10 middagar

Mina barn är vuxna och utflyttade, innan dess var jag ändå ok på att laga varm mat till middag. När den sista flyttat ut och jag skulle laga till bara mig själv fallerade det ordentligt...

Det har tagit några år men nu har jag ett ok upplägg tycker jag. Försöker fylla på med nya eller nygamla rätter när orken finns, men för mig måste det vara så enkelt/jag måste ha gjort det så många gånger att det är enkelt för att motståndet mot att lägga tid i köket övervinns.

Så min rullande lista är för tillfället:
Stroganoff med ris, oftast på veggokorv
Palak paneer (inte enkelt från början men nu, och så gott)
Pasta med zucchini, pesto, grädde och något veggoprotein, ofta qournbitar
Ugnspannkaka med veggobacon
Stuvade makaroner med Dafgårds köttfria köttbullar
Lax i ugn, med matvete eller bulgur, och en sås gjord på creme fraiche och sötsur sås
Panerad fisk, potatis och stuvad spenat
Panerad fisk, potatismos och lingonsylt
Pasta med räkor och smaksatt creme fraiche, paprika-chili
Eftersom jag är själv blir det alltid matlådor så jag lagar mat 1-2 gånger/vecka. Äter antingen samma i några dagar eller fryser in och varierar över tid.

Till lunch rullar alltid ett gäng soppor, med bröd till. Gör oftast dubbel sats och fryser in i portioner, perfekt att plocka ur frysen på morgonen på väg till jobbet.

Lägger till ett tips som verkligen underlättat i vår vardag: att inte laga mat till både middag och lunchlådor varje dag. Jag (och min man) föredrar varm lagad mat till både lunch och middag, men jag har inga problem med att äta samma till lunch varje dag. Kan därmed göra ett storkok linsgryta med ris, ta med en bytta creme fraiche och en burk med cashew och vipps har jag lunch på jobbet hela veckan. Upplever att det är enklare att svänga ihop en middag på vad som finns hemma om det inte också behöver vara dubbelt så mycket för att räcka till lunch med. Blir det rester får min man ta det som matlåda, han vill helst inte äta samma till lunch varje dag :D

Spagetti och tomatsås

Kassler med kokt potatis och färdig sås alt. gräddfil blandat med dipp av valfri smak. Tomater till som jag skär i skivor.

Enkel fiskgratäng till exempel fiskblock med färdig sås som går att köpa från kyldisken. Sallad och potatis eller ris till

Kassler i ugn med tomater och ris
Tacos
Panerad fisk, potatis, reumoladsås , sallad
Tacopaj
Valfri soppa med färdigt bröd
Ugnspannkaka med rårivna morötter
Fläskkotlett, pommes frites och sallad
Pastagratäng och sallad

Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig ström av att komma på vad man ska äta, inte hinna storhandla, småhandla på vägen hem från förskolan, storhandla, laga, diska och börja om igen. Jag tänker att vi ska göra storkok och frysa in, men i ärlighetens namn blir det aldrig av och det finns annat jag vill göra om jag får några minuter över. Vi har haft perioder när vi varit bra på att göra matsedel och storhandla, och det har fungerat bra. Men det faller ofta på att den mentala kapaciteten att komma på vad vi ska äta kommande vecka, och göra en inköpslista till det, är lika med 0 när vi väl dimper ner i soffan på kvällen.

Så förra veckan berättade min chef att de storhandlar var 14:e dag, samma 10 middagar varje gång. På helgerna handlar och lagar de vad de är sugna på. Men till vardags är det samma maträtter som rullar. Samma inköpslista. Jag tyckte det lät väldigt smidigt, så jag tänkte testa och se om det är något för oss! Därför är jag nu i fas att sätta ihop en planering med 10 vardagsmiddagar som är lite varierande i innehåll, någorlunda barnvänliga och framför allt går snabbt att laga. Så får man ju också tänka på att inte enbart köpa färskvaror som inte går att frysa in.

Vad hade ni valt för vardagsrätter, om ni haft ett sådant schema i rull?
På Vardagar är det som går runt:
Kalops
Köttbullar och makaroner
Lasagne och pizzasallad
Varma mackor med grönsakssticks
Ceasarsallad
Tacos (olika versioner, asiatiska, men kyckling, starka, eller vanliga).
Torsk med äggsås och potatis.
Stekt fisk med potatis och gröna bönor.
Kyckling curry med ris.
Stuvade makaroner och falukorv
Fläskkotletter, brunsås och klyftpotatis.
Grillad/stekt halloumi med risoni och grönsaker
Köttfärssås och spagetti (oftast vegetarisk färs dock).
Blodpudding med vitkålssallad, bacon och lingon.
Nästan alltid broccoli, gröna bönor eller morötter till.

1. Linsbolognese antingen med spagetti eller som lasagne
2. Lax i ugn med färskosttopping
3. Fiskgratäng
4. Bön- & linschili med ris eller tortillachips
5. Morotssoppa
6. Korvstroganoff med matvete
7. Potatis- & purjolökssoppa
8. Tacosvariant (köttfärs, svarta bönor, kyckling eller panerad fisk)
9. Kyckling i senapssås med rostad potatis
10. Grekisk plåt (potatis, rotfrukter, lammkorv, fetaost, tomat och oliver på plåt typ med tsatsiki)

Om tiden finns är långkok som högrevschili, kalops eller gulasch trevligt. Är inte så mycket jobb, men kräver (om man inte har crockpot eller dylikt) att man är hemma ett antal timmar inför middag, men god mat, liten arbetsinsats och perfekt i matlådor.

Och paj är en riktig go-to hemma hos oss. Perfekt om man har lite blandat kvar i kylen. Komplettera med frysta grönsaker vid behov. Äggstanning och toppa med ost (hushållsost eller dylikt funkar också att riva över)

Vet inte om det kanske blir lite ot, men... middagar bara? Vad äter folk till lunch? Äts inte lunch? Jag försöker förstå hur stor kyl/frys man måste ha för att kunna köpa mat varannan vecka 😅 För egen del blir det storhandling typ en gång i veckan, och då är det bara jag och sambon som ska ha mat.

Vet inte om det kanske blir lite ot, men... middagar bara? Vad äter folk till lunch? Äts inte lunch? Jag försöker förstå hur stor kyl/frys man måste ha för att kunna köpa mat varannan vecka 😅 För egen del blir det storhandling typ en gång i veckan, och då är det bara jag och sambon som ska ha mat.
Vi äter resterna till lunch. Vi månadshandlar oftast via nätet och hämtar vid affären och kompletterar sedan dels /vecka och ibland/dag. Vi åker ändå förbi affären efter jobbet.

Vi är också bara två och veckohandlar och fyller inte kylen på en veckohandling… frysen är väl mer eller mindre full dock och vi skulle nog klara oss minst en vecka på innehållet. Vi har dock fullstor kyl och frys. Vi laga några extra portioner till middag så det räcker till lunch också. Orkar inte göra särskild mat till lunch oftast.

Nu bor jag själv, men jag lagar nog mat ungefär 3-4 gånger i veckan. En sats köttfärssås med spagetti blir oftast middag, och 3-4 matlådor. Har heller inga problem att äta samma saker flera dagar, men undviker gärna att äta samma sak till både lunch och middag. Så dagen efter lagar jag kanske en linsgryta och då har jag att varva med resten av vardagarna, framförallt till lunch. Sen lagar jag något lite roligare till helgen som kanske bara räcker till mig och pojkvännen + kanske en matlåda. Så har veckans alla dagar passerat. I och för sig täcks nog en middag i veckan av att äta ute eller hos någon annan också :)
Är så glad att vara på kontor där de flesta äter matlåda eller köper på ICA och kommer tillbaka till kontoret för att äta, det blir lite mer socialt än att trängas på lokal där kanske inte alla har råd att hänga på varje dag. Jag hade inte haft det!

Själv äter jag ute en gång per vecka och sitter hemma och jobbar två dagar per vecka. När jag jobbar hemifrån nöjer jag mig ofta med fil och smörgås. Kan också till jobbet ta med keso och smörgås eller köper en smörgås på livsmedelsaffären till lunch det räcker för mig. Utelunch blir det när jag har något inplanerat efter jobbet så jag vill äta ordentlig mat mitt på dagen och inte hinner fixa lagad mat till middag.

Vi kör oftast på samma rätter i veckorna, varvar kanske 10 av recepten nedan varje månad samt har någon vardagkväll per vecka med nödmat i stil med fryspizza, frysta färdig-dumplings eller rester.

Det hjälper att mer eller mindre kunna laga rätterna i sömnen och vi tar genvägar med färdighackat och grönsakspåsar när tid/ork/motivation tryter. Alla grytor och soppor brukar vi försöka laga så att det blir 2-4 portioner rester av.

Här är vad vi brukar välja mellan och det mesta innehåller råvaror som tål att ligga en bra stund i kylen.

Butter halloumi med ris
Okonomyiaki Osaka style
Panerad fisk (findus) med potatismos
Chili con carne med bröd
Currygryta på kyckling med ris
Purjolök och potatissoppa
Marockansk linsgryta med bröd
Makaronipudding
Korv stroganoff med makaroner
Pastasallad med färsk tortellini och crema balsamico
Gulaschsoppa med bröd
Pad Thai cheap style (under tians recept)
One pot pasta med soltorkade tomater och vita bönor
Sloppy Joe's (färdig pulled pork, hamburgerbröd/tortilla/pita med valfria grönsaker och sås)
Croque Madame
Vitlöksstekt gnocchi med bacon, tomat och feta
Ramen med ägg, salladslök, groddar eller vad det nu finns i kylen
Quesadillas
Laxfilé i ugn med grön pesto, purjolök och tomater (serveras med pasta och färdigt smaksatt creme fraiche)

En grej som vi alltid har hemma är frysta vitlöksbaguetter, perfekt gryt/sopptillbehör som sköter sig självt.

Jag har för övrigt kommit på ett potatishack som jag använder en hel del.

Koka upp potatisen med vattnet (skalad eller oskalad), låt koka någon minut. Stäng av plattan och sätt på locket och låt bli klara på eftervärmen! Så kan man gå ut och göra hästarna, ta en promenad eller något medans.

Sparar både energi och grytvaktartid.

Och potatismos blir gott med skalet på också, man behöver inte krångla så mycket med potatis egentligen.

Jag har ungefär samma rätter som rullar i matlådorna till jobbet (gör storkok) kokar bara ris/pasta eller potatis på söndagen för att klara veckan.

1. carbonara
2. köttfärssås
3. kyckling med ajvar
4. kyckling med kokosmjölk, röd curry
5. fisk med romsås
6. korv stroganoff
7. vegetarisk lasagne
8. taco paj

Proppar i grönsaker i det mesta för att göra det enkelt och nyttigt.

Jag lever själv och äter ute på lunchen om jag inte är hemma då äter jag middagsmaten eller gröt eller bara en macka.

Vi körde med matsedel ett tag men ärligt talat blev det för mycket tid och energi som gick till planering osv. Sambon vägrar köpa helfabrikat (fiskpinnar, nuggets, pommes osv) och jag är rätt kräsen så ja.. kul liv osv.

Vi handlar varje fredagskväll för hela veckan. Jag har en checklista i telefonen där jag skriver upp något när tar slut och ska köpas eller om vi behöver något särskilt. Varje måndag kollar jag reklambladet för vår butik och dyker det upp något protein där på extrapris så köps det och läggs i frysen om det inte ska användas direkt.

Så vi jobbar lite mer utifrån premissen att ha basvaror hemma. I skafferiet finns alltid ris, potatis, morötter, krossade tomater och tonfisk. I kylen grädde i någon form, creme fraiche, ägg och mjölk. I frysen broccoli, sojabönor, kycklingfile och köttfärs.

Vi äter gärna fisk men köper bara hel laxsida då det är bra pris i princip (min sambo är från Göteborg och svär nästan varje gång vi handlar över vårt undermåliga, svindyra utbud av fisk här i norr)

Dessa rätter snurrar oftast hon oss:

Köttbullar i tomatsås med ris
Köttfärssås med ris eller pasta
Korvstroganoff
Kyckling i currygryta med ris
Fylld baconlindad kycklingfile med rotsaker
Tacos (minst en gång i veckan)

Till lunch har jag rester med i matlåda till jobbot. Sambon jobbar hemifrån och äter dels sådant han gillar som inte jag äter som svamp, sidfläsk osv men även kallt som fil eller liknande. På helgerna brukar vi äta sallad till lunch om vi äter hemma, ibland korv med bröd.

När vi gör något frysvänligt (stroganoff, köttfärssås osv) så lagar vi alltid till minst 6 personer, det skapar matlådor som kan läggas i frysen, det sparar både tid men ger också mer frihet när inte varje middag varje dag måste generera en matlåda.

Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig ström av att komma på vad man ska äta, inte hinna storhandla, småhandla på vägen hem från förskolan, storhandla, laga, diska och börja om igen. Jag tänker att vi ska göra storkok och frysa in, men i ärlighetens namn blir det aldrig av och det finns annat jag vill göra om jag får några minuter över. Vi har haft perioder när vi varit bra på att göra matsedel och storhandla, och det har fungerat bra. Men det faller ofta på att den mentala kapaciteten att komma på vad vi ska äta kommande vecka, och göra en inköpslista till det, är lika med 0 när vi väl dimper ner i soffan på kvällen.

Så förra veckan berättade min chef att de storhandlar var 14:e dag, samma 10 middagar varje gång. På helgerna handlar och lagar de vad de är sugna på. Men till vardags är det samma maträtter som rullar. Samma inköpslista. Jag tyckte det lät väldigt smidigt, så jag tänkte testa och se om det är något för oss! Därför är jag nu i fas att sätta ihop en planering med 10 vardagsmiddagar som är lite varierande i innehåll, någorlunda barnvänliga och framför allt går snabbt att laga. Så får man ju också tänka på att inte enbart köpa färskvaror som inte går att frysa in.

Vad hade ni valt för vardagsrätter, om ni haft ett sådant schema i rull?
Hmm, skulle nog inte palla ens en vecka med den förutsägbarheten. Men jag är i den grupp som omnämns "få som uppskattar".

Några rätter som är återkommande dock; som skulle kunnat platsa på en sån lista även om jag personligen inte har mycket till övers för själva konceptet:
* Tunnbrödsrulle med hamburgare
* Stuvade makaroner med köttbullar
* Kebab i pitabröd med pommes
* Kalljäst pizza med enkel fyllning
* Köttfärssoppa (kraftig buljong med rotsaker och potatis) med varma/kalla mackor
* Pannbiff med karamelliserad lök, potatis och sås
* Kyckling i currysås med ris
* Spaghetti bolognese (2 varianter vilket mest är beroende på dagens köksoperatör)
* Kalle Kulas fläskpannkaka med lingon och tunna pannkakor med annan sylt o grädde
* Laxfile med hollandaisesås, kokt potatis och kokta ärtor
* Ceasarsallad (med val av kyckling eller räkor)
* Viltfärsbiffar med vitlökssmör och ugnsbakade rotsaker

Ganska ofta lagas 2 rätter eller 2 varianter av samma rätt för att alla ska få i sig bra med näring.

Lunch är rester, äta ute eller frukostmat. Vi har hel kyl- och frys :)

Jag lagar inte mat varje dag. Lagar mat kanske 3 dagar i veckan. Lagar dock aldrig färdiga köttbullar, Nuggets, fiskpinnar eller den typen av helfabrikat. Vanligaste rätterna här är
Tacos
Panerad fisk med potatis och remouladsås
Köttfärsbiffar med potatis och sås
Köttbullar
Kycklingcurrygryta
Köttfärssås
Lasagne
Potatislasagne
Tacogryta med ris
Risotto

Jag lagar middag varje dag, men ganska enkla saker och gärna i ugn. Sedan gör jag ofta lunch på resterna. Lite rester på kött eller kyckling och brunsås blir en jättebra pastasås. Lite rester på spagetti med köttfärssås blir en jättebra soppa om man skär upp spagettin och kokar allt i 8 dl vatten + 2 buljongtärningar. Lite rester på kött och ett par potatisar blir en bondomelett. Osv osv.

Topp 10 hemma hos oss:

1. Färsbiffar (steker i ugnen), potatis, brunsås och lingon
2. Spagetti med köttfärssås
3. Kycklinglårfilé med champinjoner i gräddsås och ris
4. Lax med potatis och hollandaise
5. Korv stroganoff och ris
6. Tacos
7. Torsk kokt i grädde (i ugnen) och potatismos
8. Fläskytterfilé (i ugnen i limpform) med bearnaisesås och klyftpotatis
9. Hemmagjord pizza
10. Makaroner och köttbullar

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 243
Senast: Freazer
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 538
Senast: Sassy
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 251
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 931
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025