10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Håller med Molin, värst vad hon tappat färg! Himla fin ser hon ut att vara! :)

Jag har heller ingen direkt kunskap/erfarenhet av inkörning, har dock väldigt bra hjälp bara ett samtal bort, hon har dock ingen möjlighet att hjälpa mig på plats sas. Men hon har lånat ut sele, tömmar och såna grejer och har mycket erfarenhet inom området sen tidigare! Så jag hoppas att jag lyckas köra in min skrutt så småningom. ;)

Så fortsätter jag med att bildbomba tråden lite! Idag fick hästarna gå över i ny hage, det var bara gräset som var intressant, men nu i eftermiddags var det fullt ös och jag sprang ut med kameran i högsta hugg! :D

Bus014.jpg

Bus019.jpg

Bus023.jpg

Tränar piaff!
Bus030.jpg

Bus032.jpg

Bus042.jpg

Bus061.jpg

Bus091.jpg

Mina busgrabbar! :love:

*kl*

Ove går nu på bete och tjockar sig :D Latare häst än honom är nog svårt att hitta, så man märker inte på honom att han ska vara en 2 åring hingst.
Tur så går han med 2 andra unghingstar som lyckas få igång honom lite ibland iaf :p

Ska ev åka till Gekås på tisdag, vill ju då gå på hästavdelningen...men i vilken storlek ska man köpa? Vill ju ex köpa senskydd till löshoppningen, cob eller full? Träns, cob eller full? Skitsvårt ju.... Grimmor tror jag på full (och med knäppning på två ställen så man kan ställa in den).

Jag tror du kan köpa full. Din häst är säkert en sådan som kan ha både cob och full, men ibland är pannbanden korta på cobstorlekar och det brukar hästar inte gilla.

Sen är det ju inte säkert att hon blir så liten, hon bör ju bli över 160 i alla fall.

jag tror också full! Räkan har haft ett fullträns sen tidigt i våras och då behövde vi inte ens använda de innersta hålen på sidostyckena. Och även om hon är lite av en bjässe så har hon fortfarande ett ädelt huvud. =)

Igår fick hon gå på släp efter vagn! Det var hur mysigt som helst, superbra att ge henne lite extra motion samtidigt som jag kunde sitta och lata mig i vagnen :P Och hon fick gå både bakom och framför vagnen för att vänja sig vid ljuden. I början på juli ska jag sätta henne framför en liten rockard 5-6 dagar i rad och sen kommer hon få sommarlov igen.

Kunde inte fota ngt då det var så mkt med longerlina och dressyrspö och hålla i sig samtidigt. (hon ville gärna gå förbi vagnen så då var dressyrspöt bra att hålla framför nosen som ett stopp) Men jag slänger in en bild på draghästen från en tidigare tur:

534162_10151818024590545_149066319_n.jpg

Vad underbart det låter! Perfekt att du redan har en körhäst som kan visa :)

Till hösten ska jag försöka börja med tömkörningen själv :bump:

Åh vad perfekt att kunna börja så! Jag har tänkt göra precis samma sak. :laugh:

Sorbisen: Haha jaa, jag fick många roliga bilder den där kvällen. :D

KL
Här har jag ångrat mig igen, haha. Lillebror åker till annat bete och jämngammal kompis efter midsommar, och efter det kommer Kaptenen får gå hemma själv med herr nordis. Då kommer jag passa på att lära honom gå som handhäst både när jag rider och kör, super att slippa ha lillebror skrikandes i hagen samtidigt som man måste koncentrera sig på rödingarna! Det betyder absolut inte att han kommer "jobba", bara att han ska få gå med och lära sig själva grejen, för i vinter ska han få gå med mer och bygga muskler och kondis utan att ha en drummel på ryggen. Bra träning! :laugh:

jaa det är hur bra som helst! och jag kan sitta och "lata mig" bak på vagnen :P Egentligen hade jag tänkt försöka sätta henne framför vagn under våren, men där hon gick på lösdrift förut fick jag aldrig svar på om jag kunde få ha vagnen där och då hamnade liksom all planering på vänt... Så jag hoppas att det inte gör något att hon inte kommer få ett 3 månaders sommarlov nu eftersom hon inte har så mkt att ta lov ifrån.

Nu har jag ett billigt bete, en snäll tjej som tar med mig och Räkan på turer med vagnen, min egna vagn kommer att fraktas dit så fort jag kört upp för e-kortet och så ska jag bo hos en granne till hästarna i juli för att ta hand om deras djur när de är borta - då blir det perfa att köra in under de två v. som jag bor där.

Fick också världens gulligaste bild från tjejjen som har betet, vill inte lägga upp den då hennes son är med på bild. Men lillkillen hennes på 6 år står med Räkans huvud i famnen och myser, hur gulliga som helst båda två.

Är det någon som tänker visa sina som tvååringar? Jag tänkte visa redan förra året men då körde planeringen ihop sig. Så i år tänkte jag försöka visa på två-årspremiering för att öva mig själv inför 3 års och för att få ett opartiskt utlåtande om hennes exteriör så jag har lite mer att gå på när jag funderar på hingst inför nästa år. Tänkte mig att jag skulle betäcka efter att hon gått 3 års och det kan vara kul att höra hennes svagheter och styrkor lite längre i förväg så man har ngt att fundera kring. Jag vet ju vad jag tror de kommer säga om henne men man kan ju bli hemmablind. =)

KL.

Idag kom vet och gav vaccinering igen, fattar inte varför araber ska vaccineras var 6:e månad för att få visas på utställning. Men det är bara att köra på helt enkelt ;) Haha
Känns som man har besök hela tiden utav vet ;)

I slutet av Juli kommer hon tillbaka för munkontroll och raspning för hon hann inte det idag, men hon slog en liten kik för att se om det var panik men så var absolut inte fallet, dom är alla runda och fina också sa hon så jag behöver inte oroa mig. SKÖNT det :)

Så härnäst blir det hovis i början av juli och vet i slutet och sen ska vi väl på utställning i Augusti om vi kommer iväg!

Men ingenting annat har jag gjort med lilltösa, nu går hon i princip helt på bete. Knappt så jag borstar henne :angel: Men spray mot flugor osv får hon!

Kl

Är sämst på att skriva och visa bilder på min 10a men här kommer en bild i alla fall;)

Kommer ni ihåg honom, här är han som föl Da Milo e: Damino SD - De Niro - Master

Da-Milo-25v1.jpg

Så här ser han ut nu:d

DaMilobete2012.jpg

Såg fölbilden och tänkte jäklar vilken goding! Sen insåg jag att jag inte var i 12ornas tråd och att jag snart skulle få bläddra ner för att se en ny bild på honom haha. Då blev det woooow :love:

Såg din fina 12a i andra tråden, hur gör du människa? Beställningsvara? :angel:

Tack:) Försöker med fina ston + fina hingstar, har ett gäng fina unghästar, tyvärr hjälper det inte mig att få ngt sålt:(

Härliga bilder allihopa, följer med tråden i tysthet. två nytagna bilder på pirayan kan jag också bjuda på :)

SNYGGHÄST! :love: Är han fortfarande hingst? :)

Ser superfin ut! :laugh: Jag har lite abstinens efter betäckningar och allt, speciellt som kompisar försöker pracka på mig nya avelsston hela tiden. ;) Men det är inte så kul att avla och sen stå där med en bunt unghästar som man inte får sålt och inte har plats eller råd för. Tyvärr. Så jag avvaktar nog tror jag. Så tråkigt när man ser så många fina unghästar som blir kvar hos uppfödarna... Det är helt klart köparens marknad! Nu kan man ju få ett superfint föl för en fis och en grundutbildad unghäst för lite mer än ingenting. Supertråkigt att dom som verkligen satsar på sin avel inte får valuta för det.

Hugger sista

Får man vara med? Köpte en tvååring för en månad sen, pappa är Nintender och mamma är KWPN av körhästtypen, hon har gått men bra resultat upp till 130 :) (Hon friröntgades innan hon gick i avel vilket känns bra.) Så, han är en liten gatukorsning men som de ser ut nu har han fått till största delen pappans extriör, galopp och hoppteknik och vilja, och mammans trav :p Framförallt är han helt underbart snäll!

roy2.jpg

roy4.jpg

Senast ändrad:

Tack så jättemycket! Han är min ögonsten :love:

Har har rätt mycket man och svans, älskar det, ser ut som en ponny, haha!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Det här med logistiken kring mat är det nog få som uppskattar. Med småbarn och man som föredrar varm mat varje måltid är det en oändlig...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 839
Senast: starcraft
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 007
Senast: Halcyon
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar