Jag/vi lagar mat varje dag, i mitt fall för att jag tycker att det är roligt och föredrar att äta riktig mat framför mackor och liknande. Har inga barn men vill ändå att det ska gå relativt snabbt på vardagarna.
Har heller ingen planering utan handlar utifrån vad som är i säsong eller billigt eller det jag blir sugen på i butiken, och maten lagas utifrån det som då finns hemma. Oftast tenderar det ändå att bli liknande rätter som roterar:
• Lins- eller kikärtsgryta, med bas av krossade tomater och massa indiska kryddor. Varierar med att ha i t.ex. någon av aubergine, blomkål, zucchini, potatis, paneer-ost eller halloumi. Oftast även kokosmjölk och så brukar jag ha i fryst bladspenat eller grönkål när den är klar för att hjälpa till att kyla ner den (gör alltid i en enorm kastrull och gör lunchlådor av så tar en evighet att svalna annars).
• Diverse snabba pastarätter. T.ex svamp, broccoli, grädde och ost. Quornbitar, halloumi, bladspenat. Grönkål/svartkål/savoykål, grädde, vitlök, valnötter, parmesan. Eller körsbärstomater och fetaost (tiktok-pastan, även om jag gjorde liknande innan tiktok
).
• Stekt/wokad tofu och grönsaker, t.ex. broccoli, svamp, paprika (brukar använda färska men fryst wokmix funkar ju ypperligt) med nudlar och sås/dressing på soja, ingefära, vitlök, chili, lime. Finns ju också massa färdiga såser att köpa om det ska gå fort.
• Någon slags wraps/burritos. T.ex tortillabröd med vegokyckling, creme fraiche och sambal som gratineras i ugn och äts med sallad. Eller naturell oumph, svarta bönor och grön paprika som steks i tacokryddor (blandar själv men köpt är ju smidigt), gör guacamole till.
• Vegoburgare (gör egna på formbar färs men finns ju massvis med färdiga alternativ). Endera snabb version med minimalt med toppings eller mer tidskrävande med diverse grönsaker, stekt halloumi, stekt svamp m.m. Ibland gör vi klyftpotatis och coleslaw till (kan förstås också köpas om man vill spara tid).
• Linguine som blandas med stekt/grillad zucchini och röd lök, färsk bladspenat, mozzarella, citron och olivolja (bara pastan och zucchinin är tillagad, blir som en varm sallad).
• Stekt strimlad vitkål och vegofärs med bl.a. grädde och soja, äts endera med pasta eller görs till kålpudding (som äts som den är eller med tillbehör).
• Kokt potatis, vegonuggets, remouladsås (köpt eller egengjord) och sallad. Kokar alltid mer potatis än vad som behövs för att använda någon annan dag.
• Stekt potatis (från gårdagen) tillsammans med diverse grönsaker från kylen eller frysen - exempelvis svamp, aubergine, zucchini, paprika, morot, diverse kål, bönor/linser, lökar osv. Har oftast även i tofu (den färdigfriterade i kuber) och låter fetaost smälta ner i slutet.
• Airfryad klyftpotatis, stekta quornfileer, kall yoghurtsås och sallad till.
• Gryta med tofu, broccoli, blomkål, potatis (använder kall kokt från annan dag) i kokosmjölk med currypasta. Äts med ris.
Om det ska gå supersnabbt:
- Pasta med vegoköttbullar och ketchup eller möjligtvis gräddsås från påse.
- Potatismos gjord på kall kokt potatis från en annan dag, stekt vegokorv och enkel sallad (gröna blad, gurka, tomat)
- Fryst vegopytt (brukar blanda den från Quorn och Felix) med stekt ägg och inlagda rödbetor