Fler bör låta hästen bli lejonmat

Borås djurpark har börjat att ta emot hästar som föda till parkens rovdjur. Det kostar ägaren 2500 kronor att få sin häst avlivad och omhändertagen på djurparken. Ett prisvärt alternativ för den som inte har en grävmaskin i släkten.

Jag tycker personligen det är konstigt att de tar BETALT för avlingen.

Lejon äter mycket kött och en häst väger flera hundra kilo.

Kött är dyrt att köpa.

Själva grejen i sig (att låta lejonen äta upp hästen) tycker jag är bra.

Men, hästägare borde få betalt för köttet, inte behöva betala något.

Jag tycker personligen det är konstigt att de tar BETALT för avlingen.

Lejon äter mycket kött och en häst väger flera hundra kilo.

Kött är dyrt att köpa.

Själva grejen i sig (att låta lejonen äta upp hästen) tycker jag är bra.

Men, hästägare borde få betalt för köttet, inte behöva betala något.
Det är väl avlivningen dom tar betalt för. Den kostnaden är svår att komma undan, men klart dom kunde kanske köpt köttet sen. Men jag gissar att dom inte hade gjort såhär om dom inte fick någon vinst av det, även om det är en liten vinst så är det en vinst.

Det är väl avlivningen dom tar betalt för. Den kostanden är svår att komma undan, men klart dom kunde kanske köpt köttet sen.
Ja, jag förstår att det är avlivningen som kostar. Men, jag tycker fortfarande det är fel att de tar betalt.

Det blir mycket lejonmat av en häst.

Ja, jag förstår att det är avlivningen som kostar. Men, jag tycker fortfarande det är fel att de tar betalt.

Det blir mycket lejonmat av en häst.
Ja, men dom vill nog tjäna lite pengar på det här, få gratis kött. I slutändan av det mesta så är det det som det handlar om oftast, inte att det är för djurens skull. Hade dom behövt köpa köttet för tex avlivningskostnaden så hade detta nog inte varit ett alternativ.

Jag vet inte vad det kostar annars för dom att köpa hela djur på det sättet, antar att det är mer än avlivningskostnaden iallafall.

Håller med er andra om att gratis avlivning kanske skulle vara en väg att gå. Sen har jag lite funderingar vad en bultning egentligen kan tänkas kosta? Fine jag fattar att man behöver kalla in någon som utför det. Men vad kostar det faktiskt? Tänker på bönder som kan avliva djur hemma. Vad är den faktiska kostnaden

Hade jag drivit en djurpark, så hade jag iaf velat haft minst en person på plats/i närheten som kan säkerställa djurens hälsa, och kunna avliva på plats om så krävs.

Fick ta bort min häst 2009, hastigt beslut så var inte aktuellt då med transport trots nära kolmården. Annars hade han gärna fått gå till rovdjuren

Håller med er andra om att gratis avlivning kanske skulle vara en väg att gå. Sen har jag lite funderingar vad en bultning egentligen kan tänkas kosta? Fine jag fattar att man behöver kalla in någon som utför det. Men vad kostar det faktiskt? Tänker på bönder som kan avliva djur hemma. Vad är den faktiska kostnaden

Hade jag drivit en djurpark, så hade jag iaf velat haft minst en person på plats/i närheten som kan säkerställa djurens hälsa, och kunna avliva på plats om så krävs.

Fick ta bort min häst 2009, hastigt beslut så var inte aktuellt då med transport trots nära kolmården. Annars hade han gärna fått gå till rovdjuren
Lantbrukstjänst tar 2575 kr för avlivning av häst.

https://svensklantbrukstjansthast.se/prislista/

Jag skulle inte tro att det händer så ofta att det lönar sig att ha avlönad personal på plats 24/7, de använder sig nog av samma personal som när du ringer ut avlivning till din egen gård.
Jag menar att det inte är orimligt att någon av djurparkens anställda kan bulta. Avlivning av häst till lejonmat är väl en högst planerad händelse så ingen 24/7 verksamhet direkt (vet inte var det kom in i bilden? 😅)
Eftersom @Flavor jämförde med bönder som bultar själva, och vad den kostanden är (låg. En bult kostar ett par tusen, sen är det ju själva tiden för genomförandet).

Jag spann alltså vidare på @DarkInNight svar med kostnaden för lantbrukstjänst.

Jag menar att det inte är orimligt att någon av djurparkens anställda kan bulta. Avlivning av häst till lejonmat är väl en högst planerad händelse så ingen 24/7 verksamhet direkt (vet inte var det kom in i bilden? 😅)
Eftersom @Flavor jämförde med bönder som bultar själva, och vad den kostanden är (låg. En bult kostar ett par tusen, sen är det ju själva tiden för genomförandet).

Alltså jag har ingen koll, menar du att en bult kostar ett par tusen eller missförstår jag dig? Det låter dyrt, eller tänker du på bultpistolen? Det är ju en engångskostnad.

Svarar er @Sel och @Blyger
Jag förstår att det inte finns personal på plats 24/7 men någon borde finnas. Och att då ha en i personalen som kan bulta borde väl inte vara orimligt. Jag trodde i att alla djurparker faktiskt (iaf i sverige) har djurvårdpersonal med befogenheter att ta bort djur med i beredskap såklart. Men självklart kostar tiden, men avlivning av en häst borde ju som sagt vara planerad.

Lantbrukstjänst har jag lite dålig erfarenhet av tyvärr, på kor då

Med tanke på hur Skansen har skött sina djur, både under tiden de sitter instängslade på livstid och sättet de skött avlivningarna på så borde de fått stänga ner redan för många år sedan. 🤬:rage: T ex sköts en gris i trynet när den outbildade personalen tvingades använda bult av ledningen. 😭😤

Nej tack, jag betalar hellre och någon som vet vad han gör sköter avlivningen än att en djurskötare ska tvingas avliva.

Expressen avslöjade för flera år sedan hur djuren, och djurskötarna, har det på Skansen.
https://tidningensyre.se/2020/19-maj/tidigare-djurvardare-skansen-bryter-mot-djurskyddslagen/

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Numera finns möjligheten för hästägare att avliva sin häst hos Borås djurpark. På plats blir hästarna mat åt rovdjuren – ett beslut som...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 079
Senast: ufot
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 231
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 438
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka