Hur köper man en hund?

kamomillo

Trådstartare
Konstig rubrik kanske, men....
Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite chockade av tomheten hon lämnade....
Nu efter en månad börjar vi söka efter en ny kompis, och jag läser och klurar över vilken ras det skulle kunna vara som passar oss.
Men nu till problemet, hur gör man? Jag har tittat på SKKs köpa hund sidor, och där verkar det vara en djungel...
Någon skriver - vi parar nu! leveransklara vecka 36.... Ja jag gissar att det var förra årets parning, och inte aktuellt i år?
De finns omplacerings erbjudande, som också verkar inaktuella...
Sedan finns kennlar som har valpar till salu, som verkar vara nutid, men mailar jag dom, får jag inget svar, vet inte ens om meddelandet är läst....

Då vi köpte senaste hunden för 16 år sedan, åkte vi till närmsta valpkull, och hämtade en valp, inte ett dugg genomtänkt. men det BLEV JÄTTEBRA!
13 år före det köpte vi också valp, på lokaltidningens köp och säljsida.
11 år före det köpte vi hund på annons i hundsport....
men nu... är det Blocket som gäller??? Hur vet man att folk är seriösa där?
De är svårt!
Jag önskar att mitt hundköp ska bli så bra som möjligt!

Hur har ni hittat drömhunden?

* Jenny *

Konstig rubrik kanske, men....
Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite chockade av tomheten hon lämnade....
Nu efter en månad börjar vi söka efter en ny kompis, och jag läser och klurar över vilken ras det skulle kunna vara som passar oss.
Men nu till problemet, hur gör man? Jag har tittat på SKKs köpa hund sidor, och där verkar det vara en djungel...
Någon skriver - vi parar nu! leveransklara vecka 36.... Ja jag gissar att det var förra årets parning, och inte aktuellt i år?
De finns omplacerings erbjudande, som också verkar inaktuella...
Sedan finns kennlar som har valpar till salu, som verkar vara nutid, men mailar jag dom, får jag inget svar, vet inte ens om meddelandet är läst....

Då vi köpte senaste hunden för 16 år sedan, åkte vi till närmsta valpkull, och hämtade en valp, inte ett dugg genomtänkt. men det BLEV JÄTTEBRA!
13 år före det köpte vi också valp, på lokaltidningens köp och säljsida.
11 år före det köpte vi hund på annons i hundsport....
men nu... är det Blocket som gäller??? Hur vet man att folk är seriösa där?
De är svårt!
Jag önskar att mitt hundköp ska bli så bra som möjligt!

Hur har ni hittat drömhunden?

* Jenny *
Tråkigt med er gamla hund 😢
Jag skulle nog som ni kontakta de kennlar i den ras ni är intresserade av. På rasklubbens hemsida brukar finnas egna listor, förutom Köpa hund som ni ju redan tittat på.
Kanske ringa istället för mail? Blocket finns det mesta, många kennlar använder också Blocket. Men man får nog lära sig läsa ordentligt där.
När vi har haft valpar har vi annonserat på Köpa hund, på rasklubben, på vår egen Facebooksida och på intressesidor på Facebook, för vår del då ”Pumi för alla”, och ”Vi som gillar de ungerska raserna”. Det har varit tillräckligt. Är man mer etablerad har man kanske kö och intressenter som redan vet.
Men jag skulle säga ring, och leta på lite fler ställen!

Ps - vår granne var uppfödare, så vi träffade deras härliga hundarna flera år innan vi själva köpte 🥰

Beklagar förlusten av vovven :heart
Nu är min fortfarande i livet, men jag har börjat fundera lite i samma banor som du gör redan nu (han blir 12 i vår)
Det här är min första hund och det bara blev så för jag och dottern var och kollade på en bekants valpar och det råkade finnas en hanhund (med svans) kvar i kullen.
Så hur gör man om man medveten ska skaffa sig en hund?

• Gilla
Reactions: Sel
Folk med koll kommer skriva men jag bidrar med vad jag lärt mig:)
Vi har kikat runt på några olika raser sedan i somras. Vi har googlat fram rasklubbar och därifrån samlat kontaktuppgifter till uppfödare som ligger inom det geografiska område som känns rimligt för oss att åka. Sedan har vi mailat en kort beskrivning av oss, vad vi vill göra med vår hund, hur valpen kommer ha det både som valp och som vuxen etc. De flesta har svarat, någon har vi ställt oss på kö hos, de flesta har inte haft planer på kullar just nu eller haft lång kö, ett par stycken har inte svarat alls.

• Gilla
Nu befinner jag mig ju i ett annat land men kommer väl så småningom att sitta i samma sits... jag kikar runt lite redan nu och är inte helt säker på om jag kommer att köpa här i UK eller i Sverige, men ja, det är svårt att hitta kontakterna!
Lättare i Sverige som i alla fall har kontaktuppgifter via SKK och rasklubben, samt hunddata då, men man verkar ändå få lägga ned en hel del tid för att faktiskt få kontakt. Hemsidor finns ju knappt längre, särskilt inte sådana som uppdateras. :)

Prova att maila olika kennlar för den ras ni är intresserad av. Läs på om rasen och hälsokrav mm. Kontakta rasklubben och ta reda på kraven när det gäller hälsotester mm på avelsdjuren. Om ni använder Blocket kolla då på kennlar som föder upp renrasiga hundar och som ni kan besöka. Så ni inte råkar köpa någon smuggelvalp av misstag. Eller någon hemmaavlad hund med en mängd hälsoproblem. (Så klart kan dålig avel finnas på kennlar som föder upp renrasiga hundar också men det är lättare att kolla upp)

Jag börjar med att läsa om raser på SKK hemsida. När jag valt ras brukar jag söka upp så mycket info om rasen det går, mentalitet hälsoläge osv. Prata med ägare och uppfödare till rasen. På SKK avelsdata kan du söka på hundar och hitta hälsotester, mentalbeskrivningar, tävlingsresultat med mera.
Sedan letar jag uppfödare som gör rekommenderade hälsotester, helst har mentalbeskrivning och använder hundarna inom samma område jag vill använda hunden till (sällskap, utställning, sport tex). Jag har alltid skickat ett mail som första kontakt med presentation och om dom har några kullar planerade. Många uppfödare planerar kull utan att annonsera det.

Dom flesta uppfödare är idag aktiva på sociala medier istället för hemsidor. Rasklubbarna hemsidor brukar också ha kontaktuppgifter till uppfödare, valp annonser och bra information om rasen.

Jag har köpt hund på blocket från SKK uppfödare, och det blev jättebra. Men det är inget jag skulle rekommendera. En bra och seriös uppfödare brukar sällan annonsera via blocket, utan får sina valpar sålda på annat håll.

De tre hundar jag köpt själv och haft i mitt vuxna liv har kommit till familjen på helt olika sätt.

1) Cairnterrier som kom till familjen 1995. Annons i den lokala dagstidningen "cairnterriervalpar" och ett telefonnummer. Blev jättebra, hunden var 8 veckor när han kom, blev 14½ år.
2) Isländsk fårhund som kom till familjen 2021. En god vän hade föräldrahundarna, jag hade i ett par års tid sagt att "ska du nånsin ta en kull på de där två så är jag intresserad av en valp". Så hösten -21 flyttade det in en 11 veckors valp.
3) Isländsk fårhund som kom till familjen 2024. Omplaceringshund som omhändertogs av länsstyrelsen i ett djurskyddsärende. Efter kontakt med en god vän som äger den aktuella hundens pappa, så anmälde jag intresse för att köpa henne och blev godkänd av länsstyrelsen, så hon flyttade in i september -24.

De hundar jag är uppvuxen med (en storpudel och en riesenschnauzer) kom till familjen på mer traditionellt sätt där mamma var i kontakt med SKK och tog hjälp för att hitta både "rätt" ras och uppfödare.

I dagsläget är jag ganska aktiv på olika facebook-grupper för "min" ras och det är nog där jag skulle söka om jag ville ha ytterligare en hund.

Om du vet ras, kolla rasklubbens sida om de har någon valpförmedling. Ibland finns vakphänvisare man kan kontakta på rasklubbens sida och de brukar ha lite koll på olika kennlar och uppfödare och vilken inriktning de har. Via valpförmedlare kan du ofta bli lotsad till lämpliga uppfödare som följer rekommendationerna för rasen i form av tester.

Jag själv är med i flera Facebook grupper för hundraser jag har ett gott öga till och följer dem. Upplever att numera brukar lättaste sättet att få till en dialog oftast vara via messenger eller Instagram.

Jag vill att föräldrarna ska ha gjort för rasen rekommendera hälsotester och tex ögon, hd/ed och även bph eller mh(?) kan man själv kolla upp på skk avelsdata att det finns. Sen vill jag gärna träffa föräldrarna, få en rättvisande beskrivning av dem (ingen hund är perfekt) både det positiva och deras brister. Plus om jag sett fler hundar från kenneln men jag är ju ute på kurs och tävling en del och har möjlighet att se många hundar på det sättet 😀.

Våra tre första hundar kom till oss på olika sätt. De är/var väl alla tre sådana där som man knappt vågar skriva om här, eftersom det säkert är fel enligt konstens alla regler :D

Första hunden var en blocketannons. Vi ville ha en "lagom liten" och trevlig hund. Blandrasvalpar med 50 % cocker spaniel fanns i närheten, var gulliga, och inte så dyra, så vi slog till. Andra och tredje var båda omplaceringar, den ena som valp och den andra som f. d. avelshane. Det var en del problem i bådas respektiva hem, men på olika sätt, och det var väl mer eller mindre slumpen som gjorde att de hamnade hos oss. Den f. d. avelshanen skulle bara stanna "ett kort tag tills något permanent hittats", men det var väl en 8 år sedan nu, och än är han kvar :love:

Men, sedan blev vi lite mer seriösa! Dotterns hund valde vi först ras, stod och valde mellan 3 olika raser då en bekant kontaktade oss och sa att hon visste den perfekta valpen för oss! Då vi har stort förtroende för henne litade vi på hennes ord, åkte och hälsade på, och mycket riktigt - det var en valp där som var menad för dottern!

Jag blev väldigt inspirerad av dotterns hund, och ville ha en egen likadan. Gick och drömde och tänkte bra länge, men det "var inte läge" o. s. v. Jag läste på vilka linjer jag var intresserad av, pratade med bekanta som var mer kunniga än mig etc. Så en dag såg jag på facebook att en uppfödare planerade en parning som var precis det jag önskade mig. Jag tog kontakt och berättade lite om mig själv och mina ambitioner, vad vi har för hundar och varifrån dotterns hund kommer etc. och nu har jag min valp därifrån :)

Min rekommendation är alltså att försöka sätta dig in i den ras/de raser du är intresserad av, prata med andra som har rasen och få tips om uppfödare som kan passa för dig/er. Kontakta dem och berätta vem du är och vad du söker, och håll koll på rasklubbars hemsida (och gärna rasrelaterade facebookgrupper) om det dyker upp någon intressant planerad parning eller omplacering.

TACK TACK TACK alla snälla!
Det känns skönt att det finns fler som funderar som jag, och att det finns snälla människor som delar med sig av erfarenheter och berättelser!
Buke är GULD!!!!
Nu skulle jag önska mej en karta, stor karta, men intressanta uppfödare ovanför Stockholm... Visserligen är det väl 80-90 mil till Stockholm, men jag kan åka långt för rätt hund...
Skåne däremot, 130 mil? de känns väl långt och bökigt.
Även om jag har långt vart jag än ska i vårt avlånga land.

De raser vi tittat på (ja ja jag vet att det spretar..) är
softcoatedwheaten terrier, Lagotto, Pumi, mellanpudel, pudelmix eller en schapendoes... Som var vår senaste hund,
Men jag är rädd att vi kommer att jämföra valpen med den gamla, å det kan aldrig bli bra, eftersom hon var bäst!
Jag var till stockholm hundmässa 2023 för att titta på olika raser, men just då hittade jag ingen jag föll pladask för.
De är svårt det här!
Jag får nog sätta mej och systematiskt gå igenom alla kennlar.

Än en gång TACK!

* Jenny *

• Hjärta

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 395
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 919
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18