Näringstät mat

Ja och det får du ju såklart göra. Men då är du ju iaf öppen med vad du syftar på. Det jag stör mig på (som inte bara är riktat mot ts såklart utan det är ganska vanligt) är när man använder ord som egentligen betyder något annat. Tex att be om tips på "näringstät" mat men egentligen mena att man vill äta mindre av vissa livsmedel eller näringsämnen. Det är ganska många som använder just "näringsrik" och liknande men då bara är ute efter viss typ av näring och har väldigt mycket felaktiga idéer om näringslära.

För att vara övertydlig - jag stör mig inte överhuvudtaget på vad folk äter och inte utan det är just språkbruket som irriterar mig. Jag anser att det sprider och normaliserar osunda och felaktiga idéer om mat.
Men är inte min lunch näringstät? Kyckling, någon form av sås på ost, grädde, soltorkade tomater och zucchinipasta? Bara för att jag har valt bort klassisk pasta betyder det inte att min mat är sämre/mindre näringsrik eller något sånt.
 
Jag tog för givet att tråden var till för lägen där den ”vanliga kosten” (som kan skilja rätt mycket) inte räcker till/funkar.

Anledningen att jag petar i massa näringstäta ingredienser i en smoothie eller har en enkelspårig frukost är inte ideologisk, utan för att få i mig energi när jag inte kan äta (tillräckligt av) vanlig kost (pga sjukdom - en annan sjukdom än någon form av ätstörning för att undvika missförstånd).
 
För mig är näringstät mat, tung mat och tomma kalorier olika benämningar på samma sak, så jag har också lite svårt att förstå vilken typ av recept du är ute efter. Vilken typ av livsmedel är det du har svårt att få i dig tillräckligt av? :)
 
Men är inte min lunch näringstät? Kyckling, någon form av sås på ost, grädde, soltorkade tomater och zucchinipasta? Bara för att jag har valt bort klassisk pasta betyder det inte att min mat är sämre/mindre näringsrik eller något sånt.
Du saknar ju kolhydrater i någon större mängd. Det är väl bland annat det jag stör mig på, många som frågar efter ”näringstät” mat verkar syfta på kolhydratsfattig mat. Jag stör mig alltså på att man använder ordet näringsrik men outtalat menat att maten exempelvis ska vara kolhydratsfattig.

Obs. Jag stör mig inte på att du äter mindre kolhydrater. Jag stör mig på när folk använder exempelvis ordet näringsrik men egentligen menar kolhydratsfattig, eller något annat.

Likaså det här med tomma kalorier där det helt verkar ha skenat iväg hos en del vad det innebär..
 
Näringstät för mig (som också skulle behöva det just nu) är mycket näring på liten mängd, typ kraftfoder för hästen.

Jag äter ägg till mellanmål. Det är ungefär den mängden jag klarar av just nu. Önskar något smart tillskott till den fil jag också äter :idea:
 
För mig är näringstät mat, tung mat och tomma kalorier olika benämningar på samma sak, så jag har också lite svårt att förstå vilken typ av recept du är ute efter. Vilken typ av livsmedel är det du har svårt att få i dig tillräckligt av? :)

Näringstät mat är mat som innehåller mycket näring i förhållande till kalorier. Med andra ord, du får i dig mer näring på det antal kalorier som du äter. Mitt syfte med att äta mer näringstät mat är alltså inte att äta färre kalorier utan att få i mig fler viktiga ämnen. Skulle jag byta ut pannkakor med grädde och sylt till exempelvis lax, rotfrukter i ugn och och creme fraiche sås så kanske jag skulle äta samma antal kalorier den måltiden men få i mig mer näringsämnen som gör gott för kroppen. Just nu är det enbart järn, B12 och folat som jag vet att jag har brist på men jag har inte för avsikt att hålla på att mäta detta i framtiden, det görs just nu enbart p.g.a graviditet, utan jag tänker att äta varierat räcker gott och väl.

Du kanske tänker på energirik mat när du tänker att det är samma sak? Energirik mat kan ju vara väldigt näringsrik, eller inte, beroende på livsmedlet. Men gemensamt är att det innehåller mycket kalorier. Vilket som sagt inte alls behöver vara dåligt.

Betonar igen att tråden alltså önskar tips på näringstät mat, eftersom jag vill få in mer av detta i min kost. Det är ingen omskrivning för kalorisnål mat, det är inte en bantningstråd (herregud jag är gravid och har absolut noll önskan att hämma min pågående viktuppgång), det är inte en bild över hela varken min kost eller den kost jag skulle rekommendera till någon annan. Det är endast och enbart ett önskemål på tips för mer näringstäta måltider eftersom jag vill få in fler sådana varje vecka just nu.
 
Nötter, frön, smör, olja, ost, mjölk, kolhydrater, allt som är mat med ett högt energiinnehåll?

Sen för smak, extra vitaminer, mineraler och andra ämnen lägger man till bär, frukt och kryddor.

Ett exempel, havregrynsgröt på mjölk med lite kakao, kakao nibs, solrosfrön och nötsmör. Toppa med banan, blåbär eller hallon.

Banan som man smörar jordnötssmör på och drösslar på lite kakao nibs.

Keso med äpple, solrosfrön och kanel.

Knäckebröd med majonnäs och ägg, kanske lite lax eller räkor till.

Bakad potatis med smör och skagenröra. Kan micra potatisen, går mkt snabbare. Kan byta ut röran till vad man vill ☺️

Rödbetssallad, skinka och en grov skiva bröd.

Pyttipanna med stekt ägg och rödbetor.

Färdig grillad kyckling med brysselkål och potatis från ugnen + rödkål och brun sås.

Ugnspanna med rotfrukter och vit fisk servera med smält smör med örter och vitlök i.

Paj, fritata och spansk omelett som kan stå i nån dag och man kan variera tillbehör till.

Snacks grönsaker med hummus och "krossad" fetaost, kan också ha pitabröd till.

Tycker också det är gott att hälla över lite citron och olivolja på sallad etc för att få upp energin. Och gärna någon ost till :) quinoa, couscous, nötter, linser och bönor är bra till att "mata till" sallader med. Kan koka upp en del och användas under veckan.
 
Du saknar ju kolhydrater i någon större mängd. Det är väl bland annat det jag stör mig på, många som frågar efter ”näringstät” mat verkar syfta på kolhydratsfattig mat. Jag stör mig alltså på att man använder ordet näringsrik men outtalat menat att maten exempelvis ska vara kolhydratsfattig.

Obs. Jag stör mig inte på att du äter mindre kolhydrater. Jag stör mig på när folk använder exempelvis ordet näringsrik men egentligen menar kolhydratsfattig, eller något annat.

Likaså det här med tomma kalorier där det helt verkar ha skenat iväg hos en del vad det innebär..
Fast jag har ju energi från fett istället? Det är definitivt inte mindre totala kalorier eller något jag är ute efter/banta. Jag upplever att jag äter betydligt bättre mat med mer näring i än när jag äter mer mot helt vanlig mat. Istället för pasta äter jag grönsaker. Det måste väl vara mer näring i grönsaker än pasta rent generellt?
 
Mer bra tips önskas! Gärna på sådant som funkar att till middag, för det är min sämsta gren 🤦‍♀️
Tycker att matlagning är ungefär det tråkigaste man kan ägna sig åt, det tar tid jag inte tycker mig ha och just middag infaller påtalande ofta när jag har roligare saker att göra (typ träna hund, vara i stallet eller bara vara hemma och ta det lugnt).

Äter (havregryns)gröt med blåbär, pumpakärnor, banan och mjölk till frukost. Alltid.
Äter oftast en egengjord soppa till lunch. Antingen tomatsoppa med grädde och kikärtor i eller grön ärtsoppa med getost i. Gärna med 2 knäckebrödsskivor med ost på till. Eller surdegsbröd om jag bakat. Eller Gott Gräddat om det finns hemma.
Kan ibland bli en matlåda med rester, en färdig-paj, omelett eller pannkakor. Men oftast är det min soppa.

Har noll koll på kolhydrater, protein, fett ,vitaminer, kalorier som andra brukar prata om...

Har några saker jag gör ibland, och då så jag har matlådor för flera dagar. Men tyvärr tappar jag det alltför ofta och äter yoghurt, Keso, mackor i stället. Med följd att jag såklart inte orkar som vanligt, inte mår så bra som jag skulle kunna göra och tycker jag är allmänt dålig som inte ens kan se till att äta som man ska...
Antar att det vore bättre att äta något enkelt, som blodpudding, potatisbullar, omelett? Men eftersom jag inte äter så "matig" lunch så tycker jag middagen ska vara ordentlig. Och orkar jag inte göra det så gör jag inget alls och tar lite yoghurt med Keso i stället.

(Har inga problem med ätstörningar, kontroll av mat eller liknande och har varit relativt viktstabil de senaste 25 åren (då yngsta barnet föddes). Har bara inget intresse av mat.)

Så kom gärna på snabba, enkla och goda förslag! Det får inte vara för många ingredienser, då tröttnar jag innan jag försökt... Jämför de två smoothieförslagen på första sidan i tråden... det ena kan jag tänka mig prova, det andra orkade jag inte ens läsa klart.

Gärna förslag med tofu, det vill jag lära mig göra på ett gott sätt! Och kanske även bönor... om man kan trolla bort konsistensen? Som i min soppa där jag har kikärtor, inga problem. Men som en bönsallad -nej, får inte i mig tillräckligt.
Äter inte industrikött, med undantag av Andersson och Tillmans blodpudding. Äter fisk, även odlad norsk lax även om det känns fel...

Sorry för långt inlägg, men har funderat på att skapa en sån här tråd men inte kommit mig för.
 
Fast jag har ju energi från fett istället? Det är definitivt inte mindre totala kalorier eller något jag är ute efter/banta. Jag upplever att jag äter betydligt bättre mat med mer näring i än när jag äter mer mot helt vanlig mat. Istället för pasta äter jag grönsaker. Det måste väl vara mer näring i grönsaker än pasta rent generellt?
Nej det är definitivt inte mer näring i grönsaker än i pasta. Pasta innehåller betydligt mer näring än grönsaker.
Men här bevisade du väl min poäng. Ordet näringsrik verkar ha ”kidnappats” av många som kan väldigt lite om näringslära och som använder det på ett ganska skevt sätt.
 
Näringstät mat är mat som innehåller mycket näring i förhållande till kalorier. Med andra ord, du får i dig mer näring på det antal kalorier som du äter. Mitt syfte med att äta mer näringstät mat är alltså inte att äta färre kalorier utan att få i mig fler viktiga ämnen. Skulle jag byta ut pannkakor med grädde och sylt till exempelvis lax, rotfrukter i ugn och och creme fraiche sås så kanske jag skulle äta samma antal kalorier den måltiden men få i mig mer näringsämnen som gör gott för kroppen. Just nu är det enbart järn, B12 och folat som jag vet att jag har brist på men jag har inte för avsikt att hålla på att mäta detta i framtiden, det görs just nu enbart p.g.a graviditet, utan jag tänker att äta varierat räcker gott och väl.

Du kanske tänker på energirik mat när du tänker att det är samma sak? Energirik mat kan ju vara väldigt näringsrik, eller inte, beroende på livsmedlet. Men gemensamt är att det innehåller mycket kalorier. Vilket som sagt inte alls behöver vara dåligt.

Betonar igen att tråden alltså önskar tips på näringstät mat, eftersom jag vill få in mer av detta i min kost. Det är ingen omskrivning för kalorisnål mat, det är inte en bantningstråd (herregud jag är gravid och har absolut noll önskan att hämma min pågående viktuppgång), det är inte en bild över hela varken min kost eller den kost jag skulle rekommendera till någon annan. Det är endast och enbart ett önskemål på tips för mer näringstäta måltider eftersom jag vill få in fler sådana varje vecka just nu.
Är det alltså vitaminer du vill säkerställa att du får i dig mer av?
Det blir lite luddigt eftersom näringsämnen syftar på både kolhydrater, fett, protein, vitaminer, mineraler osv. Näringstät mat brukar syfta på mat som är tät på energi, dvs tät på kolhydrater, fett och protein.
 
@Tilly_85 bakad potatis är bra! Äter man ju gärna med extra smör till :d ibland gör jag lax med romsås istället för Skagen till.

Hemlagad pizza (och här är ju den enkla varianten att köpa färdig deg) ska jag nog göra ikväll. Ost, mycket pålägg och så borde vi vara hemma :up:
 
Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug, känner mig tung och lätt illamående efter middagen osv. Maken är också inne i en period med mycket arbete och stress och jag tror verkligen vi skulle behöva äta bättre för att orka vintern, och framför allt kommande tid med ny familjemedlem.

Så jag tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kan tipsa om bra, näringstät mat? Både recept, vad har vi lagat idag, bloggar och Instagram mm. Eftersom julen är på inrullning så extra poäng för recept med julsmaker :d Förra året gjorde jag en sallad med grönkål, apelsin och valnötter som var väldigt god. Ska se om jag hittar receptet!

Man får göra en egen bedömning av vad man anser är näringstätt och har inga avsikter att peka finger på imperfektion, utan jag tänker enklare mat som också ska fungera i vardagen så det behöver verkligen inte vara perfekt. Men fattigt på tomma kalorier helt enkel

En supergod, enkel och nyttig rätt är bananglass! SÅ GOTT!

Skiva övermogna bananer och frys in. Ta sedan upp från frysen och mixa med en skvätt mandel/havre mjölk tills det får konsistens av typ mjukglass.
Så simpelt men det blir typ godare än vanlig glass! Sedan kan man även smaksätta med färska bär, kakao (blir chokladglass) eller valfri.

Ni MÅSTE prova om ni inte gjort det 😍
 
Du kanske tänker på energirik mat när du tänker att det är samma sak? Energirik mat kan ju vara väldigt näringsrik, eller inte, beroende på livsmedlet. Men gemensamt är att det innehåller mycket kalorier. Vilket som sagt inte alls behöver vara dåligt.
Alltså, kolhydrater, fett och protein är näring. Kolhydrater, fett och protein ger energi. Därför är alltid energirik mat näringstät. Sen kan det ju vara olika kvalitet på det, och mer eller mindre lämpade för sitt specifika syfte.

Eftersom kalorier är ett mått på energi blir det jättetokigt för mig att prata om "mycket näring på få kalorier".

Jag tolkar det som att du egentligen menar vitaminer och mineraler när du avser näring, men det vedertagna begreppet för näringsrik (eller, ändring: åtminstone näringsTÄT) inkluderar energikällorna.
 
Senast ändrad:
Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug, känner mig tung och lätt illamående efter middagen osv. Maken är också inne i en period med mycket arbete och stress och jag tror verkligen vi skulle behöva äta bättre för att orka vintern, och framför allt kommande tid med ny familjemedlem.

Så jag tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kan tipsa om bra, näringstät mat? Både recept, vad har vi lagat idag, bloggar och Instagram mm. Eftersom julen är på inrullning så extra poäng för recept med julsmaker :d Förra året gjorde jag en sallad med grönkål, apelsin och valnötter som var väldigt god. Ska se om jag hittar receptet!

Man får göra en egen bedömning av vad man anser är näringstätt och har inga avsikter att peka finger på imperfektion, utan jag tänker enklare mat som också ska fungera i vardagen så det behöver verkligen inte vara perfekt. Men fattigt på tomma kalorier helt enkelt.
Hm jag är nog också sådan att om jag tänker på näringstät mat blir det nog en uppräkning av mat som är massiv och har mycket grädde och sådant, typ saffranspannkaka o carbonara. Dvs tät på energi och näring, mycket energi på liten yta mat. Som mat för äldre tex som inte orkar äta så mycket.

Medan grönsallad med apelsin och sådant är mer för mig vitaminrik eller hm något. Osäker på hur man ska beskriva den?

Så kör på något sådant. Älskar spetskål i ugn med lite olja och lite honung och svartpeppar med kokta gulbetor kanske någon potatis och så kanske en bit kycklingfilé. Hmm med brist på B12 måste väl mjölk eller något in i det hela. Fetaost? Så en sallad på gulbetorna med en vinaigrette över och fetaost och lite delade haricots verts. Och så spetskålen och kyklingfilébiten (eller valfri whatever).
 
Senast ändrad:
Jag går runt och är sugen på brysselkål hela tiden, vad kan man göra med den? Ser den bara som tillbehör till julmat 😅 men kanske nån sitter på nån kul rätt? Det känns som det borde vara gott i en sallad med couscous 🤔

I dagarna åt jag ungsbakad pumpa med söt balsamvinäger dressing, olivolja, rostade solrosfrön och lite fetaost. Det var väldigt gott ☺️

Generellt är ugnsbakade grönsaker så gott, gärna med ost och nån dressing ^^ Tacksamt är å ha lite färdiga blandningar i frysen, blir inte gammalt och är väldigt enkelt lagat 😁 ps märker man att jag är hungrig? 😅
 
För mig är näringstät mat, tung mat och tomma kalorier olika benämningar på samma sak, så jag har också lite svårt att förstå vilken typ av recept du är ute efter. Vilken typ av livsmedel är det du har svårt att få i dig tillräckligt av? :)
Nej inte tomma kalorier :). Då hamnar du ju på Snickers och gelegodis, raffinerad palmolja och socker. Grädde och ost och sådant är inte tomma kalorier, de är ju fulla av vitaminer och mineraler också de är bara väldigt hm täta kalorier.
 
Jag hade nog också utgått från näringstät=hög nivå av energi.

Men här är det mera superfood-aktigt man tänker alltså mer av vitaminer, mineraler, spårämnen och nyttiga fetter? Så här års hamnar man då bland nötter, fisk, kålfamiljen, citrus, äpplen och fullkorn.
 
Jag går runt och är sugen på brysselkål hela tiden, vad kan man göra med den? Ser den bara som tillbehör till julmat 😅 men kanske nån sitter på nån kul rätt? Det känns som det borde vara gott i en sallad med couscous 🤔

I dagarna åt jag ungsbakad pumpa med söt balsamvinäger dressing, olivolja, rostade solrosfrön och lite fetaost. Det var väldigt gott ☺️

Generellt är ugnsbakade grönsaker så gott, gärna med ost och nån dressing ^^ Tacksamt är å ha lite färdiga blandningar i frysen, blir inte gammalt och är väldigt enkelt lagat 😁 ps märker man att jag är hungrig? 😅
Rosta den i ugn, blanda med klyftor av apelsin, skivad rödlök och dressa med olivolja, salt och peppar. Lite rostade frön eller nötter över.
Den är även god i grytor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp