Förutom lång hållbarhet så kan man frysa in mjölk.Jag har också tänkt på det där med mjölk. Gör av med ganska lite själv, men det är samtidigt sånt man behöver ha hemma.
I portionsförpackningar om man så vill.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förutom lång hållbarhet så kan man frysa in mjölk.Jag har också tänkt på det där med mjölk. Gör av med ganska lite själv, men det är samtidigt sånt man behöver ha hemma.
Finns torrmjölk, fungerar utmärkt i kaffe, te, bakning etc. Suveränt på picknicken till kaffet. @ameoFörutom lång hållbarhet så kan man frysa in mjölk.
I portionsförpackningar om man så vill.
Jag köpte egen hel frys när jag bodde i flerfamiljshus.Edit: Det blir lite mer komplicerat att frysa in när man bor i lägenhet jämfört med hus där man kan ha flera frfrysar.
Köp en rulle frystejp och märk upp påsarna !!Jag skulle inte rekommendera mitt system där jag gör storkok, fryser in resten i påsar (så det tar mindre rum) och sedan glömmer bort vad det är. Jag har tagit ut en stor brun klump ur frysen som jag inte vet vad det är men är middag imorgon och övermorgon.
Edit: Det blir lite mer komplicerat att frysa in när man bor i lägenhet jämfört med hus där man kan ha flera frysar.
Märkpenna (tusch penna) går att skriva direkt på påsen.Köp en rulle frystejp och märk upp påsarna !!
Bara när man inte har plats med annat behövligt/ viktigt.Finns inget som heter föööööööör många lådor i frysen....
Jag hade problem med ensamhet/ omställning i början. Sov tom på soffan hos exet vissa nätter i början.Spännande att det är matinköp och -förvaring som är den stora grejen för många!
Mat var verkligen aldrig nån sak för mig - tog ett litet tag bara att "skala ner" inköpen och hitta nya rutiner men nu flyter det på (fast då har jag iofs en extra frysbox ). För mig är det heeelt andra grejer som jag slåss med efter skilsmässan (ensamhet och omgivningens attityder)... Men jag hade ingen storfamilj så jag misstänker att mina erfarenheter inte är relevanta här.
Alla erfarenheter är relevanta!Spännande att det är matinköp och -förvaring som är den stora grejen för många!
Mat var verkligen aldrig nån sak för mig - tog ett litet tag bara att "skala ner" inköpen och hitta nya rutiner men nu flyter det på (fast då har jag iofs en extra frysbox ). För mig är det heeelt andra grejer som jag slåss med efter skilsmässan (ensamhet och omgivningens attityder)... Men jag hade ingen storfamilj så jag misstänker att mina erfarenheter inte är relevanta här.
Jag dricker inte kaffe. Gillar däremot att dricka mjölk till vissa maträtter och att ibland göra mig ett glas chokladmjölk. Och det används ibland i matlagningen. Det är bara det där att man riskerar att mjölken inte finns hemma när jag vill ha den och att den hinner stå och bli gammal när jag väl köper den. Jag har svårt att tänka mig att mjölk från torrmjölk är lika god att dricka som färsk mjölk.Finns torrmjölk, fungerar utmärkt i kaffe, te, bakning etc. Suveränt på picknicken till kaffet. @ameo
Det förutsätter dock flera saker. Dels att man har ekonomi till det (jag jobbar halvtid och räknas som låginkomsttagare). Och dels att man tar sig tid att ställa sig och laga mat ordentligt varje dag. För mig är matlådor ett måste för att jag ska äta ordentligt varje dag och inte hamna i "äh, jag tar en macka istället"-träsket...För mig är största lyxen med att bo själv just att slippa planera så mycket. Jag åt vad jag ville, när jag ville. Skulle aldrig i livet stå och göra matlådor, jag handlar och lagar det jag är sugen på.
Men om man gillar sådant som har kokat länge, typ kalops och dillkött, så är det tämligen onödigt och oekonomiskt att koka dessa jättelänge många gånger i stället för att göra en ordentlig laddning när man ändå håller på.För mig är största lyxen med att bo själv just att slippa planera så mycket. Jag åt vad jag ville, när jag ville. Skulle aldrig i livet stå och göra matlådor, jag handlar och lagar det jag är sugen på.
Bara titta på TV är roligare när man är flerSpännande att det är matinköp och -förvaring som är den stora grejen för många!