Tack, hon är fantastisk och helt perfekt för oss - mycket energi och älskar när det händer grejer, men med tydlig "avknapp"Det låter ju som en underbar hund, precis vad jag söker. Tack för jättefin beskrivning.
Hur ofta klipper/trimmar du din pudel?
Jag hoppas kunna lära mig själv (om jag köper en pudel). Det blir ju väldigt dyrt i längden om man måste lämna in varje gång.
Även om det hade varit roligt att pröva på att ställa ut hade jag aldrig orkat med utställningsfrisyren. Jag tycker, helt ärligt, det inte är jättekul med pälsvård. En lättskött päls står högt upp på önskelistan.
Just pälsmässigt är schipperke betydligt bättre än pudeln. schipperken är ju betydligt lättare att ställa ut, utan att behöva trimma i evigheter innan.
Jag klipper henne ca var 6-8 vecka ungefär, och badar henne med 2-3 veckors mellanrum sisådär. Klipper litegrann framför ögonen/på nosen och lite på tassarna ca varannan vecka, passar på när jag ändå klipper klor, så det går av rena farten. Håller henne relativt kortklippt, för precis som du så är vi inte särskilt intresserade av pälsvård och sportklippning passar bäst i vår vardag ute i skog och mark. Hon är heller inte överförtjust i borstning/kamning/trimning/klippning även om hon snällt finner sig i det utan knot, så sportfrisyr känns som att det passar hennes tycke med.
Jag borstar/kammar igenom henne i samband med bad, men i princip aldrig annars däremellan. Sprayar på lite spraybalsam på ställen det lätt kan tova (typ vid armbågarna och på baksidan av benen) då och då bara.
Har köpt en bra klippmaskin och klipper henne själv, funkar bra. Men det ÄR mer pälsvård på en pudel än tex. en Schipperke, helt klart! Å andra sidan finns det inte ett enda hårstrå hemma på golv eller möbler (eller våra kläder) så jag upplever att en del av pälsvårdstiden nog sparas in på mindre städning