Utbilda själv

Jamtland

Trådstartare
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar som jag vill ha dem, lugna och trygga. Grundutbildade men kanske inga stjärnor inom var sig ridning eller körning.

Nu har jag en unghäst på 3 år, nordsvensk Brukshäst och hon är typ bara van att ha utrustning på sig, inte inkörd alls men lite hängd på. Jag ligger så himla långt efter än vad jag skulle vilja... Och tittar jag på andra med nordsvensk unghästar är vi låååångt efter.

Min fibromyalgi och andra saker i livet har kommit emellan och jag funderar på att ta in hjälp med iaf inkörningen. Samtidigt tycker jag ju att det är roligt att köra in själv, de "blir ju som jag vill ha dem" på en gång då?

Hur gör ni?

Har bara ridit in och utbildat nuvarande. Hennes mamma var väl typ grundriden men inte gjort så mycket med så man kan väl säga att jag fortsatte utbildningen. Även om det inte var mycket att hänga i granen.
Jag tror jag föredrar att utbilda själv med hjälp av tränare. Jag tycker det är kul att vara med och forma och utveckla från start. Men en grön typ insutten som jag kan fortsätta med skulle åxå funka. Det blir ju i stort sett samma.
Sen tycker jag det är kul att kunna säga att jag har faktiskt gjort det här själv. Dessutom skulle jag aldrig ha råd att köpa något färdigt om det inte vore något med sjukt mycket fel och som är fullkomligt galen alternativt lastgammal och ena foten i graven.

Jag har en plan om att köpa en ponny-unghäst i framtiden att ha till körning. Jag har inte kunskap själv att köra in så i så fall är tanken att skicka iväg på inkörning. Körning är jag van vid, så att lära sig tillsammans med hästen känns lite onödigt.

Har bara ridit in och utbildat nuvarande. Hennes mamma var väl typ grundriden men inte gjort så mycket med så man kan väl säga att jag fortsatte utbildningen. Även om det inte var mycket att hänga i granen.
Jag tror jag föredrar att utbilda själv med hjälp av tränare. Jag tycker det är kul att vara med och forma och utveckla från start. Men en grön typ insutten som jag kan fortsätta med skulle åxå funka. Det blir ju i stort sett samma.
Sen tycker jag det är kul att kunna säga att jag har faktiskt gjort det här själv. Dessutom skulle jag aldrig ha råd att köpa något färdigt om det inte vore något med sjukt mycket fel och som är fullkomligt galen alternativt lastgammal och ena foten i graven.
Här är grejen att jag har en vara som jag inte behöver som hen jag vill ska köra in hästen (Om jag inte gör det själv) vill ha...

Jag har både köpt färdiga och utbildat själv.
Köper hästar som passar mig så att de inte är som jag vill ha dem är ett ickeproblem.
Nu när jag börjar bli en tant så föredrar jag att köpa en häst som är färdig.

Jag tycker inte hästar blir "färdiga" ändå, utbildningen fortgår ju hela tiden och jag formar ju hästen hela tiden.
Om jag inte gillar vad jag provar så köper jag inte.

Ibland frågar jag de som säger att de absolut vill göra hela jobbet själva (oavsett kunskapsnivå) om de verkligen vill ha den häst de "format" själva? 😉

Men att du ligger efter och att utbildningen tar tid är ju inget problem för hästen. Vill du visa hästen eller har tidsbrist av något annat slag?

Annars är det väl bara att göra som du vill, jobba på i långsamt tempo eller skicka iväg på utbildning och sen få fortsätta på en mer avancerad nivå.

Men att du ligger efter och att utbildningen tar tid är ju inget problem för hästen. Vill du visa hästen eller har tidsbrist av något annat slag?

Annars är det väl bara att göra som du vill, jobba på i långsamt tempo eller skicka iväg på utbildning och sen få fortsätta på en mer avancerad nivå.
Ja det hägrar ett körprov i augusti som jag vill att hon gör. Hon är min egen uppfödning så det vore kul att få visa henne på den.

Jag har gjort lite olika, men kommer ta hjälp med min ungponny. Ffa inkörning som jag inte har gjort innan :). Min förhoppning är dock att kunna vara med i jobbet, så inte bara "skicka iväg".

När det gäller att man "ligger efter" så tänker jag som @Dorinda , det är sällan något hästen mår dåligt av :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 206
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar