Näringstät mat

Jag tycker nog att det är lite samma? Dvs mat som innehåller mycket kalorier i förhållande till övriga ämnen. Även om grädde innehåller fler nyttigheter än gelegodis hade det ju rent krasst gått att få i sig samma ämnen med lägre kaloriinehåll om man tagit mjölk istället.
Jag antar att man kan tycka lite olika såklart. Men definitionen brukar inte innehålla ost och grädde utan läsk, kakor och chips.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tomma_kalorier :)

t.ex. chips, kakor, godis, glass, läsk, öl eller vin, innehåller många kalorier men nästan ingen näring.

Så grädde hade nog hamnat på en enklare definition för mig, typ kaloritätt.
 
Färska grönsaker till allt, babyspenat, paprika, tomat, sallad, gurka osv.

Ugnsbakad lax, kokt potatis, örtsås.

Senapsgryta (lök, tärnat kött, kryddor, senap, grädde), ris/potatis.

Biffstroganoff (lök, strimlat kött, tomatpuré, grädde, lagerblad) med potatismos.

Lasagne

Är några bra och hyfsat energitäta rätter som inte är speciellt svåra och grönsakerna är viktiga, både färska och broccoli, brysselkål, haricots verts och såna frysta grönsaker.
 
Jag inflikar att om du nu vill kunna fortsätta äta pannkakor lite då och då, men vill göra dem mer näringstäta, så går det utmärkt att ha i havregryn samt chiafrön i smeten :) Jag gör mina på 1 dl havregryn, 2 dl mjöl, 4 dl mjölk, 3 ägg, 2 tsk chiafrön och 0,5 tsk salt och det brukar räcka bra till två personer. Med en skivad banan, bär och lite grekisk yoghurt på blir det ju ett rejält mål med en hel del näring. Kan också kombineras med en grönsakssoppa av något slag, förstås.
 
Jag inflikar att om du nu vill kunna fortsätta äta pannkakor lite då och då, men vill göra dem mer näringstäta, så går det utmärkt att ha i havregryn samt chiafrön i smeten :) Jag gör mina på 1 dl havregryn, 2 dl mjöl, 4 dl mjölk, 3 ägg, 2 tsk chiafrön och 0,5 tsk salt och det brukar räcka bra till två personer. Med en skivad banan, bär och lite grekisk yoghurt på blir det ju ett rejält mål med en hel del näring. Kan också kombineras med en grönsakssoppa av något slag, förstås.

Men, vad gott!

Vi brukar göra kesoplättar som också är lite nyttigare. Med keso, fiberhusk och ägg. Dock tycker jag att de lätt fastnar i stekpannan så de kräver en del stekfett men det är det värt. Med bär, banan, jordnötssmör. Smakar typ som tjockpannkaka.

Annars är ju bananpannkaka väldigt gott också :d Men det smakar ju helt annorlunda.
 
Med andra ord, en del utav de måltider som jag äter som skapar mättnadskänsla men inte ger min kropp de näringsämnen som den behöver bytas ut mot måltider som både skapar mättnadskänsla och ger min kropp de näringsämnen som den behöver. Nu är jag gravid så jag behöver äta mer av just järn och folat, om vi ska vara väldigt specifika, men överlag så antar jag att min kropp funkar som de flesta andra friska kroppar i form av vad man behöver.

När min barnmorska ber mig "tänka mer på kosten" så gör det givetvis också att jag vill göra just det.
Eftersom BM har lätt att häva ur sig råd till höger och vänster så skulle jag faktiskt säga till att hon måste vara mer specifik! Att bara säga att man ska tänka mer på kosten säger ju ingenting alls :mad:

Om du äter den järnrika mat som du gillar och behöver ännu mer järn så finns det järntillskott som inte dödar magen, t.ex Hemofer från Apoteket. Det är inte fel att ta tillskott ;)

Annars är fet fisk en jättebra näringskälla där man inte behöver äta så stor mängd för att fylla behoven. Nu tänker jag främst på sill (men vet inte hur råden är för gravida och sill nu), annars makrill eller vildfångad lax. Odlad lax har knappt något näringsvärde kvar tyvärr :(

Jag brukar tänka på vad min syster sa när hon pluggade till dietist och gjorde ett ex.jobb på ett äldreboende; om de gamla skulle få en lunch bestående av sill, potatis, ett kokt ägg och grönsaker och en apelsin eller ett glas apelsinjuice till, så skulle dom klara att hålla sina näringsvärden oavsett vad dom serverades till frukost och middag. Så pass bra är fet fisk i förhållande till annan mat.
 
Eftersom BM har lätt att häva ur sig råd till höger och vänster så skulle jag faktiskt säga till att hon måste vara mer specifik! Att bara säga att man ska tänka mer på kosten säger ju ingenting alls :mad:

Om du äter den järnrika mat som du gillar och behöver ännu mer järn så finns det järntillskott som inte dödar magen, t.ex Hemofer från Apoteket. Det är inte fel att ta tillskott ;)

Annars är fet fisk en jättebra näringskälla där man inte behöver äta så stor mängd för att fylla behoven. Nu tänker jag främst på sill (men vet inte hur råden är för gravida och sill nu), annars makrill eller vildfångad lax. Odlad lax har knappt något näringsvärde kvar tyvärr :(

Jag brukar tänka på vad min syster sa när hon pluggade till dietist och gjorde ett ex.jobb på ett äldreboende; om de gamla skulle få en lunch bestående av sill, potatis, ett kokt ägg och grönsaker och en apelsin eller ett glas apelsinjuice till, så skulle dom klara att hålla sina näringsvärden oavsett vad dom serverades till frukost och middag. Så pass bra är fet fisk i förhållande till annan mat.
Ja och om det var hb som bm menade med blodvärde så är det ju inte "näringstätare" eller på nåt sätt "nyttigare" föda som behövs.
 
Kastar oss in i brysselkål igen, Instagram bjöd på brysselkål med ponzu av Jennie Wallden 🤗 kände jag borde dela med mig av receptet ☺️

Screenshot_20211115-183418-898.webp
 
Ja och om det var hb som bm menade med blodvärde så är det ju inte "näringstätare" eller på nåt sätt "nyttigare" föda som behövs.

Nej och nu baserade jag visserligen inte hela tråden på BMs kommentar heller utan en kombination av det, vetskap om hur min kost ser ut just nu, hur jag mår och vad jag gillar att äta.
 
Eftersom BM har lätt att häva ur sig råd till höger och vänster så skulle jag faktiskt säga till att hon måste vara mer specifik! Att bara säga att man ska tänka mer på kosten säger ju ingenting alls :mad:

Om du äter den järnrika mat som du gillar och behöver ännu mer järn så finns det järntillskott som inte dödar magen, t.ex Hemofer från Apoteket. Det är inte fel att ta tillskott ;)

Annars är fet fisk en jättebra näringskälla där man inte behöver äta så stor mängd för att fylla behoven. Nu tänker jag främst på sill (men vet inte hur råden är för gravida och sill nu), annars makrill eller vildfångad lax. Odlad lax har knappt något näringsvärde kvar tyvärr :(

Jag brukar tänka på vad min syster sa när hon pluggade till dietist och gjorde ett ex.jobb på ett äldreboende; om de gamla skulle få en lunch bestående av sill, potatis, ett kokt ägg och grönsaker och en apelsin eller ett glas apelsinjuice till, så skulle dom klara att hålla sina näringsvärden oavsett vad dom serverades till frukost och middag. Så pass bra är fet fisk i förhållande till annan mat.

Om det är något min BM verkligen inte är så är det just specifik 😅 Men jag håller med och det var min tanke när jag gick där ifrån också, så jag Googlade mig fram till att det är framför allt järn, B12 och folat som påverkar blodvärdet och det gick ju i linje med vad som ofta dalar när man är gravid så jag la ihop ett och ett. Har köpt kosttillskott för detta också men tar kanske varannan dag, och försöker få in det mer i kosten också.
 
Även Livsmedelsverket använder begreppet näringstät mat och skriver såhär:

”Kött, fisk och ägg​

är näringstäta livsmedel. De är rika på vitaminer, mineraler och protein.”

Dock utan beskrivning kring vad de menar med näringstätt, men det verkar ju inte vara likställt med högt energiinnehåll i just detta sammanhang i varje fall. Länk: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/matcirkeln

Jag försöker alltså förstå de olika begreppen för att kunna uttrycka det jag menar, i framtiden, men det blir inte helt glasklart känner jag.
 
Jag har inte menat eller trott att du smygbantar, det är bara sättet att uttrycka sig på som blir jättetokigt. Och att jag reagerade beror ju egentligen inte på dig utan det är en irritation som ligger och pyr eftersom många pratar på det här sättet.

Jag fattar att du ville uttrycka dig lite mer försiktigt. Bra tanke, ibland blir det tokigt ändå 😊
Jag tror generellt att det är bra att vara ganska specifik. Tex om man vill äta saker som innehåller vissa vitaminer, om man vill äta mat som inte ger för tung mättnadskänsla osv..
Jag har inte läst alla svar nu men jag tycker faktiskt inte att ts ska få så mycket pisk för att hon använder begreppet näringstät mat på det här sättet. Det görs rätt frekvent, även av tunga aktörer. Jag har ju ett antal hp i frågan och jag förstår precis vad hon menar ändå :)

Exempel på hur begreppet används:
"Kött, fisk och ägg är näringstäta livsmedel. De är rika på vitaminer, mineraler och protein." skriver livsmedelsverket
"När det gäller mat för äldre ska du tänka på att äta mat som är näringstät, det vill säga innehåller mycket näring i förhållande till antalet kalorier." skriver Arla
"Barn behöver näring för att växa och utvecklas på rätt sätt. Men barn äter inte lika mycket som vuxna. Det innebär att barn behöver näringstät mat, alltså mat som innehåller mycket näring i förhållande till mängden mat. Sockerrika livsmedel som till exempel läsk, bullar och glass bidrar med mycket energi men knappt några näringsämnen." skriver Göteborgs stad

Osv osv. Jag skulle säga att näringstät mat för många betyder just det som @Voeux menar, att man fokuserar mer på mikronäringsämnen, nyttiga fetter, proteinkvalitet, än att räkna kalorier.

Edit: Jag var visst två på den bollen (minst) :p
 
Jag har inte läst alla svar nu men jag tycker faktiskt inte att ts ska få så mycket pisk för att hon använder begreppet näringstät mat på det här sättet. Det görs rätt frekvent, även av tunga aktörer. Jag har ju ett antal hp i frågan och jag förstår precis vad hon menar ändå :)

Exempel på hur begreppet används:
"Kött, fisk och ägg är näringstäta livsmedel. De är rika på vitaminer, mineraler och protein." skriver livsmedelsverket
"När det gäller mat för äldre ska du tänka på att äta mat som är näringstät, det vill säga innehåller mycket näring i förhållande till antalet kalorier." skriver Arla
"Barn behöver näring för att växa och utvecklas på rätt sätt. Men barn äter inte lika mycket som vuxna. Det innebär att barn behöver näringstät mat, alltså mat som innehåller mycket näring i förhållande till mängden mat. Sockerrika livsmedel som till exempel läsk, bullar och glass bidrar med mycket energi men knappt några näringsämnen." skriver Göteborgs stad

Osv osv. Jag skulle säga att näringstät mat för många betyder just det som @Voeux menar, att man fokuserar mer på mikronäringsämnen, nyttiga fetter, proteinkvalitet, än att räkna kalorier.

Edit: Jag var visst två på den bollen (minst) :p
Om du hade läst alla svar så skulle du se att jag redan skrivit att min irritation främst kommer av att det är ett vanligt sätt att prata och egentligen inte riktat enbart till ts.
 
Om du hade läst alla svar så skulle du se att jag redan skrivit att min irritation främst kommer av att det är ett vanligt sätt att prata och egentligen inte riktat enbart till ts.
Ja precis. Det kan ju vara så att begreppet delvis har ändrat betydelse. Det har ju iaf anammats av myndigheter etc.
Men det kanske skulle vara en helt egen tråd.
 
Ja precis. Det kan ju vara så att begreppet delvis har ändrat betydelse. Det har ju iaf anammats av myndigheter etc.
Men det kanske skulle vara en helt egen tråd.
Jag tänker att det framförallt florerar väldigt mycket okunskap kombinerat med den här ”hälsokulturen” vi haft länge kring mat.
Det som du citerar matchar ju dock ändå inte vad som skrivits i tråden helt, och även om det inte är någon enorm skillnad tycker jag att det blir avgörande.

(Och det är stor skillnad på att använda näringstät som ngt slags motsats till läsk och godis)
 
Jag vill äta en varierad kost med mycket av de ämnen som gör kroppen väl, och mindre av det som inte gör kroppen lika väl. Med andra ord, jag mår inte bra av att äta pannkaka med grädde och sylt varenda dag vilket jag nästan gjort på sistone p.g.a. cravings. Äter jag tung mat (och här menar jag exempelvis mycket fett) så får jag lätt i mig för mycket på en måltid och mår inte bra efter måltiden av den anledningen heller. Jag har låga blodvärden och min barnmorska har bett mig "tänka på kosten" fram tills nästa möte, då vi mäter mina blodvärden igen.

Jag valde medvetet att inte använda begreppet "nyttig mat" i trådstarten eftersom det om något kan skapa väldigt spridda skurar kring vad det innebär för den som läser så jag valde begreppet näringstät och försöker förklara vad jag menar med det, men det gick ju inte så himla mycket bättre ser jag. Det jag menar, är att om jag äter mycket av saker som kroppen inte mår toppenbra av, exempelvis mycket vitt socker eller transfetter så mår jag dels inte bra i direkt anslutning till det men jag blir även mätt och då tar det utrymme för att få i mig andra viktiga näringsämnen som jag behöver.

Med andra ord, en del utav de måltider som jag äter som skapar mättnadskänsla men inte ger min kropp de näringsämnen som den behöver bytas ut mot måltider som både skapar mättnadskänsla och ger min kropp de näringsämnen som den behöver. Nu är jag gravid så jag behöver äta mer av just järn och folat, om vi ska vara väldigt specifika, men överlag så antar jag att min kropp funkar som de flesta andra friska kroppar i form av vad man behöver.

Jag beklagar begreppsförvirringen och om jag uttryckt mig felaktigt, det ligger på mig. Jag blir bara ledsen när jag anklagas för smygbantning när vikt verkligen är det sista jag tänker på just nu. Jag har en liten i magen som växer och har dessutom en gravidkropp som börjar bli tung och jag ska orka mycket framöver, vi båda behöver få i oss bra kost och jag behöver jämn energi. När min barnmorska ber mig "tänka mer på kosten" så gör det givetvis också att jag vill göra just detDå är ju tex spenat, broccoli och leverpastej bra att äta, blodpudding om du äter det förstås.
Vad för låga blodvärden? Järn? I så fall kan du tex äta spenatm broccoli, blodpudding, leverpastej :).
 
Jag inflikar att om du nu vill kunna fortsätta äta pannkakor lite då och då, men vill göra dem mer näringstäta, så går det utmärkt att ha i havregryn samt chiafrön i smeten :) Jag gör mina på 1 dl havregryn, 2 dl mjöl, 4 dl mjölk, 3 ägg, 2 tsk chiafrön och 0,5 tsk salt och det brukar räcka bra till två personer. Med en skivad banan, bär och lite grekisk yoghurt på blir det ju ett rejält mål med en hel del näring. Kan också kombineras med en grönsakssoppa av något slag, förstås.
Du kan även ha i lite spenat, blir nyttigare pannkakor av det :).
 
Jag har inte läst alla svar nu men jag tycker faktiskt inte att ts ska få så mycket pisk för att hon använder begreppet näringstät mat på det här sättet. Det görs rätt frekvent, även av tunga aktörer. Jag har ju ett antal hp i frågan och jag förstår precis vad hon menar ändå :)

Exempel på hur begreppet används:
"Kött, fisk och ägg är näringstäta livsmedel. De är rika på vitaminer, mineraler och protein." skriver livsmedelsverket
"När det gäller mat för äldre ska du tänka på att äta mat som är näringstät, det vill säga innehåller mycket näring i förhållande till antalet kalorier." skriver Arla
"Barn behöver näring för att växa och utvecklas på rätt sätt. Men barn äter inte lika mycket som vuxna. Det innebär att barn behöver näringstät mat, alltså mat som innehåller mycket näring i förhållande till mängden mat. Sockerrika livsmedel som till exempel läsk, bullar och glass bidrar med mycket energi men knappt några näringsämnen." skriver Göteborgs stad

Osv osv. Jag skulle säga att näringstät mat för många betyder just det som @Voeux menar, att man fokuserar mer på mikronäringsämnen, nyttiga fetter, proteinkvalitet, än att räkna kalorier.

Edit: Jag var visst två på den bollen (minst) :p

Tack. Även om det hade varit ett begrepp som jag missuppfattat helt så tycker jag att det är väldigt tråkigt att det behöver bli just pisk och inte välmenad diskussion där man reder ut vad som avses. Vilket visserligen också förekommit en del i tråden. Men det är trist att vilja prata om en så för mig icke-kontroversiell sak som att vilja få i sig bättre mat utan att det ska bli konflikt. Jag tycker att det är väldigt bra att vi är uppmärksamma på felinformation och hälsohets, men vi måste ju också kunna prata om vad som är bra mat för kroppen och att det inte blir en no-go zone vilket det tyvärr lätt blir på Buke inom ämnen som är lite känsliga. Så med det sagt, rätta mig väldigt gärna om jag uttrycker mig felaktigt eller direkt skadligt. Både bakåt och framåt i tråden. Men jag skriver inte för att sprida hälsohets så bemöt mig gärna med välmening. Sen kan ju en del tycka att hela diskussionen om vad som är bra och mindre bra mat är hetsig nog och då kanske det är bäst att bara undvika sådana diskussioner, men själv är jag väldigt intresserad av ämnet och det måste ju vara OK.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp