Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har alltid burkar med makrill hemma, perfekt nödmat till pasta när man inte handlat eller vill ha något som går snabbt. I min variant steker jag lök, vitlök och chili, slänger i ett par makrillburkar och någon dl creme fraiche, toppas med hackad persilja. Sonen tycker att det är supergott!Led av vardagsmatspanik sannolikt.
Vilket påminner mig om min enklaste latmansrätt. Pasta med makrill i tomatsås, samt morotsstavar som grönsak. Kan varieras genom att låta broccoli eller något koka med i pastavattnet mot slutet.
Äter ni inte grönsaker?Här rullar
- Makaroner och köttbullar
- Makaroner och stekt falukorv
- Spagetti och köttfärssås
- Gulaschsoppa ( burk ) m cream fraiche och knäckemacka
- Varma mackor
- Lövbiff el entrecote med pommes
- Grillkorv m pommes
- Grillkorv och bröd
Det var i och för sig inte så mycket grönsaker heller.Äter ni inte grönsaker?
Kött är så dyrt, så det blir mest till helgen vi äter såna middagar. Till vardags blir det typ:
Pasta med tomatsås
Pasta carbonara
Pasta med svamp och bacon
Linssoppa
Shakshouka med fetaost, bröd till.
Tomater, svamp, baljväxter, lök och paprika är väl grönsaker? Carbonara är inte mycket grönsaker, absolut, men resten är ju typ bara grönsaker…Det var i och för sig inte så mycket grönsaker heller.
Jag äter mycket köttprodukter måste jag erkänna - nästan hela min meny är dock baserad på vad som finns i kort-datum hyllan och jag brukar köra protein + sallad ungefär. Det kött (eller annat protein för all del) som inte går ned inom tjugofyra timmar åker i frysen.
Jag vet inte om svamp är en grönsak. Oavsett tyckte jag att det lät lite dömande. Det kan ju gå ned en hel hög med grönsaker i köttfärssås till exempel. Tomaterna du nämnde - definitivt lök, ofta morötter, ibland linser, bönor eller ärtor.Tomater, svamp, baljväxter, lök och paprika är väl grönsaker? Carbonara är inte mycket grönsaker, absolut, men resten är ju typ bara grönsaker…
Svamp är faktiskt inte en grönsak, men.Tomater, svamp, baljväxter, lök och paprika är väl grönsaker? Carbonara är inte mycket grönsaker, absolut, men resten är ju typ bara grönsaker…
Jag antar att det ofta är rätter som serveras med sallad/råkost. Vi åt i alla fall nästan aldrig en lagad måltid utan sallad på sidan hemma.Svamp är faktiskt inte en grönsak, men.
Jag reagerar också på väldigt lite grönsaker i många av listorna.
Jag tänkte nog mer att vem har råd att äta kött i större mängd varje dag. Är menyn korv och pommes, så får iaf jag intrycket att det är den man äter sig mätt på, inte eventuell bostongurka.Jag vet inte om svamp är en grönsak. Oavsett tyckte jag att det lät lite dömande. Det kan ju gå ned en hel hög med grönsaker i köttfärssås till exempel. Tomaterna du nämnde - definitivt lök, ofta morötter, ibland linser, bönor eller ärtor.
Till korven kanske en sallad, kanske bostongurka eller andra tillbehör. En grönsallad till varje rätt? Råkost? Det är nog inte något man skriver ned i veckomenyn?
Man läser ju menyerna med olika ögon. Jag såg mest pasta när jag läste din, förmodligen för att jag inte gillar pasta.
Nu kan väl knappast falukorv anklagas för att vara dyrare än grönsaker om det är kostnaden som man oroar sig för. Scans falukorv har just nu ett kilopris på 48,13 kr/kg enligt min Icasida. Vilket är billigare än kilopriset för de flesta grönsakerna så här års. Och är kostnaden en viktig faktor så finns det ju billigare märken. Jag har definitivt råd att äta kött varje dag om jag vill (annat än korv då) men det är mest pga att jag odlar mycket grönsaker själv under stora delar av året.Jag tänkte nog mer att vem har råd att äta kött i större mängd varje dag. Är menyn korv och pommes, så får iaf jag intrycket att det är den man äter sig mätt på, inte eventuell bostongurka.
Åtminstone jag planerar sällan grönsaker på samma sätt som maten som tillagas. Till mig själv så funkar tillagade grönsake som mer tydligt blir en del av rätterna, typ slänga med sockerärter i pasta, rivna morötter i köttfärssås, laga rotfrukter ihop med kyckling i ugn eller ångkoka broccoli till fisken.Svamp är faktiskt inte en grönsak, men.
Jag reagerar också på väldigt lite grönsaker i många av listorna.
Är det? Lök kostar 15 kr/kg, krossade tomater kostar 33 kr/kg, röda linser (torkade) kostar 37 kr/kg.Nu kan väl knappast falukorv anklagas för att vara dyrare än grönsaker om det är kostnaden som man oroar sig för. Scans falukorv har just nu ett kilopris på 48,13 kr/kg enligt min Icasida. Vilket är billigare än kilopriset för de flesta grönsakerna så här års. Och är kostnaden en viktig faktor så finns det ju billigare märken. Jag har definitivt råd att äta kött varje dag om jag vill (annat än korv då) men det är mest pga att jag odlar mycket grönsaker själv under stora delar av året.