10 middagar

Fast om det är korv och pommes på menyn, så tänker jag mig nog inte att det är en massa grönsaker i korven och pommesen. Kålpudding är det såklart kål i. Men på menyn jag frågade om fanns ingen kålpudding.
Hos mig hade det snarare varit bönsallad med korv till. (Pommes hemma har jag bara serverat 5-6 gånger i livet hittills.)

Åtminstone jag planerar sällan grönsaker på samma sätt som maten som tillagas. Till mig själv så funkar tillagade grönsake som mer tydligt blir en del av rätterna, typ slänga med sockerärter i pasta, rivna morötter i köttfärssås, laga rotfrukter ihop med kyckling i ugn eller ångkoka broccoli till fisken.
Men barnen äter i princip bara råa grönsaker så då blir det oftast det, vilket innebär att servera maten med morotsstavar, gurkstavar, tomater, sockerärter eller gröna ärtor direkt från frysen. Så det är mer tillbehör än del av rätterna.
Men att det inte står i folks middagslistor betyder sannolikt inte alltid att man inte äter grönsaker.
Precis. Vi äter nog sallad till varje lagad måltid, men sällan i måltiden. Ofta äter vi vuxna mer sallad än mat framförallt när vi äter lunch på helgerna. Barnet är tyvärr kinkigt och äter bara gurka och morot (och vissa bönor) så det får hon.
Våran 10-lista (knapplån) är nog
Pasta med köttfärssås
Pasta med musslor (tomatsås eller vitt vin och grädde)
Pasta med korv i tomatsås
Pastagratäng med fläsk
Ris på något asiatiskt vis (Fried eller wok)
Ris och fläskfilé i sötsur sås
Klyftpotatis och någon köttbit
Linssoppa med bröd
Kycklingklubbor med ris
Currykyckling med ris
Mycket ris, pasta och kött inser jag ner jag ser det såhär 🙄

Vi har definitivt inte en meny med 10 rätter som snurrar, men tio rätter som återkommer som bas i matplaneringen är:
Morotssoppa med ingefära och chili
Tomatsoppa med tillbehör
Omelett (varierande fyllning)
Under tians kikärts- och grönärtcurry
Tacos
Falafel/vegetarisk kebabsallad
Zetas linsgryta med fetaost
Spaghetti bolognese
Grön ärtsoppa
Pumpaplåt/rotfruktsplåt med spenat och någon ost.

Vad äter vi? Det går väl lite i perioder, bland annat beroende av årstid, men här kommer lite olika aktuella middagsrätter:

• Nikkalouktasoppa
  • Köttfärssoppa
  • Olika varianter på grönsakssoppor, ofta mixade
  • Köttfärslimpa med potatismos
  • Spaghetti och köttfärssås
  • Vegetariska hamburgare med bröd (och pommes ibland)
  • Potatismos och köttbullar
  • Pizza
  • Tacos
  • Wok bestående av en påse frysta wokgrönsaker, rimmat stekfläsk/bacon och sweet chili-sås. Glasnudlar/ris.
  • Fläskpannkaka med lingonsylt
  • Stuvade makaroner och köttbullar

Och potatis ligger väl på strax under 20 kr/ kg. Är få som har potatis på sina listor även om det är billigt i affären.

På buke så är ju det många som bor på landet eller lantlig och även en del som är jägare, någon i familjen som är jägare vilket oftast inte ger samma förutsättningar som för en som bor i en stad. För mig är kött det absolut billigast ihop med potatis.

Tittat men bara på en lista utan att veta mer så säger det ju inget om pris eller förutsättningar.
Jo, fast falukorvar, kycklingar och grillkorvar springer väl inte runt i skogen nånstans? Oavsett vart man bor.

Här har jag ingen lista som rullar utan på vad som är billigt, vad jag är sugen på och vad som finns hemma. Men de vanligaste maträtterna här hemma på barnvecka har pasta och potatismos i stor fokus till bla stekt falukorv, köttbullar och korv. Allra mest är det improviserade rätter som lagas, tex till middag idag blir det makaronigratäng på ost från julbordet, pastasås från igår, makaroner från lunchen idag och tärnad kotlett. En annan dag blev det quasadillas med riven ost och skivat pålägg för tortillas var billigt. Vi äter sällan vettiga grönsaker till maten eftersom barnen i principen bara äter tomat, gurka och paprika om de får välja.

Det var väl det jag reagerade på, att grönsakerna bara är ett tillbehör vid sidan av, men man äter sig mätt på köttet.
Fast mja. Är det korv med makaroner till exempel äter man sig väl oftast mätt på pastan, samma sak med kombinationen pommes (som ju faktiskt är potatis.). :)
Jag tar helt enkelt för givet att folk har sina egna variationer och att en veckomeny givetvis ser mycket simplare ut än den egentligen utförs.
Det är väl ingen som skriver spagetti och köttfärssås som inte menar att där också ingår tomat, lök och diverse annat till exempel.

Jag tänkte nog mer att vem har råd att äta kött i större mängd varje dag. Är menyn korv och pommes, så får iaf jag intrycket att det är den man äter sig mätt på, inte eventuell bostongurka.

Jag äter mig mätt på det och jo vi har råd med kött till varenda måltid.

Har du fler frågor om mitt grönsaks intag eller kan vi lämna det? Trodde väl aldrig att jag skulle behöva lämna en fullständig jävla meny på vad jag har både i och till maten.

Pst jag har även krossade tomater, champinjoner och hackad lök i min köttfärssås. Och fy fasen även stekta grönsaker till både korv och köttbiten finns.

Även jag äter kött till varje måltid, vad ska man annars äta?
Och förutom köttfärssås ,cesarsallad och köttgryta är det grönsakslöst här.

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 268
Senast: Freazer
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 676
Senast: Sassy
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 284
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 001
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar