Näringstät mat

Jag är också gravid (i max två veckor till 🙏) och första fyra månaderna kunde jag i princip bara äta snabba kolhydrater… fast nästan ingen frukt. Vitt bröd, majskakor och gröna äpplen typ. Så tråkigt och jag är en riktig fruktoman egentligen och älskar all typ av mat. Men det har jag tagit igen nu :D

Jag älskar att äta stora och varierade frukostar och kan lätt äta det till lunch eller kvällsmat också. (Sen kan jag iof värma en matlåda med linslasagne eller spaghetti och köttfärssås till frukost också om jag är på det humöret…)

Bananpannkakor är en favorit, men gillar inte den varianten som bara är som en omelett med banan i. Jag mixar havregryn (protein+järn :up:), ägg, banan och proteinpulver som bas, plus bakpulver. Och en skvätt mjölk (vanlig eller mandel) för att det inte ska bli för tjockt med proteinpulvret. Väldigt näringsrikt! Steker i smör eller olja till små amerikanska pannkakor. Smaksätter efter humör men såhär års kör jag antingen på saffran (så sjukt gott) pepparkakskryddor eller kanel och kardemumma. Såå gott. Toppar med PRO pud och bär, turkisk youghurt, nötter och honung, nötsmör och frukt etc. Vaniljkeso och apelsin är en hit på saffransvarianten!

Äggröra och avokado på en rejäl brödbit är också så gott och väldigt näringsrikt. Gärna cream cheese i botten och hackad rödlök och tomat på toppen. Och salt, peppar och chiliflakes för att det är gott på typ alla mackor…

Om jag vill preppa lite i förväg och ändå äta gott och mättsamt gör jag overnight oats till frukost. Jag kör havregryn, proteinpulver med vaniljsmak, mandelmjölk och blåbär som bas. Gärna lite chiafrön och linfrön i basen också. Toppar dagen efter med tex banan och jordnötssmör, pumpakärnor och några hackade mandlar eller valnötter. Det, ev tillsammans med ett kokt ägg, står jag mig på många timmar.

Ang järntabletter så kraschade mig mage helt av hemofer. Jag har kört sideral forte nu i några månader och äter en tablett varannan dag, det har gått mycket bättre. Mitt hb har gått upp och legat jättebra nu efter v 20 trots att det var något lågt innan det.
 
Jag är också gravid (i max två veckor till 🙏) och första fyra månaderna kunde jag i princip bara äta snabba kolhydrater… fast nästan ingen frukt. Vitt bröd, majskakor och gröna äpplen typ. Så tråkigt och jag är en riktig fruktoman egentligen och älskar all typ av mat. Men det har jag tagit igen nu :D

Jag älskar att äta stora och varierade frukostar och kan lätt äta det till lunch eller kvällsmat också. (Sen kan jag iof värma en matlåda med linslasagne eller spaghetti och köttfärssås till frukost också om jag är på det humöret…)

Bananpannkakor är en favorit, men gillar inte den varianten som bara är som en omelett med banan i. Jag mixar havregryn (protein+järn :up:), ägg, banan och proteinpulver som bas, plus bakpulver. Och en skvätt mjölk (vanlig eller mandel) för att det inte ska bli för tjockt med proteinpulvret. Väldigt näringsrikt! Steker i smör eller olja till små amerikanska pannkakor. Smaksätter efter humör men såhär års kör jag antingen på saffran (så sjukt gott) pepparkakskryddor eller kanel och kardemumma. Såå gott. Toppar med PRO pud och bär, turkisk youghurt, nötter och honung, nötsmör och frukt etc. Vaniljkeso och apelsin är en hit på saffransvarianten!

Äggröra och avokado på en rejäl brödbit är också så gott och väldigt näringsrikt. Gärna cream cheese i botten och hackad rödlök och tomat på toppen. Och salt, peppar och chiliflakes för att det är gott på typ alla mackor…

Om jag vill preppa lite i förväg och ändå äta gott och mättsamt gör jag overnight oats till frukost. Jag kör havregryn, proteinpulver med vaniljsmak, mandelmjölk och blåbär som bas. Gärna lite chiafrön och linfrön i basen också. Toppar dagen efter med tex banan och jordnötssmör, pumpakärnor och några hackade mandlar eller valnötter. Det, ev tillsammans med ett kokt ägg, står jag mig på många timmar.

Ang järntabletter så kraschade mig mage helt av hemofer. Jag har kört sideral forte nu i några månader och äter en tablett varannan dag, det har gått mycket bättre. Mitt hb har gått upp och legat jättebra nu efter v 20 trots att det var något lågt innan det.

Kan du komma hem till mig och laga mat? :love:
 
Har en favorit från Linas matkasse,
Kyckling, rödbetor, lök i en gryta med vatten, vitt vin, soya och timjan :love:
Och så kokt potatis till
 
Jag går runt och är sugen på brysselkål hela tiden, vad kan man göra med den? Ser den bara som tillbehör till julmat 😅 men kanske nån sitter på nån kul rätt? Det känns som det borde vara gott i en sallad med couscous 🤔

I dagarna åt jag ungsbakad pumpa med söt balsamvinäger dressing, olivolja, rostade solrosfrön och lite fetaost. Det var väldigt gott ☺️

Generellt är ugnsbakade grönsaker så gott, gärna med ost och nån dressing ^^ Tacksamt är å ha lite färdiga blandningar i frysen, blir inte gammalt och är väldigt enkelt lagat 😁 ps märker man att jag är hungrig? 😅
Pastasås med grädde, kyckling, curry och brysselkål är gott!
 
Angående spenat tänk på att det är högt i vissa ämnen som inte är så bra alla gånger, Just den totala mängden blir stor i mix eller i mat och kan ge svullenhet pga oxylater, plus då nitrater. Bara en sak att ha i bakhuvudet som gravid.
 
Tipsar om rostade halverade brysselkål, det blir sjukt gott, nästan som chips! Till det är det jättegott med ädelostsås - går bra att äta som gravid iom att osten hettas upp. Grönkål, grädde och parmesan blir en jättegod och näringsrik bas som en kan lägga torskrygg på och en klick dragonsmör och så baka av i ugnen. Ätes med gnocchi eller potatisklyftor. Eller rostade rödbetor i ugn med balsamvinäger och fetaost, kan ätas till kött eller fisk. Rotfruktssoppa med kokosmjölk, lime och citrongräs och lite röd currypasta, MUMS! Eller fisksoppa med kokosmjölk och saffran, med blomkål och broccoli och lax i. Eller bara en enkel grön ärtsoppa med grädde och grönsaksbuljong och lite citron.
 
@Voeux om din barnmorska bett dig "tänka på kosten" och du behöver folat, B12 och järn i första hand, så är det lämpligt att äta kött, helst rött kött, gröna bladgrönsaker (spenat, ruccola, mangold osv) och gärna undvika eller dra ner på kaffe, te och mejeriprodukter. För att ta upp järnet bra, så är C-vitamin ett lämpligt tillskott. Det hittar du i t.ex. citrusfrukter, ffa apelsin, kiwi, svarta vinbär och jordgubbar (kanske inte riktigt säsong för jordgubbar nu, dock, men vi går å andra sidan in i säsong för citrus nu!). Även paprika och olika sorters kål innehåller ganska höga halter C-vitamin, liksom potatis. "Kött och potatis" är alltså en rätt bra kombo, särskilt kombinerad med en god grönsallad eller kålsallad och frukt till efterrätt :)
 
Jag är också gravid (i max två veckor till 🙏) och första fyra månaderna kunde jag i princip bara äta snabba kolhydrater… fast nästan ingen frukt. Vitt bröd, majskakor och gröna äpplen typ. Så tråkigt och jag är en riktig fruktoman egentligen och älskar all typ av mat. Men det har jag tagit igen nu :D

Jag älskar att äta stora och varierade frukostar och kan lätt äta det till lunch eller kvällsmat också. (Sen kan jag iof värma en matlåda med linslasagne eller spaghetti och köttfärssås till frukost också om jag är på det humöret…)

Bananpannkakor är en favorit, men gillar inte den varianten som bara är som en omelett med banan i. Jag mixar havregryn (protein+järn :up:), ägg, banan och proteinpulver som bas, plus bakpulver. Och en skvätt mjölk (vanlig eller mandel) för att det inte ska bli för tjockt med proteinpulvret. Väldigt näringsrikt! Steker i smör eller olja till små amerikanska pannkakor. Smaksätter efter humör men såhär års kör jag antingen på saffran (så sjukt gott) pepparkakskryddor eller kanel och kardemumma. Såå gott. Toppar med PRO pud och bär, turkisk youghurt, nötter och honung, nötsmör och frukt etc. Vaniljkeso och apelsin är en hit på saffransvarianten!

Äggröra och avokado på en rejäl brödbit är också så gott och väldigt näringsrikt. Gärna cream cheese i botten och hackad rödlök och tomat på toppen. Och salt, peppar och chiliflakes för att det är gott på typ alla mackor…

Om jag vill preppa lite i förväg och ändå äta gott och mättsamt gör jag overnight oats till frukost. Jag kör havregryn, proteinpulver med vaniljsmak, mandelmjölk och blåbär som bas. Gärna lite chiafrön och linfrön i basen också. Toppar dagen efter med tex banan och jordnötssmör, pumpakärnor och några hackade mandlar eller valnötter. Det, ev tillsammans med ett kokt ägg, står jag mig på många timmar.

Ang järntabletter så kraschade mig mage helt av hemofer. Jag har kört sideral forte nu i några månader och äter en tablett varannan dag, det har gått mycket bättre. Mitt hb har gått upp och legat jättebra nu efter v 20 trots att det var något lågt innan det.

Med inspiration av detta står just nu en ugns-banan-saffranspannkaka i ugnen :D
 
@Voeux om din barnmorska bett dig "tänka på kosten" och du behöver folat, B12 och järn i första hand, så är det lämpligt att äta kött, helst rött kött, gröna bladgrönsaker (spenat, ruccola, mangold osv) och gärna undvika eller dra ner på kaffe, te och mejeriprodukter. För att ta upp järnet bra, så är C-vitamin ett lämpligt tillskott. Det hittar du i t.ex. citrusfrukter, ffa apelsin, kiwi, svarta vinbär och jordgubbar (kanske inte riktigt säsong för jordgubbar nu, dock, men vi går å andra sidan in i säsong för citrus nu!). Även paprika och olika sorters kål innehåller ganska höga halter C-vitamin, liksom potatis. "Kött och potatis" är alltså en rätt bra kombo, särskilt kombinerad med en god grönsallad eller kålsallad och frukt till efterrätt :)

Tack för bra tips! Blev hungrig av det här inlägget :D Men det har blivit en del kött och potatis på sistone, verkligen en klassiker som alltid är gott! Vi brukar göra med vitlökssås och sallad till.
 
Kan du komma hem till mig och laga mat? :love:

Haha, gärna det 😄
Drömmer faktiskt lite om att driva något brunchställe med drömmiga frukost och brunchalternativ, både ”nyttigt” och ”onyttigt”.
Får enorm tillfredsställelse av att göra iordning och platea vackra frukostar till mig själv och andra med massor av god mat i fina färger och snygga upplägg 😍😅

Lät jättegott med ugnspannkakan!
Glömde ju hylla bananbrödet förut. Också mkt näring i (brukar hacka i nötter i smeten) och fantastiskt att krydda med kanel, kardemumma, pepparkakskryddor etc. En rejäl sån skiva med nötsmör och lite färsk banan på är ju svårslaget. Ännu godare om man rostar skivan lite i stekpannan först :d
 
Jag äter Pauluns granola, äpple, mandel, kanel.

Hade tänkt göra min egen efter recept från portion under tio, fast med Pauluns innehåll.
Finns mycket nyttigheter att hämta där. 🙂
 
Min bästa frukost just nu är chiagröt (blandning av chiapudding och overnight oats) som toppas med tinade frysta hallon och jordgubbstärningar, äpple, banan lite granola, kokosflakes, jordnötssmör och yoghurt.
Står mig då ända fram till lunch om jag tar en kopp kaffe på förmiddagen.
Till advent blandar jag i lite saffran och ibland har jag kakao istället. Mycket gott.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men ser att det bl a är järn du behöver och jag skulle tipsa om att försöka se vilka matkombinationer är bra. Jag får järninjektioner varje månad pga så sjukt låga värden, men jag har fått tips om ex rött kött tillsammans med paprika, apelsinjuice till blodpudding (eller apelsin i en vitkålssallad till), broccoli osv.

Har du möjlighet att gå till dietist? Det finns så många olika parametrar att se över tycker jag när det gäller kost, ex jag som fått krav av både läkare och dietist att äta mer kött, framförallt rött, vilket inte direkt är något man brukar tipsa om 😅 jag vill helst äta vegetariskt eller vegansk, men pga omständigheter måste jag tänka mer på leverpastej än bönpastej...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp