Från stor familj till ensamhushåll.

Jag dricker inte kaffe. Gillar däremot att dricka mjölk till vissa maträtter och att ibland göra mig ett glas chokladmjölk. Och det används ibland i matlagningen. Det är bara det där att man riskerar att mjölken inte finns hemma när jag vill ha den och att den hinner stå och bli gammal när jag väl köper den. Jag har svårt att tänka mig att mjölk från torrmjölk är lika god att dricka som färsk mjölk.
Mjölk håller lääääänge efter utgånget bästföre datum.
/har mjölk med bästföre 15 november som är helt ok. :)

Mjölk håller lääääänge efter utgånget bästföre datum.
/har mjölk med bästföre 15 november som är helt ok. :)
Det har alltid varit min upplevelse förr också, nuförtiden tycker jag den "färska" mjölken (alltså inte den som säljs med lite längre hållbarhet) blir grynig och dålig bara 1-2 dagar efter bäst före... 😕 Fick hälla ut ett antal paket innan jag gick över till den med lång hållbarhet. Den däremot håller suveränt bra, även om jag glömmer den framme på diskbänken över dagen osv.

Det har alltid varit min upplevelse förr också, nuförtiden tycker jag den "färska" mjölken (alltså inte den som säljs med lite längre hållbarhet) blir grynig och dålig bara 1-2 dagar efter bäst före... 😕 Fick hälla ut ett antal paket innan jag gick över till den med lång hållbarhet. Den däremot håller suveränt bra, även om jag glömmer den framme på diskbänken över dagen osv.
Vi har kylen står på 3 grader då håller mjölk utan lång hållbarhet längre även om den ibland glöms framme en hel dag.

Jag har Klöver mjölk, vet inte om de har lång hållbarhet mer än andra? Men upplever faktiskt inte det du gör med någon mjölk trots att jag tyvärr har lite höga grader i min kyl och inte vet hur jag ska kunna sänka det mer :(

Brukar köpa 3 1,5 liter en gång i månaden och varje gång jag öppnar en försöker jag göra maträtter med mjölk så att det går åt. Baka, pannkakor osv.

Jag har Klöver mjölk, vet inte om de har lång hållbarhet mer än andra? Men upplever faktiskt inte det du gör med någon mjölk trots att jag tyvärr har lite höga grader i min kyl och inte vet hur jag ska kunna sänka det mer :(

Brukar köpa 3 1,5 liter en gång i månaden och varje gång jag öppnar en försöker jag göra maträtter med mjölk så att det går åt. Baka, pannkakor osv.
klöver mjölk är högpastöriserad för längre hållbarhet.

klöver mjölk är högpastöriserad för längre hållbarhet.
Ta, visste inte det :) Så dels längre hållbarhet med längre bästföredatum och så håller den dessutom längre efter det datumet. :) Den är billig också vilket var anledningen till att jag började köpa den, och på mitt ICA är det billigare om man köper 3 också. Men antar att det säkert finns någon nackdel. ;)

Har 2 oöppnade i kylen just nu med bäst före 15 november, men har inte haft användning för mjölk så köpte faktiskt inte alls denna månaden. Dock blir det ju risgrynsgrötskok i morgon tänkte jag. Både det och mannagrynsgröt kokar jag flera portioner av, gott att äta båda kallt också. Och så går mjölken plötsligt åt.

Jag storhandlar en gång i månaden, även creme fraiche och matlagningsgrädde osv. Jag ställer det i kylen enligt datum, men även de två håller evigheter efter bästföre. Jag köper också grönsaker när jag storhandlar, men planerar då in att göra maträtter så att sådana grönsaker går åt till matlagningen då, eftersom det tyvärr inte håller sig så länge, det är sådant som jag sedan får köpa mer av i månaden vid behov. Ibland struntar jag i det efter de tagit slut efter storhandlingen och kör på de frysta jag har i frysen.

Gör massor med matlådor, annars hade jag inte ätit. In i frysen genast, inte kylen, vill inte äta samma flera dagar i rad, hur kul är det? Nu äter jag bara 200 gram per matlåda men har minst 20 matlådor i min frys redan, gör ofta klara matlådor så jag slipper fixa mer än stoppa in i micron. Det mesta går att frysa, utom potatis egentligen. Ris, pasta, mathavre osv fungerar fint så jag slösar ingen tid eller disk på att stå och koka det när jag kan värma en färdig matlåda bara. Kokar jag potatis kokar jag så jag kan steka de som blir över, antingen i air fryern eller i ugn eller i stekpannan till någon annan rätt. Så slipper jag potatiskymret den dagen. De håller ju sig några dagar i kylen.

Ta, visste inte det :) Så dels längre hållbarhet med längre bästföredatum och så håller den dessutom längre efter det datumet. :) Den är billig också vilket var anledningen till att jag började köpa den, och på mitt ICA är det billigare om man köper 3 också. Men antar att det säkert finns någon nackdel. ;)
Klöver är "mjölkdryck" eftersom den delvis innehåller filtrerad mjölk som sänker fett- och proteinhalten lite. Jag är rätt principfast för jag vill ha "riktig" mjölk... Och den måste vara svensk.
Skärmdump från google:
1733010113975.webp

Jag kikade lite i mjölkkylen på Maxi häromdagen och där finns högpastöriserad svensk mjölk, så sån får det nog bli framöver.
Jag vet att mycket av kylvaror håller långt efter bäst före-datum, särskilt om man har kallt i kylskåpet. Men det finns ju ändå gränser även där.

Jag tänker att man som singel har lite lättare att få tid att umgås med folk, att man har tid att vara aktiv i föreningar etc. Beroende på hur det ser ut på orten så behöver det kanske inte alls bli så ensamt?
Jag har tillräckligt att göra med jobb, egna hästar och den förening jag redan nu är aktiv i. Och är rätt osocial, så att leta reda på andra föreningar på orten bara för att inte behöva vara ensam är helt ointressant. Det är en verklig håla jag ska bosätta mig i. Det verkar vara färre än 250 personer i byn, där finns typ hembygdsförening och idrottsföreningar (fotboll och "motion"), ingetdera intresserar mig. Jag bosätter mig där enbart pga lägenhet med låg hyra (pga äldre standard, helt ok för mig). Hittar jag ett vettigt ställe i närheten där mina hästar kan bo så blir jag antagligen kvar där länge. Men det kan likagärna vara bara ett ställe där jag mellanlandar för att kunna söka mig vidare när jag hittar något bättre.
Min dröm vore ett litet torpställe, gärna enskilt beläget, med tillräckligt stor tomt för att kunna ha en liten ponnyhage i trädgården och ett litet uthus att använda som stall.

Inte en fallgrop utan en fördel med att bo ensam.

Att få ha det som man själv vill utan att någon annan lägger sig i.
Jag bor litet oregelbundet växelvis på två ställen.
Men det bor andra människor i båda husen så inget av mitt eget får egentligen vara ifred.
I huset som jag äger blir jag litet av en besökare då jag inte är där så stor del av min tid.
Min dotter, dotterdotter och en inneboende man bor där permanent så det blir liksom mest deras hem och inte mitt.
Huset som jag är folkbokförd i, och där jag tillbringar den mesta av min tid, ägs av min sambo och yngsta son.
Så där blir jag i stället litet som en inneboende.

Jag skulle tycka att det var skönt med något alldeles eget.
Och hoppas att du kommer att uppskatta den delen med att bo ensam.

Klöver är "mjölkdryck" eftersom den delvis innehåller filtrerad mjölk som sänker fett- och proteinhalten lite. Jag är rätt principfast för jag vill ha "riktig" mjölk... Och den måste vara svensk.
Skärmdump från google:
Visa bifogad fil 157732
Jag kikade lite i mjölkkylen på Maxi häromdagen och där finns högpastöriserad svensk mjölk, så sån får det nog bli framöver.
Jag vet att mycket av kylvaror håller långt efter bäst före-datum, särskilt om man har kallt i kylskåpet. Men det finns ju ändå gränser även där.
Willys har sin Garant-mjölk också:
Mellanmjölk från våra svenska gårdar. Med lite längre hållbarhet. Fetthalt 1,5%. 1,5 liter.

Man kan frysa mjölk. Så om jag märker att jag har en tetra-hemma som håller på att gå ut så lägger jag in den i frysen och plockar fram och tinar när jag ska baka eller laga mat.

Man kan även göra hemgjord paneer (Mjölken får nästan koka och syra tillsätts - citronsaft eller lite vinäger, ättika) Sedan får den rinna av och läggs i press i kylskåpet.

Jag har tillräckligt att göra med jobb, egna hästar och den förening jag redan nu är aktiv i. Och är rätt osocial, så att leta reda på andra föreningar på orten bara för att inte behöva vara ensam är helt ointressant. Det är en verklig håla jag ska bosätta mig i. Det verkar vara färre än 250 personer i byn, där finns typ hembygdsförening och idrottsföreningar (fotboll och "motion"), ingetdera intresserar mig. Jag bosätter mig där enbart pga lägenhet med låg hyra (pga äldre standard, helt ok för mig). Hittar jag ett vettigt ställe i närheten där mina hästar kan bo så blir jag antagligen kvar där länge. Men det kan likagärna vara bara ett ställe där jag mellanlandar för att kunna söka mig vidare när jag hittar något bättre.
Min dröm vore ett litet torpställe, gärna enskilt beläget, med tillräckligt stor tomt för att kunna ha en liten ponnyhage i trädgården och ett litet uthus att använda som stall.
Men då är det väl inte besvärande att vara ensam en stund på kvällen utan kanske rent av ganska skönt? Det verkar i alla fall inte vara omöjligt att välja att vara mindre ensam om behovet skulle uppstå :)

Men då är det väl inte besvärande att vara ensam en stund på kvällen utan kanske rent av ganska skönt? Det verkar i alla fall inte vara omöjligt att välja att vara mindre ensam om behovet skulle uppstå :)
Jag har inget problem med att vara själv.
Men efter 25 år i stor familj är man van vid att det alltid finns någon annan i huset. Det är ena delen av ensamheten.
Den andra delen av ensamheten är att jag kommer bo längre från mina vänner än jag gör nu. Jag vill inte "bota ensamhet" med att lära känna nya vänner i nya sammanhang. Min ensamhet kommer bestå av att jag kommer sakna att ha mina barn i bostaden och ha mindre tid med mina befintliga vänner.

Jag dricker inte kaffe. Gillar däremot att dricka mjölk till vissa maträtter och att ibland göra mig ett glas chokladmjölk. Och det används ibland i matlagningen. Det är bara det där att man riskerar att mjölken inte finns hemma när jag vill ha den och att den hinner stå och bli gammal när jag väl köper den. Jag har svårt att tänka mig att mjölk från torrmjölk är lika god att dricka som färsk mjölk.
Laktosfri mjölk har betydligt längre hållbarhet än "vanlig" - och jag tycker inte det påverkar smaken något nämnvärt. Det kanske kan vara något?

Jag har inget problem med att vara själv.
Men efter 25 år i stor familj är man van vid att det alltid finns någon annan i huset. Det är ena delen av ensamheten.
Den andra delen av ensamheten är att jag kommer bo längre från mina vänner än jag gör nu. Jag vill inte "bota ensamhet" med att lära känna nya vänner i nya sammanhang. Min ensamhet kommer bestå av att jag kommer sakna att ha mina barn i bostaden och ha mindre tid med mina befintliga vänner.

Jag har några vänner som jag pga avstånd och annat inte kan träffa så ofta som jag vill. Ibland har vi haft videosamtal när vi bara lagar mat, äter eller pysslar med något på varsitt håll, för att det är det kravlösa "hänga tillsammans" som fattas i vardagen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 797
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 857
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka