Hästar kan bli lejonmat på djurpark

Det kommer alltid gå att hitta en hästägare som tycker det är makabert som man kan ta med i intervjun. Som helst ser att lejonen får pellets eller nåt som inte går att identifiera som något.

Jag ser allra helst att mina blir livsmedel för människor, eftersom det är ett högkvalitativt kött, men det är svårt i vårt land - det finns en ganska utbredd uppfattning om att hästar inte ska ätas. Några har vi lyckats få slaktade för livsmedelsproduktion genom åren. De senaste åren har det blivit allt vanligare med kremering, vilket är ett extremt slöseri ur en massa olika perspektiv så hoppas det inte växer i alla fall.

Och trots att vi har ganska mycket av denna resurs (hästar som behöver avlivas) så är det svårt att hitta kött att köpa utöver korv och hamburgerkött som pålägg. När man också vill ha mer exklusiva köttdetaljer, ibland går det att hitta i gårdbsutiker eller köttbutiker - men tyvärr ovanligt.
Har själv bara testat hamburgerkött som pålägg, var inte riktigt min smak men det är det många pålägg som inte är. Skulle vilja testa någon finare styckdetalj.

Jag tycker ändå det är intressant hur många som talar stort om hur viktigt det är att de djurslag vi äter ska ha det bra/tas ju hand om såå bra av bonden men så fort någon börjar prata om att ta tillvara på en häst, som garanterat haft ett bra liv som högt älskad individ och som avlivas som sista utväg inte för köttets skull så blir det ramaskri om hur hemskt det är? Asså inte att man själv inte kan tänka sig äta häst (det kan jag fakriskt förstå, även om jag själv smakat häst som barn, fullt medveten om vad jag åt) men att det är så hemskt att andra äter/låter hästen bli mat? Det förstår jag inte??

Det enda jag kan tänka är att vi är så långt ifrån vad det är vid faktiskt äter, att det är lättare att se köttet i matbutiken som ett ting och inte en gång en högst levande individ med lika mycket känslor och personlighet som våra hästar, hundar, katter etc.

Att det just blir extra makabert, dels att man inte riktigt kan skilja på kropp och individ men oxå tvingast konfronteras med obehagliga känslor man skjutit undan ang köttkonsumtion. I dagens samhälle där den genomsnittliga människan är så pass oinvolverad i hur maten vi äter produceras?

För att äta en väl omhändertagen individ i slutet av dess naturliga liv borde väl rimligen vara än mer etiskt rätt än att äta ett helt friskt ungt djur som enbart dödast för köttet skull? Men de flesta jag stött på verkar ju rent instinktivt reagera helt tvärtom?

Vet inte, spånar bara fritt, är kanske ute i cyklar helt.
Själv drar jag gränsen vid att äta någon av mina hästar men inga problem att äta häst eller att någon annan äter mina när den dagen kommer.

Jag tycker ändå det är intressant hur många som talar stort om hur viktigt det är att de djurslag vi äter ska ha det bra/tas ju hand om såå bra av bonden men så fort någon börjar prata om att ta tillvara på en häst, som garanterat haft ett bra liv som högt älskad individ och som avlivas som sista utväg inte för köttets skull så blir det ramaskri om hur hemskt det är? Asså inte att man själv inte kan tänka sig äta häst (det kan jag fakriskt förstå, även om jag själv smakat häst som barn, fullt medveten om vad jag åt) men att det är så hemskt att andra äter/låter hästen bli mat? Det förstår jag inte??

Det enda jag kan tänka är att vi är så långt ifrån vad det är vid faktiskt äter, att det är lättare att se köttet i matbutiken som ett ting och inte en gång en högst levande individ med lika mycket känslor och personlighet som våra hästar, hundar, katter etc.

Att det just blir extra makabert, dels att man inte riktigt kan skilja på kropp och individ men oxå tvingast konfronteras med obehagliga känslor man skjutit undan ang köttkonsumtion. I dagens samhälle där den genomsnittliga människan är så pass oinvolverad i hur maten vi äter produceras?

För att äta en väl omhändertagen individ i slutet av dess naturliga liv borde väl rimligen vara än mer etiskt rätt än att äta ett helt friskt ungt djur som enbart dödast för köttet skull? Men de flesta jag stött på verkar ju rent instinktivt reagera helt tvärtom?

Vet inte, spånar bara fritt, är kanske ute i cyklar helt.
Håller med. Är det något djur som levt ett okej liv, med artfränder, motion och utevistelse, så är det våra hästar ❤️

Jag äter helst inte kött alls, men anser att om något djur ska ätas, så ska den haft ett bra liv.
Hästar har överlag väldigt bra liv, helst om man jämför med andra produktionsdjur som grisar och höns/kycklingar.

Så vi borde bli bättre på att ta tillvara på den matresurs hästarna kan vara.

Vi hade en häst som vi lät lantbrukstjänst komma hem och bulta, direkt efteråt tog en jägarvän tillvara på kroppen.

Fördelar
1. Hästen fick vandra vidare på hemmaplan 💔
2. Van bultare, låg risk för att något skulle gå fel.
3. Kroppen togs omhand
4. Min vän med familj fick kött från ett djur som levt ett bra liv med mycket kärlek och skötsel.

Ser inga nackdelar?

Jag hade alla dagar i veckan valt bult och hade inte haft något emot att hästen blev lejonmat.

Jag har en gång varit med om häst som avlivats med spruta. Det var ingen trevlig syn. Hästen reste sig upp två gånger, trots att veterinären gav dubbel dos.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
13 038
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 893
Senast: mars
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka