Tack för alla tips! Jag plockar några av dem och kommenterar.
Jag håller på att sortera just nu. Spara (uppdelat i "arkivera" och "sånt som används nu"), skänka eller slänga. Har en plan för möbleringen och utöver det lilla 4 kvm förråd som ingår i hyran har jag bestämt mig för att hyra ett extra förråd på 18 kvm för några hundra i månaden. För, hur noga jag än sorterar nu så är det en hel del saker som jag behöver ruva på ett tag till innan jag är beredd att släppa dem. Min hamster-gen är ganska stark...
Plus att jag får plats med mina träningsredskap i det stora förrådet så jag kan gå ner och träna nån gång när andan faller på, istället för att köra in till stan för att gå på gymmet...
Jag har också tänkt på det där med mjölk. Gör av med ganska lite själv, men det är samtidigt sånt man behöver ha hemma.
Vitsen med att göra en massa matlådor är att det finns mat som är färdiglagad att bara putta in i mikron så har jag en färdig måltid. Och att göra matlådor med olika maträtter så det inte blir en vecka åt gången med varje maträtt. Utan att jag faktiskt kan variera mig liiite mer. Och det där med portioner, jag tänker att t.ex pastasåser av olika slag kan frysas in i portionsförpackningar utan sin pasta, det är ju ändå enklare att koka sin pastaportion och värma såsen i micron, än att ställa sig och göra allt varje gång man ska äta.
Jag förstår precis det där med att "4 portioner" i receptet blev 8 portioner matlådor, för jag äter ganska små portioner själv. Och även om jag tycker att jag fryser in små portioner så är det inte sällan att matlådan från frysen räcker i två dagar...
Risken för mig är att om jag inte har färdig mat i frysen, hemlagad eller köpta alternativ (t.ex fryst pyttipanna eller annat färdiglagat som bara ska värmas klart) är att jag bara tar ett par mackor för att jag inte orkar lägga tid på att laga mat från grunden.
Det är kanske något jag borde prova när jag nu ska bo ensam. Finns det matkassar för ensamhushåll? Måste man prenumerera eller kan man köpa enstaka matkassar? Hur funkar det?
Det har inte varit lönt i storfamiljen pga olika behov, jag äter vegetariskt, ena dottern tål inte tomater, ena sonen har typ "selektiv ätstörning" (har ett fåtal maträtter som funkar, svår att få att äta annat) och de andra två barnen har varit kräsna i olika grad genom uppväxten.