Från stor familj till ensamhushåll.

Jag tycker tvätt kräver en del planering också. Man behöver liksom ha tillräckligt mycket av de kläderna man använder för att samla ihop till en hyfsat full maskin om det känns viktigt för en. Men samtidigt också väldigt överskådligt i alla fall för min del som inte behöver någon variation i kläder men kläder för flera olika användningar.
Ja - plus en på detta! 👆 Jag blev tvungen att köpa fler underkläder, så att jag har så pass många att jag på egen hand kan skrapa ihop till en full tvättmaskin... 😊

Annars så är mina personliga reflektioner att jag trodde att man alltid skulle kunna "köpa sig hjälp", dvs anlita yrkesfolk, om man behövde hjälp med nåt, men det har visat sig vara mycket svårare än jag trodde (ingen har tid eller lust att åta sig mina uppdrag). Så jag har fått utbilda mig själv i många saker och lära mig fixa på egen hand. Jag upplever också att jag inte blir tagen på lika stort allvar bland hantverkare mfl när jag är ensam, jämfört med när jag hade en man brevid. Jag trodde att jag regelbundet skulle åka de ca 20 milen till mina vänner för att fortsätta umgås med dem, men när jag flyttade så pass långt bort så har jag förlorat de flesta, och även om jag säger att jag kan komma för att ses verkar många känna sig obekväma med att jag åker så långt så det blir aldrig av. Jag upplever också att omgivningen tycker att jag är jättekonstig som gör saker på egen hand - bor i ett eget hus långt ute på landet, går på bio, konserter, semesterresor, mm helt själv, för många verkar tycka att "så gör man inte" eller att jag är patetisk (men jag vägrar att försöka följa nån slags "frånskild-äldre-kvinna-mall" bara för att man "ska"!). Och jag har fortfarande 4½ år efter skilsmässan inte lärt mig trivas med eller ens hantera ensamheten.

Att köpa ett större salladshuvud hos grönsakshandlaren och förvara det i en bunke med vatten i kylen gör att det håller sig krispigt och fräscht i minst 10 dagar. Glöm inte att byta vattnet var tredje dag bara.
Och om en del salladsblad redan har changerat till det-där-kommer-jag-inte-vilja-äta, lossa dem från salladshuvudet och återuppliva dem genom att strimla i breda strimlor och lägga i en skål med nån cm vatten i över natten.

Jag dricker inte kaffe. Gillar däremot att dricka mjölk till vissa maträtter och att ibland göra mig ett glas chokladmjölk. Och det används ibland i matlagningen. Det är bara det där att man riskerar att mjölken inte finns hemma när jag vill ha den och att den hinner stå och bli gammal när jag väl köper den. Jag har svårt att tänka mig att mjölk från torrmjölk är lika god att dricka som färsk mjölk.
Jag köper mellanmjölk på ica i 1,5-litersförpackningar. Den jag köpte idag håller till 18 dec. "lite längre hållbarhet" som det står på förpackningen. Passar mig jättebra!

Ett av de bästa med att bo själv är att det är jag som bestämmer över fjärren och tittar på det jag vill titta på, när jag vill titta på det. Behöver aldrig anpassa mig efter någon annan.
Det behöver jag inte heller, trots att jag inte bor ensam. Maken tittar på sin dator och jag tittar på TVn... Japp, vi är lite osociala, men brukar titta på någon julfilm tillsammans :D !

Det behöver jag inte heller, trots att jag inte bor ensam. Maken tittar på sin dator och jag tittar på TVn... Japp, vi är lite osociala, men brukar titta på någon julfilm tillsammans :D !

Sa gor Maken och jag ocksa ... fast jag tittar pa min dator och han pa TV:n. :p
MEN ... medan han jobbade "overseas" och vi reste till varandra ett par veckor i taget 4-5 ganger per ar sa GILLADE jag att bo ensam. Det var alltid stadat hemma, saker och ting var pa sina platser, dar de bodde. Nu nar han har pensionerat sig sa hittar jag grejor pa de konstigaste platser. Ibland for att vi inte tycker samma om platsen grejen ska bo pa, ibland for att han lagt ifran sig pa en (for mig) obskyr plats.
Det kompenseras med att vi har varandras sallskap dagligen ... precis sa mycket vi vill ... men jag saknar ordningen jag hade nar jag bodde sjalv med hastar och hundar, nar jag aldrig behovde leta efter varken verktyg eller hushalls saker.

Jag tycker det är väldigt enkelt och trevligt att leva själv.
Handlar oftast en gång i veckan, köper inte en massa storpack osv utan bara det jag behöver. Har halv frys och den är inte ens halvfull.
Äter samma sak till frukost och lunch varje dag, lagar mat en gång i början av veckan, sen äter jag den till middag varje kväll.
Har inget behov av variation, så länge det är gott och enkelt är jag nöjd. Det är ju bara mat.

Det förutsätter dock flera saker. Dels att man har ekonomi till det (jag jobbar halvtid och räknas som låginkomsttagare). Och dels att man tar sig tid att ställa sig och laga mat ordentligt varje dag. För mig är matlådor ett måste för att jag ska äta ordentligt varje dag och inte hamna i "äh, jag tar en macka istället"-träsket...
Jag tänker att en del av charmen och fördelen med att leva själv är just att det är helt okej att "ta sig en macka istället". :)

Jag säger vardagslyx!
Tänd ett ljus, läs en bra bok och dricka the.
Dricka ett glas vin i ett varmt bad.
Köpa någon god ost.
Måla en tavla?

Jag har lätt att glömma sånt när jag är själv.

Sen är det helt ok att käka fil och flingor till middag ibland!

Jag äter fil och Granola till lunch varje dag, fungerar utmärkt 😄
På helgerna brukar jag äta chips till middag, fungerar också utmärkt 😂

Jag lagar ocksa garna fran grunden for det mesta och aven nar jag bott sjalv. Jag foljer sallan recept och brukar saga att jag gar ut i koket for att "skapa". For det mesta blir det jatte bra, men visst har det blivit nagra stolpskott ocksa aven om inget varit oatligt sa har det ibland varit mindre bra, men det ar ju det man lar sig av.:D

Den enda fallgropen jag kan komma på är att köpa för mycket mat. När jag inte har barnen hos mig tycker jag att jag kan skrapa ihop en middag från ett till synes tomt kylskåp.

Alla erfarenheter är relevanta!
Matinköp är något konkret att ta på, men precis som du säger är det även annat man ska vänja sig vid. Jag har insett att jag kommer bli jävligt ensam eftersom jag bosätter mig i en håla man inte "har vägarna förbi" (pga låg hyra, så jag ska kunna ha kvar mina hästar).
Jag tänker att man som singel har lite lättare att få tid att umgås med folk, att man har tid att vara aktiv i föreningar etc. Beroende på hur det ser ut på orten så behöver det kanske inte alls bli så ensamt?

Jag tycker att tiden jag sitter hemma och inte gör något är för kort. Men jag lagar mat i princip varje dag, och gärna sådan som tar lite tid. Sällan storkok, i så fall bjuder jag hem folk som kan hjälpa mig att äta upp (har en halvfrys bara och den delar jag med hundarna som äter fryst mat).

Jag dricker inte kaffe. Gillar däremot att dricka mjölk till vissa maträtter och att ibland göra mig ett glas chokladmjölk. Och det används ibland i matlagningen. Det är bara det där att man riskerar att mjölken inte finns hemma när jag vill ha den och att den hinner stå och bli gammal när jag väl köper den. Jag har svårt att tänka mig att mjölk från torrmjölk är lika god att dricka som färsk mjölk.
Torrmjölk till bakning är bra ändå.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 797
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 857
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka