Jag har klippt ut det i ditt inlägg som jag tänker ge min tanke om, och även fetmarkerat en fråga du har.
Du vet inte vad du ska göra? Den enkla men tråkiga sanningen är att du har gjort allt du kan och du kan inte göra mer.
Om dom inte kan förstå hur du känner och mår av deras beteende, så finns det inget DU kan göra åt det. Det kan bara dom själva.
Men samtidigt så är det så att alla människor
kan inte förstå - hur mycket man än försöker förklara. Det är inte av elakhet, utan (jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig?!) dom kan helt enkelt inte och förstår inte heller att dom inte kan.
Vissa personer är väldigt bra på att känna av andras känslor och måenden, men andra inte känner av det alls. Det finns ju massor av olika personlighetstyper och vi är alla olika till sätt och tankar. Ibland så krockar det.
Man har en god vän, som sen gör något dumt (som Z) och så upptäcker man att vi/ni kanske inte riktigt tänker eller är på samma sätt. Det betyder inte att man inte kan fortsätta vara vänner, men här får du ta ett beslut på om det ändå är värt något att ni fortsätter vara vänner eller ej? Z förstår ju inte hur du känner och vill (antar jag?) fortsätta vara vän.
Men om ni fortsätter vänskapen så har du nu lärt dig att ni tänker ändå lite olika om vissa saker. Om det är/känns Ok för dig, så fungerar eran vänskap ändå!
Jag tror att du behöver tänka igenom vad eran vänskap är värd för dig. Ta en liten paus från det kompisgänget och tänk efter