Precis sådär skulle jag beskriva min pudel (som är av den storlek du nämner - på gränsen mellan dvärg och mellanpudel, och väger 5,1kg)
Hon är verkligen en clown och alltid redo för vad än vi hittar på och tycker det är jättekul, oavsett väder. Dock är hon ibland lite frusen av sig så även om hon helst skulle slippa kläder själv, så får hon på sig ett regntäcke om det regnar, och är det rejält kallt och vi skall vara stilla en del så får hon på sig kläder för det, för i de lägena fryser hon annars. Likaså om det är mycket snö (vi vistas mycket i fjällvärlden) så får hon på sig en tunnare overall med ben för att det inte skall fastna så mycket snö i pälsen. Men aldrig att hon skulle vara bang för att vara ute och aktivera sig/oss för att det är dåligt väder eller kallt. Näver bäver.
Hon älskar att vara ute i skog och mark och älskar även barmarksdrag, så hon är med både i längdspåret och på löpturer (i sin lilla pyttiga dragsele, skitsöt
Hon själv tycks tro att hon är en husky). Vi tränar en del rallylydnad, agility & nose work, har börjat intressera oss lite för spår & sök så det ska vi nog prova på mer av. Träna trix och leka är också riktiga favoriter. Kort sagt - en skitrolig och lättlärd hund att ha kul med i vardagen, lik väl som att mysa hemma med, för en riktig gospropp är hon, som älskar att ligga nära och har lätt att koppla av.
DOCK är hon vår första pudel, så jag sitter inte på massor av erfarenhet av rasen, utan är bara glad över att hon visat sig vara precis det vi hoppades på när vi valde ras. De enda andra pudlar jag har närmare erfarenhet av är hennes mamma och mormor samt kompisars pudel från helt andra linjer, men de har alla varit trevliga och mentalt stabila individer utan rädslor.