Näringstät mat

Jag går runt och är sugen på brysselkål hela tiden, vad kan man göra med den? Ser den bara som tillbehör till julmat 😅 men kanske nån sitter på nån kul rätt? Det känns som det borde vara gott i en sallad med couscous 🤔

I dagarna åt jag ungsbakad pumpa med söt balsamvinäger dressing, olivolja, rostade solrosfrön och lite fetaost. Det var väldigt gott ☺️

Generellt är ugnsbakade grönsaker så gott, gärna med ost och nån dressing ^^ Tacksamt är å ha lite färdiga blandningar i frysen, blir inte gammalt och är väldigt enkelt lagat 😁 ps märker man att jag är hungrig? 😅
Hjälp brysselkål som är så hemskt. Har två plantor i trädgården jag borde stålsätta mig och skörda. Men det är supernyttigt och går att ha lättkokt i salt till praktiskt taget vadsomhelst. Det är ju bara att koka den och lägga den på tallriken lite oavsett vad annars man serverar. Roade mig en dag med att koka dem och sedan steka dem bredvid köttbullarna och se om barnet åt dem maskerade. Minns inte hur det gick (en gång slutade det nog med att jag sa testa! jag tycker de är jätteläskiga, vad tycker du? barnet är ganska härdat).
 
Är det alltså vitaminer du vill säkerställa att du får i dig mer av?
Det blir lite luddigt eftersom näringsämnen syftar på både kolhydrater, fett, protein, vitaminer, mineraler osv. Näringstät mat brukar syfta på mat som är tät på energi, dvs tät på kolhydrater, fett och protein.

Jag vill äta en varierad kost med mycket av de ämnen som gör kroppen väl, och mindre av det som inte gör kroppen lika väl. Med andra ord, jag mår inte bra av att äta pannkaka med grädde och sylt varenda dag vilket jag nästan gjort på sistone p.g.a. cravings. Äter jag tung mat (och här menar jag exempelvis mycket fett) så får jag lätt i mig för mycket på en måltid och mår inte bra efter måltiden av den anledningen heller. Jag har låga blodvärden och min barnmorska har bett mig "tänka på kosten" fram tills nästa möte, då vi mäter mina blodvärden igen.

Jag valde medvetet att inte använda begreppet "nyttig mat" i trådstarten eftersom det om något kan skapa väldigt spridda skurar kring vad det innebär för den som läser så jag valde begreppet näringstät och försöker förklara vad jag menar med det, men det gick ju inte så himla mycket bättre ser jag. Det jag menar, är att om jag äter mycket av saker som kroppen inte mår toppenbra av, exempelvis mycket vitt socker eller transfetter så mår jag dels inte bra i direkt anslutning till det men jag blir även mätt och då tar det utrymme för att få i mig andra viktiga näringsämnen som jag behöver.

Med andra ord, en del utav de måltider som jag äter som skapar mättnadskänsla men inte ger min kropp de näringsämnen som den behöver bytas ut mot måltider som både skapar mättnadskänsla och ger min kropp de näringsämnen som den behöver. Nu är jag gravid så jag behöver äta mer av just järn och folat, om vi ska vara väldigt specifika, men överlag så antar jag att min kropp funkar som de flesta andra friska kroppar i form av vad man behöver.

Jag beklagar begreppsförvirringen och om jag uttryckt mig felaktigt, det ligger på mig. Jag blir bara ledsen när jag anklagas för smygbantning när vikt verkligen är det sista jag tänker på just nu. Jag har en liten i magen som växer och har dessutom en gravidkropp som börjar bli tung och jag ska orka mycket framöver, vi båda behöver få i oss bra kost och jag behöver jämn energi. När min barnmorska ber mig "tänka mer på kosten" så gör det givetvis också att jag vill göra just det.
 
Hjälp brysselkål som är så hemskt. Har två plantor i trädgården jag borde stålsätta mig och skörda. Men det är supernyttigt och går att ha lättkokt i salt till praktiskt taget vadsomhelst. Det är ju bara att koka den och lägga den på tallriken lite oavsett vad annars man serverar. Roade mig en dag med att koka dem och sedan steka dem bredvid köttbullarna och se om barnet åt dem maskerade. Minns inte hur det gick (en gång slutade det nog med att jag sa testa! jag tycker de är jätteläskiga, vad tycker du? barnet är ganska härdat).
Haha, jag får alltid cravings på det runt jul, älskar den beska smaken och konsistensen på den 😁 Min mini har hittills vägrat dom dock 😅

såg nån som satt ljusslinga på plantorna i en jultidning, det såg fint ut. Kan man ju testa om man inte vill äta den ^^☺️✨
 
Jag vill äta en varierad kost med mycket av de ämnen som gör kroppen väl, och mindre av det som inte gör kroppen lika väl. Med andra ord, jag mår inte bra av att äta pannkaka med grädde och sylt varenda dag vilket jag nästan gjort på sistone p.g.a. cravings. Äter jag tung mat (och här menar jag exempelvis mycket fett) så får jag lätt i mig för mycket på en måltid och mår inte bra efter måltiden av den anledningen heller. Jag har låga blodvärden och min barnmorska har bett mig "tänka på kosten" fram tills nästa möte, då vi mäter mina blodvärden igen.

Jag valde medvetet att inte använda begreppet "nyttig mat" i trådstarten eftersom det om något kan skapa väldigt spridda skurar kring vad det innebär för den som läser så jag valde begreppet näringstät och försöker förklara vad jag menar med det, men det gick ju inte så himla mycket bättre ser jag. Det jag menar, är att om jag äter mycket av saker som kroppen inte mår toppenbra av, exempelvis mycket vitt socker eller transfetter så mår jag dels inte bra i direkt anslutning till det men jag blir även mätt och då tar det utrymme för att få i mig andra viktiga näringsämnen som jag behöver.

Med andra ord, en del utav de måltider som jag äter som skapar mättnadskänsla men inte ger min kropp de näringsämnen som den behöver bytas ut mot måltider som både skapar mättnadskänsla och ger min kropp de näringsämnen som den behöver. Nu är jag gravid så jag behöver äta mer av just järn och folat, om vi ska vara väldigt specifika, men överlag så antar jag att min kropp funkar som de flesta andra friska kroppar i form av vad man behöver.

Jag beklagar begreppsförvirringen och om jag uttryckt mig felaktigt, det ligger på mig. Jag blir bara ledsen när jag anklagas för smygbantning när vikt verkligen är det sista jag tänker på just nu. Jag har en liten i magen som växer och har dessutom en gravidkropp som börjar bli tung och jag ska orka mycket framöver, vi båda behöver få i oss bra kost och jag behöver jämn energi. När min barnmorska ber mig "tänka mer på kosten" så gör det givetvis också att jag vill göra just det.
Jag har inte menat eller trott att du smygbantar, det är bara sättet att uttrycka sig på som blir jättetokigt. Och att jag reagerade beror ju egentligen inte på dig utan det är en irritation som ligger och pyr eftersom många pratar på det här sättet.

Jag fattar att du ville uttrycka dig lite mer försiktigt. Bra tanke, ibland blir det tokigt ändå 😊
Jag tror generellt att det är bra att vara ganska specifik. Tex om man vill äta saker som innehåller vissa vitaminer, om man vill äta mat som inte ger för tung mättnadskänsla osv..
 
Jag vill äta en varierad kost med mycket av de ämnen som gör kroppen väl, och mindre av det som inte gör kroppen lika väl. Med andra ord, jag mår inte bra av att äta pannkaka med grädde och sylt varenda dag vilket jag nästan gjort på sistone p.g.a. cravings. Äter jag tung mat (och här menar jag exempelvis mycket fett) så får jag lätt i mig för mycket på en måltid och mår inte bra efter måltiden av den anledningen heller. Jag har låga blodvärden och min barnmorska har bett mig "tänka på kosten" fram tills nästa möte, då vi mäter mina blodvärden igen.

Jag valde medvetet att inte använda begreppet "nyttig mat" i trådstarten eftersom det om något kan skapa väldigt spridda skurar kring vad det innebär för den som läser så jag valde begreppet näringstät och försöker förklara vad jag menar med det, men det gick ju inte så himla mycket bättre ser jag. Det jag menar, är att om jag äter mycket av saker som kroppen inte mår toppenbra av, exempelvis mycket vitt socker eller transfetter så mår jag dels inte bra i direkt anslutning till det men jag blir även mätt och då tar det utrymme för att få i mig andra viktiga näringsämnen som jag behöver.

Med andra ord, en del utav de måltider som jag äter som skapar mättnadskänsla men inte ger min kropp de näringsämnen som den behöver bytas ut mot måltider som både skapar mättnadskänsla och ger min kropp de näringsämnen som den behöver. Nu är jag gravid så jag behöver äta mer av just järn och folat, om vi ska vara väldigt specifika, men överlag så antar jag att min kropp funkar som de flesta andra friska kroppar i form av vad man behöver.

Jag beklagar begreppsförvirringen och om jag uttryckt mig felaktigt, det ligger på mig. Jag blir bara ledsen när jag anklagas för smygbantning när vikt verkligen är det sista jag tänker på just nu. Jag har en liten i magen som växer och har dessutom en gravidkropp som börjar bli tung och jag ska orka mycket framöver, vi båda behöver få i oss bra kost och jag behöver jämn energi. När min barnmorska ber mig "tänka mer på kosten" så gör det givetvis också att jag vill göra just det.
Om du vill ha i dig mer järn är ju C-vitamin super. Så den där apelsinsalladen låter bra. En släkting har apelsin i nästan all sin sallad och det blir alltid super. Typ apelsin maché nötter o tunt skivad rödlök och sådant.

Och så kan man dra ned på suck, te och kaffe. Jättesvårt. Jag bytte till vitt te. Vet inte om det var bättre för järnet dock men.

Man kan skifta bort från tung mjölmat som pasta och pannkakor genom att försöka fokusera på någon kål eller rotsak som man vill ha med och liksom alltid ha det med. Tex ok det blir köttbullar och potatis och lingonsylt -och kål ur ugnen. Det blir kycklingfilé, potatis, sås -och kokta gulbetor. Det blir lasagne -och broccoli, ärtor och haricot verts.

Och så låter man kål/rotsakstillägget ersätta en del av köttet och potatisen/pastan så blir det mindre av den biten och mer av kål/rotsaker, hela tiden. Så slipper man försöka hitta nya rätter om man inte orkar någon dag. Det blir pannkakor, grädde, sylt -till efterrätt efter morotssoppan.
 
En supergod, enkel och nyttig rätt är bananglass! SÅ GOTT!

Skiva övermogna bananer och frys in. Ta sedan upp från frysen och mixa med en skvätt mandel/havre mjölk tills det får konsistens av typ mjukglass.
Så simpelt men det blir typ godare än vanlig glass! Sedan kan man även smaksätta med färska bär, kakao (blir chokladglass) eller valfri.

Ni MÅSTE prova om ni inte gjort det 😍

Låter hur gott som helst! :love:
 
Haha, jag får alltid cravings på det runt jul, älskar den beska smaken och konsistensen på den 😁 Min mini har hittills vägrat dom dock 😅

såg nån som satt ljusslinga på plantorna i en jultidning, det såg fint ut. Kan man ju testa om man inte vill äta den ^^☺️✨
Oh! det lät trevligt faktiskt. De är väldigt vackra och dekorativa såhär års. Borde sätta ännu fler nästa år bara därför. De är stora och lila :D (det är en lila sort). Men tyvärr så kommer plantorna att vara lika vackra och stora även efter att jag tagit de otäcka små kålhuvudena.
 
Hjälp brysselkål som är så hemskt. Har två plantor i trädgården jag borde stålsätta mig och skörda. Men det är supernyttigt och går att ha lättkokt i salt till praktiskt taget vadsomhelst. Det är ju bara att koka den och lägga den på tallriken lite oavsett vad annars man serverar. Roade mig en dag med att koka dem och sedan steka dem bredvid köttbullarna och se om barnet åt dem maskerade. Minns inte hur det gick (en gång slutade det nog med att jag sa testa! jag tycker de är jätteläskiga, vad tycker du? barnet är ganska härdat).
Hjälp! :nailbiting: Kokta sen stekta med köttbullar? Och sen talar du om för det härdade barnet att de är jätteläskiga? :arghh:

Jag ä l s k a r brysselkål! I alla former! Kokta i balsamico, eller smörstekta, eller frästa i olja och citron, kanske ugnsbakade med sirap eller honung, eller bara lättkokta och lätt saltade - det finns huuuur många olika sätt som helst att tillaga kulinariska brysselkål - men koka och sen steka i köttbullepannan - det låter mer som ett trauma! 😅
 
Lägger mig i brysselkålsdiskussionen, det är fantastiskt gott att lägga dem i en ugnsform, ringla över lite olja och strö på lite salt. Sen kör man dem i ugnen på 200 grader tills de får färg och mjuknar. Helt annan smak än kokt brysselkål!
Ok den ska jag prova! (micrad rakt från frysen är faktiskt också mer acceptabel än kokt lustigt nog, men har ingen micro)
 
Hjälp! :nailbiting: Kokta sen stekta med köttbullar? Och sen talar du om för det härdade barnet att de är jätteläskiga? :arghh:

Jag ä l s k a r brysselkål! I alla former! Kokta i balsamico, eller smörstekta, eller frästa i olja och citron, kanske ugnsbakade med sirap eller honung, eller bara lättkokta och lätt saltade - det finns huuuur många olika sätt som helst att tillaga kulinariska brysselkål - men koka och sen steka i köttbullepannan - det låter mer som ett trauma! 😅
Hm med sirap och honung i ugnen? intressant. Undrans om man kan få in lite fetaost där också? vad tror du?

Jo jag erkänner, jag är hemsk :rofl: men det där sista var något jag tog tag i lite desperat efter att den petats runt några varv och fick effekten att det blev ett bett i den. De är verkligen alldeles för beska för mig.
 
Jag har inte menat eller trott att du smygbantar, det är bara sättet att uttrycka sig på som blir jättetokigt. Och att jag reagerade beror ju egentligen inte på dig utan det är en irritation som ligger och pyr eftersom många pratar på det här sättet.

Jag fattar att du ville uttrycka dig lite mer försiktigt. Bra tanke, ibland blir det tokigt ändå 😊
Jag tror generellt att det är bra att vara ganska specifik. Tex om man vill äta saker som innehåller vissa vitaminer, om man vill äta mat som inte ger för tung mättnadskänsla osv..

Jag kanske skulle ha hållit mig till begreppet nyttig mat ändå så hade det blivit enklare 😅 Det är ju också svårt att vara väldigt specifik eftersom jag gärna vill få tips på en bredd av mat och inte enbart exempelvis järn, jag kanske har en brist just nu men en annan om tre månader. Vem vet. Men, nu verkar vi ju ha kommit på banan i varje fall med vad som avses. Just begreppet näringstät har jag läst en del om när man avser just mat lite mer åt superfoods hållet som @monster1 beskrev, alltså "massa bra saker på liten yta". Men eftersom en uppenbarligen verkar ha blivit helt felaktigt så är det ju synd att det fått vingar.
 
Hm med sirap och honung i ugnen? intressant. Undrans om man kan få in lite fetaost där också? vad tror du?

Jo jag erkänner, jag är hemsk :rofl: men det där sista var något jag tog tag i lite desperat efter att den petats runt några varv och fick effekten att det blev ett bett i den. De är verkligen alldeles för beska för mig.
Absolut fetaost! :up: Lägg till lite solrosfrön, eller pinje, eller krossade valnötter (jag kan själv inte äta nötter) och några nypor flingsalt.

Tycker du brysselkål är beska? Hmm... det vet jag inte om jag kan hålla med om? :confused: Det låter mer som de gått för länge i kastrull eller ugn då, men jag kan däremot tycka att man måste tillföra antingen sötma eller sälta till all typ av kål i matlagning då.
 
Jag hade nog också utgått från näringstät=hög nivå av energi.

Men här är det mera superfood-aktigt man tänker alltså mer av vitaminer, mineraler, spårämnen och nyttiga fetter? Så här års hamnar man då bland nötter, fisk, kålfamiljen, citrus, äpplen och fullkorn.
Och inälvsmat! Alltid inälvsmat! Men det ser inte lika bra ut på förstasidorna på hälsomagasinen :D
 
Näringstät mat är mat som innehåller mycket näring i förhållande till kalorier. Med andra ord, du får i dig mer näring på det antal kalorier som du äter. Mitt syfte med att äta mer näringstät mat är alltså inte att äta färre kalorier utan att få i mig fler viktiga ämnen. Skulle jag byta ut pannkakor med grädde och sylt till exempelvis lax, rotfrukter i ugn och och creme fraiche sås så kanske jag skulle äta samma antal kalorier den måltiden men få i mig mer näringsämnen som gör gott för kroppen. Just nu är det enbart järn, B12 och folat som jag vet att jag har brist på men jag har inte för avsikt att hålla på att mäta detta i framtiden, det görs just nu enbart p.g.a graviditet, utan jag tänker att äta varierat räcker gott och väl.

Du kanske tänker på energirik mat när du tänker att det är samma sak? Energirik mat kan ju vara väldigt näringsrik, eller inte, beroende på livsmedlet. Men gemensamt är att det innehåller mycket kalorier. Vilket som sagt inte alls behöver vara dåligt.

Betonar igen att tråden alltså önskar tips på näringstät mat, eftersom jag vill få in mer av detta i min kost. Det är ingen omskrivning för kalorisnål mat, det är inte en bantningstråd (herregud jag är gravid och har absolut noll önskan att hämma min pågående viktuppgång), det är inte en bild över hela varken min kost eller den kost jag skulle rekommendera till någon annan. Det är endast och enbart ett önskemål på tips för mer näringstäta måltider eftersom jag vill få in fler sådana varje vecka just nu.
Då tror jag att jag förstår vad du menar! I min vokabulär är näring visserligen nödvändiga byggstenar/bränsle för kroppen, men syftar framför allt på de stora grupperna kolhydrater, fett och protein. Dvs näringstätt är sådant som är jättebra om man t. ex. vandrar och ska bära med sig maten, eller om man är sjuk och inte orkar äta så stora volymer, men ändå ska försöka täcka sitt basala energibehov.

Så här års gillar jag pulled pork med äppelcoleslaw.

Bibimbap är supergott också, och går att variera beroende på vilka grönsaker man råkar ha tillgång till.

Den ultimata snabbmaten är att koka nudlar, steka ett ägg, och smaksätta med sesamolja, soja och ett lass kimchi.

Blandade grönsaker på en ugnsplåt är gott till t. ex. köttfärsbiffar eller kyckling. Tzatziki blir godare ju högre andel grönsak man har, och går att göra med morot eller zucchini istället för gurka om man vill.

Grönsakssoppa på vitlök, chili, tomat, morot, selleri, vita bönor, och grönkål blir lyxig om man toppar med persilja, olivoljestekta krutonger och ett lass parmesan.

Både belugabolognese och caponatabolognese är gott till pasta.

Stekt fisk är aldrig fel. Man kan också göra knyten/paket av bakplåtspapper med diverse kryddor och grönsaker.



Nej inte tomma kalorier :). Då hamnar du ju på Snickers och gelegodis. Grädde och ost och sådant är inte tomma kalorier, de är ju fulla av vitaminer och mineraler också de är bara väldigt hm täta kalorier.
Jag tycker nog att det är lite samma? Dvs mat som innehåller mycket kalorier i förhållande till övriga ämnen. Även om grädde innehåller fler nyttigheter än gelegodis hade det ju rent krasst gått att få i sig samma ämnen med lägre kaloriinehåll om man tagit mjölk istället.
 
Absolut fetaost! :up: Lägg till lite solrosfrön, eller pinje, eller krossade valnötter (jag kan själv inte äta nötter) och några nypor flingsalt.

Tycker du brysselkål är beska? Hmm... det vet jag inte om jag kan hålla med om? :confused: Det låter mer som de gått för länge i kastrull eller ugn då, men jag kan däremot tycka att man måste tillföra antingen sötma eller sälta till all typ av kål i matlagning då.
Tror jag är lite känslig för beska. Verkar vara lite olika hur bra man känner det. Ändå kan jag lära mig att gilla beska saker. När jag var liten var till och med broccoli beskt. Men ofta är intensivt beskt den enda smaksensation jag får av brysselkål så jag plågar i mig ett par då och då på rent -de är nyttiga, jag lär mig säkert, känsla. De kan dock absolut ha kokt för länge det kan vara därför de jag micrat själv varit lite bättre.

Ok titta här, de är beska. Men det går att fixa

Den beska smaken som många förknippar med brysselkål framkommer nämligen först när man kokar dem för länge. Håll nere koktiden till omkring 6–7 minuter och salta ordentligt så behåller du både lite krispighet och slipper det mesta av beskan.

https://www.ica.se/butiker/kvantum/...adens-skord/ravaran-i-huvudrollen/brysselkal/
 
Då tror jag att jag förstår vad du menar! I min vokabulär är näring visserligen nödvändiga byggstenar/bränsle för kroppen, men syftar framför allt på de stora grupperna kolhydrater, fett och protein. Dvs näringstätt är sådant som är jättebra om man t. ex. vandrar och ska bära med sig maten, eller om man är sjuk och inte orkar äta så stora volymer, men ändå ska försöka täcka sitt basala energibehov.

Så här års gillar jag pulled pork med äppelcoleslaw.

Bibimbap är supergott också, och går att variera beroende på vilka grönsaker man råkar ha tillgång till.

Den ultimata snabbmaten är att koka nudlar, steka ett ägg, och smaksätta med sesamolja, soja och ett lass kimchi.

Blandade grönsaker på en ugnsplåt är gott till t. ex. köttfärsbiffar eller kyckling. Tzatziki blir godare ju högre andel grönsak man har, och går att göra med morot eller zucchini istället för gurka om man vill.

Grönsakssoppa på vitlök, chili, tomat, morot, selleri, vita bönor, och grönkål blir lyxig om man toppar med persilja, olivoljestekta krutonger och ett lass parmesan.

Både belugabolognese och caponatabolognese är gott till pasta.

Stekt fisk är aldrig fel. Man kan också göra knyten/paket av bakplåtspapper med diverse kryddor och grönsaker.

Vilka smarriga tips! :love:

Jag skickar in ett tips på snabbmat här också som jag brukade göra mycket förut, men har tappat lite, nämligen olika typer av bowls! Går att slänga ihop något gott av rester och annat man har hemma i skåpen. Poke bowl kallas ju hawaiiansk pytt i panna och det finns ju massa varianter på detta, även med mer asiatiska smaker. Gemensamt är väl en bas och en topping som går att variera i oändlighet.

Bas:
Någon form av ris eller dylikt. Havreris, svartris, bulgur, matvete osv.

Topping:
Avokado & stekt ägg
Sashimilax, edamebönor, avokado, rödkål
Falafel & grönsaker
Vad du än hittar i köket och kastar på typ

Ringla på lite srirachamayo, sesamolja och soja så.. klart! 👍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp