- Svar: 26
- Visningar: 1 044
Numera finns möjligheten för hästägare att avliva sin häst hos Borås djurpark. På plats blir hästarna mat åt rovdjuren – ett beslut som fått både ris och ros från allmänheten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ett värdigt slut för en häst, men en får väl ha förståelse för att några tycker det är hemskt.Numera finns möjligheten för hästägare att avliva sin häst hos Borås djurpark. På plats blir hästarna mat åt rovdjuren – ett beslut som fått både ris och ros från allmänheten.
Jag tycker du gör en höna av en fjäder, det är liksom ingen som tvingar någon att avliva hästen på det viset.Klarar och klarar, det är ju riskerna man vill minimera.
Sen vill väl ingen utsätta hästen för det lidande som blir om bulten hamnar lite fel. Man vill ju heller inte tränga sig på en häst som stressas av den situationen att ha en främmande person mitt framför huvudet så nära.
Det handlar inte bara om att lyckas till vilket pris som helst, det handlar om att det ska ske på ett bra sätt med så lite risker det går. Jag går nog på den väldigt erfarna personen som tog bort min häst, tycker det lät sunt att inte använda bult till vilket pris som helst, vissa hästar mår bättre av att tas bort med spruta helt enkelt.
Det var samma år som min fd skötarhäst kördes dit.Mitt sista avelssto avslutade sitt liv på Kolmården (2009) och hon blev REJÄLT sederad i transporten, sen gick vi direkt till avlivningsplatsen och väl där va hon i så påverkad att hon inte hade en anong om någonting längre. Då lämnade vi och hon bultades för att sen styckas och ge till rovdjuren. Tyckte detta va ett mycket vettigt sett att hantera köttet från ett 27 årig häst. Som annars inte bidragit till någontin som död. Blev dessutom mkt proffsigt mötta av veterinären som skulle hantera det !
Ja, jag skrev ju just de flesta? De flesta hästar är inte nervösa eller huvudskygga.Nja, en nervös eller huvudskygg häst är svår att muta såpass att dom står still. Dom flesta hästar går säkerligen utmärkt att bulta men alla passar det inte för.