10 middagar

Men det är ju oerhört konstigt att fråga ”vad ska man annars äta?” Som om det inte finns några alternativt att äta alls om man inte har kött till varje måltid?
För mig är det inte en konstig fråga, skulle nog dö av svält om jag var tvungen att sluta äta kött då de mesta grönt går bort för min del. Min mage skulle avlida och dessutom tycker jag inte om det mesta.

Vi som äter selektiv kost blir ofta ifrågasatta. Kolla bara här i tråden.

Vår 10-lista skulle nog se ut såhär:

- Spagetti och köttfärssås
- Lax i ugn med ris och kall sås
- Kyckling- och championpaj
- Indisk daal på gröna linser
- Broccolisoppa med pannkakor
- Allt-på-en-plåt med chorizo-kycklingkorv, potatis, morötter, gröna bönor, broccoli, blomkål, paprika
- Mandelfisk med potatismos
- Tonfiskbowl
- Potatispannkaka i ugn med keso och lingonsylt
- Kycklinggratäng med soltorkad tomat (Tareq Taylors)

Men ärligt talat skulle vi nog tröttna rejält på maträtterna efter ett par varv när de
återkommer med så täta intervaller... Ffa min partner som tycker vi äter en maträtt alldeles för ofta om vi äter den typ en gång i månaden 😅

För mig är det inte en konstig fråga, skulle nog dö av svält om jag var tvungen att sluta äta kött då de mesta grönt går bort för min del. Min mage skulle avlida och dessutom tycker jag inte om det mesta.

Alltså det är klart det finns massa olika anledningar till att individer äter selektivt och så vidare men frågan var ju ”vad ska man annars äta?” Vilket inte är samma som ”vad ska jag, som inte kan äta grönsaker, bönor, ost, tofu osv, annars äta?”

Alltså det är klart det finns massa olika anledningar till att individer äter selektivt och så vidare men frågan var ju ”vad ska man annars äta?” Vilket inte är samma som ”vad ska jag, som inte kan äta grönsaker, bönor, ost, tofu osv, annars äta?”
Tyckte mer att det var en fråga till mig som redan konstaterat i tråden att jag äter kött till varenda måltid.

Fast det är ingen som har pratat om att sluta äta kött. Jag tycker också att det var en märklig fråga. Äter man aldrig gröt, någon annan soppa än kött eller kycklingsoppa, en ostmacka, en pastasallad, pannkaka? Typ sånt. :)
Det är självklart upp till var och en men att inte kunna klara sig utan kött till Varje måltid måste ändå ses som väldigt ovanligt. Att det sedan är en vana eller ett val är en annan sak!

🙋‍♀️ Har definitivt selektivt ätande tillagade grönsaker, rotfrukter minus potatis och svamp går bort och nu mer även mat med fytater (spannmål och baljväxer om det inte behandlas på ett sätt så fytarerna minskar) då det nu visst sig att det är det som legat bakom att jag har haft dåliga upptag av järn hela livet.

Fast det är ingen som har pratat om att sluta äta kött. Jag tycker också att det var en märklig fråga. Äter man aldrig gröt, någon annan soppa än kött eller kycklingsoppa, en ostmacka, en pastasallad, pannkaka? Typ sånt. :)
Det är självklart upp till var och en men att inte kunna klara sig utan kött till Varje måltid måste ändå ses som väldigt ovanligt. Att det sedan är en vana eller ett val är en annan sak!
Svampsoppa med bacon
Tomatsoppa med bacon
Ugnspannkaka med fläsk eller bacon
Vanliga pannkakor brukar iaf jag och sambon ta bacon till.

Jag kan tycka att det är onödigt att ifrågasätta folks kost överlag. Det är dels helt ointressant hur andra väljer att sköta sin ekonomi och hälsa, och vill man av politiska eller etiska skäl påverka efterfrågan så finns det bättre sätt.

Men med det sagt så blir det ju märkligt att fråga vad ”man” ska äta om man inte äter kött, i en tråd full med tips på vegetariska och fiskrätter. Jag var vegetarian under 7 år och ja.. jag vet om att det är tröttsamt att bli ifrågasatt. I detta fall av köttätare med just det synsättet. ”Men vad äter du då, kaninmat?” Jag slutade ta med matlåda till jobbet under många år för att jag tillslut blev triggad av vanliga, välvilliga, nyfikna blickar. Kanske bättre om alla, från alla håll, kunde hålla sig lite mer till ”jag äter detta och det är mina individuella behov” och strunta i vad andra äter.

Jag kan tycka att det är onödigt att ifrågasätta folks kost överlag. Det är dels helt ointressant hur andra väljer att sköta sin ekonomi och hälsa, och vill man av politiska eller etiska skäl påverka efterfrågan så finns det bättre sätt.

Men med det sagt så blir det ju märkligt att fråga vad ”man” ska äta om man inte äter kött, i en tråd full med tips på vegetariska och fiskrätter. Jag var vegetarian under 7 år och ja.. jag vet om att det är tröttsamt att bli ifrågasatt. I detta fall av köttätare med just det synsättet. ”Men vad äter du då, kaninmat?” Jag slutade ta med matlåda till jobbet under många år för att jag tillslut blev triggad av vanliga, välvilliga, nyfikna blickar. Kanske bättre om alla, från alla håll, kunde hålla sig lite mer till ”jag äter detta och det är mina individuella behov” och strunta i vad andra äter.
Kaninmat, vad oförskämt att påstå det. I mina ögon får folk ära vad de vill så länge jag inte behöver äta deras mat.

Jag har alltid varit selektiv i min kost, när jag gick högstadiet levde jag i princip på knäckebröd och rivna morötter pga att jag i princip aldrig åt skollunch. Fått höra mycket min kost hela mitt liv så jag vet tyvärr vad du fått genomlida.

Jag ljög ser jag, jag äter pannkaka utan kött :D

Pastasallad med kyckling el skinka.
Pannkakor typ 3 gånger per år men helst inte, finns det annan mat äter jag hellre det är pannkakor.
Gröt äter jag inte om det inte är hemlagad risgrynsgröt och det finns det varken tid eller lust till.
Ost på smörgås äter jag inte heller och gör jag det så är det varma mackor och då finns det även skinka på.
Gör jag tomatsoppa så har jag knaperstekt bacon till.

Så jo jag äter i princip nästan alltid kött I någon form till lunch och middag.

Pannkakor typ 3 gånger per år men helst inte, finns det annan mat äter jag hellre det är pannkakor.
Gröt äter jag inte om det inte är hemlagad risgrynsgröt och det finns det varken tid eller lust till.
Ost på smörgås äter jag inte heller och gör jag det så är det varma mackor och då finns det även skinka på.

...och det är förstås lika okej som något annat.
Hursomhelst inser jag att det här är ett sidospår som är både onödigt och oartigt, så jag lämnar det gärna därhän. Jag borde inte ha spunnit vidare på det i den här tråden.

...och det är förstås lika okej som något annat.
Hursomhelst inser jag att det här är ett sidospår som är både onödigt och oartigt, så jag lämnar det gärna därhän. Jag borde inte ha spunnit vidare på det i den här tråden.
Tycker absolut inte att du är oartig. Det lät som lite nyfikenhet och funderingar bara.

Och jag äter varken gröt (som för övrigt är frukost inte mat) eller tomatsoppa, macka är till frukost

Kaninmat, vad oförskämt att påstå det. I mina ögon får folk ära vad de vill så länge jag inte behöver äta deras mat.

Det här var nästan 20 år sedan och framåt så det var ovanligare, då, att folk åt vegetariskt. Då var det nog vanligare med den typen av kommentarer. Folk var helt ställda över att jag varken åt fisk eller kött och förstod inte vad som fanns kvar. Det fanns sällan vegetariska alternativ på vanliga lunchrestauranger. Idag känns vegetarisk kost betydligt vanligare, oavsett om man är vegetarian eller bara äter mer vegetariskt av olika skäl. Så jag vill hoppas att dagens vegetarianer slipper dessa kommentarer i större utsträckning.

Vi är överlag tyvärr rätt bra på att vända blicken till oss själva så fort andra gör sina val. Det räckte med att äta vegetariskt för att folk skulle dra igång långa monologer om varför de inte skulle kunna vara vegetarianer själva, eller att de gärna skulle vilja men.. osv. Jag åt ofta min mat i tystnad och tänkte lite att ja detta har man ju hört några gånger nu. Jag frågade inte, faktiskt. Det vore skönt att bara få beställa sin mat/värma sin matlåda ibland utan att alla konversationer där igenom sen skulle handla om detta. Många frågor om protein, men det är ju inte så att jag sitter och frågar hur det ligger till med folks kolesterol. Ungefär lika relevant.

Aja, rant over. Jag bara minns allt det här med ett jäkla obehag och är glad att jag slipper det idag. Det räcker med att någon tackar nej till en bulle på fikat så är snacket om kost, bra och dåligt, ambitioner och samveten igång igen. Tröttsamt.

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 268
Senast: Freazer
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 676
Senast: Sassy
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 284
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 001
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar