10 middagar

Åtminstone jag planerar sällan grönsaker på samma sätt som maten som tillagas. Till mig själv så funkar tillagade grönsake som mer tydligt blir en del av rätterna, typ slänga med sockerärter i pasta, rivna morötter i köttfärssås, laga rotfrukter ihop med kyckling i ugn eller ångkoka broccoli till fisken.
Men barnen äter i princip bara råa grönsaker så då blir det oftast det, vilket innebär att servera maten med morotsstavar, gurkstavar, tomater, sockerärter eller gröna ärtor direkt från frysen. Så det är mer tillbehör än del av rätterna.
Men att det inte står i folks middagslistor betyder sannolikt inte alltid att man inte äter grönsaker.
Det var väl det jag reagerade på, att grönsakerna bara är ett tillbehör vid sidan av, men man äter sig mätt på köttet.

Det var väl det jag reagerade på, att grönsakerna bara är ett tillbehör vid sidan av, men man äter sig mätt på köttet.
Det säger ju verkligen ingenting om vilka mängder som serveras av respektive grej, där läser du in lite för mycket.

Tråden handlar om att planera måltider. Ska jag servera kött eller fisk av specifikt slag behöver jag planera för det och köpa hem, även om mängden är liten. Men om vi alltid varierar 3-5 grönsskstyper som håller länge i kyl och t.o.m. frys så behöver de inte alls planeras in på en veckolista på samma sätt.

Är det? Lök kostar 15 kr/kg, krossade tomater kostar 33 kr/kg, röda linser (torkade) kostar 37 kr/kg.

Det är ju den typen grönsaker man äter sig mätt på. Inte gurka och isbergssallad.
Krossade tomater är för de allra flesta ett tillbehör i tex köttfärssås eller som annan sås. Åtminstone jag sitter sällan och slevar i mig en burk med krossade tomater som huvudmål. Äter mig mycket sällan mätt på lök heller... Rotfrukter är väl hyftsat prissatta men det tycker jag är svårt att ha som huvudingrediens utan snarare någonting jag river i annat för att dryga ut eller ugnsbakar för att det är gott.
Linser är det värsta jag vet så det tar jag inte i med tång men även där är det närmare 40 kr /kg eller mer. Övriga bönor som ligger på runt 40-47 kr kg, runt samma kilopris som ICAs egna falukorv. Dvs ingen jätteskillnad i pris där. Se går det förstås att leta billigare mat från andra märken och butiker men att fråga "hur man har råd att äta kött" är ungefär det samma som att fr¨ga hur man har råd att äta annat än rotfrukter, potatis och lök idag.

Så funkar inte grönsakerna bredvid hos oss i alla fall, de är en del av måltiden som används i olika hög grad av olika deltagare för att bli mätta. Någon gång ibland vill någon bara ha bröd, sallad och dressing, och det går också att äta sig mätt på nån gång ibland utan att det är ett problem.

Tack för alla svar i tråden! Vi har fått hem vår första beställning och det blev såhär:
  1. Torsk med äggsås, potatis och ärtor
  2. Spagetti med köttfärssås och riven morot
  3. Fish tacos med äpple och rödkålsallad
  4. Kyckling och rotfrukter i ugn
  5. Linssoppa med bröd
  6. Blomkålssoppa med bröd
  7. Pasta med egen tomatsås
  8. Kycklingsallad
  9. Ugnspannkaka med bacon och lingon
  10. Kikärtsgryta med ris
Det där känns väl som en superbra meny med väldigt olika och varierande rätter ☺️ Återkoppla gärna hur det fungerar med att köra dessa på repeat!
Denna tråd har inspirerat mig mycket till att skriva ned alla rätter vi gillar och brukar laga i en delad anteckning på mobilen. Så himla bra för den som handlar att kika i när inspirationen tryter.

Krossade tomater är för de allra flesta ett tillbehör i tex köttfärssås eller som annan sås. Åtminstone jag sitter sällan och slevar i mig en burk med krossade tomater som huvudmål. Äter mig mycket sällan mätt på lök heller... Rotfrukter är väl hyftsat prissatta men det tycker jag är svårt att ha som huvudingrediens utan snarare någonting jag river i annat för att dryga ut eller ugnsbakar för att det är gott.
Linser är det värsta jag vet så det tar jag inte i med tång men även där är det närmare 40 kr /kg eller mer. Övriga bönor som ligger på runt 40-47 kr kg, runt samma kilopris som ICAs egna falukorv. Dvs ingen jätteskillnad i pris där. Se går det förstås att leta billigare mat från andra märken och butiker men att fråga "hur man har råd att äta kött" är ungefär det samma som att fr¨ga hur man har råd att äta annat än rotfrukter, potatis och lök idag.
Det är väl få som äter en kycklingfile rätt upp och ner heller, utan att tillaga den?

Så nä, jag tror inte heller så många äter en burk krossad tomat rätt ur burken med rå lök till. Men man kan ju laga till lök, vitlök, tomatpure och krossad tomat till en tomatsås att ha till pasta? Eller lägga till paprika eller kikärter och göra shakshouka? Eller koka en soppa på linser, lök och potatis?

Det är ju det matlagning är. Inte att man äter råvarorna, en och en. Det kan man såklart också göra, men jag menade alltså att man lagar mat och har flera råvaror i samma rätt.

Kanske. Jag äter nästan aldrig en lagad måltid där grönsakerna är "vid sidan". De är snarare maten.
Vi har nästan alltid en del av grönsakerna "vid sidan", och serveringen innehåller ofta komponenter som är åtskilda och lätt kan väljas till eller från. Det optimerar näringsintaget sett över måltidens deltagare.

Kastar man ihop allt i en enda rätt, så är det ofta någon detalj som gör att någon deltagare inte klarar av att ens smaka.

Skulle jag laga till mig själv enbart, så skulle jag nog inte göra på samma sätt (även om jag också väldigt mycket gillar en fräsch grönsallad att äta helt vid sidan av en mer komponerad rätt).

Det är väl få som äter en kycklingfile rätt upp och ner heller, utan att tillaga den?

Så nä, jag tror inte heller så många äter en burk krossad tomat rätt ur burken med rå lök till. Men man kan ju laga till lök, vitlök, tomatpure och krossad tomat till en tomatsås att ha till pasta? Eller lägga till paprika eller kikärter och göra shakshouka? Eller koka en soppa på linser, lök och potatis?

Det är ju det matlagning är. Inte att man äter råvarorna, en och en. Det kan man såklart också göra, men jag menade alltså att man lagar mat och har flera råvaror i samma rätt.
Det är väl inte bara grönsaker man kan blanda utan det gör man ju ofta med kött och grönsaker också? Krossade tomater i korvstroganoff, krossade tomater, lök och ev rivna morötter i köttfärssås, kålpudding, pajer, gratänger osv. Bara för att det heter kycklinggratäng eller tacos innebär det ju inte att det inte är mycket grönsaker i det också.

Vi har nästan alltid en del av grönsakerna "vid sidan", och serveringen innehåller ofta komponenter som är åtskilda och lätt kan väljas till eller från. Det optimerar näringsintaget sett över måltidens deltagare.

Kastar man ihop allt i en enda rätt, så är det ofta någon detalj som gör att någon deltagare inte klarar av att ens smaka.

Skulle jag laga till mig själv enbart, så skulle jag nog inte göra på samma sätt (även om jag också väldigt mycket gillar en fräsch grönsallad att äta helt vid sidan av en mer komponerad rätt).
Mina barn åt bara ris eller bara pasta i det läget. Och med tiden har de blivit mindre restriktiva. Men så länge det finns nåt man kan äta på bordet så har det räckt för vår del. Man måste ju inte äta alla näringsämnen varje måltid.

Det är väl inte bara grönsaker man kan blanda utan det gör man ju ofta med kött och grönsaker också? Krossade tomater i korvstroganoff, krossade tomater, lök och ev rivna morötter i köttfärssås, kålpudding, pajer, gratänger osv. Bara för att det heter kycklinggratäng eller tacos innebär det ju inte att det inte är mycket grönsaker i det också.
Fast om det är korv och pommes på menyn, så tänker jag mig nog inte att det är en massa grönsaker i korven och pommesen. Kålpudding är det såklart kål i. Men på menyn jag frågade om fanns ingen kålpudding.

Mnja, nu vet ju inte jag hur andra gör men vi serverar ofta grönsaker vid sidan av och de äts rätt mycket av dem. Exempelvis när vi åt blomkålssoppa igår så hade vi morotsstavar vid sidan av, och mackor, men båda behövs för att bli helt mätt. Vi vuxna får nog i oss en morot eller två var när de serveras så. Barnen brukar plocka det som de vill ha. Serveras det tomater äter de som hästar men serveras det salladsblad så smakas det ofta men spottas ut. Helt OK. Att ha grönsakerna till stor del vid sidan av har varit ett sätt för oss vuxna att få i oss mycket grönt (eftersom barnen inte är så förtjusta i olika sallader), och för barnen att få testa sig fram fritt utan att hela maträtten blir ”förstörd” för dem. Nu äter ju vi rätter som blomkålssoppa också men blir det falukorv någon gång så är det ju toppen med just grönsaker bredvid.

Problemet hos oss är att intresse för matlagning finns, men sällan kombinationen av tid, energi och rätt varor hemma. Och så tröttnar vi snabbt på att äta samma maträtter, en i familjen är känslig för vissa konsistenser o. s. v. Och så försöker vi att minska ner på köttet. Jag är inte säker på att jag alls kan få ihop tio olika vardagsrätter som skulle fungera att ha på rullande schema, men jag gör ett försök.

Fisk, potatis och sås i någon form. Det kan vara lax, klyftpotatis och någon varm sås, men det kan lika gärna vara fiskpinnar, mos och kall sås.
Halloumigryta av något slag med ris.
Tacos/ Tex Mex - även här finns oändliga variationsmöjligheter
(Vegetariska) köttbullar med stuvade makaroner
Kebabgryta (vegetarisk, kyckling eller kött) med valfria gryn (ris, bulgur, couscous eller annat)
Lasagne
Pasta och köttfärssås/vegofärssås

Där tog det slut på förslag :D Men det mesta på vår återkommande "lista" är ju sådant som går att variera mycket, så även om vi inte skulle hitta på något annat (vilket vi alltså gör) så blir det väl minst tio olika rätter.

Vilken bra tråd ska kolla mer för inspiration 👍.

Skulle jag sätta ihop 10 rullande middagar utifrån hur vi äter nu skulle det nog rimligen bli

Spagetti och lammfärssås
Fårgryta
Caesarsallad
Tacos
Fårfärsburgare
Lax med rotfrukter
Ugnspannkaka
Falukorv och makaroner (absolut avskyr falukorv men barnens favorit 🙄)
Kycklingsallad
Lammfärsköttbullar med potatis

Och ja vi har egna får och det går åt mycket fårfärs som hos oss är typ basvara 😅

Mht diskussionen så inkorporeras grönsaker i allt även om namnet på rätten inte avslöjar.

Ikväll blir det en återkommande servering (inte på en 10-lista och inte regelbunden, men återkommande) med grönsaksfokus. En stor grekisk grönsallad med fetaost i fokus, till det vitlöksbröd och tzatziki. Som tillbehör kebabköttfärsspett med vitlökssås, scampispett med aioli, friterad halloumi och calamares med aioli och klyftpotatis.

En annan sån återkommande rätt är ceasarsallad som ofta serveras dekonstruerad för att alla ska hitta "sin" variant just den dagen.

Även om jag inte riktigt sympatiserar med 10-konceptet för egen del, så har tråden gett en hel del inspiration om olika slags rätter som är hyfsat enkla att få fram på bordet!

Är det? Lök kostar 15 kr/kg, krossade tomater kostar 33 kr/kg, röda linser (torkade) kostar 37 kr/kg.

Det är ju den typen grönsaker man äter sig mätt på. Inte gurka och isbergssallad.
Och potatis ligger väl på strax under 20 kr/ kg. Är få som har potatis på sina listor även om det är billigt i affären.

På buke så är ju det många som bor på landet eller lantlig och även en del som är jägare, någon i familjen som är jägare vilket oftast inte ger samma förutsättningar som för en som bor i en stad. För mig är kött det absolut billigast ihop med potatis.

Tittat men bara på en lista utan att veta mer så säger det ju inget om pris eller förutsättningar.

• Gilla
Reactions: Sel

Ja, medan jag hade barn hemma var maten ofta ganska separerad, snarare än en gryta med allt i samma.

Men då har jag inte tänkt att grönsakerna är "vid sidan". Finns det tex sju byttor på bordet, är väl ingen direkt "vid sidan".

Liknande trådar

Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 268
Senast: Freazer
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 676
Senast: Sassy
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 284
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag har inte ätit särskilt bra den här hösten och känner absolut att det påverkar min energi och mitt mående. Tröttare, mer sötsug...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 001
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar