Från stor familj till ensamhushåll.

när jag bodde själv lagade jag storkok och frös in. Efter ett tag hade jag så många olika maträtter att jag inte behövde äta samma två dagar i rad. Även att frysa in bara en gryta eller sås så kokar man färska tillbehör (potatis, ris) är ju guld till en middag. Jag kanske är yrkesskadad, men inget åker ner i min frys utan etikett med vad det är och datum. (Finns att köpa i mataffären). Då håller jag koll på att inget blir gammalt, vet om jag behöver komplettera osv.

Om något inte går åt så mycket av så är det ekonomiskt att köpa mindre förpackningar. Kilopriset är dyrare, men att slänga är också dyrt. Så gör man inte av med en stor mjölk kan 3dl vara bättre att köpa. Sånt kommer man fram till så småningom vad som är lagom. Ost köpte jag dock alltid i stor, åt så länge jag hade lust och den kändes fräsch och rev sedan ner för gratänger och dylikt.

Testade sån matkasse ett tag och tog för två personer, blev lagom att få 1-2 matlådor på varje rätt.

Jag hade en (egen) extra frys i min etta med minikök (på pappret var det en kokvrå, men det var ett eget pyttelitet rum med egen dörr och fönster). Guld värt!

Jag skulle inte rekommendera mitt system där jag gör storkok, fryser in resten i påsar (så det tar mindre rum) och sedan glömmer bort vad det är. Jag har tagit ut en stor brun klump ur frysen som jag inte vet vad det är men är middag imorgon och övermorgon.

Edit: Det blir lite mer komplicerat att frysa in när man bor i lägenhet jämfört med hus där man kan ha flera frysar.
Köp en rulle frystejp och märk upp påsarna :) !!

Förutom att frysa in hela matlådor så tycker jag det är smidigt att ha färdigpreppade baser till hands. Hacka upp (matberedare!) dina vanligaste smaksättare (lök, vitlök, chili, ingefära, selleri, färska örter) och frys ner i iskubslådor. Antingen var för sig eller i vanligt förekommande kombinationer (chili/ingefära/vitlök, lök/selleri etc). Jag gör även gärna storkok av tomatsås och kycklingbuljong, reducerar ner rejält och fryser in. Även om baserna fortfarande kräver matlagning så tar de mindre plats i frysen jmf färdiga matlådor, matlagningen går snabbare och blir godare och jag låser mig inte till att äta samma gryta/soppa i en halv evighet.

Annat frystips är att frysa mat i zip-påsar istället för i hårda lådor. Med rejäla och återanvändningsbara påsar kan man klämma ur alla överflödig luft och frysa in maten i lättstaplade "plattor". Funkar utmärkt både med enskilda matvaror och med färdiga grytor/soppor/såser (återigen: bra zip på påsarna!). Tunna plattor av hackade smaksättare kan dessutom enkelt brytas i lagom stora bitar utifrån behov och man slipper försöka uppskatta hur stor "en portion" lök är i förväg.

Spännande att det är matinköp och -förvaring som är den stora grejen för många! :)
Mat var verkligen aldrig nån sak för mig - tog ett litet tag bara att "skala ner" inköpen och hitta nya rutiner men nu flyter det på (fast då har jag iofs en extra frysbox ;) ). För mig är det heeelt andra grejer som jag slåss med efter skilsmässan (ensamhet och omgivningens attityder)... Men jag hade ingen storfamilj så jag misstänker att mina erfarenheter inte är relevanta här.

Spännande att det är matinköp och -förvaring som är den stora grejen för många! :)
Mat var verkligen aldrig nån sak för mig - tog ett litet tag bara att "skala ner" inköpen och hitta nya rutiner men nu flyter det på (fast då har jag iofs en extra frysbox ;) ). För mig är det heeelt andra grejer som jag slåss med efter skilsmässan (ensamhet och omgivningens attityder)... Men jag hade ingen storfamilj så jag misstänker att mina erfarenheter inte är relevanta här.
Jag hade problem med ensamhet/ omställning i början. Sov tom på soffan hos exet vissa nätter i början. :o

Då var det bara vi och hans far som bodde tillsammans +djur. Så ingen storfamilj eller så. Var bara en rejäl omställning för mig som aldrig hade bott helt ensam tidigare..😅

Kanske ska tillägga att vi är bra vänner och var redan då. Och att vi gick skilda vägar var väl väntat i slutändan då vi sista året var mer vänner än annat..

Alla erfarenheter är relevanta!
Matinköp är något konkret att ta på, men precis som du säger är det även annat man ska vänja sig vid. Jag har insett att jag kommer bli jävligt ensam eftersom jag bosätter mig i en håla man inte "har vägarna förbi" (pga låg hyra, så jag ska kunna ha kvar mina hästar).

Finns torrmjölk, fungerar utmärkt i kaffe, te, bakning etc. Suveränt på picknicken till kaffet. @ameo
Jag dricker inte kaffe. Gillar däremot att dricka mjölk till vissa maträtter och att ibland göra mig ett glas chokladmjölk. Och det används ibland i matlagningen. Det är bara det där att man riskerar att mjölken inte finns hemma när jag vill ha den och att den hinner stå och bli gammal när jag väl köper den. Jag har svårt att tänka mig att mjölk från torrmjölk är lika god att dricka som färsk mjölk.

För mig är största lyxen med att bo själv just att slippa planera så mycket. Jag åt vad jag ville, när jag ville. Skulle aldrig i livet stå och göra matlådor, jag handlar och lagar det jag är sugen på.
Det förutsätter dock flera saker. Dels att man har ekonomi till det (jag jobbar halvtid och räknas som låginkomsttagare). Och dels att man tar sig tid att ställa sig och laga mat ordentligt varje dag. För mig är matlådor ett måste för att jag ska äta ordentligt varje dag och inte hamna i "äh, jag tar en macka istället"-träsket...

Jag gillar o ha laktosfri hemma.

När man kommit över pucken m själva separationen så är det rätt gött o ha sitt eget. Sen kan ju utveckling bli att det kommer in nya människor i ens liv.

För mig är största lyxen med att bo själv just att slippa planera så mycket. Jag åt vad jag ville, när jag ville. Skulle aldrig i livet stå och göra matlådor, jag handlar och lagar det jag är sugen på.
Men om man gillar sådant som har kokat länge, typ kalops och dillkött, så är det tämligen onödigt och oekonomiskt att koka dessa jättelänge många gånger i stället för att göra en ordentlig laddning när man ändå håller på.
För att inte tala om hur mycket tid som det sparar.

Jag tycker tvätt kräver en del planering också. Man behöver liksom ha tillräckligt mycket av de kläderna man använder för att samla ihop till en hyfsat full maskin om det känns viktigt för en. Men samtidigt också väldigt överskådligt i alla fall för min del som inte behöver någon variation i kläder men kläder för flera olika användningar.

Bara titta på TV är roligare när man är fler

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 797
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 857
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka