Sociala medier

Jag tänker att det finns en del falskt romantiserande om hur fria, sociala, intelligenta och lyckliga vi var innan sociala medier. Det är ju inte riktigt sant, åtminstone inte för alla. Innan sociala medier satt man ju och läste "får ej övertäckas" på fem språk på elementet på toa, löste kluringar för lågstadiebarn på mjölkpaketet till frukosten, och detaljstuderade reklamplanscherna på busskuren. Skönhet- och livsstilsinspiration fick man tjejtidningar, och för tidsfördriv gällande övriga intressen kunde man hitta något glättigt magasin som även de var rätt tveksamma innehållsmässigt i många fall.

För mig är sociala medier definitivt mer positivt än negativt. Jag kan hänga med i vänner och bekantas liv sådär lite lagom, även dem jag inte träffar ofta. Det där drivet om att alla konstant ska uppdatera om hur lyckliga och framgångsrika de är känner jag lite svagt igen från hur mina boomerbekanta betedde sig när fb var nytt, det är absolut inget jag ser särskilt mycket av överlag. Att man får veta om någon typ köpt häst eller skaffat barn är ju bara roligt! I övrigt följer jag sidor och grupper för saker som intresserar mig, och delar roliga bilder och händelser med de vänner som uppskattar dem istället för de som råkar bo närmast.
 
Jag har FB och Insta men inte tiktok eller annat. Jag har absolut mest utbyte av FB, Insta tycker jag är jobbigt med all reklam och att inlägg kommer i oordning.
Ett av mina största intressen är att gå på spelningar och majoriteten av det jag ser på är småband. Via FB får jag info om spelningar både genom att jag följer banden men också genom att vänner är intresserade. En del av banden jag är intresserad av är störst på Insta men de flesta är större på FB.
Jag uppskattar också de olika grupper som jag är med i och all kunskap som finns där.

Mitt liv skulle definitivt bli mycket tråkigare utan sociala medier och jag skulle också missa många intressanta tillställningar.
 
Vill tillägga att jag upplever att jag nu har en närmare kontakt med ett mindre antal, väl valda vänner än alla hundratals "vänner", bekanta, släktingar och allt möjligt på Facebook.

Har chattar med vänner där vi skickar bilder och kommentarer privat istället för att ALLA ska se ALLT.

Nu kanske privata konversationer på WhatsApp också räknas som ett socialt medium, vad vet jag. Men jag tycker mycket mer om att hålla en personlig kontakt den vägen än massexponering på stora plattformar.
 
Jag har bara FB - mest för intressegrupperna som inte finns tillgängliga någon annanstans (jag använder inte ens mitt riktiga namn), men också som @Mineur skrev för att som utlandssvensk kunna dela och ta del av lite vardag.
Känner också att jag kan supporta en välgörenhet eller business eller två genom att följa dem och ibland dela.
Jag känner inte att det är jobbigt eller negativt även om det då och då dyker upp skumma förslag i mitt flöde som jag måste rapportera eller klicka bort.
Jag har inte på notiser eller något utan kollar oftast när jag kommer hem (föredrar 100% att surfa på datorn), eller någon gång på jobbet om tristess uppstår.

Sedan är jag medlem här på Buke och ett annat större internetforum med stort djurintresse.

Edit: försöker hålla vänlistan till runt hundra pers och rensar regelbundet. Fler än så hinner jag inte läsa upp på ändå.
 
Jag använder nog olika sociala medier till olika saker.
Facebook för att kolla grupper. Instagram för att bli inspirerad. Kan vara hästrelaterade eller inredning eller något annat. Snapchat för att snicksnacka och lägga ut sånt som jag aldrig skulle lägga upp på vare sig Instagram eller Facebook.
Buke för att lufta mig och snicksnacka.
Detta sociala nätverk/forum är nog det jag skulle sakna mest om det försvann.
 
Jag får lätt ett ohälsosamt förhållande till några plattformar som tar mycket tid som jag egentligen inte vill lägga men inte skulle vilja vara utan dom, bara inte lika mycket.
För mig hjälper det inte att ta bort appar när det är så lätt att gå in på internet på telefonen.

I mina dåliga stunder händer det att jag kan lägga 10h på en dag på insta, yt och buke.
 
Vi har för övrigt en snapchatgrupp på jobbet som skapades för att underlätta kommunikationen både över språkbarriärer och för att vi inte ska behöva springa runt som yra höns och leta efter varandra på stort hotell.

Jag vägrade installera appen på min telefon och är därmed inte med... och jävlarigatan vad jag är glad för det! Jag vet inte om det räknas med i sociala media som i trådstarten men det missbrukas fruktansvärt. Det är inte proffessionellt alls utan används till en massa dravel som aldrig uppstått om folk pratat öga mot öga.
Jag antar att detsamma kunde ha hänt i en emailgrupp, men det finns inte en suck att folk hade stannat upp mitt i städet för att svara på ett email på samma sätt.
 
Vi har för övrigt en snapchatgrupp på jobbet som skapades för att underlätta kommunikationen både över språkbarriärer och för att vi inte ska behöva springa runt som yra höns och leta efter varandra på stort hotell.

Jag vägrade installera appen på min telefon och är därmed inte med... och jävlarigatan vad jag är glad för det! Jag vet inte om det räknas med i sociala media som i trådstarten men det missbrukas fruktansvärt. Det är inte proffessionellt alls utan används till en massa dravel som aldrig uppstått om folk pratat öga mot öga.
Jag antar att detsamma kunde ha hänt i en emailgrupp, men det finns inte en suck att folk hade stannat upp mitt i städet för att svara på ett email på samma sätt.

En kollega till mig har uttryckt sig så att det är inget fel på sociala medier, egentligen, det är fel på människor :D Men ja, jag förstår precis vad du menar. På styrelsemötet för vår samfällighet igår pratade vi om att ta fram en app för information och kommunikation. Jag ser en stor risk för att kontaktvägen mellan varandra blir för enkel och således leder till onödigt tjafs. Min pappa är ordförande i samfälligheten i stugeområdet och det enda som postas där är egentligen bilder på ”skumma människor” som rör sig i området (efter inbrottsvåg)..
 
Tack för att ni delar med er. Jag kan verkligen se alla olika aspekter på det. Igår rensade jag ut mina sociala medier, alla bilder jag lagt upp och på Instagram avföljde jag ca 200 konton. För några år sedan upplevde jag att det verkligen var ett statement att avfölja någon. Man ville inte vara vän längre, och det riskerade att bli konflikt. Idag känner jag att jag måste skydda min lilla hjärna från för många intryck och jag kan inte följa alla jag någonsin träffat. Även om de är trevliga och intressanta människor. Jag behöver inte veta vad min gamla kollega sen 10 år tillbaks gör på helgerna, eller kompisens ex.

På samma sätt känner jag att saker jag gjorde för flera år sen inte behöver ligga uppe. Om nåt kan jag bli stressad över att mina sociala medier porträtterar en bild av mig som inte längre är sann. Jag ser inte ut så längre, och jag orkar inte heller ta nya bilder på mig själv bara för att visa det. Mitt liv ser inte ut så längre, jag bor inte ens kvar på samma plats och jag gör inte samma saker längre. En del av mig kände att jag satt och raderade minnen, och det kändes sorgligt, och samtidigt påminde jag mig om att det är just den här normaliseringen av sociala medier som jag tycker är skrämmande. Mina minnen finns i mitt huvud, främst, och dessutom gör jag fotoböcker idag.

Så ja, så långt har har kommit just nu. Jag får se hur jag fortsätter. Kanske räcker det med en rejäl städning och kanske att ta bort apparna på telefonen och enbart ha dem på paddan.
 
Jag funderade för något år sedan att sluta med en, men skulle då missa typ all information som kom från stallet

Sen verkar det vara på fb allt annonseras? Stallplatser, boenden, medryttarhäst osv.
 
Jag tänker att det finns en del falskt romantiserande om hur fria, sociala, intelligenta och lyckliga vi var innan sociala medier. Det är ju inte riktigt sant, åtminstone inte för alla. Innan sociala medier satt man ju och läste "får ej övertäckas" på fem språk på elementet på toa, löste kluringar för lågstadiebarn på mjölkpaketet till frukosten, och detaljstuderade reklamplanscherna på busskuren. Skönhet- och livsstilsinspiration fick man tjejtidningar, och för tidsfördriv gällande övriga intressen kunde man hitta något glättigt magasin som även de var rätt tveksamma innehållsmässigt i många fall.

För mig är sociala medier definitivt mer positivt än negativt. Jag kan hänga med i vänner och bekantas liv sådär lite lagom, även dem jag inte träffar ofta. Det där drivet om att alla konstant ska uppdatera om hur lyckliga och framgångsrika de är känner jag lite svagt igen från hur mina boomerbekanta betedde sig när fb var nytt, det är absolut inget jag ser särskilt mycket av överlag. Att man får veta om någon typ köpt häst eller skaffat barn är ju bara roligt! I övrigt följer jag sidor och grupper för saker som intresserar mig, och delar roliga bilder och händelser med de vänner som uppskattar dem istället för de som råkar bo närmast.
Uhm jag hade (och har) alltid en bok med mig för allt det där (inte för toa då kanske). Men jag måste erkänna att jag tillbringat en del tid undrandes varför övriga bara gör ingenting. Och kan inte se att det är en försämring att folk läser en telefon på tunnelbanan istället för stirrar i luften. Det har också förvånat mig att media tyckt det är konstigt att folk sitter med mobilen på tunnelbanan.

Jag tycker att det är praktiskt med sociala media men tycker nog att man interagerar lite mindre med sina närmsta vänner i alla fall. Eftersom man inte ringer dem och diskuterar om och när man ska mötas osv. Utan det bara är chat. och det är så korta meddelanden i chat jmf även med mail.
 
Jag använder Facebook och Instagram. FB för att det finns grupper där som jag tycker är bra. Hade de inte funnits hade jag inte sett någon mening med FB. Instagram tycker jag är rolig, mest för att det finns så roliga memes gjorda av personer med exakt samma humor som jag har.
Har aldrig haft Tiktok och vägrar ha det, har snap men använder det aldrig.
 
Jag gillar mina sociala medier. Fb är toppen för hästlivet, vi har grupper för träningar, uteritter, aktiviteter, ridhuset osv. Skulle bli ett jäkla meck att hålla koll utan.
Annars är jag inte särskilt aktiv där, är med i rasgrupper för katterna, kan inte få nog av katter 😄

Instagram är toppen för att kunna följa mina vänner som bor utspridda i landet och utomlands. Följer inga influencers, modekonton eller liknande. Bara vänner och katter 😁
Jag och mina vänner gillar dessutom att skicka roliga reels till varandra.

Har inte tiktok, snap eller något annat.
Messenger är super för en social introvert som mig.

Ja måste hålla med om fb och alla grupper! Stallplatser, hyra ut transport, salugrupper mm 🙂
 
Ja! Till sånt är fb överlägset!

Sånt högst frivilligt att delta i kan jag tänka att det funkar bra för. Det är värre när det förutsätts av exempelvis en föräldragrupp i en skola att man ska få information via facebook. Eller företag som vill nå kunder. Då är det bättre med ett mer inkluderande tänk, där man når fler.
 
Senast ändrad:
Sånt högst frivilligt att delta i kan jag tänka att det funkar bra för. Det är värre när det förutsätts av exempelvis en föräldragrupp i en skola att man ska få information via facebook. Eller företag som vill nå kunder. Då är det bättre med ett mer inkluderande tänk, där man når fler.

Det är inget jag har i min vardag. Mina fb-grupper och högst frivilliga och förenklar livet avsevärt 😄
 
Jag har facebook och använder det till 99 % för olika grupper samt köp- och sälj. Har nog inte lagt ut något själv i flödet på 5 år minst.

Sen har jag instagram men följer i pincip bara nära vänner och familj. Ser det framför allt som ett sätt att hålla vardaglig kontakt med de som bor längre bort. Sen följer jag ett par kockar som lägger ut recept och ett par fotografer som lägger ut naturbilder. Men det är nog det. Själv lägger jag ut kanske en bild i halvåret. använder instastorys nära vänner en del, just för det där med att hålla kontakt med familjemedlemmar.

Känns som en lagom nivå
 
Jag tänker att det finns en del falskt romantiserande om hur fria, sociala, intelligenta och lyckliga vi var innan sociala medier. Det är ju inte riktigt sant, åtminstone inte för alla. Innan sociala medier satt man ju och läste "får ej övertäckas" på fem språk på elementet på toa, löste kluringar för lågstadiebarn på mjölkpaketet till frukosten, och detaljstuderade reklamplanscherna på busskuren. Skönhet- och livsstilsinspiration fick man tjejtidningar, och för tidsfördriv gällande övriga intressen kunde man hitta något glättigt magasin som även de var rätt tveksamma innehållsmässigt i många fall.

För mig är sociala medier definitivt mer positivt än negativt. Jag kan hänga med i vänner och bekantas liv sådär lite lagom, även dem jag inte träffar ofta. Det där drivet om att alla konstant ska uppdatera om hur lyckliga och framgångsrika de är känner jag lite svagt igen från hur mina boomerbekanta betedde sig när fb var nytt, det är absolut inget jag ser särskilt mycket av överlag. Att man får veta om någon typ köpt häst eller skaffat barn är ju bara roligt! I övrigt följer jag sidor och grupper för saker som intresserar mig, och delar roliga bilder och händelser med de vänner som uppskattar dem istället för de som råkar bo närmast.

Det var en på tunnelbanan i morse som läste en instruktionsbok för gräsklippare, det kanske var en sån som detoxar från sociala medier och gör som man gjorde förr i tiden 😁
 
Har bara de sociala medier som behövs/krävs i jobbet, och det är bara LinkedIn - men är inte aktiv i läsning eller nåt annat heller.

Har aldrig haft Facebook, Instagram, Tiktok eller X. Säger som @Motacilla , jag har inte varit aktiv så vet inte 100% vad jag missar - men det jag hör är inget som lockar. Så det är inte särskilt mer sannolikt att jag signar upp mig än vad det är att jag börjar engagera mig i veterangrenar inom simning eller nåt.

Förutom buke då förstås. Men forumtypen av socialt medium anser jag är väldigt icke-påträngande. Det finns ingen app som ska servas. Det finns ingen anmodan om att dela data. Inga notiser. Inga opåkallade uppmärksamhetsstölder.

Men nog delas väl data även från Buke?
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 644
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 237
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag tycker verkligen de är givande och intressant att läsa om andras liv och tankar här på bukefalos, andra forum och sociala medier...
2
Svar
33
· Visningar
2 872
Senast: lizan
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 204
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp