- Svar: 46
- Visningar: 3 446
Numera finns möjligheten för hästägare att avliva sin häst hos Borås djurpark. På plats blir hästarna mat åt rovdjuren – ett beslut som fått både ris och ros från allmänheten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ett värdigt slut för en häst, men en får väl ha förståelse för att några tycker det är hemskt.Numera finns möjligheten för hästägare att avliva sin häst hos Borås djurpark. På plats blir hästarna mat åt rovdjuren – ett beslut som fått både ris och ros från allmänheten.
Jag tycker du gör en höna av en fjäder, det är liksom ingen som tvingar någon att avliva hästen på det viset.Klarar och klarar, det är ju riskerna man vill minimera.
Sen vill väl ingen utsätta hästen för det lidande som blir om bulten hamnar lite fel. Man vill ju heller inte tränga sig på en häst som stressas av den situationen att ha en främmande person mitt framför huvudet så nära.
Det handlar inte bara om att lyckas till vilket pris som helst, det handlar om att det ska ske på ett bra sätt med så lite risker det går. Jag går nog på den väldigt erfarna personen som tog bort min häst, tycker det lät sunt att inte använda bult till vilket pris som helst, vissa hästar mår bättre av att tas bort med spruta helt enkelt.
Det var samma år som min fd skötarhäst kördes dit.Mitt sista avelssto avslutade sitt liv på Kolmården (2009) och hon blev REJÄLT sederad i transporten, sen gick vi direkt till avlivningsplatsen och väl där va hon i så påverkad att hon inte hade en anong om någonting längre. Då lämnade vi och hon bultades för att sen styckas och ge till rovdjuren. Tyckte detta va ett mycket vettigt sett att hantera köttet från ett 27 årig häst. Som annars inte bidragit till någontin som död. Blev dessutom mkt proffsigt mötta av veterinären som skulle hantera det !
Ja, jag skrev ju just de flesta? De flesta hästar är inte nervösa eller huvudskygga.Nja, en nervös eller huvudskygg häst är svår att muta såpass att dom står still. Dom flesta hästar går säkerligen utmärkt att bulta men alla passar det inte för.
Varför skulle just vaccin vara ett problem? De påverkar ju bara genom att skapa ett mer kompetent immunförsvar, och jag antar att djuren på djurparken också vaccineras, mot de smittor som kan finnas för deras art.Men hur bra är det för djuren på djurparken att äta häst iom alla vaccinationer mm?
Varför skulle just vaccin vara ett problem? De påverkar ju bara genom att skapa ett mer kompetent immunförsvar, och jag antar att djuren på djurparken också vaccineras, mot de smittor som kan finnas för deras art.
Om något är ett problem så är det väl andra mediciner, men jag gissar att samma karenstid gäller om de ska bli rovdjursmat som vid all annan slakt för mat.Ingen aning, därför jag frågade. För jag inte vet
Vaccinationer absolut inget problem, är hästen nybehandlad kan medicinering påverka.Men hur bra är det för djuren på djurparken att äta häst iom alla vaccinationer mm?
Antagligen ok eftersom de gör det men ja.
Vaccin är inget problem, iaf inte de vacciner jag känner till. Även djur som går till människoföda vaccinerasMen hur bra är det för djuren på djurparken att äta häst iom alla vaccinationer mm?
Antagligen ok eftersom de gör det men ja.
Det kommer alltid gå att hitta en hästägare som tycker det är makabert som man kan ta med i intervjun. Som helst ser att lejonen får pellets eller nåt som inte går att identifiera som något.Löjligt, det är helt frivilligt att avliva på Borås Djurpark så varför bli upprörd? Vad tror folk händer med de döda hästarna som lantbrukstjänst hämtar? Jag ser hellre att mina blir rovdjursfoder än mals ner till rötslam.
De utför tyvärr inte det längre.Jag var med vid avlivning av en häst på Skånes Djurpark. Gick lugnt och fint till, proffsigt bemötande och hela situationen kändes väldigt trygg. Hade inte tvekat att göra om det i ett läge där det känns passande.
Min första häst som nödslaktades i hagen klassades som extra prima av slakteriet, sedan blev det ju förbjudet och nu är det i stort sett omöjligt att hitta ett slakteri som tar emot hästar. Nationella listan stämmer inte alls, jag har ringt flera som nekat. Min plan förra året om jag hade valt att avliva mina hade varit att gräva ner dem i deras hage, med tillstånd naturligtvis.Det kommer alltid gå att hitta en hästägare som tycker det är makabert som man kan ta med i intervjun. Som helst ser att lejonen får pellets eller nåt som inte går att identifiera som något.
Jag ser allra helst att mina blir livsmedel för människor, eftersom det är ett högkvalitativt kött, men det är svårt i vårt land - det finns en ganska utbredd uppfattning om att hästar inte ska ätas. Några har vi lyckats få slaktade för livsmedelsproduktion genom åren. De senaste åren har det blivit allt vanligare med kremering, vilket är ett extremt slöseri ur en massa olika perspektiv så hoppas det inte växer i alla fall.
Och trots att vi har ganska mycket av denna resurs (hästar som behöver avlivas) så är det svårt att hitta kött att köpa utöver korv och hamburgerkött som pålägg. När man också vill ha mer exklusiva köttdetaljer, ibland går det att hitta i gårdbsutiker eller köttbutiker - men tyvärr ovanligt.
Min första häst som nödslaktades i hagen klassades som extra prima av slakteriet, sedan blev det ju förbjudet och nu är det i stort sett omöjligt att hitta ett slakteri som tar emot hästar. Nationella listan stämmer inte alls, jag har ringt flera som nekat. Min plan förra året om jag hade valt att avliva mina hade varit att gräva ner dem i deras hage, med tillstånd naturligtvis.
På 80-talet i Gävle såg jag ofta hästkött i kyldiskarna, det mesta som säljs nu är importerat om det ens går att få tag på. Jag har inga problem med att mina äts upp, om det är människor, rovdjur eller maskar, så länge avlivningen sköts bra och utan stress eller oro.
När vi har köpt häst har vi faktiskt hittat det i den vanliga Icabutiken.Det kommer alltid gå att hitta en hästägare som tycker det är makabert som man kan ta med i intervjun. Som helst ser att lejonen får pellets eller nåt som inte går att identifiera som något.
Jag ser allra helst att mina blir livsmedel för människor, eftersom det är ett högkvalitativt kött, men det är svårt i vårt land - det finns en ganska utbredd uppfattning om att hästar inte ska ätas. Några har vi lyckats få slaktade för livsmedelsproduktion genom åren. De senaste åren har det blivit allt vanligare med kremering, vilket är ett extremt slöseri ur en massa olika perspektiv så hoppas det inte växer i alla fall.
Och trots att vi har ganska mycket av denna resurs (hästar som behöver avlivas) så är det svårt att hitta kött att köpa utöver korv och hamburgerkött som pålägg. När man också vill ha mer exklusiva köttdetaljer, ibland går det att hitta i gårdbsutiker eller köttbutiker - men tyvärr ovanligt.