Precis det jag behövde!
Hon är såå fin, så blank! På lördag ska jag åka och pussa på henne :love: Tycker hon har växt men jag ska nog mäta lite för jag vet inte alls.
Annars som vanligt, hon går på bete och har sommarlov!

Jag har börjat fundera på hur hög Nixi kommer bli mätte för någon vecka sen och då låg hon på 151cm och jag tycker det verkar lite litet.. Hennes syster är 1 år yngre och redan lika hög :P Mamman var 167cm och pappa 170cm
Jag har två stycken f-10, halvblod, varav den ena är ca 156cm denna är jag klart orolig för att den inte går över 160... Medans den andra redan är ca 162cm så den blir nog lite över 170, denna växer dessutom så det knakar just nu. Den lilla ser så himla färdig ut, fast liten...

Men man kan aldrig veta, den jag har som är f-07 va som 3-åring 159cm, men vid kvaliten som 4-åring mättes han till 165,5cm! Och lite till har han nog vuxit nu.

Min är ju runt 156-157 nu och jag hoppas hon blir 160. Jag är osäker, medan uppfödarens make är säker på att hon blir 164! Tattarmåttet sa 162.8 cm för 1 år sen, så det är ju iaf i mitten av tipsen :D

Hej alla!! Så kul att hitta en tråd om årskull 2010. Jag har varit borta från buke ett tag, och droppade bara in i dag, och hittade denna roliga tråd.

Jag har själv köpt mig en hingst född -10, efter att jag blev tvungen att låta min älskade tävlings och träningskompis gå till de evigt gröna ängarna i Mars.:cry:

Får dock inte hem min nya "stjärna" fören 1 september, efter hingstbetet, så det kliar rejält i fingrarna nu.
Ska dock bli roligt att följa era fina -10 också. :)

Här är det förbjudet att vara med såvida man inte skriver ut stam och visar bild på sin häst! :mad:

Skämt åsido, välkommen till tråden! Kul att få följa en till tia! :laugh:

*kl*

Idag busade vi... Jag satt på min häst! Vilken känsla! Men det varade inte så länge, han var lika busig som matte så jag fick flyga ^^ Nästa gång ska jag ha sadel :angel: Idag på förmiddagen fick Nixon åka till sommarhagen, där väntade en söt liten tjej på honom, de har redan blivit bundisar :love:

*kl*

Idag busade vi... Jag satt på min häst! Vilken känsla! Men det varade inte så länge, han var lika busig som matte så jag fick flyga ^^ Nästa gång ska jag ha sadel :angel: Idag på förmiddagen fick Nixon åka till sommarhagen, där väntade en söt liten tjej på honom, de har redan blivit bundisar :love:

Nu har vi banemig inga bebisar längre :love: Grattis eller vad man säger :D

Detaljer, tack! :D

Vad rooooligt! :laugh: Grattis till första uppsittningen! :D Synd att det slutade med djupdykning, men då kan det ju bara bli bättre. ;)

kl
Mina småkillar fick lite miljöträning ikväll när vi jobbade med nordisen. Han drog hem lite stockar som skulle förbi hagen, så först fick de ju springa och sakna honom ett tag för att sedan göra stooooora ögon när han kom släpande på träd! :D

En liten bonusbild på duktig herr nordis!
011.jpg

Jag har gett mig katten på att Kaptenen också ska få dra nån stock nån dag! :D

KL
Idag är det skitväder här, men måste ändå säga ÄNTLIGEN regn! Det har inte kommit en droppe på nästan två veckor så det var verkligen välbehövligt!

Hur som helst såg Kaptenen sjukt besvärad ut. Han stod och trampade och stampade och snurrade runt och hade huvudet högt och kröp ihop som en boll. Plus att han stod och grejade så mycket med munnen så jag trodde nästan att det fastnat nåt, alternativt att han börjat tappa nån tand, så jag tog in honom för att titta. Stackaren stod och skakade som om han hade frossa och kröp ihop när jag drog av vattnet med svettskrapan. Huffa! Hittade dock ingenting i munnen och såg inte heller att han tjafsade nånting senare, så det måste varit nåt som fastnat och sen lossnat.
Han fick hur som helst ett ofodrat regntäcke på sig, det var trots allt inte speciellt varmt ute, bara 4 grader. Inte för att jag förespråkar täcke alls utan för att han verkligen frös!

Sen tog jag raspen och raspade ner lite i kanterna på hovarna som hade massor med minisprickor längs bärranden runt om, det är väl en efterverkning av torkan gissar jag. Men nu är det runda fina kanter igen! Han var supersnäll och stod helt stilla och lät mig fixa - jag är ju inte lika snabb eller duktig som hovis så jag satt på huk på sidan och hade framhovarna på ena knät och raspade. :D Funkar det också! :D

Sen fick han gå ut igen, och då blev det bus! Det kom ju ut en konstig rutig sak! Haha, det busades vildare allt eftersom men sen kom Kaptenen på att han skulle bli av med sitt täcke och rullade sig fyrtioelva gånger och försökte dra av det. Han gav sig inte heller utan bara drog och rullade, drog, sparkade och hade sig så tillslut gick jag ut och tog av det igen. Han får väl så lov att frysa då. :grin:

Fick både bus och försöket att få av sig täcket på film! Det kan tänkas att det fortfarande är oroginialljud på bus-filmen, ni får hålla tillgodo. :D

Betesbus!

Observera när han snurrar runt runt och sen blir yr och alldeles vinglig! :D
Ta av mig täcket!

Jag har lite galna hästar! :love:

åå vad roligt med en som är inkörd, är ju guldläge för att lära småttingarna!

Senaste dagarna har det hänt mycket i Räkans liv! Av lite olika anledningar beslutade jag mig för att säga upp hennes lösdriftsplats. I sommar går hon hos en vän på ett väldigt billigt sommarbete, i höst får vi se vart vi hamnar.

Så i torsdags kväll gick flytten. Hon gick lugnt och fint in i transporten och stod blickstilla! Trots en väldigt kurvig väg. Körde i snigelfart för säkerhetsskull. Kommer fram och lastar ut lugnt och fint.. Och sen var det som att hon sa Hjäääääääälp, det är ett UFO!!!. En liten Shettis på 95 cm skrämde vettet ur henne. Tog ett tag att komma in i uteboxen hon skulle stå i under natten eftersom shettisen gick i en minihage precis utanför boxarna. plus att i den andra boxen så stod det ett halvblodssto som skulle sätta Räkan på plats och var allmänt frustrerad över att vara den enda som var i en box. Tillslut kom vi förbi shettis och in i boxen. Med lite extra grimskaft över boxdörren så att hon inte skulle vara så lockad att hoppa ut så stod de sen fint och kunde börja lära känna varandra:

532985_10151794875705545_1470787663_n.jpg

Tydligen var den tidigare så livsfarliga shettisen väldigt charmig för senare på kvällen hade Räkan brutit upp boxdörren för att komma ut till sin nya kompis. Halvblodstanten hade då nästan sparkat sönder sin box så de hade alla behövt släppas ut i hagen på en gång även om tanken var att de skulle släppas ihop morgonen efter.

Igår var fröken halvblodstant lite vaktig och självisk med sin Shettis, Räkan och shettis fick inte leka! Men idag var alla tre såta vänner. Och räkan har fått på sig ett täcke för första gången, hon stod som en get på en klippa och frös... Även om täcket var lite läskigt först så slappnade hon fort av och verkade trivas. Shettis har tydligen en utmärkt rumpa att klia sitt huvud mot också :P

542872_10151800557420545_785719054_n.jpg

Haha, ja stamen kan jag lätt stå till tjänst med, han är efter Zuidenwind-Exeller xx....bilder blir svårare då mitt tekniska kunnande slutar strax innan bilduppladdning...ska dock jobba på det, så kanske även jag lär mig :rofl:

Detaljer på flygningen? Haha! Jo, pålle tyckte det var precis lika roligt som matte så han drog iväg i en bockserie med öronen spikrakt framåt ;) Matte satt inte så bra utan sadel, då får man skylla sig själv ;)

Detaljer på flygningen? Haha! Jo, pålle tyckte det var precis lika roligt som matte så han drog iväg i en bockserie med öronen spikrakt framåt ;) Matte satt inte så bra utan sadel, då får man skylla sig själv ;)

:rofl::rofl::rofl:

Idag fick lillkorven ÄÄÄÄÄNTLIGEN gå ut i en rejäl gräshage,så nu kan han få gå och bara vara ett tag. Ingen var lyckligare än han tror jag! http://www.youtube.com/watch?v=InS0kZB8jHA&feature=youtu.be

Kom väääärldens skur sen,så tråkigt,men vart några bilder iallafall:

223851_3618479414843_749131367_n.jpg

249171_3618475094735_2030966915_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 007
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022